Sök:

Sökresultat:

114 Uppsatser om Grav sprćkstörning - Sida 2 av 8

LÀrares pedagogiska val i undervisningen med vuxna illitterata andrasprÄksinlÀrare

Denna uppsats handlar om alfabetiseringsundervisning av vuxna andrasprÄksinlÀrare. Undersökningens syfte Àr att ta reda pÄ nÄgra lÀrares pedagogiska val i sin alfabetiseringsundervisning, vad dessa val grundar sig pÄ samt vad lÀrarna anser vara befrÀmjande undervisning för dessa elever. Undersökningen har en fenomenologisk infallsvinkel och bestÄr av kvalitativa intervjuer med fyra lÀrare pÄ tvÄ olika skolor. Resultatet visar att lÀrarna anser det vara viktigt med hemklassrum, att de utgÄr ifrÄn elevernas verklighet och anvÀnder helst autentiskt material och bilder, samt betonar att repetition och konkretisering Àr viktiga pedagogiska metoder liksom förmÄgan att sÀtta sig in i elevernas situation. LÀrarna anser att det som befrÀmjar elevernas inlÀrning Àr tillgÄng till modersmÄlslÀrare och speciallÀrare, en trygg arbetsmiljö och att lÀrarna ser eleverna som kompetenta individer.

Svensk kod för bolagsstyrning : Hur vÀl efterföljs den?

Detta examensarbete syftar till att ge en o?vergripande uppfattning om hur man kan arbeta med barn fo?r att introducera flersta?mmighet. Jag har tagit del av relevant litteratur samt utfo?rt intervjuer av tre pedagoger med erfarenheter ba?de inom undervisning i vanlig skolklass samt musikklass och ko?r med antagningsprov.Jag har underso?kt hur man kan ga? tillva?ga i arbetet med flersta?mmighet, vilken betydelse den unisona sa?ngen har fo?r flersta?mmighet, och vad som avgo?r om undervisningen baseras pa? geho?rsinla?rning eller med hja?lp av noter.Av min underso?kning kan jag dra flera slutsatser. Den unisona sa?ngen anses vara en fo?rutsa?ttning fo?r flersta?mmighet, men flersta?mmighet tycks a?ven vara ett sa?tt att fo?rfina den unisona sa?ngen.

Interaktion hos yngre barn med grav cerebral pares : En fallstudie av interaktionen hos tvÄ yngre barn och deras nÀrmaste omgivning med ett strukturerat bedömningsmaterial

Kommunikation Àr avgörande för att uppnÄ en god livskvalitet och grundlÀggande för att kunna förstÄ andra och göra oss sjÀlva förstÄdda. Grunden för en tillfredsstÀllande kommunikation Àr att det finns ett samspel mellan de parter som ingÄr, vilket förutsÀtter att det sker ett ömsesidigt utbyte mellan samtalsparterna. De funktionsnedsÀttningar som cerebral pares ofta leder till kan medföra svÄrigheter för individen att göra sig förstÄdd. Det saknas idag svenska studier gÀllande interaktionen hos smÄ barn med grav cerebral pares (CP). Denna studies syfte Àr att bidra till en ökad kunskap om hur interaktionen ser ut hos yngre barn (1,5-5 Är) med grav CP (GMFCS IV-V) och deras nÀrmaste omgivning.

FrÄn tal- och sprÄkklass till ordinarie klass i grundskolan. En kvalitativ studie med utgÄngspunkt i vilka förutsÀttningar elever med grav sprÄkstörning har att inkluderas i en ordinarie klass i grundskolan.

Bakgrund: SprÄkets utveckling Àr det mest betydelsefulla i ett barns liv, vilket ger identitet och tillhörighet i en gemenskap. Detta kan i dagens samhÀlle vara ett problem för barn med grav sprÄkstörning. Eleverna i studien har börjat sin skolgÄng i en tal- och sprÄkklass dÀr mÄlet Àr att de sÄ smÄningom skall inkluderas i en ordinarie klass i grundskolan. Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka vilka förutsÀttningar elever med grav sprÄkstörning har att inkluderas i en ordinarie klass i grundskolan. Undersöknngen har genomförts med utgÄngspunkt i hur det pedagogiska arbetet bedrivs med elvernas fortsatta tal- och sprÄkutveckling och kunskapsutveckling, samt hur pedagoger och elever beskriver den sociala utvecklingen, dvs interaktionen mellan eleverna och deras lÀrare/klasskamrater.

Är det nĂ„gon mening med att trĂ€na arbetsminnet? : En studie om datoriserad arbetsminnestrĂ€ning och matematik bland elever med Aspergers syndrom

Detta examensarbete syftar till att ge en o?vergripande uppfattning om hur man kan arbeta med barn fo?r att introducera flersta?mmighet. Jag har tagit del av relevant litteratur samt utfo?rt intervjuer av tre pedagoger med erfarenheter ba?de inom undervisning i vanlig skolklass samt musikklass och ko?r med antagningsprov.Jag har underso?kt hur man kan ga? tillva?ga i arbetet med flersta?mmighet, vilken betydelse den unisona sa?ngen har fo?r flersta?mmighet, och vad som avgo?r om undervisningen baseras pa? geho?rsinla?rning eller med hja?lp av noter.Av min underso?kning kan jag dra flera slutsatser. Den unisona sa?ngen anses vara en fo?rutsa?ttning fo?r flersta?mmighet, men flersta?mmighet tycks a?ven vara ett sa?tt att fo?rfina den unisona sa?ngen.

VÀgen frÄn barns unisona sÄng till flerstÀmmighet

Detta examensarbete syftar till att ge en o?vergripande uppfattning om hur man kan arbeta med barn fo?r att introducera flersta?mmighet. Jag har tagit del av relevant litteratur samt utfo?rt intervjuer av tre pedagoger med erfarenheter ba?de inom undervisning i vanlig skolklass samt musikklass och ko?r med antagningsprov.Jag har underso?kt hur man kan ga? tillva?ga i arbetet med flersta?mmighet, vilken betydelse den unisona sa?ngen har fo?r flersta?mmighet, och vad som avgo?r om undervisningen baseras pa? geho?rsinla?rning eller med hja?lp av noter.Av min underso?kning kan jag dra flera slutsatser. Den unisona sa?ngen anses vara en fo?rutsa?ttning fo?r flersta?mmighet, men flersta?mmighet tycks a?ven vara ett sa?tt att fo?rfina den unisona sa?ngen.

TillgÄng till text : LÀromedel för elever med grav synnedsÀttning

Att fÄ text tillgÀnglig Àr en omstÀndighet som pÄverkar lÀrmiljön. Syftet med studien Àr att undersöka hur elever med grav synnedsÀttning fÄr tillgÄng till text i anpassade lÀromedel, hur lÀromedlen anvÀnds och fungerar i skolmiljön.I studien genomfördes sex kvalitativa forskningsintervjuer av lÀrare och resurslÀrare till elever med grav synnedsÀttning frÄn Är sex till Är tvÄ pÄ gymnasiet. DÀrefter bearbetades och analyserades intervjuerna. Studien visar att anpassningar som anvÀnds Àr med stor majoritet i textviewformat och att de flesta lÀser dem via punktskriftsskÀrmen alternativt pÄ datorskÀrmen. Stöd av talsyntesen tar nÄgra av eleverna hjÀlp av, företrÀdesvis de Àldre.Datorn Àr verktyget som gör lÀromedlen tillgÀngliga för eleven.

Abakus-nÄgot att rÀkna med? : En studie av rÀkneramen abakus anvÀndning bland elever med grav synskada i Ärskurs 1-6

Syftet med studien Àr att undersöka lÀrarstudenters matematiklÀrarutveckling under VFU. Studenternas egen uppfattning om vilka faktorer som Àr avgörande för deras utveckling stÄr i fokus. Metoden för studien Àr kvalitativa intervjuer. SÄdana genomfördes med 4 lÀrarstudentgrupper. Den teoretiska delen av studien lyfter fram lÀrares socialisation in i yrket och lÀrares kunskap.

OmvÄrdnad pÄ gruppboende jÀmfört med enskilt boende för en individ med grav utvecklingsstörning - en fallstudie

Bakgrund: I Sverige har individer med utvecklingsstörning rÀtt att vÀlja boendeform. Det finns dock lite forskning som undersöker vilken boendeform som Àr mest lÀmplig för dessa individer. De Àr en sÄrbar individgrupp som behöver uppmÀrksammas mer i forskning.Syfte: Studien avsÄg att undersöka vilken boendeform som var mest lÀmplig för en individ med grav utvecklingsstörning. Detta gjordes genom att granska dennes boendeformsbyte frÄn gruppboende till enskilt boende,  utifrÄn ett omvÄrdnadsperspektiv.Metod: Mixed methods anvÀndes för att besvara syftet. Intervjuer och fokusgruppmöte anvÀndes för kvalitativ datainsamling.

AKKTIV-KomIgÄng inom barnlogopedi: pilotutvÀrdering av en utbildning till förÀldrar som har barn med grav sprÄkstörning

The purpose of the present pilot study was to evaluate the parentalintervention ComAlong at the Division of Child Language, for parents ofchildren with severe language impairment. ComAlong is one of the parentalinterventions developed in the AKKTIV project. AKKTIV stands foraugmentative and alternative communication ?early intervention. Thepresent study consists of a case study, a compilation of course evaluationsand an interview with the two leaders of the course.

Insatser som möjliggör - berÀttelser frÄn specialskolan för elever med grav sprÄkstörning

ProblemomrÄde I lÀroplanerna beskrivs hur centralt sprÄket Àr för kunskapsutveckling och identitetsskapande. Det Àr bÄde ett mÄl för kunskapsutveckling och ett verktyg för lÀrande i skolan. Elever med grav sprÄkstörning har en sÄrbarhet för sprÄkburen undervisning och svÄrigheter med förstÄelse likvÀl som uttrycksförmÄga. Det stÀller sÀrskilda krav pÄ undervisningens utformning. DÀrför finns behov att belysa vilken undervisning som behövs för att lÀrandet ska vara tillgÀnglig för eleverna.

Kommunikation med musik och tecken : en experimentell studie med vuxna om inlÀrning av Tecken som AKK med stöd av musik

Denna studie underso?ker, via ett experiment, om musik sto?djer inla?rning av Teck- en som Alternativ och/eller Kompletterande Kommunikation. Ma?nniskor kom- municerar pa? olika sa?tt och musik kan vara motivation fo?r la?rande. I Fo?renta Nat- ionernas Konvention om ra?ttigheter fo?r ma?nniskor med funktionsnedsa?ttning sta?r det om ra?tten till kommunikation.

?Pa? internet va?gar jag mer? : En studie om elever syn pa? digitala mediers roll i engelsk spra?kinla?rning.

Digital teknik och media har kommit att bli en del av samha?llet vi lever i idag. I Sverige har kommuner gjort stora satsningar na?r det ga?ller digital teknik, dock a?r det fa? skolor som lyckats integrera tekniken med la?randet pa? ett bra sa?tt. Samtidigt a?r den digitala tekniken en stor del av barn och ungdomars vardag.

Hur skapas kontakt? : En studie om kommunikationsmönster mellan elever med synskada, seende klasskamrater och vuxna

Syftet med studien har varit att genom en kvantitativ och kvalitativ enkÀtundersökning beskriva hur resurspersoner till elever med grav synskada uppfattar kommunikationsmönster mellan elever med grav synskada, seende klasskamrater och vuxna. Studien omfattar enkÀtsvar frÄn 53 respondenter som arbetar med elever med grav synskada i grundskolans Ärskurs 1-9. En fjÀrdedel av respondenterna uppgav att eleven med synskada förutom synskadan har ytterligare funktionsnedsÀttning.En frÄgestÀllning har varit att undersöka vilken betydelse synnedsÀttningen har i kommunikationen mellan eleven med synskada, klasskamrater och vuxna. Det framgÄr att elevens synnedsÀttning innebÀr att denne behöver syntolkning och ledsagning och att det oftast Àr resurspersonen som har rollen av syntolk eller ledsagare. Studien visar att nÀr det handlar om att trÀda in i samtal orsakar elevens synnedsÀttning missförstÄnd i ganska liten eller liten utstrÀckning.

Da?r journalistik och teknik mo?ts : En kvalitativ studie av fo?rutsa?ttningar fo?r multimediajournalistik pa? svenska webbtidningar

Med den ha?r uppsatsen vill vi underso?ka vilka fo?rutsa?ttningar, samt vilka hinder och mo?jligheter, som finns fo?r multimediala presentationsformer av journalistik pa? svenska tidningars webbplatser. Vi har underso?kt vilka attityder som finns kring multimedia, pa? vilka sa?tt de underso?kta tidningarna arbetar med multimedia i dag och hur de vill arbeta med det i framtiden. Vi har ocksa? underso?kt hur de ta?nker kring sja?lva utformningen av de multimediala presentationsformerna.Vi har anva?nt oss av explorativa intervjuer med fem personer som har na?ra anknytning till den multimediaproduktion som bedrivs i dag, och analyserat dessa utifra?n Gunnar Nygrens studier av konvergens och divergens, Mark Deuzes teorier om onlinejournalistik, samt Richard E.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->