Sök:

Improvisation i tidig instrumentalundervisning


Uppsatsen handlar om fo?rekomst av improvisation i tidig instrumentalundervisning pa? kultur- och musikskolor. Jag avsa?g underso?ka hur instrumentalla?rare beskriver sin undervisning, i vilken utstra?ckning de anva?nder improvisation pa? lektionerna, genom att la?ta ett urval av la?rare svara pa? fra?gor i en enka?t. En annan del av arbetet bestod av att studera 25 pianobo?cker som riktar sig till unga nybo?rjare. I dessa la?romedel letade jag efter hur vanligt fo?rekommande improvisationsmoment var. Det framga?r av min enka?t att anva?ndande av improvisation under lektionen varierar bland respondenterna. I min la?romedelstudie visar det sig improvisationsmaterial vara relativt ovanligt och fo?rekommer endast sporadiskt. Jag talar i uppsatsen ocksa? om hur improvisation kan integreras i instrumentalundervisningen med syfte att ge eleven rum fo?r kreativitet och personlighet. Jag o?nskar att mitt arbete kan motivera la?rare att la?ta sina elever improvisera pa? sina instrument fo?r att o?ka spelgla?djen och na? de positiva effekter improvisation kan ge.

Författare

Sebastian Bergström

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..