Sökresultat:
1124 Uppsatser om Hälsofrämjande budskap - Sida 9 av 75
La vendetta : hÀmnd, opera och dess tolkningsmöjligheter
I grÀnslandet mellan notbild och ljudande musik, mellan dirigent, musiker och Ähörare finns nÄgot som inte gÄr att sa?tta ord pÄ. Det sker en ordlös kommunikation och ett eller flera budskap förmedlas. Ett nyskrivet verk. Egentligen skulle den första frÄgan vara 'varför?'.
Jag delade Kony 2012, fixade Afrika och blev en Facebook-hjÀlte : En kvalitativ studie om högskolestudenters attityder kring spridandet av filmen Kony 2012 via det sociala nÀtverket Facebook
Studiens syfte Àr att redogöra för hur delningskulturen ser ut pÄ Facebook bland studenter. Detta har sin utgÄngspunkt i spridningen av Kony 2012.Virala kampanjer Àr idag en etablerad marknadsföringsstrategi dÀr mottagaren av ett budskap blir aktiv i delningen. Sociala medier har bidragit till att plattformen för att uttrycka sig idag Àr enklare Àn nÄgonsin. Hur ser delningskulturen ut för högskolestudenter i Halmstad pÄ Facebook? Vilka attityder ligger till grund hos dessa studenter för valet av att sprida ett budskap, en text eller en video pÄ det sociala nÀtverket?Studien visar pÄ att delningar pÄ det sociala nÀtverket Facebook har ett vÀrde för den som delar och Àven andra anvÀndare, men om en anvÀndare sprider mycket material kan det som denne sprider uppfattas som mindre intressant av flera utav anvÀndarens Facebook-vÀnner.
Adbusters eller adbusting : Rörelse eller metod
Vi möts stÀndigt av tusentals bilder och budskap nÀr vi rör oss i det offentliga. DÄ och dÄ rubbas dessa budskap ochvi tvingas ta stÀllning till vad det faktiskt Àr vi tittar pÄ. Adbusters.se, en svensk rörelse med rötter i USA och Kanada, tar reklam och etablerade symboler och gör om dem. Tanken Àr att ett ifrÄgasÀttande av reklamen blir ett ifrÄgasÀttande av reklamens plats i det offentliga rummet. Med hjÀlp av en socialkonstruktionsteoretisk utgÄngspunkt, dÀr tanken förenklat Àr att vi skapar vÄr vÀrld pÄ samma gÄng som vi lever i den, och ideologi som metodverktyg tar jag mig an Adbusters.se, adbusting och reklamen.Inledningsvis kommer Adbusters sjÀlva att granskas, de manifest rörelsen tar utgÄngspunkt i parallellÀses och jÀmförs.
MĂ€nniskan i religionsboken
Syftet Àr att ur ett genusperspektiv undersöka hur mÀnniskan framstÀlls i fyra lÀroböcker om religionskunskap, avsedda för gymnasieskolan. LÀroböckerna Àr frÄn Ären 1973, 1988, 1998 och 2006 och undersökningen intar sÄledes ett diakront perspektiv. FrÄgan Àr om framstÀllningen förÀndrats under tidsperioden 1973-2006, och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt. Metoden utgÄr frÄn beskrivande idéanalys dÀr textanalysen utgör ett verktyg för att kunna utröna underliggande strukturer i textmaterialet. Som verktyg anvÀnds en analysmodell vilken i sin tur Àr förankrad i teorin.
Hur uppfattas företaget? : En studie av annonseringens effekter pÄ företagens image
Syftet med studien var att öka kunskapen kring hur företag genom annonsens uppbyggnad kan pÄverka sin image. En kvalitativ studie har genomförts genom insamling av primÀrdata. Annonser frÄn tre företag valdes ut, varpÄ semistrukturerade intervjuer genomfördes med sÄvÀl företrÀdare för företagen som sexton respondenter. Studien visar att konsumenters tidigare kunskap och erfarenheter pÄverkar deras utvÀrdering av annonser. Annonser som uppfattas som mainstream kan bÄde vara nÄgot positivt och negativt.
Synd och nÄd i modern tid : en studie av Svenska Kyrkan i spÀnningsfÀltet mellan det moderna samhÀllets vÀrderingar och det traditionella budskapet om synd och nÄd
Svenska kyrkan befinner sig idag mitt i ett pulserande, modernt samhÀlle, dÀr kyrkans position inte lÀngre Àr sÄ sjÀlvskriven som den förut varit. Samtidigt som kyrkan ska följa med i tiden för att kunna erbjuda en verksamhet som passar dagens moderna sökare, Àr den ocksÄ förvaltare av en tradition och ett budskap.I denna uppsats har jag nÀrmare undersökt, hur kyrkan idag presenterar det ofta laddade budskapet om synd, nÄd, omvÀndelse och försoning. Forna dagars teologer var eniga om behovet av syndanöd, bekÀnnelse, Änger och omvÀndelse, för att komma in i Guds förlÄtelse. Detta budskap kÀnns frÀmmande för mÄnga idag, dÄ flertalet av dÄtidens ?synder?, tillhör ett normalt livsmönster.I den inomkyrkliga diskussionen kring Àmnet, Àr Äsikterna spridda.
Ett genus, en sexualitet, en nation En diskursanalys utifrÄn ett feministiskt perspektiv av Sverigedemokraternas nationalistiska budskap
Denna uppsats Àr en kritisk diskursanalys av Sverigedemokraterna, ett uttalatnationalistiskt och invandringskritiskt parti. Syftet med vÄr studie Àr att granskaSverigedemokraternas nationalistiska budskap utifrÄn ett feministiskt perspektiv.Fokus ligger pÄ ett samspel mellan genus, sexualitet och nation. Studiens materialbestÄr av politiska program och artiklar frÄn partitidningen Sd-kuriren. Understeget in pÄ den politiska arenan, har Sverigedemokraterna kommit att anvÀnda enallt mer ?rumsren? retorik.
Jag syns alltsÄ finns jag : Bildens roll i ungdomars identitetsskapande
Syftet med uppsatsen Àr att diskutera vilken roll bilden spelar i ungdomars identitetsskapande, pÄ vilket sÀtt den anvÀnds och i vilket syfte. FrÄgestÀllningarna Àr som följer: Vilka bildmedier anvÀnds? Finns det en medvetenhet kring anvÀndandet av bildmedierna? Varför anvÀnds dessa bildmedier? Hur anvÀnds dessa bildmedier? Hur upplever eleverna bildens roll i sina liv? Metoden för uppsatsen Àr kvalitativ i form av fokusgrupper och deltagande observation. Det studien har kommit fram till Àr att bilden spelar en mycket komplex och viktig roll nÀr det gÀller inte bara ungdomars identitetsskapande utan hela deras kommunikation med varandra, samhÀllet och vÀrlden. Hela oskrivna regelverk kring bildanvÀndandet existerar och de flesta Àr vÀl insatta i dem.
Vikt, utseende och livsstil - Budskap i ViktVĂ€ktarnas medlemsmaterial
Denna uppsats Àr allmÀn och offentlig handling.Författaren har upphovsrÀtten och uppsatsen fÄr inteBegagnas annat Àn för enskilt bruk utan författarens tillstÄnd..
Klippor, vÄgor, sand : FörhÄllandet mellan ord och ton i Petter Ekmans verk
I grÀnslandet mellan notbild och ljudande musik, mellan dirigent, musiker och Ähörare finns nÄgot som inte gÄr att sa?tta ord pÄ. Det sker en ordlös kommunikation och ett eller flera budskap förmedlas. Ett nyskrivet verk. Egentligen skulle den första frÄgan vara 'varför?'.
Hur uppfattas företaget? - En studie av annonseringens effekter pÄ företagens image
Syftet med studien var att öka kunskapen kring hur företag genom annonsens
uppbyggnad kan pÄverka sin image. En kvalitativ studie har genomförts genom
insamling av primÀrdata. Annonser frÄn tre företag valdes ut, varpÄ
semistrukturerade intervjuer genomfördes med sÄvÀl företrÀdare för företagen
som sexton respondenter. Studien visar att konsumenters tidigare kunskap och
erfarenheter pÄverkar deras utvÀrdering av annonser. Annonser som uppfattas som
mainstream kan bÄde vara nÄgot positivt och negativt.
Högskolan in GÀvle : en studie av skolans marknadsföring och kommunikation i ett
Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ:· Hur skolan i allmÀnhet marknadsför sig· Om de marknadsför sig enligt teorin· Om det finns nÄgra alternativ till marknadsföringen· Hur skolan ska uppmÀrksammas i omvÀrlden.
Bloggar Ett nytt sÀtt att sprida budskap om kost, fysisk aktivitet, hÀlsa och motivation
De allmÀnna nÀringsrekommendationerna, bland annat Svenska nÀringsrekommendationer 2005, som anvÀnds inom folkhÀlsoarbete i Sverige idag Àr framtagna utifrÄn vetenskaplig forskning genom ett kontinuerligt samarbete mellan olika lÀnder. Livsmedelsverket Àr en statlig myndighet som arbetar med att ta fram och förmedla kostrÄd till Sveriges befolkning. Forskare och myndigheter har ett visst ansvar att sprida korrekt kunskap och information om kost och hÀlsa. Det Àr dÀremot vanligt att massmedia ifrÄgasÀtter och omkullkastar de re-kommendationer som myndigheter har arbetat fram. I massmedia Àr det populÀrt att framstÀlla olika kosthÄllningar som mirakeldieter för att uppnÄ snabb viktnedgÄng.
Paradoxen: socialt ansvar och marknadsföring för försÀljning, inte tvunget en David mot Goliat : Nya möjligheter för svenska ölproducenter via sociala medier
Bakgrund: Sociala medier ses ha en kraftfull effekt vad det gÀller spridning av budskap. Det digitala landskapet skapar nya förutsÀttningar för företag att interagera med sina intressenter. PÄ senare Är har socialt ansvar inom nÀringslivet kommit att ligga i hetluften och ses alltmer som en skyldighet. För företag i alkoholindustrin ses en motsÀttning mellan att ta ett socialt ansvar med fokus pÄ ansvarsfull konsumtion och att sÀnda ut budskap för att sÀlja och ha ett vinstdrivande syfte.Syfte: Syftet med denna studie Àr att pröva följande tes; Som företag, inom en bransch som sÀljer produkter som kan vara skadlig för hÀlsan och skapa ett beroende gÄr det att anvÀnda sociala medier som verktyg för att hantera paradoxen; marknadsföring för försÀljning och att ta ett aktivt socialt ansvar, avgrÀnsat till ansvarsfull konsumtion.Genomförande: Genom personliga intervjuer kartlÀggs ölproducenterna Carlsberg Sverige samt Spendrups generella syn pÄ socialt ansvar och sociala medier samt hur de arbetar med dessa idag och ser pÄ framtiden och de möjligheter som ges dÀr.Teori: Med empiriskt material som grund argumenteras det för och emot tesen med hjÀlp av teorier inom socialt ansvar, paradoxhantering samt kommunikationsteorier för spridning av budskap för att avgöra huruvida den Àr att anses som styrkt eller ej.Slutsats: Tesen anses som styrkt givet att företaget hanterar paradoxen genom att separera motsÀttningarna pÄ olika nivÄer, ser till det delade vÀrdet mellan företaget och samhÀllet, tillÀmpar en proaktiv strategi och utnyttjar sin kompetens inom kommersiell marknadsföring. .
Marknadsföringen av svenskt griskött : en analys av budskap
Den svenska grisnÀringens lönsamhet har varit bristfÀllig lÀnge. UtgÄngspunkten i denna uppsats Àr att marknadsföringen av svenskt griskött pÄverkar lönsamheten genom konsumentens uppfattning som bildas frÄn bland annat marknadsföringen och media. Syftet med studien Àr att utreda marknadsföringens budskap och dess pÄverkan och riktningar, vilka uttryck man anvÀnder för budskapen. Hur man som konsument uppfattar budskapen och hur producenten och produktionen framstÀlls i bild och text Àr centrala teman. Tre olika aktörer med tillhörande kampanjer valdes ut efter en kartering av branschens riktningar och olika aktörers marknadsföring: Scan AB och Scan Rapsgris, Svenskt Kött AB och Gris by Sweden samt City Gross och Griskronan.