
Sökresultat:
2174 Uppsatser om Inflytande - Sida 31 av 145
Pedagogers förhållningssätt till barns olikheter i förskolan : Tillgång och/eller svårighet
Den svenska arbetsmarknaden har genomgått stora förändringar under 1990-talet, då nya anställningsformer började utvecklas. I början av 1990-talet blev bemanningsföretag lagliga och därefter har uthyrning av personal expanderat. Syftet med denna undersökning var att få en djupare förståelse för hur uthyrda personer upplever sin arbetssituation samt undersöka om det fanns olika uppfattningar hos personer anställda hos ett större respektive mindre bemanningsföretag. Totalt sju deltagare med erfarenhet av att arbeta som uthyrda hos ett större respektive mindre bemanningsföretag intervjuades. Efter en tematisk analys visade resultatet att grundinställningen till uthyrningsarbete hade betydelse för hur arbetsvillkoren upplevdes.
Genomförande och upplevelser av arbetsplatsträffar : Ur medarbetarperspektiv inom Luleå kommun
Arbetsplatsträffar inom Luleå kommun har syftet att öka medarbetarnas Inflytande samt ansvarstagande på den egna arbetsplatsen. Träffarna ska ses som ett verktyg att förankra ledarskapet samt att få fram medarbetarnas kompetenser. I detta examensarbete användes ledarskapsteori, Antonovskys (2011), känslan av sammanhang, samt Maslows (1987) behovstrappa för att undersöka medarbetarens upplevelser av arbetsplatsträffarna. Frågeställningarna är: Hur genomförs mötena? Hur upplever medarbetarna arbetsplatsträffarna och bidrar de till motivation? Tio semistrukturerade intervjuer gjordes med medarbetare inom Luleå kommun och insamlad data analyserades med en tematisk analysmetod.
Om elevers delaktighet i planering av undervisning
Syftet med detta examensarbete är att undersöka lärares och rektors uppfattningar om att låta elever delta i planering av undervisning. Samt att diskutera vad det kan bero på att målet med att göra elever delaktiga i planering av undervisning inte uppfylls i enlighet med skolans styrdokument. Min förhoppning är att mitt arbete ska kunna fungera som underlag för vidare diskussioner inom skolan i syfte att göra eleverna mer delaktiga. Metoden jag använt mig av är en kvalitativ metod där jag genomfört intervjuer med fyra lärare och en rektor på en och samma skola. I mitt examensarbete kommer jag fram till att det beror främst på fyra orsaker, brist på diskussion om begreppen delaktighet och Inflytande, brist på diskussion gällande begreppen demokrati och makt, att skolans kunskaps- och demokratiuppdrag hanteras fristående från varandra och att det beror på lärares och rektors egna inställningar, uppfattningar och kompetens..
Avskaffning av revisionsplikten : en kvantitativ studie ur ekonomistudenters synvinkel
Den svenska arbetsmarknaden har genomgått stora förändringar under 1990-talet, då nya anställningsformer började utvecklas. I början av 1990-talet blev bemanningsföretag lagliga och därefter har uthyrning av personal expanderat. Syftet med denna undersökning var att få en djupare förståelse för hur uthyrda personer upplever sin arbetssituation samt undersöka om det fanns olika uppfattningar hos personer anställda hos ett större respektive mindre bemanningsföretag. Totalt sju deltagare med erfarenhet av att arbeta som uthyrda hos ett större respektive mindre bemanningsföretag intervjuades. Efter en tematisk analys visade resultatet att grundinställningen till uthyrningsarbete hade betydelse för hur arbetsvillkoren upplevdes.
Sveriges ??nya arbetarparti??, ett påstående eller en verklig förändring? : En ideologisk undersökning av moderaternas partiprogram
Uppsatsens syfte var att presentera och analysera exempel på hur två elever utövade Inflytande överen kollaborativberättelse de skrev i ett klassrum modellerat efter Tragetons modell att skriva sig tillläsning. Vidare var syftet att synliggöra de lärdomar som kan dras från att i denna studie med ensamtalsanalytisk metod analysera interaktioner i samspelet runt skriv- och läsinlärningen i skolan.Materialet som presenteras i denna uppsats samlades in med två filmkameror och en diktafon somfokuserade på ett par elever som arbetade med att skriva en berättelse tillsammans. Segment av detinsamlade materialet presenterades sedan i form av transkriptioner som låg till grund för analysen.Resultaten synliggör ett antal olika interaktioner där deltagarna utövar Inflytande över materialetoch i begränsad utsträckning hur texten växer fram i förhållande till dessa interaktioner. Uppsatsenvisar också på ett antal lärdomar som kan dras med hänsyn till insamling av och presentation avdetta material vid analys av skriv- och läsinlärningen i skolan..
Elevinflytande och betyg: hur elever med olika betyg
uppfattar sitt elevinflytande
Syftet med denna undersökning var att beskriva och ge en förståelse för hur elever med olika betyg uppfattar sitt elevInflytande. I bakgrunden beskrivs olika aspekter av elevInflytande och hur demokratin ska genomsyra den svenska skolan. Vidare nämns elevInflytandets effekter på elevernas betyg och lärande. Definitionen av elevInflytande som använts är det informella elevInflytandet det vill säga Inflytandet som rör den egentliga undervisningssituationen. Två kvantitativa informationshämtande metoder, litteraturstudie och enkät, har använts.
Pedagogers tal om föräldrasamverkan i förskolan; Educators views on parental interaction in preschool
Syftet med denna studie är ta reda på vad föräldrasamarbete innebär för några
verksamma pedagoger och på vilket sätt de skapar möjlighet för föräldrarna att känna
sig delaktiga och ha Inflytande i verksamheten. Studien har utgått från följande
frågeställningar: Hur arbetar förskolepedagoger för att skapa möjlighet för föräldrarna
att känna sig delaktiga och ha Inflytande i verksamheten? Erbjuder förskolan i fråga
föräldrastödsprogram och i så fall på vilket sätt?
Genom kvalitativa intervjuer med en förskolechef, fyra förskollärare och en barnskötare
söktes svar på frågeställningarna som ligger till grund för denna studie.
Studien visar på en rad olika resultat kring vad föräldrasamverkan innebär och vad som
ingår i detta begrepp. Samtlig personal som medverkat har belyst vikten av att arbeta
med olika samverkansformer för att de ska kunna nå ut med information som rör
verksamheten till alla föräldrar, detta för att skapa möjlighet för föräldrarna att känna
sig delaktiga i verksamheten, oavsett vilka förutsättningar föräldrarna har. Pedagogerna
talar om ansvaret som vilar på dem när det gäller information kring lärande och
utveckling, men även om ett ökat ansvar som innebär det sociala där det handlar om
barnens livskunskap, alltså det sociala samspelet med andra barn, föräldrar och
personal, som ständigt sker i barnens omgivning.
?Jag är väldigt stolt över att säga ifrån när saker och ting inte är som de ska!? : om inflytande för vuxna personer med lindrig utvecklingsstörning på gruppbostad
The aim of our study has been to investigate what kind of space there is to exert influence for adult persons with mild intellectual disabilities who live on group housing. We wanted to investigate what kind of hindrance and possibilities there were to exert influence for people on group housing. Our study has been built on qualitative group discussions with 9 persons with mild intellectual disabilities and 6 care-keepers. We have analysed our discussions on the basis of the theory of empowerment. Our result indicates that there is different kind of factors that affect the possibilities for people with mild intellectual disabilities to increase their influence, and it does not always have to do with the disability how the persons can make their voices heard.
Det regionala tillväxtprogrammet i Kronobergs län : En utvärdering för Regionförbundet Södra Småland
Vi har undersökt hur förskollärare och grundskollärare förhåller sig till förskolans och grundskolans styrdokuments krav gällande samarbete och samverkan mellan hem och skola. I styrdokumenten står det att pedagogerna i skolorna ska samarbeta med föräldrarna och vi undrade vilket förhållningssätt pedagogerna hade om det och om det fanns skillnader, vilka det i så fall var mellan skolorna. För att ta reda på det gjorde vi en kvalitativ studie där vi intervjuade tre förskollärare och tre grundskollärare. Det framkom att både för- och grundskollärarna samarbetade med föräldrarna men på olika sätt. För förskollärarna låg vikten på att utveckla en öppen, tillitsfull, ärlig och nära relation med föräldrarna där dörren var öppen för föräldrarna att ha Inflytande över verksamheten.
Ett smörgåsbord med musik, En studie om musikaliska meningserbjudande i förskolan
Folkeson, Susanne & Segerbjer, Ulrica (2013) Ett smörgåsbord med musik- en studie om musikaliska meningserbjudande i förskolan.
Malmö: Lärarutbildningen Malmö Högskola
Vårt syfte med denna studie är att undersöka och synliggöra hur pedagogerna ser på musik och hur de använder musiken för att skapa ett musikaliskt meningserbjudande Begreppet musikaliska meningserbjudande har vi valt att belysa som vilka meningsfulla erbjudande pedagogerna ger barnet i ämnet musik. Musikaliska meningserbjudanden kan ske i varierad form och i vår studie har vi lagt fokus på tre teman. De tre temana är:
? Musikaliska meningserbjudande genom Inflytande
? Musikaliska meningserbjudanden genom pedagogens intresse
? Kunskap genom musikaliska meningserbjudande
Vi har som stöd utgått från våra frågeställningar: Hur speglar sig pedagogernas eget intresse och kunskap kring musik i verksamheterna? Hur arbetar pedagogerna med musik som kunskapsförmedling? Vilket Inflytande ges barnen i musikaktiviteterna?
För att komma fram till vårt resultat har vi använt oss av kvalitativa forskningsintervjuer samt observationer. Intervjuerna har skett med fem pedagoger på fem olika förskolor och observationerna har gjorts på tre av de förskolorna som är med i studien.
Frågandets makt : Hur frågor kan påverka barns delaktighet och inflytande i förskola och grundskola
SamanfattningStudiens syfte är att observera vilken påverkan pedagogers och lärares frågor har på barns delaktighet och Inflytande i förskolan och grundskolan. Frågeställningarna som behandlas är vilken typ av frågor som förekommer i verksamheterna, i vilka interaktionell sammanhang de förekommer samt vilken funktion frågandet som praktik fyller. Metoden för datainsamling är etnografiska observationer och videoinspelningar. Materialet har samlats in på en förskoleavdelning med barn i åldrarna ett till fem år samt barn i en skolklass år ett i åldrarna sex till åtta år. För att skapa struktur åt observationerna användes ett observationsschema.
EU:s inflytande vid gränskonflikter: Fallet Cypern- En fallstudie av EU:s maktutövning i Cypernkonflikten
This study discusses the European Union´s influence regarding the Cyprus Conflict since 1998, when the EU began the official membership negotioations with Cyprus. The first aim of the study is to investigate in what way the EU has tried to practice influence concerning the Greek- and Turk Cypriots, but also Turkey, since Turkey is seen as a relevant party in the conflict. The second aim of the study is to examine what effects the EU´s influence has led to for the parties involved. The theoretical approach in the study is the theory Normative power, the theory stresses that Europe and the EU practices non-military power, and is able to do so because of the fact that the EU is based on internationally acknowledged desirable norms, as democracy and human rights and liberties. The result of the study shows that the EU has been an active participant concerning the Cyprus Conflict by successfully influencing the Greek- Cypriot government and Turkey e.g.
Elevinflytande: elevers uppfattningar rörande graden av
medbestämmande i skolan
Syftet med denna undersökning har varit att definierar begreppet elevInflytande och få en djupare förståelse för högstadieelevers syn på vilka områden inom elevInflytande som är viktigare än andra. I vilka sammanhang de får utöva elevInflytande samt attityder gentemot elevInflytande. Bakgrunden ger en övergripande bild av elevers uppfattningar rörande graden av medbestämmande i skolan under tidsperioden 1990 ? 2009. Den ger även en beskrivning av hur eleverna värderar de olika områdena, det de anser är speciellt viktigt att kunna påverka.
Var kommer rörelseglädjen ifrån? : Tolkat ur 7 föräldrars samtalanden.
Den fysiska inaktiviteten ökar och därmed förekomsten av hälsorisker diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar som är nutidens största folkhälsosjukdomar. Undersökningar visar att alla elever inte deltar i idrottsundervisningen fullt ut samt att ursäkterna för detta ökar. Mycket tyder på att ämnet och dess lärare marginaliseras i skolan då allmänheten saknar förståelse för dess syfte och målsättning. Tidigare forskning visar även att elevers förväntningar inte alltid överensstämmer med undervisningen vilket gör att denna inte blir meningsfull för dessa. Denna studie syftar till att undersöka faktorer som påverkar rörelseglädje genom fokusgruppssamtal med föräldrar till barn i Hälsoprojektet, där rörelseglädje har dokumenterats.
Vad har grundläggande datorkunskap och kärnämnen för inflytande på varandra? : Något om datorkunnandet i gymnasieskolan
Studien söker hur pedagoger upplever att datorn med dess mjukvara och kommunikativa möjliheter färgar den pedagogiska situationen, vilken kan bestå i datorämnet självt eller i samarbetande undervisning med andra ämnen. Ämnesområdet är en överblick på hur IKT (informations och kommunikationsteknik) utvecklas inom gymnasieskolan. Vad har datorämnen (datorkunskap, programhantering, datorkommunikation, operativsystem, persondatorer, programmering a, Webbdesign.) och kärnämnen (Svenska, engelska, matematik, naturkunskap, religionskunskap, samhällskunskap, estetisk verksamhet och idrott och hälsa) för Inflytande på varandra, och vad kärnämnes- respektive datorämneslärare anser om IKT och skolutveckling. Undersökningen belyser även utvecklingstrender utifrån gymnasieskolans styrdokument och utvecklingsdokument. Undersökningens omfattning är en kvalitativ studie bestående av intervjusammanställning och litteraturstudie.