Sök:

Aspekter pa? uto?kad fysisk aktivitet i skolan

En studie av la?rares uppfattningar om eventuella samband mellan fysisk aktivitet, ha?lsa och prestationer i teoretiska a?mnen


Syftet med detta arbete har varit att underso?ka la?rares och skolledares uppfattningar om va?rdet av daglig schemalagd fysisk aktivitet i skolan samt att underso?ka om samma grupper a?r intresserade av att info?ra ett sa?dant arbetssa?tt. I arbetet har en litteraturgenomga?ng av kunskapsla?get avseende effekter av fysisk aktivitet pa? ha?lsa och prestationer i teoretiska a?mnen fo?ljts upp med en enka?tunderso?kning om samma a?mne riktad till la?rare och skolla?rare i en kommun i va?stra Sverige. Litteraturgenomga?ngen har visat att det finns vetenskapligt sto?d fo?r att god fysisk prestationsfo?rma?ga a?r kopplat till goda prestationer i teoretiska a?mnen samt till ett gott ha?lsola?ge. Det finns a?ven sto?d fo?r att uto?kad ma?ngd schemalagd fysisk aktivitet i skolan kan info?ras utan negativa effekter pa? prestationerna i teoretiska skola?mnen.Enka?tstudien genomfo?rdes med en enka?t omfattande 10 fra?gor med fasta svarsalternativ riktad till la?rare och rektorer pa? 7 skolor. Fra?gorna ro?rde prima?rt la?rarnas fo?rva?ntningar pa? effekterna i teoretiska skola?mnen om daglig schemalagd fysisk aktivitet info?rs i skolan, samt deras insta?llning till ett info?rande av ett arbetssa?tt med daglig schemalagd fysisk aktivitet. Totalt distribuerades 77 enka?ter, varav 7 till rektorer, 10 till idrottsla?rare och 60 till klassla?rare i a?rskurs 1-5. Svarsfrekvensen var 78 % i hela materialet, med 50 % bortfall i idrottsla?rargruppen, 20 % bortfall i klassla?rargruppen och inget bortfall i rektorsgruppen.Resultatet av enka?tstudien visar att en klar majoritet av respondenterna fo?rva?ntar sig positiva effekter pa? prestationerna i svenska och matematik om ett arbetssa?tt med daglig fysisk aktivitet info?rs, samt att en majoritet av respondenterna a?r positiva till ett info?rande av ett sa?dant arbetssa?tt. Da?remot finns det delade uppfattningar om ba?sta sa?ttet att skapa tid fo?r daglig schemalagd fysisk aktivitet. Avseende insta?llningen till daglig fysisk aktivitet och metoderna fo?r att skapa tid fo?r sa?dan schemala?ggning finns det inga signifikanta skillnader mellan de olika grupperna av respondenter.I diskussionen fo?rs bl a resonemang om mo?jliga fo?rklaringar till att trots denna positiva insta?llning till daglig schemalagd fysisk aktivitet har sa?dan schemala?ggning inte info?rts vid na?gon av de skolor som deltagit i underso?kningen. Mo?jligheter till ett salutogent arbetssa?tt med sta?rkande av friskfaktorer genom daglig schemalagd fysisk aktivitet parallellt med fo?rba?ttrade prestationer i teoretiska skola?mnen inom ramen fo?r aktuell kursplan och la?roplan diskuteras ocksa

Författare

Jeanette Engström

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..