Sök:

Tja kompis, ska vi spela?

lärare- elevrelationens inverkan
på den musikaliska utvecklingen sett ur elevens perspektiv


Denna studie berör samspelet mellan lärare och elever och har ett sociokulturellt perspektiv. Syftet är att undersöka hur elever uppfattar den sociala relationens betydelse i individuell musikundervisning. Förhoppningen var att få reda på om det förekommer några skillnader i det vi, som blivande lärare, föreställer oss är en givande och lärande relation och det eleverna själva upplever under lektionerna. Genom observationer och kvalitativa intervjuer har vi tagit del av åtta elevers uppfattning av den sociala relationen mellan dem och deras lärare. Vi har frågat dem hur de upplever att den sociala relationen är och hur de önskar att den skulle kunna vara. Resultatet från undersökningen bekräftade och i vissa fall dementerade tidigare forskning. Svaren vi fått visar att relationen mellan elev och lärare har stor betydelse för lärandet i individuell undervisning. De egenskaper eleverna önskar se hos lärarna är att lärarna ska se eleverna som enskilda individer, att de ska vara engagerade, förtroendeingivande och att de ska kunna motivera eleverna. Hos alla elever i undersökningsgruppen fanns en önskan om en balans mellan en professionell relation och ett avslappnat personligt socialt utbyte. Eleverna hade olika uppfattningar om hur denna balans skulle se ut, men alla var överens om att den sociala delen av lektionerna är mycket viktig för det musikaliska lärandet.

Författare

Stina Norlin Emelie Olofsson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..