
Sökresultat:
140 Uppsatser om Hotel - Sida 4 av 10
Publikens Paradis : En kvantitativ enkätstudie
Den här uppsatsen grundar sig i en enkätstudie riktad mot publiken av realityprogrammet Paradise Hotel som sänts på TV3 hösten 2014. Anledningen till denna studie var att se hur publiken mottar programmet, vilket motiv dem har och vilket behov som uppfylls med sitt tittande. Och även där jämföra mellan män och kvinnor och hur ofta dem tittar. Detta för att se varför ett så omtalat program som Paradise Hotel toppat listorna över antal tittare hösten 2014.Teorierna som använts i denna studie är Uses och gratifications-teorin och den danska mediaforskaren Kim Schrøders multidimensionella teori om mottagande. Det främsta materialet samlades in med hjälp av en enkät skapad i Google Docs och som delades via Paradise Hotels officiella facebooksida.
Dagens hotellbransch : En studie som belyser hur hotell i Stockholm arbetar för att behålla sina gäster
Because of the large supply of information is today's leisure travelers very enlightened and have firsthand knowledge of what can be demanded on a Hotel stay. Along with business travelers, who are not price sensitive, they place higher demands on the standards and service they require. It has become increasingly important to attract the visitors in a unique way.The purpose of this study is to reveal those aspects which Hotels focus on in their business in order to keep their guests, despite the strong competition and the new demands of the changing Hotel industry. The study has examined more closely if the Hotels have specific concepts in their approach, if their servicescapes (the environment where the service is assembled) are designed in a unique way to attract visitors and if the Hotels have special relationships with their guests.The study is qualitative and in order to answer the purpose has observations of the selected Hotels and interviews with managers and receptionists been made.One of the conclusions that we reached is that the most important aspect in the Hotels business is their relationship to the guests. Each respective Hotel strives to have a special and unique relationship with its guests conveyed by its staff.
Köns- och heteronormer i ett digitalt paradis
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka på vilka sätt köns- och sexualitetsdiskurser kommer till uttryck i sociala medier i relation till framställningen av kön och sexualitet i tv, och vad det kan bero på. Syftet är även att undersöka vilken betydelse meningsreproduktionen och diskurserna på sociala medier kan ha för användarnas föreställningar om kön och sexualitet. Frågeställningarna är: ?Reproduceras köns- och heteronormer under hashtagen #paradiseHotelse på Twitter? I så fall, på vilket sätt och vad kan det bero på?? och ?Skulle interaktionen med tv-programmet Paradise Hotel via Twitter kunna ha någon betydelse för Twitter-användarnas föreställningar om kön och sexualitet? I så fall, på vilket sätt??. För att uppnå syftet genomförs netnografi och kritisk diskursanalys av inläggen på hashtagen #paradiseHotelse.
Hur verklig är reality-tv? : En studie kring dokusåpan Paradise Hotel utifrån deltagarnas perspektiv
Realityshower och dokusåpor tar allt större plats i våra tv-tablåer och är under ständig debatt. Programmen sänds numera på prime time och finns hela tiden tillgängliga via internet. Just nu är dokusåpan Paradise Hotel mest aktuell och har fått utstå mycket kritik. Detta på grund av de stora mängder alkohol som deltagarna dricker samt programmets inslag av sexuell karaktär. Genrens namn, reality-tv, ger sken av att det är verkligheten som speglas i programmen, men hur verkligt är egentligen det vi får se? Hur stor makt har produktionsbolaget över deltagarna och hur redigeras det filmade materialet för att locka tittarna? Det är frågor som den här uppsatsen syftar till att försöka besvara.
Arbetsvillkoren i hotell- och restaurangbranschen - De accepterade orättvisorna
Hotel and restaurant industry have always been seen as an industry with low status and poorworking conditions. Low wages, temporary contracts, illegal work, and sexual harassment are the rule rather than the exception when the employee?s working conditions discusses. By using the right dogmatic approach together with a social science perspective the purpose of the study has been answered. The purpose has been to contribute to a greater understanding of how it is that the Hotel and restaurant industry?s poor working conditions can be maintained, the extent to which the working conditions of the employees is ensured and why mostly young people, women and people with foreign backgrounds are employed in the industry.
Att uträtta affärer på ett "smartare" sätt : En studie av två hotellkedjors tillämpning av Corporate Social Responsibility
Introduction and research question: This study investigates the widely discussed notion ?Corporate Social Responsibility? and its practice in the tourism industry. In the contemporary society more companies are realizing the significance of Corporate Social Responsibility (CSR) and its potential as a means of differentiation. The author?s interest in this particular phenomenon was awakened after reading about the business case of Scandic Hotels. This is a company that nowadays is referred to as ?Scandinavia?s leading Hotel chain?.
Miljöcertifiering av hotellverksamheter : varför miljöcertifiera?
The awareness regarding environmental issues is increasing and as a result a large number of products are eco-labeled. This enables the consumers to make enlightened environmental decisions when purchasing products. Eco-labeling is no longer for products only, but also for services like Hotels. It?s difficult to determine what it actually means to eco-label a Hotel and what kind of benefits it includes.
Att återuppstå i rådande upplevelseekonomi : En studie av Grand Hotel i Gävle
Syfte: Denna studie syftar till att öka förståelsen för hur ett nytt företag kan påbörja sin marknadsföring i sociala medier samt bidra till innovationsspridning. Sociala medier är något som på senare tid har växt kraftigt och potentialen för företags marknadsföring är stora.Metod: Vår studie utgår från en abduktiv kvalitativ metod. Empiriska data har samlats in genom ostrukturerade intervjuer som sedan har analyserats.Resultat och slutsats: Hotellindustrin i Gävle upplever idag en hård konkurrens. Flera Hotell konkurrerar om samma antal kunder som tidigare. Detta ställer stora krav på att Hotellen skapar en unik upplevelse som får kunder att återkomma.
Det balanserade styrkortet : Quality Hotel 11
Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer som påverkat acceptansen hos användare, inom den kommunala verksamheten, vid införande av ett datoriserat system. Med acceptans menas att användarna ska kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett bra och lätt sätt. Studien har gjorts utifrån användarnas perspektiv.Genom att genomföra en intervjuundersökning på ett flertal kommuner där användarna använder systemet Vabas/Duf, har undersökts hur användarnas upplevda acceptans påverkas av faktorerna delaktighet, användbarhet och lättanvändhet, vid införande av ett datoriserat system. Delaktigheten vid införandet av ett system innefattar även information och utbildning.Resultatet från undersökningen visade att delaktigheten ökade användarnas acceptans. Ingen avgörande slutsats kunde däremot dras mellan acceptans och faktorerna användbarhet och lättanvändhet, då resultatet från de båda grupperna inte visade någon märkbar skillnad..
Affärsdriven samhällsutveckling. Analys av hotelletablering i Partille kommun
Partille kommun har som önskemål att ett Hotell ska finnas i Partille i enlighet med visionen för år 2035, om att gå från en förort till att bli en förstad. Idag finns endast två övernattningsalternativ av vandrarhemskaraktär i kommunen. Syftet med projektet är därför att utreda om en Hotellverksamhet i Partille är möjlig. Vidare utreds hur Partille kommun arbetar med affärsdriven samhällsutveckling där kommunal strategi möjliggör en önskad samhällsplanering.Rapporten redovisar fyra faktorer som är avgörande vid val av lokalisering av ett nytt Hotell; Tillväxt av befolkning, Tillväxt i näringsliv, Dragningskraft på privata marknaden samt Beläggningsgrad på minst 55 %. Dessa faktorer har utifrån en omvärldsanalys av Partille och dess närområde utreds vid bedömningen om ett Hotell är möjligt eller ej.Informationssamling har skett genom kvalitativa intervjuer med politiker och tjänstemän på Partille kommun samt branschkunniga och verksamma inom Hotellbranschen.
Den interna marknadsföringens påverkan på tjänstekvaliteten: en fallstudie av två säsongsbaserade hotell
The purpose of this thesis was to study how internal marketing affects service quality in the tourism industry. It was decided to conduct a case study on two Hotels with summer seasonal employees. Pite Havsbad and Strand Hotell Borgholm were chosen as study objects. The case was based on interviews with the Hotel manager at Pite Havsbad and the vice president at Strand Hotell Borgholm, who coordinates the internal marketing at the companies. The findings were that seasonal employees do not affect service quality much.
Budget och budgetprocessens förändringar under en ekonomisk kris - En fallstudie av Scandic Rubinen och Spar Hotel
Bakgrund och problem: Den pågående finansiella krisen och lågkonjunkturen drabbar idag de flesta länder och branscher. En bransch som drabbas när företag och privatpersoner blir alltmer kostnadsmedvetna är Hotellbranschen. Företag inom Hotellbranschen har i stort sett sedan lågkonjunkturen i början av 1990-talet haft en positiv utveckling. När sämre tider stundar kan det antas att ekonomistyrningen förändras i de olika företagen. Författarna intresserar sig hur Hotellen tacklar de problem som den rådande finansiella krisen för med sig och vilka anpassningar och förändringar som måste göras av budget och budgetprocessen.
Se för att lära
Inledning: Stockholm står idag inför en breddning av Hotellutbudet, hur förhåller sig Hotellen till den ökande konkurrensen? Kommer Hotellen att förändra prisstrategierna och kan eventuella prisförändringar leda till ett priskrig?Syfte: Syftet med studien var att titta på hur olika Hotell skiljer sig i prissättning och få insikt kring priskrig och om det kommer uppstå då konkurrensen ökar.Metod: Enkätstudie med viss kvalitativ metodundersökning har använts, på grund av flexibel och hanterbar data som svarar på syfte och frågeställning. Teoretisk data har inhämtats från artiklar och publicerade böcker. Det har även använts artiklar för att påvisa ämnets aktualitet. Tio Revenue Managers (RM) har intervjuats.
Måltiden som möte och pedagogisk resurs
Inledning: Stockholm står idag inför en breddning av Hotellutbudet, hur förhåller sig Hotellen till den ökande konkurrensen? Kommer Hotellen att förändra prisstrategierna och kan eventuella prisförändringar leda till ett priskrig?Syfte: Syftet med studien var att titta på hur olika Hotell skiljer sig i prissättning och få insikt kring priskrig och om det kommer uppstå då konkurrensen ökar.Metod: Enkätstudie med viss kvalitativ metodundersökning har använts, på grund av flexibel och hanterbar data som svarar på syfte och frågeställning. Teoretisk data har inhämtats från artiklar och publicerade böcker. Det har även använts artiklar för att påvisa ämnets aktualitet. Tio Revenue Managers (RM) har intervjuats.
Prissättning på hotellrum i Stockholm då konkurrensen ökar: Kommer ett priskrig uppstå
Inledning: Stockholm står idag inför en breddning av Hotellutbudet, hur förhåller sig Hotellen till den ökande konkurrensen? Kommer Hotellen att förändra prisstrategierna och kan eventuella prisförändringar leda till ett priskrig?Syfte: Syftet med studien var att titta på hur olika Hotell skiljer sig i prissättning och få insikt kring priskrig och om det kommer uppstå då konkurrensen ökar.Metod: Enkätstudie med viss kvalitativ metodundersökning har använts, på grund av flexibel och hanterbar data som svarar på syfte och frågeställning. Teoretisk data har inhämtats från artiklar och publicerade böcker. Det har även använts artiklar för att påvisa ämnets aktualitet. Tio Revenue Managers (RM) har intervjuats.