Sök:

"Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig."

En studie om läroböcker i idrott och hälsa på gymnasiet


SammanfattningSyfte Syftet med denna studie har varit att undersöka om och hur gymnasielärare i kursen idrott och hälsa A använder läroböcker i sin undervisning samt hur läroböcker inom kursen följer styrdokumentens intentioner. MetodMetoden som valdes var en digital enkätundersökning som riktades till 45 slumpmässigt utvalda gymnasieskolor och till de lärare i idrott och hälsa som arbetade på dessa skolor. 63 av totalt 111 lärare besvarade enkäten (57% svarsfrekvens). Därtill har vi genomfört en textanalys av de, enligt enkätsvaren mest frekvent använda läroböckerna i kursen idrott och hälsa A. Textanalysen bestod av en kvantitativ innehållsanalys av läroböckernas innehåll satt i relation till uppnåendemålen för idrott & hälsa A. Analys och tolkning har tagit utgångspunkt i Bernsteins och Lindes läroplansteori. ResultatEnkätstudien visade att 74 % av respondenterna använder läroböcker i sin undervisning. Dessa används mest inom undervisning som berör humanbiologi, hälsa och kost, dvs. de mer teoretiska delarna. Enligt respondenterna var de största fördelarna med läroböcker att de ger en gemensam teoretisk grund och att de underlättar en strukturering av kursen. Innehållsanalysen av läroböckerna visar att sidutrymmet för hälsodelarna är stort i samtliga böcker. Efter det mer generella innehållet kring hälsa följer innehåll som behandlar den egna kroppens reaktioner på rörelse och vila samt utformning av träningsprogram eller andra hälsofrämjande åtgärder. Andra områden i kursplanen, som t.ex. friluftsliv och livräddande första hjälp, har fått betydligt mindre utrymme. Kunskapsområden som rörelse till musik och dans är så gott som helt frånvarande i samtliga böcker. SlutsatsEnligt Bernsteins och Lindes läroplansteori går ämnet idrott och hälsa att uppfatta som ett teoretiskt mindre strukturerat ämne och det relativt låga läromedelsanvändandet hos idrottslärare på gymnasiet kan således relateras till ämnets svaga inramning. Bland de lärare som använder läroböcker i idrott och hälsa A, används dessa framförallt till de teoretiska delarna av undervisningen. Läroböckerna är endast anpassade till vissa delar av styrdokumenten och har därför en begränsad roll som brygga mellan formulerings- och transformeringsarenan. Detta ger även läroböckerna en begränsad roll på realiseringsarenan.   

Författare

Michaela Livijn Bodil Norrbom

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..