Sök:

Sökresultat:

3454 Uppsatser om Högskoleförberedande program - Sida 64 av 231

RÀkna med musik : En undersökning om elever som spelar instrument har lÀttare för matematik

Denna uppsats handlar om elever som spelar ett instrument generellt har lÀttare för matematik, Àn de elever som inte spelar nÄgot instrument. Den försöker ocksÄ ta reda pÄ om det Àr nÄgon skillnad pÄ de elever som spelar efter noter och de som inte spelar efter noter.Metoden jag anvÀnt Àr att jag har lÄtit 180 elever i Ärskurs 1 pÄ gymnasiet kryssa i vilket slutbetyg frÄn Ärskurs nio de fÄtt i matematik, svenska och engelska. 59 av dessa elever lÀser pÄ ett studieförberedande program och 121 elever lÀser pÄ ett yrkesförberedande program, vilket ungefÀr motsvarar den procentuella fördelningen totalt i Uppsala. De har ocksÄ fÄtt ange om de spelar nÄgot instrument och i sÄ fall Àven hur lÀnge de spelat samt om de spelar efter noter.Resultatet visar att betygen Àr betydligt högre för de elever som spelar ett instrument efter noter Àn vad det Àr för sÄvÀl de elever som spelar ett instrument utan att lÀsa noter samt för de elever som inte alls spelar nÄgot instrument. Det visar ocksÄ att i den hÀr undersökningen blir betygen bÀttre ju lÀngre eleven spelat sitt instrument, samt att den ökningen Àr större för tjejerna Àn för killarna.

I donŽt know, I just like it : En studie av ett antagningsarbete pÄ en konsthögskola

This thesis examines how a jury on an artistic education adopts next year's students to a BA program at an art school. My intention is to explore how we established artists who are involved in education as professors, teachers (or students) in art education affects who will be released to the exclusive educational path as an art school represents our work in the admissions jury. My ambition is to create an awareness of what it might mean for the reproduction of the artist..

Åtta karaktĂ€rsĂ€mneslĂ€rares upplevelser av sin psykosociala arbetsmiljö

Sammanfattning Denna undersökning handlar om hur karaktÀrsÀmneslÀrare, som ocksÄ Àr mentorer för en hel klass, det vill sÀga klassmentorer inom de nationella yrkesförberedande programmen pÄ gymnasiet upplever sin psykosociala arbetsmiljö. Vi Àr intresserade av hur dessa lÀrare upplever de sociala förhÄllandena pÄ arbetet i form av stöd, hur de hanterar bÄde förvÀntningar och krav frÄn elever, elevernas vÄrdnadshavare, kolleger och frÄn skolledningen. Vi Àr ocksÄ intresserade av vad dessa lÀrare tycker om möjligheterna att pÄverka sitt arbete i organisationen. Vi anvÀnde en kvalitativ metod och intervjuade Ätta karaktÀrsÀmneslÀrare, som Àven Àr klassmentorer, pÄ sina arbetsplatser. Vi kom i vÄr undersökning fram till att lÀrarna trivs bra pÄ sina arbeten och med sina arbetsuppgifter. Men det Àr ocksÄ gemensamt för de intervjuade att de upplever en allt ökande mÀngd arbetsuppgifter och att detta upplevs pÄfrestande.

Acceptans för efterbehandling av ljudpÄ en surfplatta

De senaste fyrtio Ären har fört fram innovationer i hur vi gör musik och det sÀtt som vi arbetar medefterbehandligen av musik. Den digitala framvÀxten har möjliggjort för program och produkter attutvecklas i syfte att förbÀttra och förenkla arbetsflödet för efterbehandlingen. Denna studiefokuserar pÄ anvÀndningen av surfplattor i arbetsflödet och om detta kan hjÀlpa en musiker iefterbehandlingen att föra fram sin estetiska vision. Vi har undersökt detta omrÄde genom attanvÀnda ett antal metoder. En semistrukturerad fokusgrupp med ett band utfördes i syfte att fÄÄsikter frÄn aktiva musiker och se hur de kÀnde angÄende möjligheten att efterbehandla sin egenmusik pÄ en surfplatta och se om de trodde att det var ett bra sÀtt för att arbeta fram sin vision.

Gymnasieelevers kunskap om och instÀllning till HPV och HPV-vaccin

Bakgrund: Humant papillomvirus (HPV) Àr ett sexuellt överförbart vÄrtvirus, som kan orsakacellförÀndringar och livmoderhalscancer. Tidigare forskning har visat att kunskap om HPVoch HPV-vaccin generellt Àr lÄg och att vaccinationstÀckningen bland unga kvinnor i mÄngalÀnder varit suboptimal.Syfte: Syftet med föreliggande studie var att kartlÀgga gymnasieelevers kunskap om ochinstÀllning till HPV och HPV-vaccin, samt undersöka om det föreligger skillnader mellanelever pÄ praktiska och teoretiska gymnasieprogram.Metod: Studien var en deskriptiv komparativ tvÀrsnittsstudie med kvantitativ ansats. OremsegenvÄrdsteori anvÀndes som teoretisk referensram. De 230 deltagarna frÄn fyragymnasieskolor i Uppsala besvarade ett enkÀtformulÀr.Resultat: Majoriteten av eleverna hade generellt lÄg kunskap om HPV och HPV-vaccinet,hade lÄg tilltro till vaccinet och var osÀkra pÄ huruvida de i framtiden ville vaccineras, dockhade elever pÄ teoretiska program bÀttre kunskap och mer positiv instÀllning Àn elever pÄpraktiska program. Flickor hade bÀttre kunskap och om HPV och HPV-vaccin Àn pojkar.

FornislÀndsk litteratur : Dess utrymme och roll som litterÀrt kulturarv i svenska gymnasieskolan

With this essay we would like to examine to what extent the ancient Icelandic literature could count as a part of Sweden?s literal cultural heritage in schools today, if it through seeking information is possible to say whether this literature have any connections to Sweden. Our questions of issue are:1. What kind of connection is there between ancient Icelandic literature and Swedish literary cultural heritage and what are the ancient Icelandic literature premises? in the Swedish upper secondary school?2.

Utveckling av styrsystem för EMC-kammare

This thesis aims to develop a control system for measuring electromagnetic compability (EMC). This has meant that a controller designed around an ATmega8 microcontroller has been manufactured and programmed. It has also meant the development of a comprehensive control software in the program MATLAB. The control system has been tested with satisfactory results and can now, monitor and control measurements of the EMC-type..

Elever pÄ individuella programmet - deras anseende och bemötande

Syftet med föreliggande examensarbete var att beskriva elever som gÄr pÄ individuella programmets (IV) sjÀlvvÀrderingar och att redogöra för hur sjÀlvbilden ser ut hos de elever som gÄtt vidare frÄn individuella programmet till ett annat gymnasieprogram. Som grund för arbetet har vi samlat in det empiriska materialet genom att anvÀnda oss av en kvantitativ metod i form av strukturerade enkÀter med slutna frÄgor. DÄ vi har anvÀnt oss av tvÄ urvalsgrupper Àr utformningen pÄ respektive frÄgoformulÀr lite olika, detta för att de skulle passa respektive urvalsgrupp. EnkÀt 1 som vÀnder sig till elever pÄ IV innehÄller totalt 20 frÄgor och enkÀt 2 som vÀnder sig till de elever som gÄtt vidare till ett annat gymnasieprogram innehÄller totalt 25 frÄgor. Vad det gÀller enkÀt 1 hade vi hoppats pÄ 50 respondenter men fick 38 av vilka vi fick utelÀmna 2 pÄ grund av att frÄgorna inte hade besvarats korrekt.

Psykiska besvÀr och BMI ? om eventuella samband hos ungdomar pÄ gymnasiet

Syftet med detta projekt Àr att söka samband mellan psykisk besvÀr och BMI, Body Mass Index hos ungdomar. Till underlag har legat en hÀlsoenkÀt som varje elev pÄ tvÄ gymnasieskolor besvarat vid skolstart samt information om deras vikt och lÀngd. Sammanlagt har 846 elever fullstÀndig information. Om eleven i hÀlsoenkÀten uppgett att de har ett eller flera av symptomen av psykiska besvÀr, hÀr definierat som Äterkommande huvudvÀrk, Äterkommande magbesvÀr, Äterkommande oro eller Àngslan, Äterkommande sömnsvÄrigheter, nedstÀmdhet, mindervÀrdeskÀnslor, Àtstörningar, brist pÄ energi eller svaghetskÀnslor, koncentrationssvÄrigheter eller hopplöshetskÀnslor, har de klassificerats som elever med psykiska besvÀr.Resultatet visar att psykiska besvÀr klassificerats hos 73 % av eleverna. Det största antalet elever med psykisk besvÀr ligger inom grÀnsvÀrdena för normalvikt, cirka tvÄ tredjedelar.

Beskrivning av systemfunktioner i kÀrnkraftverk med hjÀlp av objektorienterat modelleringsverktyg

In order to facilitate design and maintenance of such a large and complex site as a nuclear power plant, all system functions must be described in a stringent way. In the past, these descriptions consisted of text documents and logical diagrams, but today there are an increasing number of object-oriented programs available on the market which might be used for this purpose. This Master Thesis has made a closer study of one of these programs named Rational Rose. The principal of the program is to facilitate software design and development, not to create models of plants. However, using the program the same way as developing software, specifying actors then gradually extend the model with use cases, use cases diagrams etc, the same methods can be used when modelling plants.

Automatiserad testning

Arbetet innehÄller en allmÀn presentation om automatiserad testning, om var man kan tjÀna tid samt vilka fÀllor som finns. Vidare har en analys gjorts pÄ de olika verktyg som finns pÄ marknaden idag och teknikerna bakom dessa. DÀrefter valdes ett verktyg ut Ät FDT, nÀmligen Rational Visual Test. En kort presentation av detta program och de tekniker som stöds tas upp. Slutligen har ett förslag pÄ en uppdaterad version av FDT?s testmetodik utformats för att anpassas mot en automatiserad testning..

Tanke och tolkning : En komparativ studie av gestaltningsprocessens inverkan pÄ tvÄ pianisters interpretation.

Denna uppsats Àr en komparativ studie av tvÄ pianister med olika kulturell bakgrund, Hans PÄlsson och Valentina Lisitsa. UtgÄngspunkt för arbetet Àr en undran över varför klassiska pianister tenderar att i viss mÄn gestalta ett stycke olika trots framförande av samma noterade stycke. FrÄgestÀllningarna lyder:Hur skiljer sig gestaltningsprocessen Ät mellan pianisterna?Hur skiljer sig tolkningar av tvÄ specifika verk Ät mellan pianisterna?GÄr det att koppla avvikande skillnader i tolkningarna till gestaltnings­processen för att besvara varför pianisterna i vissa avseenden spelar olika?Metoden för att utforska detta möjliggörs först genom en redogörelse av pianisternas gestaltningsprocess dÀr kÀllmaterialet Àr intervjuer, tv-program och skriftlig dokumentation i form av böcker och artiklar. DÀrefter en komparativ analys av audiovisuella inspelningar i form av youtube-klipp och tv-program av pianisternas interpretationer av samma verk.

Unga kvinnors framtidsvisioner : En studie över SkÀggetorptjejernas gymnasieval 2007

I uppsatsen undersöks vilka gymnasieval tjejerna pĂ„ SkĂ€ggetorpsskolan gör. Meningen Ă€r att fĂ„ fram varför de gör de programval som de gjort och om deras bakgrund pĂ„verkar dem i deras val. Även deras egna funderingar om vad som Ă€r viktigast nĂ€r de vĂ€ljer program. Dock Ă€r det inte enbart deras aktuella gymnasieval som undersöks utan ocksĂ„ vilka tankar tjejerna har om sin framtid..

Uppfattningar och synsÀtt : förebyggande och ÄtgÀrdande arbete mot mobbning

Syftet med denna studie Àr att granska hur lÀrarna för Äk 1-7 i en skola utanför Sverige arbetar förebyggande och ÄtgÀrdande mot mobbning inom ramen för Zero-programmet. Genom att ta reda pÄ hur lÀrarna uppfattar mobbning och Zero-programmet vill jag bidra till forskningen som rör skolors aktiva insatser mot mobbning. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer dÀr informanterna fick beskriva sitt aktiva förebyggande och ÄtgÀrdande arbete mot mobbning samt beskriva sin uppfattning om mobbning och Zero-programmet. Ur mitt material kom jag att utlÀsa tre olika diskurser vad gÀller synen pÄ mobbning. Vad gÀller utsagorna om det förebyggande och ÄtgÀrdande arbetet utkristalliserades diskurserna: noll-tolerans och Äterkoppling, uttalade förvÀntningar, omvÄrdnad och delaktighet.

Automatisering av kylkanalsdragning i presshÀrdningsverktyg

Gestamp Hardtech AB utvecklar, konstruerar och producerar sina presshÀrdningsverktyg som sedan anvÀnds i produktion i LuleÄ, Haynrode Tyskland, Mason USA och Kunshan Kina. Resultatet av detta examensarbete Àr ett program som automatiserar konstruktionsarbetet av dessa presshÀrdningsverktyg med avseende pÄ kylkanalsdragning. Programmet Àr uppbyggt i UGS I-DEAS 12. Med en relativt liten mÀngd indata frÄn konstruktören modifieras automatiskt den parameteriserade solidmodellen. Effektiviseringsgraden varierar beroende pÄ komplexiteten pÄ verktyget..

<- FöregÄende sida 64 NÀsta sida ->