Sök:

"Feedback är väl det som gör ämnet roligt på något sätt"

En studie om lärares och elevers uppfattningar om påverkan av feedback


SammanfattningSyfte och frågeställningarDenna studie syftar till att undersöka vilket syfte lärare i idrott och hälsa har med olika typer av feedback. Studien ämnar även undersöka hur elever uppfattar att de påverkas av lärargiven feedback samt undersöka om de olika formerna av feedback tas emot olika beroende på om eleven är kille eller tjej.Vilka intentioner har lärare med sin verbala feedback till elever?Vilka känslor uppkommer hos elever vid olika typer av lärargiven feedback?Hur påverkas elevers engagemang vid olika typer av lärargiven feedback?Tas den lärargivna feedbacken emot olika beroende på om eleven är tjej eller kille?MetodI studien anva?nds två metoder. Intervju används för att besvara den fo?rsta fra?gesta?llningen medan enka?t anva?nds fo?r att besvara den andra, tredje och fja?rde fra?gesta?llningen. Urvalet fo?r den fo?rsta fra?gesta?llningen bestod av en kvinnlig och en manlig la?rare i idrott och ha?lsa. Intervjuer genomfo?rdes med dessa la?rare och da?refter bearbetades det insamlade materialet. Urvalet fo?r de tre sista fra?gesta?llningarna bestod av 103 elever fra?n samma skola som de tva? la?rarna arbetade pa?. Enka?terna bearbetades i frekvenstabeller i Microsoft Excel och Defgo och presenterades i form av diagram.ResultatResultaten fra?n studien visar att la?rarnas syfte med olika typer av feedback till eleverna var att motivera, engagera, fa? ut maximal prestation samt korrigera utfo?randet av na?got. Svars- alternativet positiva ka?nslor angavs av 90 procent av eleverna pa? enka?tfra?gan ga?llande elevernas ka?nslor vid positiv feedback. Svarsalternativ fyra och fem (o?kat engagemang) angavs av 85 procent av eleverna pa? enka?tfra?gan ga?llande elevernas engagemang vid positiv feedback. Skillnaderna mellan tjejerna och killarna o?versteg aldrig 8 procent betra?ffande ka?nslorna i na?gon av kategorierna av feedback.SlutsatsLa?rarnas huvudsakliga syfte med feedback a?r att motivera och engagera eleverna. Positiv feedback a?r den form av feedback som tycks uppskattas mest av eleverna. Resultatet fra?n denna studie tyder pa? att na?gra markanta skillnader i hur tjejer och killar uppfattar feedback inte tycks finnas.

Författare

Jens Öberg Pierre Jakobsson

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..