Sök:

Sökresultat:

22558 Uppsatser om Individuellt arbete och lärares val - Sida 44 av 1504

Arbete mot mobbning : En inblick i grundskolans förebyggande och ÄtgÀrdande arbete mot mobbning

Kort sammanfattningDetta arbete av kvalitativ ansats hade som syfte att undersöka hur det förebyggande och det ÄtgÀrdande arbetet mot mobbning kan se ut i grundskolan. Syftet var dessutom att ge lÀsaren en djupare inblick i hur detta arbete kan genomföras utifrÄn tidigare forskning och de intervjuades tankar och erfarenheter. I arbetets undersökning deltog sju informanter som alla arbetar inom skolan. Resultatet av intervjuerna visade bland annat att samtal Àr betydelsefullt för bÄde det förebyggande och det ÄtgÀrdande arbetet mot mobbning. Det visade sig att dessa samtal genomfördes pÄ olika sÀtt.

De duktiga klarar sig alltid...: en studie om begÄvade
elevers motivation i skolan

Det ingÄr i lÀrarens uppdrag att anpassa undervisningen sÄ att skolan blir ?en skola för alla?, dÀr samtliga elevers utveckling frÀmjas. Syftet med denna studie var att beskriva lÀrares uppfattningar om begÄvade elevers motivation till skolan och lÀrande. Rapporten riktar sig mot grundskolans tidigare Är. Enligt den studerade litteraturen har begÄvade elever behov av att fÄ individuellt anpassad undervisning för att bli stimulerade och motiverade.

LÀrares syn pÄ specialpedagogens arbete

Wiklund, Marie-Louise (2007) LÀrares syn pÄ specialpedagogens arbete. (Teachers views on special needs educational competence) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildning, Malmö högskola. Syftet med detta arbete Àr att beskriva och undersöka lÀrarnas syn pÄ specialpedagogens arbete. Baserat pÄ lÀrarnas arbetssituation i skolan vill jag undersöka hur man anvÀnder sig av specialpedagoger i dag och se vilka övriga önskemÄl och behov som finns. Med hjÀlp av en strukturerade intervjuer vill jag ÄskÄdliggöra lÀrarnas syn pÄ specialpedagogens arbete. Sammanfattningsvis visar mitt resultat pÄ att specialpedagogen Àr en viktig person i skolan. Att undervisa Àr vad lÀrare Àr vana vid att specialpedagogen gör.

Pedagogers arbete med matematik : En studie om hur matematik synliggörs i förskola och förskoleklass

Syftet med undersökningen var att synliggöra och fÄ kunskaper om nÄgra pedagogers arbete med matematik i förskola och förskoleklass.Vi valde att anvÀnda oss av observationer och semistrukturerade intervjuer. I vÄr under­sökning har sammanlagt sex pedagoger deltagit, fyra av dem arbetar i förskolan och tvÄ i förskoleklass.Resultatet visade att pedagogers arbete med matematik Àr betydelsefullt i förskolan och förskole­klass dÄ barnen förbereds inför skolan. I undersökningen framkom det att ped­a­­­­­­goger arbetar med matematik bÄde planerat och spontant i vardagen. Under­sökningen visade att samtliga pedagoger arbetar praktiskt med matematik med teoriska anknytningar. Mate­­matiskt material har visat sig vara av betydelse i pedagogers arbete med matematik..

Behovet av stöd till distriktssköterskor som vÄrdar patienter i livets slutskede: Kommunala enhetschefers uppfattning

Allt fler patienter som vÄrdas i livets slutskede avlider utanför sjukhusen, det kan röra sig om vÄrd i ordinÀrt boende, pÄ korttidsboende, sÀrskilt boende eller hospice. För att distriktssköterskan som vÄrdar ska kunna utföra sitt arbete pÄ ett sÄ professionellt sÀtt som möjligt och kunna lindra symtom och erbjuda största möjliga livskvalitet till patienten krÀvs det olika former av stöd frÄn arbetsgivaren. Det stöd som behövs kan vara regelbunden handledning, tid för reflektion och utbildning inom den palliativa vÄrden till exempel tid för hospitering pÄ vÄrdavdelningar. Distriktssköterskan behöver ocksÄ fÄ utrymme i sin arbetsplanering att vara hos den svÄrt sjuke, sÄ att patienten kÀnner att distriktssköterskan Àr nÀrvarande och inte Àr pÄ vÀg nÄgon annanstans. Detta för att kunna lyssna till de önskemÄl som uppkommer och erbjuda det som behövs.

Om arbetets betydelse- en studie av unga mÀn med eller utan arbete i Olofström

Uppsatsen handlar om unga mÀns syn pÄ framtiden utifrÄn om de har arbete eller Àr arbetslösa. I uppsatsen utgÄr jag frÄn teorier om Avindustrialisering, Arbete, Ungdomsarbetslöshet och Identitet och arbete. Detta Àr teorier som anvÀnds i min undersökning för att skapa större förstÄelse för vilken situation unga mÀn i industriorten Olofström befinner sig i och för att förstÄ deras Äsikter och tankar om arbete, arbetslöshet och framtidsvisioner. Industriorten Olofström Àgnas ett kapitel i min undersökning för att kunna se hur Olofström har utvecklats frÄn blomstrande industriort pÄ 1960-70-talet dÄ det fanns stor tillgÄng pÄ industriarbete i Olofström, till dagens samhÀlle dÄ stÀndiga rationaliseringar har minskat arbetstillfÀllena och gjort sÄ att det i dagens Olofström inte finns samma efterfrÄgan pÄ industriarbetare som det fanns förr.I uppsatsen har jag till största del anvÀnt mig utav kvalitativ metod dÄ jag gjort flera intervjuer med olika unga mÀn bosatta i Olofströms kommun. Med hÀnsyn till anonymiteten sÄ benÀmner jag de sex unga mÀnnen som jag intervjuat som intervjuperson 1, 2, 3, 4, 5 och 6.

Spela tillsammans frÄn början : musikundervisning grundad pÄ orkesterspel

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur personal inom verksamheter för Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) arbetar för att utveckla kommunikationen hos individer med autismliknande spektrum. Vi har valt att undersöka hur verksamhetschefer inom LSS uppfattar att deras personal arbetar för att individer med autism skall utveckla sin kommunikationsförmÄga. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie med sex respondenter som Àr chefer över olika LSS-verksamheter i fyra kommuner i Mellansverige. Vi har analyserat det insamlade materialet utifrÄn studiens teoretiska utgÄngspunkter, kommunikationsteori och empowerment. Resultatet har Àven analyserats utifrÄn tidigare forskning.

Dans, kön och kÀnslor : Hur barn upplever kÀnslor genom kroppen

Syftet med denna studie Àr att öka kunskapen om hur barn i förskola respektive grundskola uttrycker kÀnslor genom dans/lek och rörelse och fÄ en inblick i skillnader/likheter i kÀnslouttrycken mellan könen. Vi valde att göra deltagande observationer av dansundervisning med observatörer. Med detta menas att vi aktivt deltog i undervisningen och observerade relevanta hÀndelser medan en observatör iakttog. I vÄrt huvudresultat framkommer hur flickor tar mer initiativ Àn pojkar i bÄde förskola och grundskola. I grundskolan visade det sig att flickorna var de som tog första initiativet till att visa en kÀnsla medan pojkarna var de som oftast utvecklade rörelserna.

Konsten att effektutvÀrdera : En beskrivande studie om hur kompetensutveckling effektutvÀrderas

Kompetensutveckling Àr en verksamhet som fÄr allt större betydelse för organisationer. En av de viktigaste delarna av ett kompetensförsörjande arbete Àr att utvÀrdera effekten av en kompetensutveckling. Hur dessa ef-fekter skall utvÀrderas Àr ett eftersatt omrÄde sÄvÀl teoretiskt som praktiskt och forskning om Àmnet Àr nÀstintill obefintlig. Denna studie genomfördes i samarbete med Stora Enso Skoghalls Bruk i syfte att finna varför detta arbete Àr sÄ svÄrgenomtrÀngligt samt att utveckla övergripande riktlinjer att anvÀnda som hjÀlpverktyg för organisationen i dess arbete med att effektutvÀrdera kompetensutveckling..

En privatrÄdgivares arbete : Hur pÄverkas det av lagen om finansiell rÄdgivning?

Lagen om finansiell rÄdgivning till konsumenter och rÄdgivarens arbete Àr av ökad betydelse i samhÀllet eftersom konsumenternas agerande pÄ den finansiella marknaden har förÀndrats kraftigt. Vi ska i denna uppsats undersöka vilket verktyg lagstiftningen utgör för privatrÄdgivare.VÄrt syfte Àr att identifiera hur Lagen om finansiell rÄdgivning till konsumenter pÄverkar en rÄdgivare i dennes dagliga arbete.Uppsatsen lÀgger fokus vid situationen idag och inte hur framtiden ser ut. Vi fokuserar pÄ södra Sverige och avgrÀnsar oss till Swedbank och Handelsbanken. Metod: Uppsatsen Àr uppbyggd utifrÄn öppna intervjuer med representanter frÄn Swedbank och Handelsbanken. Vi har anvÀnt en deduktiv ansats och en kvalitativ forskningsstrategi.Vi kan genom vÄra undersökningar konstatera att lagen om finansiell rÄdgivning Àr av stor betydelse för rÄdgivare i deras arbete.

Momentet friluftsliv inom gymnasiesÀrskolan: En intervjustudie med idrottslÀrare och elever

Friluftsliv Àr ingen specifik aktivitet, snarare handlar det om upplevelser som olika utemiljöer erbjuder. Dem olika upplevelserna erbjuder en möjlighet för lÀrande att uppstÄ, utifrÄn individens egna villkor. Ett individuellt lÀrande Àr precis det gymnasi- esÀrskolan skall skapa för sina elever, en individanpassad utbildning utifrÄn indivi- dens egna förutsÀttningar. Syftet med denna studie Àr att belysa synen pÄ momen- tet friluftsliv inom idrott och hÀlsa undervisningen för gymnasiesÀrskolan. Semi- strukturerade intervjuer genomfördes med tre pedagoger samt gruppintervjuer med en elevgrupp dÀr datamaterialet analyseras via innehÄllsanalys.

Ensamhetens hav : Äldres upplevelser av ensamhet

Antalet Àldre ökar bÄde nationellt och internationellt. Ensamhet har rapporterats vara vanligare hos den Àldre generationen och kan komma att bli ett vÀxande hÀlsoproblem. Sjuksköterskan bör ha förmÄga att stödja de Àldre sÄ att de kan bilda en meningsfull tillvaro bÄde individuellt och i samspel med andra mÀnniskor. Syftet med studien var att belysa upplevelsen av ensamhet hos Àldre personer över 65 Är. Studien genomfördes som en litteraturstudie med 12 vetenskapliga artiklar.

Reklamfilmers budskap och dess individuella tolkningar

SyfteSyftet med vÄr studie Àr att undersöka vilka kÀnslor mottagaren upplever, baseratpÄ individuella tolkningar av reklamfilmers budskap?Hur upplever och tolkar konsumenter reklamfilmers budskap?MetodVi har i denna uppsats valt att utföra en kvalitativ fallstudie med en abduktiv ansats. Dennaundersökningsmetod valdes dÄ vi ville geförstÄelse för vÄrt problemomrÄde. Det empiriskamaterialet Àr insamlat med hjÀlp av Ätta personliga intervjuer och genom tre reklamfilmer somintervjuerna baserades pÄ.SlutsatserVi har kommit fram till att tolkning av budskap Àr högst individuell dÄ den pÄverkas av en radolika kÀnslor, upplevelser, kunskaper och intryck. Vi fann att tolkning Àr högst individuelltoch att ju fler stimuli som skickas till hjÀrnan samtidigt, desto starkare blir upplevelsen.Tidigare upplevelser och erfarenheter har betydelse för mottagandet, bearbetning ochtolkningen av ett budskap.

Fritidspedagogen och hjÀlplÀrarsyndromet - en studie och en diskussion av fritidspedagogernas arbete i skolan

NÀr fritidspedagogen kom in i skolan blev det enligt tidigare forskning i hög grad pÄ lÀrarnas villkor. Fritidspedagogerna pekades ut som hjÀlplÀrare. Hur Àr det idag, tio Är senare? I denna uppsats presenteras en observationsstudie av tvÄ fritidspedagogers arbete i skolan. Det visar sig att arbetsinnehÄllet varierar mycket.

Att förÀndra det gemensamma

This bachelor thesis is studying the INTERREG cooperation between Denmark and Germany, and if there has been a change to the organization and the individual conditions due to the Danish regional reform in 2007. The research method used is semi-structured interviews and the participants are a mixture of politicians and civil servants. The study is based on two themes, change in work routines and cooperation, and change in visions and targets.The participants have experienced change, both positive and negative, in work routines and cooperation and to a lesser extent in visions and targets. Preparation is the key to success and makes the transition much easier, which has been the case for Denmark. Other mentioned aspects are more work due to more complicated applications, and that the politicians so far lack a regional perspective and tend to stick to the local.

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->