Sök:

Improvisation för klassiska musiker

tabu, onödigt, användbart eller vitalt?


Arbetet handlar om improvisationens fo?rekomst i dagens undervisning pa? klassiska instrument. I den klassiska musiken har improvisation inte haft na?gon sto?rre roll de senaste 150 a?ren. Jag ville framfo?rallt fa? reda pa? om dagens klassiska instrumentalla?rare pa? musik och kulturskolor anva?nder sig av improvisation i sin undervisning och vilka tillva?gaga?ngssa?tt de i sa? fall har. Men a?ven vad de anser att improvisation a?r fo?r en klassisk musiker, da?rav min titel pa? arbetet. Jag har intervjuat fem la?rare som har olika a?lder, arbetslivserfarenhet och undervisar pa? olika instrument. Det visade sig att alla la?rarna, i varierande utstra?ckning, anva?nder sig av improvisation i sin undervisning och anser att improvisation a?r bra fo?r en klassisk musiker. Jag o?nskar att mitt arbete kan inspirera klassiska instrumentalla?rare och musiker till att la?ta improvisationen ta ett kliv tillbaka in i den klassiska musiken, fo?r jag a?r o?vertygad om att den ho?r hemma da?r.

Författare

Susanne Björkegren

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..