Sökresultat:
2105 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 5 av 141
Inkludering i Àmnet idrott och hÀlsa : LÀrares uppfattningar om och strategier av att inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i ordinarie undervisning
Studier har visat att lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa har svÄrt att inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i den ordinarie undervisningen. Den hÀr studien har undersökt vilka uppfattningar och strategier lÀrare gett uttryck för nÀr de ska inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i idrott och hÀlsa. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer med Ätta lÀrare i grundskolans senare Är, och analyserats utifrÄn det kategoriska och det relationella perspektivet. Studien visade att lÀrare i idrott och hÀlsa ansÄg att de behöver mer tid för planering, men ocksÄ mer kunskap och erfarenhet för att kunna inkludera elever med funktionsnedsÀttningar i undervisningen i idrott och hÀlsa..
Bilden av matlagning som yrke : -Hos media, la?rare och elever pa? gymnasieskolans restaurang- och livsmedelsprogram
I Sverige finns en det en brist pa? kockar. Stja?rnkro?gare och branschfo?retra?dare uttalar sig om att det a?r sva?rt att finna ?bra personal? och att restaurangutbildningarna inte ligger i fas med deras krav. Arbetsfo?rmedlingen har i sin rapport Var finns jobben? (2014a) beskrivit kock som ett paradoxyrke, att det ra?der ho?g arbetslo?shet samtidigt som det a?r brist pa? arbetskraft.
"Det svÄra Àr att bedöma en elev hÀr och just nu!" : En studie om bedömning av rörelseförmÄgor i Àmnet Idrott och hÀlsa
Detta examensarbete behandlar bedömning av rörelseförmÄgor i Idrott och hÀlsa. Syftet Àr att undersöka lÀrares uppfattning av de formella kunskapskraven och hur lÀrare bedömer elevers rörelseförmÄgor i Àmnet Idrott och hÀlsa. Vi har inspirerats av fenomenografins idé om att undersöka mÀnniskors erfarenheter och uppfattningar av ett fenomen. Resultatet baserar sig pÄ tio kvalitativa intervjuer med lÀrare i Idrott och hÀlsa pÄ olika skolor i norra Sverige. Resultatet visar att kunskapskraven Àr en sjÀlvklarhet att utgÄ ifrÄn nÀr lÀrare planerar undervisning och genomför bedömning, det som skiljer lÀrare Ät Àr hur kunskapskraven tillÀmpas i undervisningen.
Betyg och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa i grundskolans tidigare Är : En kvalitativ studie om hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa uppfattar kursplanen Lgr 11 och dess betygssystem.
Denna studie handlar om hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa uppfattade införandet av en ny lÀroplan i grundskolans tidigare Är. Studien riktade sig mot lÀrares uppfattningar om den nya kursplanen Lgr 11 i Àmnet idrott och hÀlsa samt vilka möjligheter och svÄrigheter lÀrare upplevde i samband med bedömning och betygsÀttning i Àmnet idrott och hÀlsa. Studien utgick frÄn en kvalitativ ansats, dÀr empirin insamlades med hjÀlp av semi-strukturerade intervjuer med fyra behöriga lÀrare som undervisar i Àmnet idrott och hÀlsa för grundskolans tidigare Är. LÀrarna var verksamma i södra delar av Sverige. Resultaten analyserades med hjÀlp av Lindes (2012) beskrivning av lÀroplansteori och ramfaktorteori samt lÀroplansteoretiska begreppet skolkoder. Resultaten i studien visade att lÀrarna i Àmnet idrott och hÀlsa tolkade formuleringsarenan genom olika skolkoder samt att fysiska ramar begrÀnsade lÀrarna vid transformeringsarenan.
Betyg och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa i grundskolans tidigare Är : En kvalitativ studie om hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa uppfattar kursplanen Lgr 11 och dess betygssystem.
Denna studie handlar om hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa uppfattade införandet av en ny lÀroplan i grundskolans tidigare Är. Studien riktade sig mot lÀrares uppfattningar om den nya kursplanen Lgr 11 i Àmnet idrott och hÀlsa samt vilka möjligheter och svÄrigheter lÀrare upplevde i samband med bedömning och betygsÀttning i Àmnet idrott och hÀlsa.Studien utgick frÄn en kvalitativ ansats, dÀr empirin insamlades med hjÀlp av semi-strukturerade intervjuer med fyra behöriga lÀrare som undervisar i Àmnet idrott och hÀlsa för grundskolans tidigare Är. LÀrarna var verksamma i södra delar av Sverige. Resultaten analyserades med hjÀlp av Lindes (2012) beskrivning av lÀroplansteori och ramfaktorteori samt lÀroplansteoretiska begreppet skolkoder. Resultaten i studien visade att lÀrarna i Àmnet idrott och hÀlsa tolkade formuleringsarenan genom olika skolkoder samt att fysiska ramar begrÀnsade lÀrarna vid transformeringsarenan.
Idrott och hÀlsa: ett Àmne som frÀmjar en god sjÀlvbild
I lÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet framgÄr det att skolan i sin undervisning skall strÀva efter att utveckla en positiv sjÀlvbild hos eleverna. Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa frÀmjar arbetet med att skapa en positiv sjÀlvbild hos elever. Undersökningen vi anvÀnt oss av Àr kvalitativ och utgörs av sex informanter som Àr yrkesverksamma lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa. Resultatet av undersökningen tyder pÄ att de flesta av vÄra informanter anser att det var viktigt att arbeta med elevernas sjÀlvbild, men flertalet hade inget konkret upplÀgg för detta.
Bedömning av praktiska moment i idrott och hÀlsa? : En kvalitativ studie om bedömning i idrott och hÀlsa
Denna kvalitativa studie har som syfte att undersöka hur fem stycken olika betygssÀttande lÀrare bedömer de praktiska momenten i skolÀmnet idrott och hÀlsa hos elever i Ättonde och nionde klass. Dessutom vill jag undersöka hur de betraktar sin bedömningsmetodik. För att ta reda pÄ detta har jag genomfört fem stycken djupintervjuer med fem stycken olika betygsÀttande lÀrare i idrott och hÀlsa. I denna studie har jag inte gjort ansprÄk pÄ att hitta fynd som Àr representativa för en population. Resultaten Àr sÄledes endast representativa för mitt urval.
Bedömning i relation till deltagande i idrott och hÀlsa : en kvalitativ intervjustudie av lÀrares bedömning av elever som inte deltar i ordinarie undervisningen
Att delta i lektionerna i idrott och hÀlsa har en central roll för sÄvÀl lÀrande som bedömning. Men vad det egentligen innebÀr att delta i idrott och hÀlsa Àr inte sÄ lÀtt att fÄ ett enhetligt svar pÄ. Inte heller hur man som lÀrare i idrott och hÀlsa kan bedöma elevernas insatser utifrÄn deltagandet - kan nÄgot utanför den ordinarie undervisningen bedömas? Det Àr vad denna kvalitativa intervjustudie, dÀr sex lÀrare i idrott och hÀlsa i Ärskurs 7-9 intervjuas, syftar att ta reda pÄ. Resultatet visar att det oftast inte sker nÄgon bedömning utanför den ordinarie undervisningen.
En enkÀtundersökning om hur Àmnet idrott och hÀlsa kan pÄverka högstadieelevers hÀlsa
Det finns grupper av ungdomar som varken mĂ„r fysiskt eller mentalt bra, vilket enligt min mening kan bero pĂ„ stora förĂ€ndringar i samhĂ€llet som stĂ€ller ökade krav. Jag vill tillĂ€gga att skolĂ€mnet idrott och hĂ€lsa innehĂ„ller möjligheter till positiva upplevelser som skulle kunna bidra till ökat vĂ€lmĂ„ende bland ungdomar. Ămnet idrott och hĂ€lsa kan innehĂ„lla moment som berikar vĂ„ra liv pĂ„ flera olika sĂ€tt. DĂ€rför vill jag som blivande lĂ€rare i idrott och hĂ€lsa undersöka om Ă€mnet idrott och hĂ€lsa kan pĂ„verka ungdomars hĂ€lsa, syftet med detta arbete Ă€r alltsĂ„ att undersöka vilken betydelse Ă€mnet idrott och hĂ€lsa kan ha för ungdomars fysiska och mentala hĂ€lsa. Arbetets problemprecisering Ă€r: Vilken betydelse kan Ă€mnet idrott och hĂ€lsa ha för ett urval högstadieelevers fysiska och mentala hĂ€lsa? En enkĂ€tundersökning genomfördes pĂ„ sammanlagt 65 högstadieelever frĂ„n skolĂ„r 6-9.
Musikundervisning i f?rskolan
V?r studie utg?r fr?n att unders?ka f?rskoll?rares uppfattningar om f?rskolans musikundervisning med fokus p? barn i behov av s?rskilt st?d. V?ra fr?gest?llningar ?r f?ljande: Hur ser f?rskoll?rare p? musikundervisningen f?r barn i behov av s?rskilt st?d? Hur kan barn i behov av s?rskilt st?d inkluderas i musikundervisningen, enligt f?rskoll?rarna? De ?r kopplade till v?rt syfte som handlar om hur f?rskoll?rare ser m?jligheter eller problem f?r barn som ?r i behov av s?rskilt st?d och beh?ver extra anpassning, under ett musiktillf?lle, hur ett intresse och m?jligheter f?r barn kan skapas f?r att kunna delta i undervisningen, samt vilka arbetss?tt som f?rskoll?rarna har anv?nt sig av. Studien ?r en kvalitativ studie, d?r vi valde intervjuer som datainsamlingsmetod.
"Feedback Àr vÀl det som gör Àmnet roligt pÄ nÄgot sÀtt" : En studie om lÀrares och elevers uppfattningar om pÄverkan av feedback
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarDenna studie syftar till att undersöka vilket syfte lÀrare i idrott och hÀlsa har med olika typer av feedback. Studien Àmnar Àven undersöka hur elever uppfattar att de pÄverkas av lÀrargiven feedback samt undersöka om de olika formerna av feedback tas emot olika beroende pÄ om eleven Àr kille eller tjej.Vilka intentioner har lÀrare med sin verbala feedback till elever?Vilka kÀnslor uppkommer hos elever vid olika typer av lÀrargiven feedback?Hur pÄverkas elevers engagemang vid olika typer av lÀrargiven feedback?Tas den lÀrargivna feedbacken emot olika beroende pÄ om eleven Àr tjej eller kille?MetodI studien anva?nds tvÄ metoder. Intervju anvÀnds för att besvara den fo?rsta fra?gesta?llningen medan enka?t anva?nds fo?r att besvara den andra, tredje och fja?rde fra?gesta?llningen.
"Att kunna rÀkna mÄl" : En studie om samband mellan matematiksvÄrigheter och idrott & hÀlsa.
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om det finns samband mellan matematiksvÄrigheter och utvecklingen inom idrott och hÀlsa. För att uppnÄ mitt syfte har jag haft samtalsintervjuer med 5 olika lÀrare pÄ en skola. Vi utforskade resultaten pÄ 82 elever för att se efter om de har svÄrigheter i matematik, idrott och hÀlsa eller i bÄda Àmnena. För att komma fram till resultatet finns det 5 kategorier per Àmne som vi utgick frÄn. Resultaten av undersökningen visar att det fanns 8 elever som visar problem i bÄda Àmnen.För att underbygga studien har det tagits med logopedens Äsikter, bedömningar av Àmnet samt litteratur kring sÄvÀl matematik som idrott.
Ensemble som gruppsituation
Syftet med detta examensarbete a?r att underso?ka och fa? en djupare fo?rsta?else fo?r de olika grupprocesser, roller och den kommunikation som uppsta?r i en rock- och popensemblesituation och hur verksamma la?rare tar detta i beaktning i sin undervisning. Fo?r att ta oss na?rmare syftet utfo?rde vi intervjuer med fyra verksamma ensemblela?rare pa? estetiska programmet pa? gymnasiet. Vi hade a?ven fo?r avsikt att observera en grupp elever vid tre olika lektionstillfa?llen fo?r att koppla samman la?rarnas tankar och a?sikter med vad som ha?nder i praktiken.
Aspekter pa? uto?kad fysisk aktivitet i skolan : En studie av la?rares uppfattningar om eventuella samband mellan fysisk aktivitet, ha?lsa och prestationer i teoretiska a?mnen
Syftet med detta arbete har varit att underso?ka la?rares och skolledares uppfattningar om va?rdet av daglig schemalagd fysisk aktivitet i skolan samt att underso?ka om samma grupper a?r intresserade av att info?ra ett sa?dant arbetssa?tt. I arbetet har en litteraturgenomga?ng av kunskapsla?get avseende effekter av fysisk aktivitet pa? ha?lsa och prestationer i teoretiska a?mnen fo?ljts upp med en enka?tunderso?kning om samma a?mne riktad till la?rare och skolla?rare i en kommun i va?stra Sverige. Litteraturgenomga?ngen har visat att det finns vetenskapligt sto?d fo?r att god fysisk prestationsfo?rma?ga a?r kopplat till goda prestationer i teoretiska a?mnen samt till ett gott ha?lsola?ge.
Tysk effektivitet eller svensk demokrati? : En studie i bostadsplanering
SammanfattningDenna uppsats underso?ker hur olika la?rare fo?rha?ller sig till elever som tappar sin koncentrationsfo?rma?ga, inom ramen fo?r skolans undervisningsverksamhet. Fokus ligger pa? hur olika la?rare agerar i bemo?tandet na?r en elev tappar sin koncentration, om det fanns na?gra skillnader i hur la?rare agerar na?r det ga?ller barn med generella koncentrationssva?righeter ja?mfo?rt med barn utan generella koncentrationssva?righeter, samt vilken effekt la?rarens agerande fa?r fo?r den fortsatta undervisningen.MetodDenna underso?kning besta?r av 14 strukturerade observationer, vilket inneba?r att vi pa? fo?rhand vet vilka situationer och beteenden vi vill studera.Teoretiska perspektivDet kategoriska och det relationella perspektivet a?r de tva? perspektiv som denna uppsats kretsar kring. Inom det kategoriska perspektivet anses eleven vara problemet, medan i det relationella perspektivet anses miljo?n vara problemet.SyfteSyftet med underso?kningen a?r att studera hur olika la?rare fo?rha?ller sig till elever na?r de tappar sin koncentration inom ramen fo?r skolans undervisningsverksamhet.ResultatUnderso?kningen visar pa? skillnader i elevers koncentrationsfo?rma?ga i hel- respektive halvklass och eleverna tappar koncentrationen betydligt oftare i helklass.