Sök:

Sökresultat:

1107 Uppsatser om Individuell mćlplan - Sida 9 av 74

Personer med diabetes typ tvÄ upplevelse av mötet med sjuksköterskan

Bakgrund: Av befolkningen i Sverige 9,7 miljoner Àr fyra till sex procent drabbade av diabetes. NÀstan nittio procent av dessa personer har diabetes typ tvÄ. I omvÄrdnadsprocessen ingÄr undervisning och att förmedla information som en del av sjuksköterskans arbete. För att omvÄrdnaden av diabetes som syftar till att stabilisera HbA1c skall uppnÄ goda resultat, krÀvs en förÀndrad livsstil. Forskning har visat att mötet med sjuksköterskan har betydelse för att personen skall kunna förÀndra sin livsstil.

Individualisering och Individuell Utvecklingsplan

Syftet med examensarbetet har varit att undersöka hur lÀrare anvÀnder sig av individualisering och IUP. Undersökningen genomfördes i form av kvalitativa intervjuer dÀr fyra olika pedagoger frÄn tre olika kommuner fick komma till tals och skildra sin syn pÄ individualisering och IUP utifrÄn sin verklighet i skolan. Resultatet visar att metoderna för individualisering Àr mÄnga men att de huvudsakligen domineras av nivÄgruppering..

Kontraheringsplikt vid individuell personförsÀkring. En sjÀlvkl

SocialförsÀkringen har under senare tid alltmer nedmonterats varför behovet av privata försÀkringar har ökat. NÀr den nya försÀkringsavtalslagen trÀdde ikraft Är 2005 infördes en lagstadgad rÀtt till individuell personförsÀkring som avsÄg skydda sÀrskilt utsatta grupper sÄsom funktionshindrade och andra personer med varaktig sjukdom. FrÄgan Àr om denna förestÀllning om en ovillkorlig kontraheringsplikt Àr riktig. I förarbetena anges att det inte kan krÀvas att försÀkringsbolagen frÄngÄr den försÀkringstekniska bedömningen av risken eller behöva frÄngÄ sin egen praxis. Enligt lagen ges försÀkringsbolagen en möjlighet att neka försÀkring om sÀrskilda skÀl föreligger.

ÅtgĂ€rdsprogram och IUP för elever i matematiksvĂ„righeter

Malmö högskola LĂ€rarutbildningen Skolutveckling och ledarskap SpeciallĂ€rarprogrammet Höstterminen 2010 ABSTRAKT Leden, Lotta & Tufvesson, Karin (2010). ÅtgĂ€rdsprogram och IUP ? för elever i matematiksvĂ„righeter (IEP ? for Students in Mathematical Difficulties). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LĂ€rarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med vĂ„rt examensarbete var att studera vilken matematik som synliggörs, och hur denna beskrivs i form av svĂ„righeter och Ă„tgĂ€rder, i Ă„tgĂ€rdsprogram och individuella utvecklingsplaner (IUP). Vi har ocksĂ„ avsett att undersöka hur Ă„tgĂ€rderna följer dagens matematikdidaktiska forskning, hur de följer kursplanen i matematik samt hur de följer Skolverkets riktlinjer för upprĂ€ttande av Ă„tgĂ€rdsprogram och IUP.

OmvÄrdnad av patienter med förstoppning : En litteraturstudie

Förstoppning Ă€r ett allvarligt problem och kan drabba vem som helst men Ă€r sĂ€rskilt förekommande hos personer som lider av vissa sjukdomstillstĂ„nd eller Ă€ter vissa lĂ€kemedel. TillstĂ„ndet pĂ„verkar patienten pĂ„ flera nivĂ„er, bĂ„de fysiskt, mentalt, socialt och i vissa fall Ă€ven existentiellt. Syftet med litteraturstudien var att belysa hur sjuksköterskan pĂ„ olika sĂ€tt kan ta hand om patienter med förstoppning, för att kunna ge dessa patienter en individuell omvĂ„rdnad. Resultatet bygger pĂ„ fjorton artiklar som Ă€r utgivna mellan Ă„ren 1996-2005 och ska visa att en uppdelning av sjuksköterskans omvĂ„rdnadsarbete kan göras under tre huvudrubriker: Bemötande, Bedömning och dokumentation av patientens status samt ÅtgĂ€rder vid förstoppningsproblematik. Sjuksköterskans bemötandet var betydelsefullt i dialogen med patienten.

Patienters upplevelser av postoperativ smÀrta- En litteraturöversikt

Bakgrund: SmÀrtan Àr subjektiv och det innebÀr att det Àr en individuell upplevelse. Den kan upplevas olika beroende pÄ vilka tidigare erfarenheter patienterna har. Ingen annan Àn patienterna sjÀlva kan beskriva den upplevda smÀrtan. Det Àr viktigt att patienternas upplevelse av smÀrta uppmÀrksammas för att sjuksköterskor ska kunna bemöta deras behov pÄ bÀsta sÀtt och dÀrmed minska lidande. Syfte: Syftet var att belysa patienternas upplevelser av postoperativ smÀrta.

FörvÀntningar pÄ IUP : Analys av vilka förvÀntningar lÀrare, elever och förÀldrar har pÄ Individuell utvecklingsplan

AbstractMy purpose of the investigation is to enter deeply into the knowledge of the Individual plan of the development and to examine how teachers, pupils and parents look at the Individual plan of the development and the purpose of the Individual plan of the development in school. My question of the main problem in this investigation was to examine the expectation on the Individual plan of the development from teachers, pupils and parents and if the Individual plan of the development has been influence the cooperation of parents and the influence of the pupils also how and if teachers, pupils and parents apprehend some kinds of changes.The review of the literature begin with a closer study about our document of control, witch are the curriculum of the compulsory school (Lpo 94), The National Agency for Education General Advice for the Individual plan of the development (2005), a study of the development of the cooperation of the parents and the influence of the pupils under the years of research about it.I have in my investigation used qualitative interview in different forms like the ordinary interview, interview on telephone and focussed group interview with teachers, pupils and parents. The result of my conclusion from the investigation is that the information and the knowledge of the Individual plan of the development are important to be able to increase the influence from the pupils and a different cooperation from the parents in the development of the school with the Individual plan of the development. My examination is small and not generalised but I believe that it still can represent the attitude of the Individual plan of the development. The consequence of the investigation shows that pupils and parents have vague idea of the Individual plan of the development.

Den offentliga mÄltiden i skolan ur ett antal politikers perspektiv : En undersökning om hur politiker tar stÀllning till skolmaten

Bakgrund: Under senare Är har skandaler inom svenska banker uppmÀrksammats. Det har senare visat sig att mÄnga skandaler har uppkommit till följd av brister inom den interna kontrollen. Samtidigt har antalet interna brott som begÄs pÄ grund av en svag intern kontroll ökat trots att flera noterade bolag har ökat sina investeringar i den interna kontrollen. Banker har en viktig roll i samhÀllet men den interna kontrollens betydelse för att motverka individuell yrkesbaserad ekonomisk brottslighet inom svenska storbanker Àr inte sÀrskilt utredd.Syfte: Studien Àmnar bidra med en förstÄelse för hur intern yrkesbaserad ekonomisk brottslighet motverkas med de svenska storbankernas interna kontroll med hÀnvisning till Internal Control ? Integrated Framework och Three Lines of Defence.

Individuell lönesÀttning ur ett kompetensperspektiv : En studie om kompetensens roll vid individuell lönesÀttning inom statlig organisation

Den kollektiva   tanken om ?lika lön för lika arbete? var lÀnge mottot i svensk lönepolitik. Denna tanke har övergÄtt i allt högre grad till att belöna varje enskild   individ efter dennes egna prestationer och personliga egenskaper. SamhÀllet   har gÄtt mot ett individfokus och likasÄ har Àven tankarna kring   lönesÀttning. De senaste tjugo Ären har den individuella lönesÀttningen varit   dominerande pÄ den svenska arbetsmarknaden.

Tja kompis, ska vi spela?: lÀrare- elevrelationens inverkan
pÄ den musikaliska utvecklingen sett ur elevens perspektiv

Denna studie berör samspelet mellan lÀrare och elever och har ett sociokulturellt perspektiv. Syftet Àr att undersöka hur elever uppfattar den sociala relationens betydelse i individuell musikundervisning. Förhoppningen var att fÄ reda pÄ om det förekommer nÄgra skillnader i det vi, som blivande lÀrare, förestÀller oss Àr en givande och lÀrande relation och det eleverna sjÀlva upplever under lektionerna. Genom observationer och kvalitativa intervjuer har vi tagit del av Ätta elevers uppfattning av den sociala relationen mellan dem och deras lÀrare. Vi har frÄgat dem hur de upplever att den sociala relationen Àr och hur de önskar att den skulle kunna vara.

Individuell utvecklingsplan - produkt eller process? : En kvalitativ intervjustudie av hur fem lÀrare för de yngre Äldrarna anvÀnder IUP

The intention of this study is to interview teachers in order to create a picture of how they look at their work with IUP (Plan of individual development). The main question formulated in my study is in what way IUP can become a contribution to the learnerÂŽs development. All teachers who participated in the interviews believe that the purpose of the document is to be proactive, developing and positive for the pupils. The teachers also believe that it is intended to serve as a clarification for pupils as well as teachers. ItÂŽs clear to see that the IUP generally is believed to be a supportive resource in education.

Att leva med KOL : -En litteraturstudie

Sammanfattning Syftet med studien var att fÄ ökad kunskap och undersöka om det finns nÄgra konsekvenser i det dagliga livet för personer som fÄr diagnosen kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL. Syftet var ocksÄ att undersöka vilken betydelse individuell information och utbildning, nutrition och trÀning samt omvÄrdnad har för personer som fÄr diagnosen KOL. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna valde författarna att göra en deskriptiv litteraturstudie. Data samlades in via databaserna SweMed, PubMed/Medline och Cinahl. Författarna valde sökorden KOL, nutrition, omvÄrdnad, trÀning, information och livskvalitet pÄ bÄde engelska och svenska som kombinerades pÄ olika sÀtt för att fÄ bÀsta sökresultat.

Dagkirurgiska patienters erfarenheter av information om egenvÄrd : En litteraturöversikt

Bakgrund: Dagkirurgiska operationer har ökat de senaste tjugo Ären. Fler och sjukare patienter blir opererade dagkirurgiskt och förvÀntas sköta och ta ansvar för sin egenvÄrd i hemmet. Det stÀller krav pÄ sjukvÄrden att patienten fÄr undervisning och information i tillrÀckligt utstrÀckning för att klara detta. Syfte: Att beskriva dagkirurgiska patienters erfarenheter av postoperativ information om egenvÄrd. Metod: En kvalitativ litteraturöversikt baserad pÄ 11 vetenskapliga originalartiklar.

Individuell mÀtning och debitering av vÀrme och varmvatten i flerbostadshus -­? Informationsgivningsprocessen

I februari 2014 lÀmnade Regeringen i en lagrÄdsremiss förslag pÄ genomförande av det europeiska energieffektiviseringsdirektivet 2012/27/EU. Regeringen föreslÄr att en ny lag införs med krav pÄ den som Àger eller uppför en byggnad att se till att varje lÀgenhets anvÀndning av vÀrme, kyla och tappvarmvatten kan mÀtas, om det Àr tekniskt genomförbart och kostnadseffektivt att installera system för individuell mÀtning och debitering, Àven benÀmnt IMD. I denna rapport undersöker vi vilken typ av informationsgivning MKB Fastighets AB, AB Helsingborgshem och Lunds Kommuns Fastighets AB praktiserar i samband med införande och tillÀmpande av IMD i flerbostadshus. Vi undersöker ocksÄ hur ett urval av de studerade bolagens hyresgÀster uppfattar kommunikationen och vilken typ av information de föredrar. Genom att relatera insamlad data till en teoretisk referensram, finner vi att bolagens tillvÀgagÄngssÀtt nÀr de informerar sina hyresgÀster om IMD till viss del överensstÀmmer med den typ av informationsgivning som i tidigare forskning visat sig vara effektiv. Vi kan konstatera att MKB, Helsingborgshem och LKF har vÀl genomtÀnkta handlingsplaner för hur de ska gÄ tillvÀga nÀr de informerar berörda hyresgÀster om IMD och vi rekommenderar bolagen att fortsÀtta pÄ den inslagna vÀgen med stegvist införande och löpande information under denna process. Företagen informerar sina hyresgÀster om att systemet kan bidra till en bÀttre miljö, lÀgre kostnader och en mer rÀttvis kostnadsfördelning.

Val av inskolningsmetod i förskolan

Det finns i huvudsak tre olika metoder för inskolning av smÄ barn i förskolan, men inte mycket forskning i Àmnet. UtifrÄn populÀrvetenskaplig litteratur och facktidskriftsartiklar kan man sammanfatta de metoder som finns som förÀldraaktiv introduktion, traditionell inskolning och individuell inskolning. Det övergripande syftet med undersökningen Àr att kartlÀgga hur inskolningen gÄr till i ett antal kommuner i Sverige. Till grund för undersökningen ligger tre frÄgestÀllningar. Dessa rör vilken metod man anvÀnder vid inskolning, hur inskolningen gÄr till, vem som bestÀmmer och vad som avgör att en viss metod anvÀnds. Ansatsen i studien Àr kvantitativ och frÄgorna stÀlls genom en enkÀtundersökning.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->