Sök:

Relationskompetens

att bygga relationer i individuell instrumentalundervisning


Underso?kningen har syftat till att beskriva en la?rares syn pa? hur hon go?r na?r hon arbetar med att skapa, bevara och fo?rdjupa den professionella relationen till sin elev i individuell instrumentalundervisning. Fo?r att na? syftet har jag intervjuat tva? instrumentalla?rare pa? en kulturskola. De teoretiska begreppen och verktygen fo?r arbetet med relationen, fann jag i det terapeutiska och psykologiska fa?ltet. Det a?r med hja?lp av dessa som jag beskriver vad la?rarna sa?ger att de go?r, som leder till att kontakt skapas, bevaras och fo?rdjupas.De tendenser som jag tycker mig se, a?r att de verktyg la?rarna mest anva?nder sig av, a?r de som handlar om att vara en vanlig och ansvarsfull medma?nniska, som har ett intresse av att bidra till andra ma?nniskors va?xande. De fo?rsta ga?ngerna de tra?ffar en elev inriktar de sig pa? att skapa en kontakt. De ser att denna kontakt a?r inko?rsporten till sja?lva undervisningen. La?rarna beskriver att de la?gger mycket tid pa? samtal med eleverna i syfte att la?ra ka?nna dem. De letar efter gemensamma na?mnare, exempelvis en gemensam bekant, i syfte att skapa kontakt. Att bjuda pa? sig sja?lv och personlig information a?r ocksa? ett sa?tt att so?ka kontakt. De lyssnar noga efter na?got intresse som eleven har och fo?ljer upp det. Oftast a?r det inte na?got som har med musik att go?ra som skapar kontakten utan na?got personligt. Elever a?r olika konstaterar la?rarna. Na?gra fa?r man kontakt med snabbt och na?gra fa?r man aldrig kontakt med. La?rarna slutar dock aldrig att fo?rso?ka. Na?r kontakt sedan finns och undervisningen a?r i full ga?ng beho?ver man ta?nka pa? att bevara och ibland fo?rdjupa kontakten. La?rarna beskriver da? att de fortsa?tter lyssna och minns informationen fo?r att sedan kunna a?terkoppla till sa?dant som eleven vid ett tidigare tillfa?lle har bera?ttat om, exempelvis ett kalas, och fra?ga hur det var osv. Att inte do?ma eller kommentera uppenbara tecken pa? att en elev ma?r da?ligt och relationen da? blir osa?ker, a?r ett sa?tt att bevara relationen. I diskussionen tas na?gra verktyg upp som, om la?rarna hade tillga?ng till dem, skulle kunna o?ka kvaliteten i relationen. Exempel pa? ett sa?dant a?r verktyget, att fo?rva?nta sig lite mer a?n eleven sja?lv. Detta verktyg skulle kunna ta?nkas go?ra att eleven ka?nner sig sedd utifra?n sin fulla potential och da?rmed leda till en djupare relation. Gemensamma samtal i kollegiet kring teoretiska begrepp och hur man arbetar med relationen till sina elever, a?r vidare ett verktyg som inte anva?nds. Att ha sa?dana samtal pa? agendan skulle kunna leda till att relationerna till eleverna fo?rba?ttras och da?rmed go?r undervisningen mer effektiv.

Författare

Charlotte Brorsson Trell

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..