Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 27 av 116

Dans kan vara vad som helst : En studie kring elevers och lÀrares uppfattning om dans i Àmnet idrott och hÀlsa

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka elevers och idrottslÀrares dansbakgrund och deras uppfattning av dansmomentet inom Àmnet idrott och hÀlsa.- Vad innebÀr dansmomentet i Àmnet idrott och hÀlsa för elever och idrottslÀrare?- Hur kommer elevers olika intressen för dans i uttryck i Àmnet idrott och hÀlsa?MetodEn kvalitativ forskningsintervju har anvÀnds till denna studie. Sammanlagt intervjuades 16 elever i grundskolan, fyra elever i fyra grupperintervjuer. Deras idrottslÀrare intervjuades i en grupp om tvÄ personer. För att bearbeta den insamlade empirin tog jag hjÀlp av en ad-hoc metod som gjorde det möjligt att skapa ett allmÀnt intryck för att sedan lÀgga mÀrke till mönster, se rimligheten och stÀlla samman specifika avsnitt.ResultatSamtliga intervjuade, elever och lÀrare, Àr överens om att dans inom Àmnet idrott och hÀlsa Àr rörelse till musik.

Kom igen ? nu kör vi! : Elevers motivation till skolÀmnet idrott och hÀlsa.

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka och analysera vilka faktorer som motiverar elever i Ärskurs 9 under deras deltagande i idrottslektionerna. Syftet Àr Àven att resonera kring lÀrarens arbete med motivation och idrottslektioners innehÄll med studiens resultat som bakgrund.FrÄgestÀllningar1. Vad upplever elever som motiverande med att delta pÄ lektionerna i idrott och hÀlsa?2. Vilken roll spelar den inre respektive den yttre motivationen för elevers deltagande pÄ idrottslektionerna?3.

Huvud, axlar, knÀn och tÄr (knÀn och tÄr)! : En studie i förekomsten samt förebyggandet av förslitnings- samt traumatiska skador bland lÀrare i idrott och hÀlsa

SyfteSyftet med denna studie var att undersöka hur frekvent det Àr med sÄvÀl traumatiska som förslitningsskador bland lÀrare i idrott och hÀlsa ? vilka skadorna Àr samt hur de uppstÄr. Vidare syfte var att undersöka hur lÀraren i idrott och hÀlsa arbetar skadeförebyggande. MetodArbetet baserar sig pÄ en enkÀtundersökning bland lÀrare i idrott och hÀlsa som undervisar i skolans olika stadier. En elektronisk enkÀt skickades ut till 230 lÀrare i idrott och hÀlsa varav 106 av dessa besvarade enkÀten. Svaren frÄn denna enkÀt ligger som grund för resultatdelen.

Motivationsreglering inom idrott: ett sjÀlvbestÀmmande perspektiv.

Syftet med studien var att undersöka mÀnniskors motivation till deltagande inom lagidrott, vilken motivationsreglering som pÄverkar en idrottare till deltagande inom idrott samt hur uppfattat sjÀlvbestÀmmande stöd frÄn trÀnaren pÄverkar motivationsreglering, beroende pÄ kön och spelarposition. Undersökningsdeltagarna var 146 idrottare, 59 kvinnor och 87 mÀn, som var medlemmar i olika idrottsföreningar. Insamling av data gjordes i form av personlig kontakt med en enkÀt som innehöll mÀtinstrumenten Sport Motivation Scale och Sport Climate Questionnaire. Resultatet visade att det fanns en skillnad mellan könen i yttre reglering. De inre motivations-regleringarna i studien hade positiva korrelationer med yttre motivationsreglering, alltsÄ om den inre motivationen höjs hos en idrottare sÄ blir Àven den yttre motivationen förhöjd.

"Det enda viktiga i en bok Àr den betydelse den har för dig." : En studie om lÀroböcker i idrott och hÀlsa pÄ gymnasiet

SammanfattningSyfte Syftet med denna studie har varit att undersöka om och hur gymnasielÀrare i kursen idrott och hÀlsa A anvÀnder lÀroböcker i sin undervisning samt hur lÀroböcker inom kursen följer styrdokumentens intentioner. MetodMetoden som valdes var en digital enkÀtundersökning som riktades till 45 slumpmÀssigt utvalda gymnasieskolor och till de lÀrare i idrott och hÀlsa som arbetade pÄ dessa skolor. 63 av totalt 111 lÀrare besvarade enkÀten (57% svarsfrekvens). DÀrtill har vi genomfört en textanalys av de, enligt enkÀtsvaren mest frekvent anvÀnda lÀroböckerna i kursen idrott och hÀlsa A. Textanalysen bestod av en kvantitativ innehÄllsanalys av lÀroböckernas innehÄll satt i relation till uppnÄendemÄlen för idrott & hÀlsa A.

Koh Chang - turism och lokalbefolkning : FrÄn ett fiske- och agrikultursamhÀlle till en turistort i vÀrldsklass

I föreliggande undersökning Àr syftet att studera högstadieelevers upplevelser av Àmnet idrott och hÀlsa. Studien riktar fokus mot hur eleverna upplever att de blir bedömda, hur de faktiskt skulle vilja bli bedömda, vad de upplever vara mÄlet med idrott och hÀlsa samt hur de resonerar kring begreppet idrott. Materialet som ligger till grund för studiens empiri Àr tio stycken halvstrukturerade interjuver med elever som gÄr i Ättonde respektive nionde klass. Studien tar sin teoretiska utgÄngspunkt i Pierre Bourdieus teorier om symboliskt kapital. Med hjÀlp av hans teoretiska verktyg kartlÀggs vad eleverna upplever vara vÀrdefulla kunskaper och förmÄgor i Àmnet samt vilka kunskaper och förmÄgor de sjÀlva anser borde spela in i bedömningen.

Förmedlade budskap om genus och sexualitet : En kritisk granskning av lÀroböcker i idrott och hÀlsa pÄ gymnasiet

Flickor och pojkar socialiseras in i skilda ko?nsroller och till en heterosexuell miljo?. Skolan a?r en plats som ska vila pa? demokratiska och inkluderande va?rderingar. Dock uppvisar forskningsresultat att skolan a?r en arena som tenderar att reproducera ora?ttvisor i samha?llet.

Motivation till lÀrande : En studie om lÀrares olika arbetssÀtt med att motivera elever i Ärskurs nio till lÀrande i Àmnena idrott och hÀlsa samt textilslöjd.

Syftet med studien Ă€r att undersöka hur lĂ€rare motiverar elever i Ă„rskurs nio till lĂ€rande i Ă€mnena idrott och hĂ€lsa samt textilslöjd pĂ„ en grundskola i Mellansverige.I studien anvĂ€nds metoderna intervjuer och observationer. Totalt intervjuas 20 personer. TvĂ„ lĂ€rare i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa och tvĂ„ lĂ€rare i textilslöjd. Åtta elever i Ă„k 9 intervjuas tvĂ„ gĂ„nger, en gĂ„ng med fokus pĂ„ idrott och hĂ€lsa samt en gĂ„ng med fokus pĂ„ textilslöjd. Till studien genomförs ocksĂ„ fyra observationer, tvĂ„ stycken i respektive Ă€mne idrott och hĂ€lsa samt textilslöjd.I intervjuerna med lĂ€rarna framkom att det Ă€r vĂ€sentligt med en positiv instĂ€llning som genomsyrar undervisningen.

Hur framstÀlls livsstil i Àmnet idrott och hÀlsa? : -en belysning av lÀromedel i idrott och hÀlsa för gymnasium.

Denna studie avser att belysa hur livsstil framstÀlls i lÀromedel för Àmnet idrott och hÀlsa pÄ gymnasienivÄ. Studiens syfte formuleras som hur framstÀlls livsstil i lÀromedel för Àmnet idrott och hÀlsa pÄ gymnasienivÄ och hur kan detta innehÄll utifrÄn ett samhÀllsvetenskapligt perspektiv förstÄs i relation till skolans övergripande mÄl som uttrycks i lÀroplanen Gy-11.Materialet som undersöks bestÄr av en nyproducerad lÀrobok dÀr hela materialet ingÄr i  studien. I materialet ses livsstil som en avgörande faktor för god hÀlsa. Livsstil eller levnadsvanor listas i lÀroboken som motion, mÄltider, sömn, stress, umgÀnge, tobak, alkohol och droger. Till motion och mÄltider anknyts Àven kroppsideal.

Flickors förestÀllningar om skolÀmnet idrott och hÀlsa ur ett etnicitetsperspektiv : En kvalitativ intervjustudie

Syftet med C- uppsatsen Àr att utifrÄn ett etnicitetsperspektiv studera vilka förestÀllningar flickor pÄ högstadiet har gÀllande skolÀmnet idrott och hÀlsa, vilket ocksÄ innebÀr att uppmÀrksamma likheter och skillnader som gÄr att identifiera mellan flickor ifrÄn etniska minoriteter och flickor ifrÄn den svenska etniska majoriteten. För att uppnÄ uppsatsens syfte har vi valt att dela in det i tvÄ forskningsfrÄgor och sedan ur ett etnicitetsperspektiv analyserar relationen mellan dessa forskningsfrÄgor.? Vilka förestÀllningar har flickor pÄ högstadiet gÀllande skolÀmnet idrott och hÀlsa?? Vilka förestÀllningar har flickor pÄ högstadiet gÀllande genusrelaterade förvÀntningar?? Analysera relationen mellan flickornas förestÀllningar gÀllande Àmnet samt genusrelaterad förvÀntningar.I arbetet redogörs för idrottsÀmnets historia ur ett genusperspektiv. Begreppet genus förklaras som socialt förankrade förvÀntningar och normer som har med mÀnniskans kön att göra. Vidare belyses begreppet etnicitet samt de möjligheter och svÄrigheter som mÀnniskor ifrÄn etniska minoriteter möter i det svenska samhÀllet, i skolan och inom idrotten.För att besvara vÄra frÄgestÀllningar genomfördes kvalitativa forskningsintervjuer med tio flickor ifrÄn Är skolÄr nio.

Revision i smÄ Àgarledda aktiebolag : Hur upplever företagsledare och revisorer att nytta skapas genom revisionen i smÄ Àgarledda aktiebolag?

Syfte och fra?gesta?llningarSyftet med underso?kningen a?r att ta reda pa? hur la?rare i idrott och ha?lsa pa? la?g och mellanstadiet uppfattar ha?lsobegreppet, samt hur det uppfattar begreppet i Lgr 11. Syftet a?r a?ven att underso?ka hur la?rarna jobbar med att implementera ha?lsobegreppet i sin undervisning. Utifra?n syftet har dessa fra?gesta?llningar skapats: Vad betyder ha?lsobegreppet fo?r la?rare i idrott och ha?lsa? Hur undervisar la?rarna sina elever i och om ha?lsa? Hur tolkar la?rare i idrott och ha?lsa ha?lsans del i Lgr 11?MetodJag har anva?nt mig av en kvalitativ metod och samlat in data med hja?lp av intervjuer.

Bra att veta : En studie om vad som kan pÄverka elevers betyg i idrott och hÀlsa

Mitt syfte var att undersöka vad som kan pÄverka elevers betyg i idrott och hÀlsa? För att avgrÀnsa ytterligare hade jag 3 frÄgestÀllningar som handlade om vilken pÄverkan genus har, hur olika orsaker kan skilja sig beroende pÄ vilket kön man tillhör och vilken pÄverkan elevens habitus har? För att svara pÄ mitt syfte och mina frÄgestÀllningar anvÀnde jag mig utav en kvantitativ metod. Jag gjorde en enkÀtundersökning pÄ en skola i Upplands VÀsby dÀr totalt 175 elever deltog. UtifrÄn resultatet frÄn min undersökning kan jag konstatera att olika saker pÄverkar pojkars och flickors betyg mera respektive mindre i idrott och hÀlsa. Genus spelar roll och det Àr flera pojkar som nÄr de högre betygen Àn flickor.

Feedback ur ett la?rarperspektiv : En studie om fyra la?rare i idrott och ha?lsa och deras anva?ndning av feedback

Under a?ren pa? la?rarutbildningen har vi via personliga iakttagelser kunnat sko?nja en diskrepans mellan vad la?rare anser sig sa?nda ut fo?r feedback och hur de beskriver sin feedback. Luke och Sinclair (1991) menar att det a?r la?rarens beteende som a?r den starkaste faktorn till hur elever uppfattar Idrott och ha?lsa i skolan. I relation till det som Hattie och Timperley (2007) samt Stensmo (2008) skriver om hur felaktig feedback kan ge omva?nd effekt riskerar feedback att motarbeta Skolverkets (2011) ambition att fra?mja varje elevs utveckling.

Vad Àr hÀlsa i idrott och hÀlsa? : En undersökning av idrottslÀrares arbete med hÀlsa i grundskolans senare Är

HÀlsa Àr ett Àmne som stÀndigt Àr aktuellt i vÄrt samhÀlle och nya idéer kring hÀlsosamma och ohÀlsosamma livsmedel, dieter och trÀning fÄr ett stort utrymme i media. Arbetets syfte Àr att undersöka idrottslÀrares förhÄllningssÀtt till hÀlsoundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa i grundskolans senare Är samt undersöka om det finns ett gemensamt tolkningssÀtt av arbetsuppgifterna. Undersökningen syftar till att undersöka om idrottslÀrarnas yrkesverksamma Är inom yrket och kön pÄverkar deras syn pÄ undervisningen. Detta görs genom att en enkÀtundersökning skickas ut till de 91 stycken idrottslÀrare i grundskolans senare Är som ingÄr i undersökningen. Forskning har visat att det saknas ett gemensamt tolkningssÀtt kring hÀlsa hos idrottslÀrare och att hÀlsa Àr nÄgot diffust för mÄnga inom yrket.

Gymnasieelevers kunskap om kost och hÀlsa : Upper secondary school student?s knowledge about diet and a healthy lifestyle

AbstraktSyftet med studien har varit att undersöka vad eleverna har lÀrt sig om kost och hÀlsa pÄ högstadiet inom Àmnena idrott och hÀlsa samt hem och konsumentkunskap. Undersökningen gjordes med hjÀlp av enkÀter som omfattade totalt 55 elever. Under min utbildning till lÀrare inom idrott och hÀlsa samt hem och konsumentkunskap har jag sett att övervikt och ohÀlsa blir ett allt större problem bland vÄra ungdomar. Som i sin tur kan leda till dÄlig sjÀlvkÀnsla, utanförskap och en dÄlig hÀlsa hos eleverna. Resultatet visade att uppfattningen om den egna kunskapen och den verkliga kunskapen om kost och hÀlsa var bra hos majoriteten av eleverna.

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->