Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 29 av 116

AUTISM - IDROTT & HÄLSA

Idrottsundervisning för elever med diagnosen autism Àr en miljö som krÀver specialpedagogiska ÄtgÀrder. Struktur Àr en grundlÀggande del i undervisningen av dessa elever. Detta Àr nÄgot som examensarbetet behandlar. Genom intervjuer och observationer har denna undersökning resulterat i olika metoder och undervisningsstrategier för barn och ungdomar med autism vad gÀller motorik, kondition, bollspel, samarbete, tvÄngsmÀssiga mönster och att fÄnga elevens intresse. Detta examensarbete kan fungera som ett underlag till idrottslÀrare som arbetar med autistiska elever.

Idrott och hÀlsa i interaktion?

SammanfattningDet blir allt mer viktigt att frÀmja god hÀlsa nÀr mÀnniskan idag lever ett liv i ett samhÀlle fyllt med höga krav. Syftet med uppsatsen Àr att fÄ insyn i hur verksamma lÀrare i idrott och hÀlsa arbetar med hÀlsoundervisning samt att ge en förstÄelse av vad hÀlsobegreppet kan stÄ för. Vad styrdokumenten uttrycker om hÀlsa och hur den överensstÀmmer med verkligheten.Jag har gjort fem kvalitativa intervjuer med verksamma idrottslÀrare i Ärskurs 7-9. Till hjÀlp har jag anvÀnt relevant litteratur frÄn tidigare forskning. Resultatet av intervjuerna har analyserats och vÀsentligt stoff har sammanfattningsvis redovisats.Mitt resultat visar att det Àr den fysiska aktiviteten som dominerar idrottsundervisningen och att rörelsens betydelse för hÀlsan Àr stor.

Boxning i idrott och hÀlsa : En studie om flickors och pojkars förestÀllningar om varandras fysiska förmÄgor

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllningar flickor och pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmÄga.Vilken Àr synen pÄ boxning i Àmnet idrott och hÀlsa hos nÄgra pojkar och flickor i en Ärskurs 5?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om deras syn pÄ flickors och pojkars förestÀllningar om kön?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om flickors och pojkars fysiska förmÄga?Metod Undersökningen Àr kvalitativ och baserad pÄ teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar Ätta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en Ärskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer frÄn en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.

Idrott för alla : En studie om pedagogers syn pÄ arbetet med rullstolsburna elever i idrotten

"HÀr finns det ju kanter som inte Àr helt perfekta. Men man tar sig ju fram med en liten extra omvÀg eller sÄ." Citatet beskriver en av de fem intervjuade pedagogernas syn pÄ inkludering av rullstolsburna elever under idrottslektionen. Studiens syfte Àr att se till vilka anpassningsmöjligheter samt svÄrigheter det enligt pedagoger finns vid idrott med rullstolsburna elever. Under arbetet med studien har jag inspirerats av hermeneutiken. Det jag kom fram till i min studie var att det enligt pedagogerna finns svÄrigheter som kan skapa hinder för den rullstolsburna eleven, sÄ som den befintliga miljön, pedagogers kompetens samt vissa aktiviteter.

Engelskundervisning i tidiga Äldrar : En kvalitativ studie om nÄgra lÀrares uppfattningar om tidig engelskundervisning och barns kognitiva sprÄkinlÀrning

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningar:VÄr studie syftar till att undersöka orsaker till konflikter i idrott och hÀlsa.1. Hur ser fördelningen ut i antal konflikter mellan de olika konfliktorsakskategorierna i Àmnet idrott och hÀlsa för Är 1-2? (Princip, objekt och situation)2. Vilka Àr de vanligaste konfliktorsakerna inom Àmnet idrott och hÀlsa för Är 1-2?3.

Idrottsbakgrund : och nutida trÀningsbeteende

Syftet med  studien Àr att undersöka om det finns specifika faktorer inom idrottsutövande i en förening som ung som pÄverkar trÀningsbeteendet som vuxen.Studien Àr retrospektiv med en kvantitativ metod i form av enkÀter. Urvalet bestÄr av 132  respondenter, 64 mÀn och 68 kvinnor.Resultatet visar signifikanta skillnader mellan idrottsbakgrund och trÀningsbeteende.MÀn idrottar mer Àn kvinnor generellt och mÀn utövar Àven i större omfattning lagidrott Àn kvinnor, nÀr de Àr i vuxen Älder (> 19 Är). Av de som utövar nÄgon form av lagidrott idag sÄ Àr det signifikant fler som ocksÄ har en bakgrund inom lagidrotten som ung, de individer som har hÄllit en hög nivÄ i sin idrott som ung Àr till större del representerade hos de som utövar lagidrott idag. Av de som hÄller pÄ med en individuell idrott idag sÄ Àr det signifikant fler som Àven utövat en individuell idrott som ung. De som trÀnat lagidrott som unga trÀnar oftare idag Àn de som inte trÀnat lagidrott som ung och de som utfört 3 idrotter eller fler i en förening som unga trÀnar oftare idag Àn de som har utövat 1-2 idrotter.

Utredning om integrering av hÄllbar utveckling i sjuksköterskeprogrammet, Högskolan Dalarna

Syftet med denna studie Àr att undersöka idrottslÀrares syn pÄ simundervisningen i gymnasieskolan. Studien har följande frÄgestÀllningar: Hur ser lÀrare pÄ simkunnighet? Hur legitimeras simundervisningen som innehÄll i Àmnet idrott och hÀlsa? Hur undervisar och bedömer lÀrarna simning i Àmnet idrott och hÀlsaSemistrukturerade intervjuer genomfördes med fyra kvinnliga lÀrare inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ fyra olika gymnasieskolor i Stockholms kommun. Intervjuerna spelades in och transkriberades dÀrefter. Skola valdes ur geografi- och logistiksynpunkt.Alla lÀrarna ansÄg att simkunskap Àr vÀldigt viktigt och de legitimerar simningen antingen efter egna erfarenheter eller efter sÀkerhets- och livrÀddningsaspekten.

HÀlsoundervisningens dilemma : En kvalitativ studie om lÀrare och elevers förhÄllningssÀtt till hÀlsa inom idrott och hÀlsa i högstadiet

Denna studie undersöker lÀrare och elevers förhÄllningssÀtt till hÀlsa inom lÀroÀmnet idrott och hÀlsa. Detta gjordes genom tvÄ kvalitativa intervjustudier, i den första delstudien har fyra lÀrare intervjuats och i den andra fyra elevgrupper. För att analysera förhÄllningssÀtten till hÀlsa anvÀndes hÀlsoperspektiven patogent och salutogent. Detta för att ge en uppfattning om hur lÀrare och elever uppfattade hÀlsa. För att undersöka hur undervisningen förhöll sig till hÀlsa anvÀndes Quennerstedts hÀlsodiskurser.

Stöd till vÄldsutsatta kvinnor i rÀttsprocessen : En undersökning av RelationsvÄldscentrums betydelse för de samverkande myndigheterna

Det omrÄde som undersöks i detta examensarbete Àr pedagogisk anpassning inom idrott och hÀlsa för elever med ADHD (Attention Dificit Hyperactivity Disorder). Syftet med undersökningen Àr att genom anvÀndning av vetenskapsteoretiska utgÄngspunkten ?Grundad teori? undersöka vilka metoder, pedagogiska anpassningar, lÀrare sÀger att de anvÀnder för att fÄ elever med ADHD att lÀra sig i Àmnet idrott och hÀlsa i dagens skola. Detta empiriska material jÀmförs sedan med vad forskningen inom omrÄdet visar, för att pÄ sÄ sÀtt visa ifall forskningen nÄr ut till verksamma lÀrare eller inte. För att kunna göra dessa jÀmförelser, har vi intervjuat Ätta lÀrare i idrott och hÀlsa frÄn fyra olika rektorsomrÄden i en mellanstor stad i södra Sverige.

Skolidrott i grundskolan : En litteraturstudie om lÀroplanens utveckling 1962-2011

Det övergripande syftet med denna litteraturgranskning Àr att ta reda pÄ hur idrotten har förÀndrats i lÀroplanen frÄn 1962 till 2011 och studien tar Àven upp hur lÀroplanerna har utvecklats ur ett samhÀllsperspektiv. Studien visar att Àmnet idrott har genomgÄtt en tydlig förÀndring och att skid- och skridkoÄkningen har försvunnit ur lÀroplanen sakta men sÀkert. I resultatdelen tas det Àven upp hur samhÀllet har haft en bidragande faktor till lÀroplanens utformning. Metoden till arbetet Àr en litteraturgranskning dÀr lÀroplanerna sÀtter grunden för studien. För att stÀrka resultatdelen sÄ har Àven en innehÄllsanalys anvÀnts för att förtydliga skid- och skridskoÄkningens förÀndring..

PÄverkar undervisningen i idrott och hÀlsa elevers fysiska aktivitetsgrad?

Syftet med den hÀr studien var att undersöka om undervisningen i idrott och hÀlsa pÄverkar elevers fysiska aktivitetsgrad pÄ fritiden. Ett vidare syfte var att se om undervisningen fÄtt eleverna att prova nya aktiviteter och fÄtt ett ökat intresse för idrott och fysisk aktivitet. Studien undersöker Àven hur viktigt eleverna tycker Àmnet Àr och vilka kunskaper de fÄr kring hÀlsa. Slutligen undersöks dessa frÄgor utifrÄn ett genusperspektiv,  samtidigt som elever med olika erfarenhet av fysisk aktivitet jÀmförs. Studien har anvÀnts sig av en kvantitativ enkÀtstudie.

Simning: ett svenskt kulturarv? : en intervjustudie om lÀrares syn pÄ simundervisning pÄ gymnasiet

Simkunnighet Àr ett kursmÄl i Àmnet Idrott och hÀlsa som alla elever förvÀntas uppnÄ i grundskolan. I gymnasieskolans kursplaner för idrottsÀmnet har kravet om simkunnighet dock plockats bort. Syftet med denna studie var att undersöka i vilken utstrÀckning idrottslÀrare pÄ gymnasiet anvÀnder sig av simundervisning, Àven om simkunnighet inte Àr ett kursmÄl. Studien innefattar en undersökning av de icke simkunniga elevernas möjligheter att lÀra sig simma pÄ gymnasiet samt en undersökning om lÀrare anser att simkunnighet bör vara ett kursmÄl Àven pÄ gymnasienivÄ.Metoden som anvÀndes för att besvara undersökningens syfte var kvalitativa intervjuer. VÄr undersökningsgrupp bestod av fem aktiva gymnasielÀrare i Idrott och hÀlsa i en kommun i norra Sverige.Resultatet av undersökningen visar att idrottslÀrarna anvÀnder sig av simundervisning pÄ gymnasiet trots att det inte Àr ett explicit kursmÄl.

Kost, kön och prestation : En studie om Ärskurs nio elevers kostvanor i olika inkomstomrÄden

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka Ärskurs nio elevers matvanor, och betyg i Àmnet i idrott och hÀlsa utifrÄn genus. Studien genomfördes pÄ tvÄ stycken skolor den ena i ett omrÄde med lÄgt socioekonomiskt index och den andra i ett omrÄde med högt socioekonomiskt index. Examensarbetet genomfördes med hjÀlp av information sammanstÀllt frÄn 77 stycken enkÀter, betyg och relevant litteratur. Resultat av undersökning visar att det finns viss korrelation mellan elever som lever i omrÄden med högt socioekonomiskt index har högre betyg i Àmnet idrott och hÀlsa och god kosthÄllning i jÀmförelse med elever som bor i omrÄden med lÄgt socioekonomiskt index som har lÀgre betyg och sÀmre kosthÄllning, dock gÄr sambandet inte att sÀkert fastslÄ. Resultaten av studien visar att eleverna pÄ skolan med lÄgt socioekonomiskt index Àter mer onyttig mat och betydligt mindre frukost i jÀmförelse med eleverna pÄ skolan med högt socioekonomiskt index.

Lgr 11

Denna uppsats Àr en studie i syfte att undersöka om Lgr11 kan innebÀra förÀndringar förlÀrare. Hur lÀrare förhÄller sig till begrepp som hÀlsa och fysisk hÀlsa? Om det finns en klardefinition av vad fysisk hÀlsa Àr? Samt vad lÀrare anser om att Lgr11 betonar fysisk hÀlsa ochfysiska förmÄgor?Vi vill via lÀroplansteoretisk utgÄngspunkt pÄ transformeringsplanet se pÄ hur lÀrarna tolkarlÀroplanerna, för att fÄ en uppfattning om hur lÀrarna inom idrott och hÀlsa förhÄller sig till sittyrkes stadgar. DÄ vÄr studie fokuserar pÄ idrottslÀrares uppfattningar om den nya lÀroplanen(Lgr11), ville vi fÄ fram fördjupad och unik information hos dessa lÀrare. Vi valde dÀrav enkvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer.Det som framkom i vÄr studie var att lÀrarna hade en positiv syn pÄ Lgr11 och dessutformning, vilket Àr i motsats mot vad vi sett i tidigare forskning.

Gymnasieelevers syn pÄ feedback i skolÀmnet idrott & hÀlsa

Syftet med studien var att undersöka hur gymnasieelever vill fÄ feedback i Àmnet idrott & hÀlsa, om positiv feedback frÄn idrottslÀraren upplevs som gynnande för elevernas motivation samt att undersöka om motivationsklimatet upplevs som uppgiftsorienterat eller sjÀlvorienterat av eleverna. I studien deltog 8 gymnasielever (4 pojkar, 4 flickor) i Äldern 16 Är. Semistrukturerade intervjuguider anvÀndes under intervjuerna som genomfördes pÄ neutrala platser. Informanterna ville fÄ positiv feedback samt instruktiv feedback. Positiv feedback upplevdes som gynnande för informanternas motivation.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->