Sök:

Kulturarvsturism - för vem och i vilket syfte? En studie kring kulturarv som besöksmål.


Abstract: Uppsatsens problematik grundas i ett ökat nyttjande av kulturarv som resurs inom turismbranschen där kulturarv används för att skapa attraktiva besöksmål. Kulturarvet omvandlas till en handelsvara vilket kan få konsekvenser. Uppsatsen handlar både om en komplex urvalsprocess och intressanta aspekter kring hur besöksmålen väljer att skildra sitt kulturarv för att locka besökare samt hur kulturarvet påverkas av att det utvecklas till en kommersiell produkt. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kulturarv används som resurs för att skapa attraktiva besöksmål på en destination. Genom att kulturarv används som resurs för att skapa attraktiva besöksmål anser vi att det sker ett aktivt urval kring kulturarv utifrån tre nivåer. Det urval som sker påverkas inte bara av stora samhälleliga aspekter utan även av inflytelserika individer och eldsjälar. Urvalet kring kulturarv som besöksmål leder till att vissa kulturarv uppmärksammas och andra försummas. När ett kulturarv utvecklas till ett besöksmål sker ofta en modifiering av kulturarvet vilket kan leda till att det inte skildrar en uppriktig bild av vårt förflutna. Vidare tenderar kommersiella besöksmål, med modifierade kulturarv och tillrättalagda miljöer, att uppmärksammas framför mer naturgivna besöksmål.

Författare

Caroline Andersson Karin Feinhals

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..