Sök:

Publikens Paradis

En kvantitativ enkätstudie


Den här uppsatsen grundar sig i en enkätstudie riktad mot publiken av realityprogrammet Paradise Hotel som sänts på TV3 hösten 2014. Anledningen till denna studie var att se hur publiken mottar programmet, vilket motiv dem har och vilket behov som uppfylls med sitt tittande. Och även där jämföra mellan män och kvinnor och hur ofta dem tittar. Detta för att se varför ett så omtalat program som Paradise Hotel toppat listorna över antal tittare hösten 2014.Teorierna som använts i denna studie är Uses och gratifications-teorin och den danska mediaforskaren Kim Schrøders multidimensionella teori om mottagande. Det främsta materialet samlades in med hjälp av en enkät skapad i Google Docs och som delades via Paradise Hotels officiella facebooksida. Detta gav 2 252 enkätsvar. Och ur detta gjordes ytterligare ett urval på 500 enkäter som lades in i statistikprogrammet SPSS för att kunna ta fram korstabeller att analysera.Tittarna använder sig främst av programmet för att fylla på underhållningskontot men det finns också de som använder sig av programmet för att känna en social tillhörighet. Resultatet som framkom var att skillnaderna mellan män och kvinnor inte alltid är så stor. Den största skillnaden gick däremot att se i hur man mottar och uppfattar jämfört med hur ofta det tittas på programmet. 

Författare

Erika Karlsson

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..