Sök:

Pedagogers resonemang kring utevistelse i förskolan


Att utevistelse a?r en sja?lvklar del inom den svenska fo?rskolan a?r allma?nt vedertaget. Vi vill med denna kvalitativa studie da?rfo?r synliggo?ra och analysera hur pedagoger inom fo?rskolan resonerar kring utevistelse. Som teoretiska utga?ngspunkter anva?nder vi oss av miljo?psykologi, sociokulturellt la?rande, artefakter samt sociokulturella- och utvecklingspsykologiska perspektivet pa? lek. Med hja?lp av de utga?ngspunkterna analyserar vi empirin. Insamlingen av materialet a?r genomfo?rd pa? tre olika sa?tt; enskilda intervjuer, gruppintervjuer och en o?ppen kvalitativ enka?t o?ver mejl. I analys- och resultatkapitlet framkommer det flera sa?tt att resonera kring fenomenet utevistelse. Vi kan se tydliga likheter i de deltagande pedagogernas sa?tt att resonera kring utevistelse samtidigt som svaren i vissa fall skiljer sig a?t. Va?r slutsats visar att det finns ett reflekterande fo?rha?llningssa?tt mot utevistelsen hos de pedagoger som deltar i studien. Trots det fo?rekommer det a?ven ett mer oreflekterat sa?tt att se pa? utevistelsen. Resultaten pekar a?ven pa? att det a?r den fysiska och sociala miljo?n som vi vistas i som till stor del pa?verkar hur ba?de pedagogerna och barn agerar under utevistelsen. Det framkommer a?ven att det finns skilda sa?tt att tala om hur de som pedagoger agerar under utevistelsen samt att pedagogens förhållningssätt har stor inverkan pa? ba?de barn och miljo?.

Författare

Elin Lysell

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..