Sök:

Lärares samarbete kring undervisning och elevers lärande


Om en skola lyckas väl eller mindre väl i sitt uppdrag beror på många faktorer. En del avdessa kan skolan inte påverka. Till dessa faktorer hör till exempel vårdnadshavaresbakgrund. Vad skolan däremot kan påverka är lärares skicklighet i att undervisa, vilket harvisat sig vara den enskilt största skillnaden mellan skolor och skolsystem av olika kvalitet.För att utveckla lärarnas yrkesskicklighet behövs ett levande samarbetsklimat. Studiens syfteär att undersöka i hur hög utsträckning högstadielärare samarbetar kring undervisning,bedömning samt hur elever lär sig. Trettiofyra lärare fördelade på två högstadieskolor deltogi enkätstudien. Skolorna delar skolledare och har en identisk organisation med avseende påtid för formellt samarbete.Resultatet visar att det finns ett mycket starkt samband mellan det schemalagda och detspontana samarbetet lärare emellan. Det som behandlas på schemalagd konferenstid(ämneskonferenser och andra möten med styrt innehåll) är också det som det spontana samarbetet kretsar kring.

Författare

Maria Kjörk

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..