Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 30 av 1451

KartlÀggning av studier kring psykosociala konsekvenser av plötslig idiopatisk hörselnedsÀttning

Uppsatsen kartlÀgger forskning kring psykosociala konsekvenser av plötslig idiopatisk hörselnedsÀttning och en studie beskrivs nÀrmare. Definitionen av plötslig idiopatisk hörselnedsÀttning Àr vanligen en sensorineural hörselnedsÀttning som uppkommit inom 3 dagar pÄ 3 frekvenser i följd och Àr mer Àn 30 dB HL. Vid en hörselskada mÄste uppmÀrksamhet riktas mot de psykosociala konsekvenserna som kan uppkomma i arbetslivet och Àktenskapet samt leda till isolering. Det finns skillnader i den psykologiska anpassningen till en hörselskada beroende pÄ vilken sorts skada det Àr, samt individuella skillnader i upplevelsen av de konsekvenser en hörselskada ger. Syftet med uppsatsen var att genom en systematisk litteraturstudie kartlÀgga den forskning som finns kring de psykosociala konsekvenser som plötslig hörselnedsÀttning kan medföra.

Varför individuella utvecklingsplaner?: ur förskollÀrare och lÀrares perspektiv

Mitt syfte med denna uppsats var att belysa vad lÀrarna anser att de fÄtt genom kompetensutvecklingen kring individuella utvecklingsplaner och vilka konsekvenser dessa planer fÄr för den dagliga verksamheten. Av litteraturen, myndighetsperspektivet, forskarperspektivet, teoriförankringen framgick att individuella utvecklingsplaner Àr ett skriftligt framÄtsyftande dokument som skapas under utvecklingssamtalet tillsammans med lÀrare, elev och förÀldrar dÀr alla inblandade har ett delat ansvar. Metoden jag har anvÀnt Àr kvalitativa intervjuer. Jag har intervjuat lÀrare som har fÄtt kompetensutveckling och har haft en process i Àmnet under drygt ett Ärs tid. Av resultatet framgick att lÀrarna fÄtt en bredare förstÄelse för att förskollÀrare och lÀrare har lika tankar och problem över alla stadier, övergÄngarna och arbetet mot lÀroplanens mÄl underlÀttas, planeringen, lÀrararbetet, förÀldrasamverkan pÄverkas och att det finns behov av tid för ökad kollegial samverkan och reflektion kring detta arbete.

WhatŽs the big deal? - en intervjustudie om lÀrares instÀllning kring sex och samlevnadsundervisning pÄ gymnasiet

Sedan urminnes tider har mÀnniskan varit intresserad av den egna sexualiteten. I detta arbete sÀtter vi fokus pÄ dagens gymnasieskola, dÀr sex- och samlevnadsundervisningen nu Àr ett hett och omdiskuterat Àmne. I dagens skola har omrÄdet en Àmnesövergripande karaktÀr, men för att ge mer utrymme till detta kunskapsomrÄde strÀvar Skolverket efter att skriva in sex och samlevnad i bland annat naturkunskap A. Hur gymnasielÀrarna ser pÄ denna implementering, Àr det som vi författare har haft för avsikt att studera och fördjupa oss i. MÄlet med undersökningen var att belysa problematiken kring sex- och samlevnadsundervisning pÄ gymnasiet.

Är östgötska lantbrukare redo att möta klimatförĂ€ndringarna? : En studie kring lantbrukares uppfattningar om klimatets effekter pĂ„ jordbruket

KlimatförÀndringar och dess effekter Àr nÄgot som bÄde dagens och framtidens samhÀlle behöver anpassa sig till, och jordbruket Àr inget undantag. Denna studie syftar till att undersöka vilka uppfattningar östgötska lantbrukare har kring vilka effekter klimatförÀndringarna kan fÄ för jordbruket, och hur de ska hantera dessa nya problem och möjligheter. Sex intervjuer med östgötska lantbrukare har genomförts för att undersöka deras uppfattningar och erfarenheter kring klimatförÀndringarnas effekter pÄ jordbruket. Resultatet av studien visar att östgötska lantbrukare idag Àr skeptiska till klimatförÀndringarna och den forskning som finns. Lantbrukarna innehar en stor kunskapsbas kring hur man kan hantera ökad nederbörd eller torka, vilket hör ihop med deras mÄngÄriga erfarenhet av varierade vÀderförhÄllanden.

"Om man Àr inne hela veckan och hela natten dÄ kan man dö." : Barns beskrivningar av utomhusvistelsen i förskolan.

I denna uppsats har medvetenheten kring begreppet heteronorm i förskolan undersökts genom intervjuer med pedagoger pĂ„ tre olika förskolor. Även utbudet av bilderböcker som bryter mot heteronormen har undersökts och en inventering har genomförts. Syftet var att fĂ„ en insyn i hur pedagoger tĂ€nker kring frĂ„gan, om de anvĂ€nder sig av nĂ„gon barnlitteratur som bryter mot heteronormen, och hur detta utbud av heteronormbrytande bilderböcker ser ut.       I uppsatsen har det framkommit att medvetenheten kring begreppet heteronorm bland de deltagande pedagogerna Ă€r lĂ„g. Man ser sig som öppen nĂ€r det gĂ€ller mĂ€nniskor som bryter mot heteronormen, men man ser inget större behov av att arbeta med omrĂ„det nĂ€r man inte har nĂ„got barn som har samkönade förĂ€ldrar. Vad gĂ€ller bilderböcker som bryter mot heteronormen, ges majoriteten ut av bokförlag som har specialiserat sig pĂ„ böcker som bryter mot normer, och endast ett fĂ„tal har kommit ut pĂ„ nĂ„got större, mer allmĂ€nt, förlag.       Slutsatsen Ă€r att det behövs kunskap hos pedagogerna i förskolan, för att de ska fĂ„ en förstĂ„else för vad heteronormen innebĂ€r, och varför man bör arbeta med det tidigt, dĂ„ den saknas i bĂ„de lĂ€rarutbildning och fortbildning som det ser ut nu..

Kulturarvsturism - för vem och i vilket syfte? En studie kring kulturarv som besöksmÄl.

Abstract: Uppsatsens problematik grundas i ett ökat nyttjande av kulturarv som resurs inom turismbranschen dÀr kulturarv anvÀnds för att skapa attraktiva besöksmÄl. Kulturarvet omvandlas till en handelsvara vilket kan fÄ konsekvenser. Uppsatsen handlar bÄde om en komplex urvalsprocess och intressanta aspekter kring hur besöksmÄlen vÀljer att skildra sitt kulturarv för att locka besökare samt hur kulturarvet pÄverkas av att det utvecklas till en kommersiell produkt. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur kulturarv anvÀnds som resurs för att skapa attraktiva besöksmÄl pÄ en destination. Genom att kulturarv anvÀnds som resurs för att skapa attraktiva besöksmÄl anser vi att det sker ett aktivt urval kring kulturarv utifrÄn tre nivÄer.

"Det finns inte en cell i min kropp som vill ha barn!" : En fenomenologisk fallstudie av en kvinnas upplevelser av att vara barnfri

Idag Àr forskningen kring barnfrihet till skillnad frÄn barnlöshet begrÀnsad och beskrivningar kring upplevelser av fenomenet barnfrihet beskrivs sÀllan. Vi kan dock hitta litteratur som beskriver en komplexitet i valet av att som kvinna vÀlja barnfrihet, vilket vi i denna studie nÀrmare beskriver utifrÄn en kvinnas upplevelser samt erfarenheter. Syftet med denna studie Àr att undersöka en kvinnas upplevelser kring valet av att vara barnfri. Detta syfte har vi kunnat nÄ genom att göra en fenomenologisk fallstudie dÀr vi genom tvÄ intervjutillfÀllen med en kvinna kunnat fÄ en djupgÄende berÀttelse om hennes upplevelser samt erfarenheter av att vara barnfri. Hon har under en lÄng tid varit sÀker pÄ att hon inte vill ha barn och att det inte finns en cell i hennes kropp som vill det.

En hÄllbar utveckling inom textilslöjd

Denna studies syfte Àr att undersöka och öka kunskapen kring hur hÄllbar utveckling kan införlivas inom textilslöjdsÀmnet bÄde inom gymnasiet och grundskolans senare Är. FrÄgestÀllningarna bestod i hur och varför textillÀrare bör arbeta och integrera hÄllbar utveckling i undervisningen. I studien har jag anvÀnt mig av bÄde litteraturstudier och intervjuer av kvalitativ art. Intervjuerna har rört textillÀrare verksamma inom gymnasiet och grundskolans senare Är. Intervjuresultatet har bland annat bidragit till att fÄ fram konkreta arbetsmetoder och förslag, som exempelvis att arbeta tematiskt kring textilproduktion, att föra diskussioner kring elevernas egen konsumtion och kring hur man resurshushÄller.

Pedagogers erfarenheter av en skriftlig utformad plan för att motverka diskriminering och krÀnkande behandling i förskolan

Studiens syfte var att undersöka och analysera pedagogers erfarenheter av en skriftligutformad plan för att motverka diskriminering och krÀnkande behandling i förskolan. Det Àren kvalitativ studie som bygger pÄ intervjuer med pedagoger pÄ förskolor.FrÄgestÀllningarna som lÄg till grund för studien var: Hur upplever pedagogerna processenkring utformandet av den skriftligt utformade planen för att motverka diskriminering ochkrÀnkande handling? Hur beskriver pedagogerna den skriftligt utformade planens anvÀndningi arbetet att motverka diskriminering och krÀnkande handling? Vilka utvecklingsmöjligheterser pedagogerna kring den skriftligt utformade planen som verktyg i arbetet att motverkadiskriminering och krÀnkande handling?Resultatet i studien visar bland annat att pedagogerna upplever processen kring utformandetav planen som svÄr dÄ det till exempel var svÄrt att fÄ tag i information. AnvÀndningen avplanen beskriver pedagogerna som en punkt pÄ dagordningen, de tycker att den anvÀndssamtidigt som den upplevs mer som en pappersprodukt Àn som ett innehÄllsförankratdokument. NÀr det gÀller utvecklingsmöjligheter kring planen ger pedagogerna uttryck för attde sjÀlva behöver mer kunskap i Àmnet och planen behöver pÄ olika sÀtt implementeras meri verksamheten..

LÀrarens personlighet, kommunikation och kÀnslor samt dess betydelse i relationen till eleven

Arbetet koncentrerar sig kring viktiga faktorer hos en lÀrares personlighet, kommunikation och kÀnslor i en lÀrare-elevrelation. I litteraturgenomgÄngen belyses olika faktorer i dessa tre omrÄden som kan pÄverka relationen ur ett lÀrarperspektiv. Dessa faktorer Àr bland andra sjÀlvförstÄelse, sjÀlvanalys, intuitivt lyssnande och empati. Empirin Àr uppbyggd kring en kvalitativ studie dÀr tre lÀrare och en elevassistent pÄ en grundskola har intervjuats för att ta reda pÄ deras uppfattningar kring de omrÄden som nÀmns hÀr. Det framkom att de flesta respondenter var medvetna om ovannÀmnda omrÄden och deras betydelse för relationen.

Varje situation Àr unik : En kvalitativ studie om polisers riskuppfattning i arbetet

SammanfattningSyftet med undersökningen har varit att försöka fÄ en uppfattning kring hur poliser i vÄrtsamhÀlle ser pÄ begreppet risk samt hur de uppfattar och förhÄller sig till risker i sitt dagligaarbete. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ ansats som Àr undersökande. Nio ordningspoliserfrÄn södra och norra Sverige har intervjuats. Intervjun fokuserade teman som upplevelser avhot och vÄld samt om det finns nÄgon skillnad nÀr det gÀller riskuppfattning med avseende pÄkön och antal Är i yrket. Resultatet visar att det finns en stor riskmedvetenhet hos polisen.Uppfattningen kring vilka riskerna Àr varierar utifrÄn vad personen i frÄga varit med omtidigare.

Fast i filterbubblan? : En studie om anvÀndares medvetenhet kring Googles anpassade sökresultat

I följande uppsats kommer följderna av Googles anpassning av sökresultaten efter anvÀndarnas förvÀntade intressen att undersökas. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka ett urval Google-anvÀndares instÀllning och medvetenhet kring den personifiering som sker i samband med deras sökningar, och vad konsekvenserna blir av ett sÄdant tillvÀgagÄngssÀtt. BÄde för den enskilde anvÀndaren och för samhÀllet. De frÄgor som ligger till grund för undersökningen kretsar dÀrför frÀmst kring anvÀndarnas egen uppfattning av, och medvetenhet kring, de personifierade sökresultaten, Googles kartlÀggning av anvÀndarnas aktiviteter online och vilka konsekvenser det kan medföra för individen och för samhÀllet i stort. I studien anvÀnds en kombination av kvantitativ och kvalitativ metod. Den kvantitativa delen bestÄr av en enkÀtundersökning som syftar till att samla in statistik om hur Google-anvÀndarnas medvetenhet och attityder kring sökmotorn och informationsinsamlingen ser ut.

FörskolelÀrares tankar om genusarbete i förskolan. :   -  En kvalitativ undersökning av förskolelÀrares förhÄllningssÀtt till genus i en kommun i MÀlardalen

Syftet med denna undersökning var att synliggöra förskolelÀrares tankar kring genus och jÀmstÀlldhet och hur detta kan pÄverka flickor och pojkar i verksamheten. Syftet var Àven att undersöka hur förskolelÀrare förhÄller sig till planeringen i verksamheten, utifrÄn ett genusperspektiv. UtgÄngspunkten har varit en kvalitativ forskningsstrategi, med semistrukturerade intervjuer som metod. Tio personliga intervjuer av förskolelÀrare har genomförts och analyserats. Resultatet visar att förskolelÀrare tÀnker medvetet kring genus och jÀmstÀlldhet.

ModersmÄlsstöd: Hur ser flersprÄkiga barns rÀtt till modersmÄlsstöd ut i förskolan?

Mitt syfte var att belysa förskollÀrares uppfattningar och erfarenheter av modersmÄlsstöd i förskolan. Vidare ville jag fÄ insikt över vilket stöd och vilka resurser förskollÀrarna kan fÄ kring arbetet med modersmÄlsstöd av förskolechef och kommun. Jag utgick frÄn ett sociokulturellt teoriperspektiv i studien. Jag utförde kvalitativa intervjuer med fyra förskollÀrare som jobbar pÄ förskolor med olika antal flersprÄkiga barn samt med en förskolechef och en tjÀnsteman pÄ kommunen. Resultatet visade att förskollÀrarna tolkar sitt uppdrag kring modersmÄlsstöd pÄ olika sÀtt och det fanns en viss osÀkerhet hos förskollÀrarna inför hur de kan stödja flersprÄkiga barn i modersmÄlet, nÀr de inte kan deras sprÄk.

Vem Àr du pÄ Facebook? : En uppsats kring hur individer anvÀnder sig av Facebookför att forma och skapa sin identitet

Att fÄ en förstÄelse för samt reflektera kring hur individer kan forma och skapa sin identitet och sjÀlvkÀnsla via Facebook. Vilket vi avsÄg att undersöka genom intervjuer med Ätta individer i Äldern 25-30 Är. Det intressanta för uppsatsen var att se hur den utvalda gruppen anvÀnde sig av till exempel sprÄk och bilder, för att forma och skapa identitet pÄ Facebook. Samt pÄ vilket sÀtt identitetsskapandet pÄverkades av andras positiva respons..

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->