Sök:

Att återuppstå i rådande upplevelseekonomi

En studie av Grand Hotel i Gävle


Syfte: Denna studie syftar till att öka förståelsen för hur ett nytt företag kan påbörja sin marknadsföring i sociala medier samt bidra till innovationsspridning. Sociala medier är något som på senare tid har växt kraftigt och potentialen för företags marknadsföring är stora.Metod: Vår studie utgår från en abduktiv kvalitativ metod. Empiriska data har samlats in genom ostrukturerade intervjuer som sedan har analyserats.Resultat och slutsats: Hotellindustrin i Gävle upplever idag en hård konkurrens. Flera hotell konkurrerar om samma antal kunder som tidigare. Detta ställer stora krav på att hotellen skapar en unik upplevelse som får kunder att återkomma. Genom att Elite Grand Hotel är nystartat i Gävle är det svårt i dagsläget att se ett konkret resultat av deras ansträngningar att differentiera sig.Förslag till fortsatt forskning: Då Elite Grand Hotel är nystartat finns det stora möjligheter till fortsatt forskning. Vi anser att en undersökning av genomslagskraften i olika sociala medier beroende på segment kan vara värt att vidare studera. Detta för att se hur en optimering marknadsföringen för den valda målgruppen skulle kunna gå till. Vidare anser vi att en studie av företags relationsbyggande genom sin marknadsföring är intressant. Detta eftersom vår studie visar att relationer har stor betydelse inom upplevelsindustrin, samt att relationer har en stor inverkan på hur vi som individer reagerar på positiv och negativ information gällande företag vi är lojala mot.Studiens bidrag: Ge företag en möjlighet att upptäcka nya kanaler att marknadsföra sig i samt motivera företag som känner en osäkerhet mot sociala medier samt en innovationsspridning om koncepten.

Författare

Robert Söderström Emma Car

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..