Sök:

Motivation och praktsik matematik

- en intervjustudie med högstadieelever


Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur och om elevers motivation påverkas av att arbeta med praktiskt orienterade matematikuppgifter. Undersökningens huvudmetod är intervjuer av sex utvalda högstadieelever kombinerat med utvärderingsenkäter och lektionsbesök. Undersökningen ämnar få svar på hur elevers motivation påverkas på matematiklektioner med praktiska övningar jämfört med på mer traditionella lektioner med räkning i matteböcker. Bakgrunden till undersökningen är författarens erfarenhet av elevers lösning av matematikproblem i samband med undervisning i slöjd. Resultatet av denna undersökning visar att det har en positiv påverkan på elevers motivation att ha praktiska matematikövningar inlagt i undervisningen. Denna beskrivning av resultatet blir självklart förenklad. Flera elever blev inte alls mer motiverade av den praktiska lektionen. Men för alla elever var det av stor vikt att få tag på ?sin egen motivation? för att kunna jobba under lektionen, vad som påverkade denna var individuellt. Så denna undersökning visar på vikten av att individanpassa undervisningen för att eleverna ska bli motiverade.

Författare

Maria Kuylenstierna

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..