Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 39 av 1451


Passivhus : SĂ€rkostnader vid produktion

En av orsakerna till att det inte byggs fler passivhus i Sverige Àr de ökade kostnaderna. I detta examensarbete genomförs en grundlig jÀmförelse mellan fyra olika passivhusprojekt och konventionella projekt. JÀmförelsen görs kring de olika processerna i projektet: projektering, byggande och förvaltning. Den största vikten Àr lagd kring byggandet dÀr byggnadsdelarna, grund, vÀgg och tak, jÀmförs med konventionellt byggande, för att fÄ fram sÀrkostnader för passivhus. Denna information ska förhoppningsvis underlÀtta för bestÀllaren.I den teorietiska bakgrunden ges en grundlÀggande presentation av litteraturstudierna om passivhus, dess historia, krav, kostnader, m.m.

FrÄn svarta tavlan till digitala lÀrverktyg. GrundskollÀrares uppfattningar och arbete i klassrummet kring digitala lÀrverktyg och digital kompetens

Bakgrund: Den snabba utvecklingen i samhÀllet har lett fram till ett interaktivt/digitalt och mobilt kommunikationssamhÀlle. Digitala lÀrverktyg blir allt mer förekommande i skolan och vikten av en god digital kompetens för bÄde elever och pedagoger har ökat. Syfte: Syftet Àr att undersöka hur verksamma lÀrare undervisar elever i behov av sÀrskilt stöd med hjÀlp av digitala lÀrverktyg och hur de förmedlar kunskaper kring digital kompetens. PÄ vilket sÀtt undervisas elever i behov av sÀrskilt stöd i skolan kring digitala lÀrverktyg och digital kompetens? Hur syns detta i undervisningen och i de dokument som skolan anvÀnder sig av? PÄ vilket sÀtt integreras digitala lÀrverktyg för att gynna lÀrandet, kommunikation och delaktighet gÀllande skolbaserade kunskaper?Teori: Studien utgÄr ifrÄn sociokulturell teori för att skapa ett teoretiskt perspektiv pÄ den verklighet som studeras.

LÀrares samarbete kring undervisning och elevers lÀrande

Om en skola lyckas vÀl eller mindre vÀl i sitt uppdrag beror pÄ mÄnga faktorer. En del avdessa kan skolan inte pÄverka. Till dessa faktorer hör till exempel vÄrdnadshavaresbakgrund. Vad skolan dÀremot kan pÄverka Àr lÀrares skicklighet i att undervisa, vilket harvisat sig vara den enskilt största skillnaden mellan skolor och skolsystem av olika kvalitet.För att utveckla lÀrarnas yrkesskicklighet behövs ett levande samarbetsklimat. Studiens syfteÀr att undersöka i hur hög utstrÀckning högstadielÀrare samarbetar kring undervisning,bedömning samt hur elever lÀr sig.

AnvÀndningsomrÄden för Big data inom analytisk CRM

Customer Relationship Management (CRM) Àr ett ofta anvÀnt konceptför verksamheter att hantera sina kundkontakter. En viktig del av CRMÀr anvÀndningen av tekniska lösningar för att lagra och analysera informationom kunder, till exempel genom data mining för att upptÀckamönster hos kunders beteende. Idag produceras allt större mÀngderdata genom mÀnniskors anvÀndning av informations- och kommunikationsteknik.Traditionell teknik klarar ej av att hantera den variation ochmÀngd data som existerar, vilket lett till utvecklingen av nya tekniskalösningar för dessa uppgifter. Begreppet Big data brukar anvÀndas föratt beskriva stora datamÀngder. Syftet med denna studie har varit att geökad förstÄelse för hur Big data kan anvÀndas inom CRM.

Hur kan hjÀltar och skurkar se ut? : En studie om barns uppfattning kring normer

Denna studie syftar till att undersöka barnlitteratur och andra mediers betydelse för barns uppfattning kring normer. Det vi vill synliggöra Àr hur barn pÄverkas av normer som finns i barnlitteratur och dess illustrationer, vilka normer förskolebarn uppfattar bland hjÀltar och skurkar samt varifrÄn de fÄtt inspiration till dessa. För att lyckas med detta har vi anvÀnt oss av tidigare forskning och deltagande observationer. Vi har dÀrefter anvÀnt oss av diskursanalys för att analysera det insamlade materialet. Det visade sig att dessa olika visuella berÀttelser hade mycket stor inverkan pÄ barns tankar kring normer, dÀrför anser vi att vi som blivande förskollÀrare har ett stort ansvar att kritiskt granska barnlitteratur, animerade TV-serier och filmer som vi planerar att visa för barn.

Pinocchio och diskokulan : Debatter kring offentlig konst

I uppsatsen undersöks tvÄ debatter kring offentlig konst. Debatterna behandlar skulpturerna Walking to BorÄs av Jim Dine uppförd i BorÄs 2008 samt Spegelbollen av Inges Idee som kommer att placeras i VÀxjö under 2010. Jag har valt att fokusera pÄ diskussioner i Àmnet som har förts i form av kommentarer pÄ nÀtartiklar i de största lokaltidningarna.Debatterna analyseras utifrÄn Norman Faircloughs kritiska diskursanalys och teoretiseras med hjÀlp av bland annat Pragskolans kommunikationsmodell. Uppsatsen behandlar hur olika parter i debatten ser pÄ varandra samt vad diskussionerna har rört sig om..

Att beskriva en elev ? en studie gjord i fem olika klasser kring pedagogers sprÄkbruk i individuella utvecklingsplaner

Det övergripande syftet med denna studie Àr att undersöka vilket sprÄkbruk pedagoger anvÀnder sig av i individuella utvecklingsplaner och dÀrmed vilken diskurs kring elever som tonar fram. Vi har valt att fokusera pÄ den sociala delen i de individuella utvecklingsplanerna. I litteraturdelen har vi fokuserat pÄ tidigare forskning kring hur elever skrivs fram i individuella utvecklingsplaner, dÀr det visat sig att det finns en tendens att kategorisera in eleverna i olika fack. Vi har Àven en kort genomgÄng av diskursteori. I resultatdelen har utvecklingsplaner frÄn 44 elever granskats dÀr vi med hjÀlp av diskursteori studerat hur sprÄket anvÀnds och hur det kan tolkas.

TankevÀrldar och förhÄllningssÀtt i sÀrskolans musikverksamhet

TankevÀrldar och förhÄllningssÀtt i sÀrskolans musikverksamhet av Liselott Stenman, Àr en studie inom ramen för Magisterprogrammet i musikpedagogik med profil musikterapi vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.Bakgrunden till denna studie stÄr att finna i min tidigare erfarenhet som musiklÀrare pÄ en sÀrskola med skolverksamhet för barn och ungdomar med diagnostiserad utvecklingsstörning samt funktionshinder. För nÄgra Är sedan gav en elevsituation upphov till frÄgor kring förhÄllningssÀtt hos personalen pÄ denna skola, vilket vÀckte mitt intresse för fenomenet förhÄllningssÀtt. Denna studie söker dÀrför svar pÄ hur fem informanter med olika anknytning till sÀrskolans musikverksamhet tÀnker kring fenomenet förhÄllningssÀtt. Syftet Àr att belysa frÄgan pÄ ett individuellt plan för att erhÄlla fördjupad kunskap om tankar runt förhÄllningssÀtt inom denna verksamhet.

Mobbning pÄ internet : LÀrares observationer och skolans hantering av internetmobbning

Syftet med detta examensarbete Ă€r att utreda hur lĂ€rare ser pĂ„ problematiken kring internetmobbning pĂ„ de skolor dĂ€r de Ă€r verksamma. Denna studie granskar hur lĂ€rare upptĂ€cker, förebygger och hanterar internetmobbning. Även frĂ„gan kring flickors och pojkars eventuella skillnader betrĂ€ffande internetmobbning har berörts. Dessa frĂ„gor och svaren till dessa har tolkats ur ett sociokulturellt perspektiv. För att fĂ„ svar pĂ„ dessa frĂ„gor har en kvalitativ intervjustudie genomförts dĂ€r fem olika lĂ€rare har intervjuats utifrĂ„n en semi-strukturerad intervjumall.

Children?s perspective on leisure time centers

Vi har genomfört en intervjustudie kring hur barn pÄ tvÄ skolor beskriver fritidshem, fritidspedagoger och lÀrande pÄ fritidshem. Vi menar att det Àr viktig att ta del av barnens egna synpunkter. Fokuseringen i vÄrt arbete ligger pÄ barns perspektiv kring verksamheten. Vi har utgÄtt frÄn tre frÄgestÀllningar för att förstÄ vad barnen har att sÀga om sitt fritidshem. Hur beskriver barnen sin fritidshemsverksamhet? Hur beskriver barnen fritidspedagogernas yrkesroll? Hur beskriver barn vad de lÀr sig? I tidigare forskning har vi anvÀnt oss av studier som rör barns egna uttalanden kring deras fritidshem.

Artkunskapens betydelse för tolkningen av ett ekosystem

Ekologi Àr en central del inom biologin och studier visar att elever har svÄrt för att resonera kring ekologi. Med hjÀlp av brickintervjuer har nÄgra gymnasieelevers förmÄga att anvÀnda artkunskap vid tolkning av ett ekosystem studerats. Brickintervjuer Àr en form av kvalitativ intervjumetod, dÀr eleverna fÄr resonera kring föremÄl frÄn ett ekosystem. Dessa intervjuer utfördes före och efter en kurs om det rinnande vattnets ekologi. Jag fann i min studie att fyra av fem elever förbÀttrade sina artkunskaper under kursen och dessa fyra elever kunde dessutom uttrycka en ökad förstÄelse för ekosystemet.

HöglÀsning ? Rekreation eller ett verktyg för utveckling?

BAKGRUND: Det moderna samhÀllet innebÀr snabba förÀndringar, bÄde i arbetsliv och i vardagsliv. För pedagoger innebÀr detta att lÀrarutbildningar och verksamheter ocksÄ förÀndras, nya arbetssÀtt tillkommer medan andra faller bort. Skönlitteratur har i barns liv fÄtt en mindre framtrÀdande plats pÄ grund av teknikens genombrott. HöglÀsning i skolan kan vara ett sÀtt att hÄlla litteraturen vid liv, ett sÀtt att mötas kring texter. Tidigare forskning visar att höglÀsning som arbetssÀtt bidrar till att utveckla elever bÄde sprÄkligt och kognitivt.

Ordning och uppförande : mÄl eller medel?

Det pÄgÄr en het mediedebatt kring att det rÄder brist pÄ ordning och uppförande i skolan. Debatten handlar framför allt om brist pÄ ordning och uppförande i grundskolans senare Är, varför det Àr av intresse att göra en studie kring ordning och uppförande i grundskolans tidigare Är. LÀraren har ett stort ansvar i fostrandet av morgondagens samhÀllsmedborgare och med det i Ätanke Àr det intressant att se hur lÀrare arbetar med fostransuppdraget. I detta uppdrag ingÄr mycket arbete med att lÀra eleverna att inordna sig och att uppföra sig. FrÄgan Àr dÄ vad lÀrarna lÀgger i dessa begrepp? Syftet med vÄr studie Àr att synliggöra lÀrares normer och vÀrderingar kring ordning och uppförande för att pÄ sÄ sÀtt ge en bild av hur de arbetar med och ser pÄ sitt fostransuppdrag.

Elevers uppfattningar kring brÄk

Detta arbete ger en uppfattning om vad elever i skolÄr 6 har för attityder kring omrÄdet brÄk och sin brÄkinlÀrning. Insamling av material skedde med undersökningsmetoden enkÀter. Med metoden ?Grounded Theory? har jag sammanstÀllt och kategoriserat mina resultat. Det innebÀr att man lÄter elevernas svar pÄ enkÀterna ?tala? till sig.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->