Sök:

Sökresultat:

5407 Uppsatser om Icke-finansiella företag, - Sida 29 av 361

Finansanalytikerns syn pÄ Ärsredovisningen -En studie med nedskrivning av goodwill, pensioner och rörelseförvÀrv i fokus

Introduktion: Årsredovisning Ă€r idag ett viktigt kommunikationsmedel företag har för att förmedla sin finansiella stĂ€llning till dess intressenter, och ses Ă€ven som den rapportering som kan befĂ€sta och stĂ€rka kĂ€nslan av förtroende bland alla berörda parter. HĂ€r spelar Ă€ven finansanalytiker en viktig roll pĂ„ den finansiella marknaden dĂ„ deras funktion allt mer bestĂ„r av att fungera som mellanhand mellan bolaget och investerare.Problemformulering: Hur anvĂ€nder finansanalytiker finansiella noter som berör nedskrivning goodwill, pensioner och rörelseförvĂ€rv, vilka problem finner de, samt vad efterfrĂ„gas för att förbĂ€ttra noterna?Syfte: Syftet med studien Ă€r att identifiera hur finansanalytiker anvĂ€nder sig av finansiella noter presenterade i Ă„rsredovisningen avseende nedskrivning av goodwill, pensioner samt rörelseförvĂ€rv. Studien syftar Ă€ven till att identifiera problemen analytikerna finner i sitt arbete samt hur dessa omrĂ„den kan redovisas pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt.Metod: Studien har utformats utifrĂ„n fyra intervjuer med finansanalytiker verksamma pĂ„ den svenska aktiemarknaden. Intervjuerna har genomförts via telefon och sedan transkriberats för att kunna uppfylla studiens syfte.

Tiga Àr silver - Tala Àr guld : En kvalitativ studie om hur fo?retag arbetar med fra?gor, kritik och feedback genom dialog i sociala medier

Sociala medier inneba?r ba?de stora hot och mo?jligheter. Mo?jligheterna a?r sto?rre a?n na?gonsin fo?r organisationer att integrera med sina intressenter och utifra?n det bygga starka relationer. Samtidigt inneba?r den snabba spridning av information som kanalerna inneba?r ett hot fo?r organisationer.

Finansiella instrument : VÀrderingseffekter i Swedbank efter införandet av IAS 39

DÄ det sedan 2005 har varit obligatoriskt för företag att vÀrdera sina finansiella tillgÄngar enligt IAS 39 fann vi det intressant att fördjupa oss i vilka effekter den nya redovisningen gett. Inom banksektorn utgör andelen finansiella tillgÄngar en stor del av de totala tillgÄngarna, varför vi beslöt oss för att undersöka just den branschen. För att kunna fÄ ett tillfredsstÀllande djup i uppsatsen valde vi att göra en fallstudie över Swedbank. Den forskningsfrÄga som vi har valt att undersöka Àr: Vilka effekter har vÀrdering till verkligt vÀrde av finansiella instrument i Swedbank haft för externa intressenter? Vi har valt att dels anvÀnda oss av intervjuer med personer som har olika kunskapsomrÄden, för att fÄ en mer övergripande bild, dels har vi granskat Swedbanks Ärsredovisningar för att se eventuella effekter i siffror.

Hur kan stess- och hÀlsofrÄgor fÄ större utrymme pÄ arbetsplatsen?

Bakgrund: Stress och hÀlsofrÄgor Àr idag ett hett Àmne i samhÀllsdebatten. Konsekvenserna av stress för individen, företagen och samhÀllet talar sitt tydliga sprÄk i stigande sjukskrivningssiffror och medföljande ökade kostnader. Dagens arbetssituation stÀller nya krav pÄ mÀnniskan som vi inte Àr anpassade till. Trycket pÄ företagen vad gÀller att ta mer ansvar för de anstÀlldas hÀlsa verkar ocksÄ ha vÀckts. FrÄgan Àr hur chefer ska ta sig an och prioritera stress- och hÀlsofrÄgor i sin redan fullspÀckade agenda.Syfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vilken inverkan styrning har pÄ chefers prioriteringar och hur chefer ser pÄ sitt ansvar betrÀffande stress- och hÀlsofrÄgor.

Standardiserad anvÀndbarhet : en kvalitativ studie om revisorers och redovisningsspecialisters syn pÄ den finansiella rapporteringens anvÀndbarhet

I takt med att företagens affĂ€rsmodeller och omvĂ€rld globaliseras utges redovisningsstandarder som primĂ€rt efterstrĂ€var finansiell anvĂ€ndbarhet för aktörer pĂ„kapitalmarknaderna. Begreppet anvĂ€ndbarhet i finansiella rapporter har dĂ€rmed i stor utstrĂ€ckning kommit att handla om denna anvĂ€ndbarhet för kapitalmarknader.AnvĂ€ndbarhet kan dock Ă€ven handla om att överbrygga informationsasymmetrier mellanföretagets ledning och dess Ă€gare. Ägarna ska ha möjlighet att utvĂ€rdera företagsledningensförvaltning av bolaget. Revisorer Ă€r tillsatta för att granska och kontrollera företagensinformationsgivning utifrĂ„n Ă€garnas intressen. Problem kan emellertid uppstĂ„ dĂ„ revisorer skatillvarata Ă€garnas intressen samtidigt som de ska tillse att företag upprĂ€ttar finansiella rapporter i enlighet med IFRS-standarder, vars frĂ€msta Ă€ndamĂ„l Ă€r att informera kapitalmarknader.Syftet med den hĂ€r studien Ă€r att undersöka revisorers och redovisningsspecialisters syn pĂ„hur de i granskning och praxis hanterar de olika fokus som finns pĂ„, i huvudsak, tvĂ„anvĂ€ndargrupper av en finansiell rapport; kapitalmarknadens aktörer och Ă€gare.

Kundlojalitet pÄ sociala nÀtverk : En netnografisk fallstudie av tvÄ företag pÄ Facebook

Syfte: Syftet med denna studie a?r att skapa en fo?rsta?else fo?r hur ett fo?retags kommunikation pa? Facebook pa?verkar mottagarens kognitiva, affektiva och konativa lojalitet till fo?retaget.Metod: En kvalitativ metod var la?mplig fo?r att fa? en djupare fo?rsta?else vid besvarandet av studiens syfte. Fo?r att kunna studera fo?retagens kommunikation pa? Facebook genomfo?rdes en netnografisk analys av tva? kla?dfo?retags Facebooksidor. Da?refter genomfo?rdes semi-strukturerade intervjuer med personer som fo?ljde de tva? fo?retagen pa? Facebook fo?r att fa? en fo?rsta?else hur deras lojalitet pa?verkas av Facebooksidorna.

Utan ord : En litteraturstudie med fokus pÄ smÄ barns icke-verbala kommunikation

Studiens syfte var att undersöka den icke-verbala kommunikationens innebörd och dess pÄverkan i framförallt smÄ barns liv. Fokus har varit pÄ smÄ barns icke-verbala kommunikationssÀtt. För att fÄ ett bredare perspektiv av icke-verbal kommunikation, har en litteraturstudie legat till grund för arbetet. Litteraturen som har legat till grund för hela examensarbetet har varit i form av tryckta böcker samt vetenskapliga artiklar. KroppssprÄket Àr det Àldsta och dÀrmed ocksÄ det första sprÄk som mÀnniskan kommunicerat pÄ och till följd av detta har vÄrt icke-verbala sprÄk funnits med sÄ lÀnge mÀnniskan funnits pÄ denna jord (Backlund 2006 & Maltén 1998).

Familjeföretag och Icke-Familjeföretag i Sverige

Denna studie Àmnar utreda om det förekommer nÄgon skillnad i prestation mellan familjeföretag och icke-familjeföretag i börsnoterade företag i Sverige. Perioden som undersöks Àr frÄn början av 1999 till slutet av 2003. Vi finner att familjeföretag fortfarande har stor nÀrvaro i Sverige med en tredjedel av de undersökta företagen. Slutsatsen av vÄr studie Àr att det föreligger en statistisk sÀkerstÀlld skillnad i prestation mellan de tvÄ grupperna. UtifrÄn studien gÄr det dock inte att avgöra vad skillnaden beror pÄ, d.v.s.

Idrottsföreningars finansiella prestation : En jÀmförande studie om Ideella föreningars och IdrottsAB:s finansiella prestation

Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka hur den ekonomiska prestationen skiljer sig mellan de ideella föreningarna och IdrottsAB som styrs av elitlicensens krav inom fotbollen och ishockeyn.Metod: Vi har i denna jÀmförande studie anvÀnt oss av en kvantitativ metod med en longitudinell design dÀr vi med hjÀlp av sekundÀrdataanalys undersökt ideella föreningar och IdrottsAB:s ekonomiska prestationer i utvalda nyckeltal under en femÄrsperiod.Resultat & slutsats: I denna studie har empirin samlats in genom att berÀkna de ideella föreningarnas och IdrottsAB medelvÀrde pÄ de utvalda nyckeltalen och sedan jÀmfört dessa resultat mot varandra. Hypotestester har Àven anvÀnts för att se om det fanns nÄgon signifikant skillnad mellan vad de ideella föreningarna och IdrottsAB presterat i de olika nyckeltalen. VÄr slutsats var att det inte fanns nÄgon större skillnad mellan de ideella föreningarna och IdrottsAB:s finansiella prestationer men att de ideella föreningarna presterade lite bÀttre sammantaget..

Hur lÄter en kÀnsla? : En tvÀrkulturell studie om igenkÀnning av icke-lingvistiska emotionella röstuttryck

LÀnge har teoretiker intresserat sig för hur mÀnniskan kommunicerar kÀnslor. Men kommunikation via icke-lingvistiska röstuttryck Àr ett relativt nytt forskningsfÀlt, dÀr ytterst fÄ studerat Àmnet utifrÄn ett kulturellt perspektiv. Tidigare har aldrig sÄ mÄnga som arton emotioner undersökts i en studie om igenkÀnning av tvÀrkulturella icke-lingvistiska emotionella röstyttryck. Syftet med studien Àr att undersöka om arton emotioner uttryckta av aktörer frÄn andra kulturer gÄr att identifiera. Fyrtio deltagare har i tvÄ skilda experiment bedömt emotionen bakom sammanlagt 427 röststimuli frÄn Indien, Kenya, Singapore och USA.

Bioreaktorodling av gran

I denna studie undersöks det ifall karaktÀrer med psykopatiskt beteende uppfattas mindre skrÀmmande och mer lÀttsamt i animerad form Àn i icke-animerad form. En litteraturstudie har genomförts som till stor del fokuserar pÄ psykopater i film och de extrema personligheter och beteende som Àr frekventa i animerade verk. TvÄ klipp har skapats utifrÄn tvÄ icke-animerade referensklipp innehÄllandes psykopatiska karaktÀrer spelade av skÄdespelare med identisk handling, karaktÀrsbeteende och miljö fast i animerad form. Dessa animerade klipp utvÀrderas genom strukturerade kvalitativa intervjuer med en fokusgrupp inriktad pÄ förÀldrar med barn som Àr 7-9 Är gamla. Undersökningen visar att de animerade karaktÀrerna upplevs som mindre skrÀmmande och mer lÀttsamma Àn sina icke-animerade motsvarigheter..

Skillnader i lönsamhet : En studie av noterade och onoterade bolag

I dagens företagsklimat vÀljer allt fler bolag att notera sina aktier pÄ en aktiemarknad. Det har tillkommit nya börslistor under senare Är med regler som gör det enklare för mÄnga bolag att gÄ publikt. Att notera sig ses i allt större utstrÀckning som ett naturligt steg i ett företags utveckling. NÄgra av de vanligaste anledningarna till att bolag noterar sig pÄ en aktiemarknad att det blir lÀttare att finansiera tillvÀxt via utgivning av nya aktier. Andra anledningar Àr ökad prestige samt en exit strategi för tidigare Àgare.

InnovationsförmÄgans pÄverkan pÄ varumÀrket : En vindlande resa om redovisningens sva?righet att informera om det mest va?sentliga

Syfte: Att utveckla ett starkt varuma?rke a?r ett sa?tt fo?r fo?retag att utma?rka sig fra?n ma?ngden, vilket idag a?r no?dva?ndigt pa? grund av den sta?ndigt o?kande konkurrenssituationen. Varuma?rket anses vara ett av fo?retagens mest va?rdefulla tillga?ngar men a?r problematiska att va?rdera. Problematiken beror bland annat pa? att va?rdet pa? varuma?rken pa?verkas av flertalet olika faktorer, da?ribland fo?retagets innovationsfo?rma?ga.

IFRS 9 - En Mindre Komplex Standard? En studie av hur den nya standarden uppfattas av företag

Bakgrund och problem IAS 39 har varit en av de mest uppmÀrksammade standarderna och en anledning till detta Àr dess komplexitet. ErsÀttningen av IAS 39 har pÄbörjats och skall publiceras i tre faser under 2009 och 2010. Om standarden antas av EU skall alla börsnoterade företag inom EU tillÀmpa den nya standarden som benÀmns IFRS 9 senast 2013.Syfte Syftet med denna studie Àr att beskriva och analysera komplexiteten i IAS 39 samt uppfattningen om IFRS 9 ? Klassificering och vÀrdering ur ett företagsperspektiv. Vidare vill vi undersöka om IFRS innebÀr en förenkling för företag pÄ förstÄelsenivÄ.AvgrÀnsningar Fokus ligger pÄ tre börsnoterade svenska företag som innehar finansiella instrument och tre redovisningsspecialister frÄn ledande revisionsbyrÄer i Sverige.

Investor Relations framtid. Den digitala generationens krav pÄ kommunikation

Titel Investor Relations framtid - Den digitala generationens krav pÄ kommunikation.Författare Johan Sahlman Simon KarlssonKurs C-uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborg universitetTermin VÄrterminen 2009Handledare Jan StridSidantal 61 sidor exklusive bilagorSyfte Syftet med studien Àr att undersöka en yngre generation finansiella intressenters uppfattningar och önskemÄl av företags finansiella kommunikation.Metod Fokusgrupper, tvÄ grupper aktieÀgare en grupp finansanalytiker & investerare.Material TvÄ grupper aktieÀgare frÄn Högskolan i BorÄs, totalt 7 st. deltagare, en grupp finansanalytiker & investerare frÄn Andra AP-fonden, totalt 4 st. deltagare.Huvudresultat VÄrt resultat visar att aktieÀgare, finansanalytiker och investerare Àr positiva till vissa format beroende pÄ deras förutsÀttningar. TrovÀrdigheten i formaten och av innehÄllet Àr av stor betydelse för deras anvÀndande. Tryckta finansiella rapporter Àr fortfarande positivt uppskattade och de digitala formaten ska istÀllet ses som komplement.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->