Sök:

ATT INTE DELTA


Ämnet idrott och hälsa lyfts ofta fram som en viktig komponent för att utveckla en hälsosamlivsstil. Fysisk aktivitet framhålls av forskare som den viktigaste friskfaktorn. Vid den senasteutvärderingen av ämnet idrott och hälsa visade det sig att 16 procent av eleverna inte tyckteämnet var intressant och ett par procent av eleverna deltar aldrig i undervisningen i idrott ochhälsa. Studiens syfte har varit att undersöka vilka bevekelsegrunder elever i år 7-9 har för attinte delta i undervisningen i ämnet idrott och hälsa. Såväl de grunder som eleverna framför tillsina lärare som de som eleverna inte framför har undersökts. Andra frågeställningar har varit:vilka förändringar eleverna önskar för att delta i undervisningen samt hur elevernas skäl attinte delta påverkas av den rådande samhällsdiskursen om allt fler inaktiva och/elleröverviktiga barn. Tre intervjuer med totalt fem intervjupersoner har genomförts ochanalyserats med en hermeneutisk ansats. Resultaten visade att de bevekelsegrunder elevernaanger för sina lärare inte är de samma som dc verkliga. Eleverna som intervjuats har ennegativ inställning till ämnet idrott och hälsa. De upplever att de ingenting lär sig och de ärrädda att göra bort sig och misslyckas. Några tycker inte att de kommer så bra överens medläraren och några tycker inte att dc lever upp till de kroppsideal som förmedlas viamassmedia. Ingen av eleverna duschar i de duschutrymmen som anvisas. De förändringar someleverna efterfrågar är enskilda duschutrymmen, större valmöjligheter samt mer lek ochmindre traditionella bollsporter.

Författare

Maria Jönsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..