Sök:

Sökresultat:

29 Uppsatser om ICA Supermarket Torgkassen AB - Sida 2 av 2

Supermarket Strategies : Kvalitativ studie av Ica Maxi, Coop Forum och Citygross konkurrensstrategier

This thesis investigates if a system for small scale electricity production located in anurban environment can be profitable. The work has been divided up into two parts,one extensive literature study and one case study. The purpose of the literature studywas to investigate the area, resulting in a choice of which technology to be studied indepth in a case study.In the case study a system containing small scale wind turbines and photovoltaicsmounted on Gränby Centrums roof was examined. From data containing wind power,wind direction and total irradiation, possible production from a system weresimulated. Three products of each technology were examined in the simulations.From the simulated production an economic analysis was carried out, this toinvestigate if a system is profitable.

Lean i en ICA Supermarket butik : En undersökning av förutsättningar för implementering av Lean

När organisationer implementerar ett nytt ERP-systemligger deras intresse påkonkurrensfördelar och ekonomiska vinster. Det fokuseras på vilka fördelar systemet kan georganisationeni form av snabbare ledtider, reducerade kostnader, bättre beslutsstöd och resursöversikt. Dessa konkreta fördelar ärävenlättare att hålla koll på och att mäta. Svårigheter finns i att hantera fördelar som systemet kan ge användarna. Implementation av ett nytt, verksamhetsövergripande, ERP-system kan påverka kärnprocesser, arbetsmönster och uppgifter.

Självscanning ? Ur butikens perspektiv

The underlying aim of this paper is to find out how the management and employees in a grocery store on a relatively small community in Sweden is experiencing Technology-Based Self-Service (TBSS), and self-scanning. And how store management and employees experience that the self-scanning ability is received by their respective consumers. Several open individual interviews were conducted with the administrative head of sales and various employees working at different departments at Coop Forum in Skara In offering self-scanning, we believe that the store provides consumers with an opportunity to perform their daily purchases by an easy and flexible approach, which we believe will have a positive impact on the entire store visit. A positive store visit, we believe play a major role in consumers choosing to do their shopping in the store.The issue to be elucidated in this paper is; How do management and employees in a grocery store perceive that self-scanning influence consumers' purchase and the service the shop offers? Why would a supermarket use self-scanning as part of the service they offer to their consumers? The report concludes the similarities and differences experienced by administrative sales manager and employees compared to previous research on the subject.

Detaljhandelsbranschen år 2019 En delfistudie

Information technology development has in recent decades had a major impact on retailing.Discount supermarket chains began to offer customers the possibility to shop without therequirement to do this over the counter, instead the customer could help themselves buyingthe products they wanted. Retailing today has an even greater focus on the self service in thesupermarkets, recently many retailing chains has introduced self-checkout systems toincrease the profits and reduce staffing requirements. In the 1960?s the start for today's ecommercewas founded, however the development took off 30 years later in the beginning of1990. During the first years of 2000 the consumption on the Internet increased rapidly.

Vilka faktorer styr ICA-butikens leverantörsval? : en fallstudie av fem ICA-butiker i Uppsala

Som slutkonsument är det inte alltid lätt att förstå varför en butik erbjuder ett visst produktsortiment och kunderna har sällan insyn i vad som styr och påverkar dagligvaruhandelns utbud av varor. Uppsatsen syftar till att ta reda på hur butiker resonerar när de väljer sina leverantörer och vilka faktorer som styr deras val. Studien är baserad på en kvalitativ undersökning där personer från fem ICA-butiker i Uppsalaområdet har intervjuats. ICA AB är landets dominerande grossist med inriktning på livsmedel och detaljhandel varför enbart ICA-butiker har tagits med i undersökningen. De valda butikskategorierna är ICA Supermarket och ICA Nära där alla använder sig av samma huvudgrossist och kompletterar sitt sortiment med varor från andra leverantörer. På så sätt kan de anpassa sitt varuutbud efter sin butiksprofil.

The Effects of Technology-Based Self-Service on Grocery Retail : A Swedish Case

Technology based self-service (TBSS) used in supermarket self-scanning checkouts is a relatively new phenomenon in Sweden. Studies on TBSS as a self- checkout device have been formerly carried out but with focus on the customer perspective. The authors therefore saw a challenge in covering the self-scan checkout concept, from a company perspective. The purpose of this research paper is to investigate, through a management perspective, the changes brought about by implementing an innovative TBSS system in Swedish supermarkets, and its effect on the competitiveness of the company. This is done by presenting and linking the theoretical framework and empirical study in the research.

Skånskt Naturbeteskött, Närproducerat nötkött - en marknadsstudie :

ABSTRACT Skånskt Naturbeteskött is a group of approximately 30 beefproducers in the south of Sweden, who sell their products on the local market. They are certified with Svenskt Sigill, an organisation that works with animal welfare, environmental responsibility, safe food, open landscape and independent qualitycontrol. These producers have to fulfil certain demands regarding pasture and quality of the meat. For this essay I did a market investigation in which I wanted to find out what qualities the Swedish market and the consumers want in their beef. The purpose was to find out what Skånskt Naturbeteskött could do differently to satisfy the market for locally produced beef in the south of Sweden. In the investigation I turned to those responsible for the beef in 12 supermarkets, 4 selling Skånskt Naturbeteskött today, 4 that sold it before but quit, and 4 that never have sold it but might be interested in the future.

Belönings- och motivationssystem : en studie av två livsmedelsbutiker

I dagens samhälle förekommer många debatter om människors rättigheter och arbetsmiljöer. Arbetsplatsen är ofta föremål för uppmärksamhet i media. Skandaler i media och social media har pekat på hur viktigt det är med jämnlikhet och trivsel på arbetsplatsen. Otrivsel bland anställda har ökat succesivt med åren bland olika företag och organisationer, såväl stora som små. Det är därför betydelsefullt att lyfta fram sådana problem för att systematiskt skapa grunden för förbättring. I alla företag och organisationer regleras beteenden hos de anställda i en incitamentstruktur som består av belöningar och bestraffningar.

Var det bra så? : En kvalitativ studie om arbetsrotation och lärande i ICA-butiker

Denna studie görs inom det arbetslivspedagogiska fältet och behandlar arbetsrotation på ICA-butiker. Syftet är att undersöka hur arbetsrotation sker hos medarbetare inom olika ICA-butiker och vilken betydelse det får för lärandet. Lärandet som undersöks är hur individer kan tillgodogöra sig yrkeskunskap utifrån de läroprocesser och lärandesituationer som uppstår i samband med arbetsrotation.De teoretiska verktyg som används grundar sig i Ellströms feed-forward och feed-back faser, de tre regleringsnivåerna av lärande samt en teori om subjektiva och objektiva handlingsutrymmen. Studien använder sig även av Börnfelts teori om en formell och informell organisation.Den metod som använts är kvalitativ och grundar sig i öppna intervjuer med åtta anställda från ICA-butiker med olika butiksformat, med det syftar vi till ICAs butiksformat; Nära, Supermarket, Kvantum och Maxi. Intervjuerna har transkriberats och analyserats ner till fyra olika teman; Arbetets innehåll, Avvikande situationer, Formellt Medarbetarskap och Informella Relationer.Resultatet visar att om anställda roterar mellan avdelningar eller ställs inför utmaning öppnar det upp individers handlingsutrymme, vilket leder till feed-forward faser som i sig genererar lärosituationer där anställda kan lära sig på en begreppslig- och intellektuell nivå.

Ledtidsreduktion genom värdeflödesanalys : Analys och förbättring av ett produktionsflöde

Wipro Infrastructure Engineering i Östersund, tillverkare av hydraulcylindrar, vill anpassa tillverkningen av två högvolymsprodukter i det manuella produktionsflödet genom resurssnålare tillverkning för att möta det nya kundkravet om en ledtid på 48 timmar mot tidigare ledtid på 10 arbetsdagar.Produktionen av hydraulcylindrarna Reach och Sideshift kan delas in i en sekvens om fyra processteg; maskinbearbetning av cylinderrör och kolvstång, svetsning, montering och slutligen lackering och packning.Värdeflödeskartor över det nuvarande tillståndet för hydraulcylindrarna Reach och Sideshift visade att den värdeskapande tiden i processerna stod för 2,1 % och 1,6 % av ledtiden för Reach respektive Sideshift. Genom observationer identifierades slöserier främst i lager och väntan.  Aktiviteter som inte tillför värde men som är nödvändiga identifierades främst i materialförsörjningen av tillsatsmaterial till processerna. Arbetsinnehållet och arbetsmängden till respektive process styrs genom produktionsberedning i ett MPS-system. Varje process arbetar individuellt utan hänsyn till behovet i nästa process. Detta medför att produktionsprocesserna upplevs som isolerade öar som trycker fram material genom hela tillverkningen.Med värdeflödeskartor av nuvarande tillstånd som grund och med Lean-metodik som angreppsätt, skapades värdeflödeskartor som visar på ett önskat framtida tillstånd.

Val av livsmedelsbutik : En studie om faktorer som påverkar valet av livsmedelsbutik hos studenter

Livsmedelsindustrin är en av de största industrierna i Sverige och konsumtionen av livsmedel har under en längre tid kontinuerligt ökat. Under en tioårsperiod från 2002- 2012 har konsumtionsvolymen av varor och tjänster ökat med 25 % där livsmedel utgör den tredje största konsumtionsutgiften inom hushållen. Konkurrensen mellan butiker är således hög och enbart i Umeå finns det arton butiker som slåss om de tillgängliga konsumenterna.På Ålidhem Centrum som har en relativt liten yta finns det idag tre livsmedelsbutiker; ICA- supermarket, Coop Konsum och Lidl. På grund av denna konkurrens var det intressant att undersöka vad som avgör när en person väljer att handla på en av dessa butiker. Vi bestämde oss för att vi ville undersöka faktorer som påverkar konsumenter vid val av livsmedelsbutik och efter att ha sökt efter tidigare forskning inom området kunde vi inte finna några studier som var inriktade på hur studenter gör detta val.

Interna flöden och företagskultur i försörjningskedjor - En studie gjord vid Electrolux Laundry Systems AB

Rapporten beskriver ett projekt utfört på Electrolux Laundry Systems AB i Ljungby. Projektets syfte är att identifiera de grundorsaker till varför den från början planerade monteringsplanen inte kan följas på företaget. Utifrån det resultat som inhämtats genom olika metoder är sedan målet att ta fram rekommendationer som företaget ska kunna använda, för att bättre kunna följa monteringsplanen.I arbetets inledande fas genomfördes intervjuer för att få en holistisk syn på varför monteringsplanen inte kan följas. Som komplettering till första fasen genomfördes ytterligare datainsamlingar i form av enkätundersökning, observationer och dokumentgenomgång. Med detta upplägg har objektiviteten kunnat höjas avsevärt eftersom problemet kunde studeras på avstånd i andra fasen.

Materialhantering i en produkt- och volymmässigt varierad verksamhet: En fallstudie vid GE Healthcare Umeå

I den konkurrensutsatta tillverkningsindustrin är det viktigt att ha effektiva processer för att kunna hålla nere kostnader och samtidigt hålla en hög kvalitet för att kunna erbjuda attraktiva produkter till konkurrenskraftiga priser. Lean Production är en produktionsfilosofi vars fokus är att eliminera alla former av slöseri som inte skapar värde för kunden. Ursprunget till Lean Production kan härledas till fordonsindustrin och det japanska Toyota Production System. Systemets tanke byggde på en effektiv produktion för att kunna möta konkurrensen från större amerikanska konkurrenter som kunde dra nytta av storskalsfördelar i sin massproduktion. Ett av inslagen i Toyota Production Systems var att lagra material i nära anslutning till produktionen i så kallade supermarkets.

Konkurrenssituationen fo?r den svenska morotsbranschen :

The Swedish carrot market is dominated by a few big companies and three of them stands for 50 % of the market. During the last twenty years the number of growers has decreased, the area and the harvest have increased. The big producers have invested in advanced and expensive postharvest equipment that fulfils the high standards of the food industry. Few carrot producers are members of an organisation and they keep contacts with there buyers one by one. The buyers are mostly wholesalers and these have during a long period of time decreased the number of suppliers.

<- Föregående sida