Sök:

Lgr 11


Denna uppsats är en studie i syfte att undersöka om Lgr11 kan innebära förändringar förlärare. Hur lärare förhåller sig till begrepp som hälsa och fysisk hälsa? Om det finns en klardefinition av vad fysisk hälsa är? Samt vad lärare anser om att Lgr11 betonar fysisk hälsa ochfysiska förmågor?Vi vill via läroplansteoretisk utgångspunkt på transformeringsplanet se på hur lärarna tolkarläroplanerna, för att få en uppfattning om hur lärarna inom idrott och hälsa förhåller sig till sittyrkes stadgar. Då vår studie fokuserar på idrottslärares uppfattningar om den nya läroplanen(Lgr11), ville vi få fram fördjupad och unik information hos dessa lärare. Vi valde därav enkvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer.Det som framkom i vår studie var att lärarna hade en positiv syn på Lgr11 och dessutformning, vilket är i motsats mot vad vi sett i tidigare forskning. Lärarnas positiva syngrundas i att de ser Lgr11 som mer konkret med en tydligare struktur än tidigare läroplan.Man kan uttyda att lärarna i många fall förstärker sin positiva bild av Lgr11 genom att ävenkritisera samma aspekter i förhållande till tidigare läroplan Lpo94. Att Lgr 11 framhäver enstarkare betoning mot fysisk hälsa och fysiska förmågor inom ämnet idrott och hälsa ärlärarna positiva till och tros bero på att ungdomar rör på sig mindre.

Författare

Ante Maletic Joakim Strömbäck

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..