Sökresultat:
1124 Uppsatser om Hälsofrämjande budskap - Sida 8 av 75
Möten mellan en lÀrplatta, en förskola och nÄgra barn : Posthumanistiska perspektiv pÄ lÀrplattor i förskolepraktik
UtifrÄn posthumanistiska teorier dÀr all materia, sÄvÀl mÀnsklig com icke-mÀnsklig, förstÄs som agentiska aktörer, Àr syftet med denna uppsats att studera vad som hÀnder nÀr aktörer, i det hÀr fallet lÀrplatta, barn och förskola, möts. Barn har filmats i sin verksamhet med lÀrplattan och ett urval av dessa filmsekvenser har fÄtt utgöra undersökningens empiriska material, och med hjÀlp av posthumanistiska begrepp har filmsekvenserna analyserats utifrÄn studiens syfte och frÄgestÀllningar.Uppsatsen kommer att synliggöra hur budskap kommer att sÀndas mellan olika aktörerna i intra-aktioner, hur budskap kommer att tolkas eller översÀttas pÄ olika sÀtt utifrÄn den som Àr mottagare, det sker en förskjutning av budskapet. Barn och lÀrplattor skapas och omskapas, bÄda kan ses som effekter av varandra. Eftersom det Àr omöjligt att förutsÀga vad som kommer att hÀnda, hur olika aktörer samverkar med varandra Àr det viktigt med ett öppet förhÄllande till det vi möter i vÄra pedagogiska miljöer, att se möjligheter till nya tillblivelser..
Filmens pÄverkan pÄ mÀnniskans religionsuppfattning
Syftet med föreliggande uppsats har varit att undersöka den religiösa filmens pÄverkan pÄ mÀnniskans, och dÄ frÀmst ungdomars, uppfattning av religion. Studien har inriktat sig frÀmst pÄ tvÄ prominenta religiösa filmer, The Passion of the Christ och Kristi Sista Frestelse, men mÄnga andra religiösa filmer har tagits med i diskussionen för att göra en mer heltÀckande bild möjlig. Mer specifikt har syftet varit att undersöka vilka budskap dessa tvÄ ovan nÀmnda religiösa filmer har och vill förmedla, vilka metoder som man anvÀnder för att göra detta och till sista huruvida ungdomarna i den empiriska undersökningen verkligen upplever att filmerna pÄverkat dem i nÄgon utstrÀckning eller inte. Denna frÄga har besvarats genom sÄvÀl undersökning av tidigare forskning, en litteraturstudie, men Àven genom en sÀrskild empirisk undersökning i form av en kvalitativ enkÀtundersökning baserad pÄ en visning av filmen The Passion of the Christ för undersökningsgruppen. Slutledningen som baserats pÄ ovan nÀmnda tillvÀgagÄngssÀtt har blivit att de tvÄ filmerna jag valt att analysera bÄda har tydliga budskap som de vill förmedla till tittaren, dock Àr dessa huvudsakliga budskap hos filmerna sinsemellan djupt olika.
EN BILD SĂGER MER ĂN TUSEN ORD : en studie av tvĂ„ dagstidningars förstasidesbilder ur ett bildsprĂ„kligt perspektiv
I den hÀr uppsatsen undersöks tvÄ vÀsterlÀndska dagstidningars förstasidesbilder somtidningens anslag. Tidningarna Àr Dagens Nyheter, Sverige och The Times,Storbritannien och de studeras under en 3 mÄnadersperiod. Anslagens likheter ocholikheter analyseras utifrÄn bildsprÄkligt perspektiv. HÀr ses tydliga skillnader iDagens Nyheters helhetsperspektiv och The Times personliga anslag som enkonsekvens av deras medvetet valda bildutsnitt. NÀr jag nÀrmare studerar bildernasinnehÄll och funktion ses hÀr tydliga likheter i anslagen sÄsom antal fÀrgbilder och hursvartvita bilder anvÀnds, antal nationella bilder som dominerar, att positiva kontranegativa budskap i bilderna Àr relativt lika representerade och att det finns ettgenerellt negativt budskap i internationell rapportering.
Bloggen som politiskt verktyg : En studie om hur politiker i Kungsbacka kommun ser pÄ bloggen som kommunikationskanal
Den hÀr uppsatsen Àr en studie om hur politiker ser pÄ bloggen som ett politiskt verktyg. I dagens samhÀlle har tekniken öppnat upp för nya kommunikationskanaler och internet har blivit en plattform för interaktion. Bloggen har skapat nya möjligheter för politikern att sprida budskap till medborgarna och medierna eftersom den ger politikern kontroll över det egna ordet. Syftet Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt politiker i Kungsbacka kommun pÄ lokal-, regional- och riksnivÄanvÀnder sig av bloggar, och hur de ser pÄ bloggen som verktyg för att sprida budskap, skapa opinion och ha kontroll över ordet. Studiens frÄgestÀllningar Àr: Hur ser innehÄllet pÄ bloggarna ut, vad Àr politikerns syfte med bloggen, och hur ser interaktionen med medborgarna ut pÄ bloggarna.
Styrmodellen som kommunikationskanal -En fallstudie över Swedbank
Problemdiskussion Det finns ett behov för organisationer att designa framgÄngsrikastyrmodeller. Styrmodellerna behöver tas fram dels med utgÄngspunkti organisationens strategi, dels i relation till övriga externa ochinterna faktorer. En styrmodell ger önskat resultat nÀr de anstÀlldauppfattar och agerar i linje med ledningens strategi. Om gap uppstÄrmellan ekonomistyrningens utsÀnda budskap och de anstÀlldasuppfattning av den finns det risk att organisationens vision inteuppfylls vilket kan pÄverka organisationens image.Syfte Uppsatsens primÀra syfte har varit att utforska och förklaraförekomsten av gap mellan ekonomistyrningens budskap ochanstÀlldas uppfattningar om dess styrmodell. För att fÄ en förstÄelseom styrmodellens design har vi haft som sekundÀrt syfte att förstÄvilka inverkningar externa uppfattningar har pÄ organisationensstyrmodell.AvgrÀnsningar Studien behandlar endast en organisation och sÄledes endast enbransch.
MÄste sÀlarna ha flytvÀst? En retorisk analys av budskap i sex samtida bilderböcker
Specialarbete, 15 högskolepoÀngSV 1301, svenska sprÄket, fördjupningskursVT 2011Handledare: Anna LyngfeltExaminator: Hans Landqvist.
Valet att förÀndras : En kvalitativ studie av Moderaternasarbete med den visuella identiteten
Problemformulering och syfte: UtifrÄn de oenigheter som rÄder kring effekten av valkampanjer anser vi att det Àr intressant att undersöka Moderaternas arbete med den visuella identiteten. Syftet med denna studie Àr dÀrför att undersöka hur Moderaterna arbetar med sin visuella identitet för att Äterspegla förÀndringarna i partiet.Metod och material: Detta Àr en fallstudie som grundas pÄ kvalitativa textanalyser och intervjuer.Huvudresultat: Studien visar pÄ betydelsen av en stark visuell identitet, för att organisationen ska kunna nÄ ut med sitt budskap ? för att en organisation ska kunna nÄ framgÄng krÀvs bÄde ett bra budskap och en god presentation av detta. Moderaterna försöker av denna anledning att hela tiden förÀndras och Äterspegla politikens innehÄll i sin visuella identitet. Studien visar ocksÄ pÄ att det Àr viktigt att kommunicera rÀtt för att kunna genomföra lyckade förÀndringar samt att det ingÄr mÄnga strategiska val inom politisk kommunikation dÄ mÄlgruppen Àr bred..
Att förmedla budskap med Steel - Hur SSABs anstÀllda uppfattar personaltidningen
Titel:Att förmedla budskap med Steel - Hur SSABs anstÀllda uppfattar personaltidningenFörfattare:Tobias Anderberg och Daniel KarlssonUppdragsgivare:Svenskt stÄl AB (SSAB)Kurs:Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgsuniversitet, Institutionen för journalistik, medier och kommunikationTermin:VÄrterminen 2011Handledare:Jonas OhlssonSidantal:45 sidor, 11 616 ordSyfte:Att ta reda pÄ om företagets personaltidning förmedlar mÄl, vision ochvÀrderingar sÄ att de anstÀllda identifierar demMetod:Kvantitativ webbenkÀtMaterial:WebbenkÀt med 293 svarande av totalt 712 anstÀlldaHuvudresultat:Resultatet visar att budskapen om mÄl, vision och vÀrderingar i Steel kan identifieras av lÀsarna. Steel upprÀtthÄller denna kunskap. Det Àr inte nÄgon stor skillnad pÄ vad de anstÀllda tycker om tidningen sett till vilket affÀrsomrÄde de arbetar i. Det som de allra flest förvÀntar sig och fÄr Àr kunskap om SSAB. De flesta anstÀllda förvÀntar sig dock mer Àn vad deanser sig fÄ ut av tidningen.
ProfilklÀder, nÄr budskapet fram?
Syfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att ge en ökad förstÄelse om hur man kan kommunicera genom profilklÀder pÄ ett effektivt sÀtt. Metod: I vÄr uppsats har vi ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt och ett deduktivt tillvÀgagÄngssÀtt. Vilket har lett till en kvalitativ studie med ett antal djupintervjuer. Teoretiska perspektiv: Vi har skapat en teoretisk referensram utifrÄn teorier inom omrÄdena kommunikation, klÀder och profilering. Empiri: Vi har stÀllt frÄgor kring pÄverkan och kommunikation till ett antal respondenter.
Marknadsföring i förÀndring. En studie om anvÀndandet av medveten uppmÀrksamhet inom reklambranschen.
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur kommunikations- och reklambyrÄer ser pÄ de förÀndringar som sker i samhÀllet. Vidare Àr vÄrt syfte att undersöka hur de arbetar för att effektivt kommunicera ut budskap till önskad mottagare genom att medvetet skapa uppmÀrksamhet. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med ett abduktivt tillvÀgagÄngssÀtt dÀr litteratur och empiri tillsammans legat till grund för det fortsatta arbetet. VÄr empiri har utgjorts av Ätta stycken kommunikations- och reklambyrÄer dÀr fem stycken ingick i en första intervjuomgÄng och de övriga tre i en andra. Det finns en medvetenhet om att dagens samhÀlle stÄr inför stÀndiga förÀndringar i och med faktorer som tillÀnglig teknik, information och pÄ grund av att nya generationer vÀxer upp.
NyanlÀnda invandrare och deras medievanor ? Hur myndigheter och organisationer kan kommunicera med nyanlÀnda invandrare
Titel: NyanlÀnda invandrare och deras medievanorFörfattare: Joel AbrahamssonUppdragsgivare: Hadda Konsult ABKurs: MK1500, Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.Termin: Höstterminen 2012Handledare: Mathias FÀrdighSidantal/antal ord: 38 exklusive bilagor/ 14 900 ord exklusive bilagorSyfte: Att undersöka hur nyanlÀnda invandrares medievanor ser ut, utifrÄn tre aspekter; medieanvÀndning, hur aktiv man Àr vad gÀller införskaffande av samhÀllsinformation och faktorer som pÄverkar val av tillvÀgagÄngssÀtt för att tillskansa sig information.Metod: EnkÀtundersökning med 47 frÄgor och sex svarsalternativ pÄ de flesta frÄgorna.Urvalsgrupp: Drygt 180 nyanlÀnda invandrare som genomförde samhÀllsorientering vid Göteborgs enhet för samhÀllsorientering för nyanlÀnda invandrare, ett obligatoriskt moment för alla som fÄr uppehÄllstillstÄnd av asylskÀl eller Àr anhörig till nÄgon med uppehÄllstillstÄnd av asylskÀl.Huvudresultat: NyanlÀnda invandrares medievanor Àr till stor del precis lik den svenska befolkningens medievanor. Detta innebÀr att tidigare forskning och teorier till stor del gÄr att tillÀmpa pÄ gruppen. Endast vad gÀller sociala medier och nyheter via Internet gÄr det att se nÄgon skillnad. DÀr Àr nyanlÀnda invandrare betydligt aktivare. NyanlÀnda invandrare Àr aktiva ocksÄ vad gÀller sökandet efter samhÀllsinformation.Vid kommunikation med nyanlÀnda invandrare Àr sprÄket en viktig faktor att ta hÀnsyn till.
Alternativmedicinens grÀnser : En analys av grÀnserna för alternativmedicinska behandlingar pÄ lekmÀns och hÀlso- och sjukvÄrdspersonals respektive omrÄden
Problemformulering och syfte: UtifrÄn de oenigheter som rÄder kring effekten av valkampanjer anser vi att det Àr intressant att undersöka Moderaternas arbete med den visuella identiteten. Syftet med denna studie Àr dÀrför att undersöka hur Moderaterna arbetar med sin visuella identitet för att Äterspegla förÀndringarna i partiet.Metod och material: Detta Àr en fallstudie som grundas pÄ kvalitativa textanalyser och intervjuer.Huvudresultat: Studien visar pÄ betydelsen av en stark visuell identitet, för att organisationen ska kunna nÄ ut med sitt budskap ? för att en organisation ska kunna nÄ framgÄng krÀvs bÄde ett bra budskap och en god presentation av detta. Moderaterna försöker av denna anledning att hela tiden förÀndras och Äterspegla politikens innehÄll i sin visuella identitet. Studien visar ocksÄ pÄ att det Àr viktigt att kommunicera rÀtt för att kunna genomföra lyckade förÀndringar samt att det ingÄr mÄnga strategiska val inom politisk kommunikation dÄ mÄlgruppen Àr bred..
Vad sÀgs och vad uppfattas? En studie om hÀlsobudskap riktade till barn
Vad sÀgs och vad uppfattas? Àr en kvalitativ undersökning som behandlar hÀlsobudskap riktade till barn och ungdomar. Fokus för studien har varit HÀlsoÀventyret Oasen Varas matprogram MP3. Undersökningen Àr utformad som en utvÀrdering och har skett efter förfrÄgan av HÀlsoÀventyret som uttryckt en önskan att utveckla programmet MP3.HÀlsoÀventyret Oasen Vara Àr en del av det regionala folkhÀlsoarbetet i VÀstra Götalandsregionen. Verksamheten arbetar utifrÄn ett hÀlsofrÀmjande perspektiv och vÀnder sig i första hand till barn och ungdomar.
GlÀntan : ett sökande efter gemensamma ytor
I grÀnslandet mellan notbild och ljudande musik, mellan dirigent, musiker och Ähörare finns nÄgot som inte gÄr att sa?tta ord pÄ. Det sker en ordlös kommunikation och ett eller flera budskap förmedlas. Ett nyskrivet verk. Egentligen skulle den första frÄgan vara 'varför?'.
Arbetsterapeuters erfarenhet av ett klientcentrerat arbetsÀtt med personer som har afasi: en kvalitativ intervjustudie
Flickor och pojkar socialiseras in i skilda ko?nsroller och till en heterosexuell miljo?. Skolan a?r en plats som ska vila pa? demokratiska och inkluderande va?rderingar. Dock uppvisar forskningsresultat att skolan a?r en arena som tenderar att reproducera ora?ttvisor i samha?llet.