Samundervisning eller särundervisning?
elever i år 7-9 och
deras attityder till samundervisning, särundervisning eller
en kombination av dessa i ämnet Idrott och hälsa
Syftet med examensarbetet var att studera elever i år 7-9 och deras attityder till samundervisning, särundervisning eller en kombination av samundervisning och särundervisning i ämnet Idrott och hälsa. Arbetet avgränsades av fyra frågeställningar: Vilken form av undervisning föredrar flickor och pojkar? Föreligger det könsskillnader i betygsättningen på skolor med samundervisning eller särundervisning? Vilka bakomliggande orsaker finns till ovanstående frågeställningar? Vad påverkar flickors och pojkars betyg? En jämförelse gjordes mellan två grundskolor i Sverige. Den ena skolan använde sig huvudsakligen av särundervisning medan den andra skolan hade samundervisning. Metoden som användes var av kvantitativ karaktär och bestod av enkäter. Vår slutsats blev att pojkar överlag föredrar samundervisning, medan flickor föredrar en kombination av samundervisning och särundervisning i Idrott och hälsa.