Sök:

Sökresultat:

1957 Uppsatser om Gćstad - Sida 27 av 131

Att ha eller inte ha nolltaxa : En fallstudie om nolltaxans fördelar och nackdelar för barn och ungdomars idrottsverksamhet i Stockholms stad

Barn- och ungdomsidrott bedriven i föreningar stöttas av sina respektive kommuner genom bidrag. Bidragen ser olika ut i olika kommuner pÄ grund av skilda bidragssystem. I Stockholms stad bestÄr en del av bidraget till barn- och ungdomsidrotten av den sÄ kallade nolltaxan. Nolltaxan innebÀr i detta fall att barn- och ungdomsidrott kan utövas i kommunala lokaler utan kostnad, det vill sÀga att hyran Àr gratis. Det finns andra kommuner som istÀllet tar hyra för lokalerna Àven om avgifterna varierar beroende pÄ om det Àr barn- och ungdomsföreningar eller andra hyresgÀster som hyr lokalerna.

MÄlöverensstÀmmelse i kommunal verksamhet

Syftet med denna uppsats Àr att berika den befintliga teorin om verksamhetsstyrning inom offentlig sektor med fokusering pÄ överensstÀmmelsen mellan mÄl och resurser i den offentliga hierarkin. Undersökningen Àr av en fallstudiekaraktÀr dÀr forskningsprocessen bestÄtt av ett antal personintervjuer. Dessutom har vi samlat in en del sekundÀr data som var nödvÀndig för att slutföra studien. Vi har valt att utgÄ frÄn teorier som behandlarverksamhetsstyrning med tillhörande komponenter Empirin bestÄr av insamlat material frÄn intervjuer som Àgde rum pÄ Malmö Stadskontor, tvÄ stadsförvaltningar samt tvÄ grundskolor i respektive stadsförvaltning inom Malmö Stad. VÄra slutsatser pÄpekar att det finns klara avvikelser mellan mÄl och resurser inom de studerade enheterna.

??vilka betydande kulturhistoriska och skönhetsvÀrden vÄr stad har att visa en frÀmling.? : en fallstudie om restaurang ?Byttan? och Kalmar konstmuseum

Den hÀr uppsatsen fördjupar sig i de kulturhistoriska vÀrden som trÀdde fram vid och inför restaurang ?Byttans? byggande pÄ 1930-talet i Kalmar stadspark. Den fördjupar sig i samma vÀrden vid byggandet av Kalmar konstmuseum i stadsparken pÄ 2000-talet. Med hjÀlp av kulturhistorisk vÀrdeteori, dokumentvÀrde och upplevelsevÀrde, analyseras dokument. Har det varit liknande vÀrden och Ät vilket hÄll styr det?.

KolonitrÀdgÄrdar och nÀringslÀckage : En studie inom Drevvikens tillrinningsomrÄde i Stockholm

Syftet med denna studie har varit att undersöka om kolonitrÀdgÄrdar lÀcker nÀringsÀmnen till Drevviken i Stockholms lÀn. Underlaget till studien kommer frÄn en kvalitativ intervju med tre representanter frÄn Miljöförvaltningen i Stockholms stad samt litteraturstudier.Resultaten visar att det föreligger problem med att kolonister anvÀnder sig av egna avloppslösningar vilket inte Àr tillÄtet enligt arrendeavtalet. Stockholm stad stÄr fast vid att indraget vatten fortsÀttningsvis inte ska fÄ förekomma trots att anstrÀngningar gjorts frÄn SkarpnÀcks stadsdelsnÀmnds sida med att utforma bra avloppslösningar för kolonistugor. Dessa avloppslösningar arbetades fram under tvÄ Är genom projektet Möjlighet att anordna avlopp inom delar av Listuddens koloniomrÄde. Den enda ÄtgÀrd som idag tillÀmpas Àr att arrendeavtalet ska följas eftersom problemet med nÀringslÀckage frÄn kolonistugor dÄ inte lÀngre skulle vara ett problem.

Inre Hamnen Oskarshamn, frÄn oanvÀnd hamn till attraktiv del av staden

Idag finns det ett stort tryck pÄ förtÀtning i vattennÀra lÀgen. MÄnga gamla verksamhetsomrÄden och hamnomrÄden utvecklas till nya stadsdelar. Stora delar av hamnen i Oskarshamn anvÀnds idag fortfarande aktivt men Inre Hamnen stÄr utan nÄgon direkt anvÀndning. Syftet med mitt arbete har varit att utforma ett förslag frÄn oanvÀnd hamn till attraktiv del av staden, som kopplar ihop Inre Hamnen med stadens centrum, men som Àven ska öka platsens attraktion. Syftet har Àven varit att öka viljan att röra och befinna sig i hamnomrÄdet. Ett problem har varit den upplevda barriÀrseffekten pÄ Skeppsbron, som strÀcker sig lÀngs med en stor del av planomrÄdet. Att fÄ ner skalan pÄ vÀgen samt minska bilarnas dominans har varit av stor vikt i utformandet av planförslaget. För att fÄ grepp om platsens egenskaper och karaktÀr har Cullens serial vision anvÀnts samt en SWOT-analys (styrkor, svagheter, möjligheter och hot). Hur man skapar en attraktiv stad har genomsyrat arbetet och Àven legat till grund vid utformningen av frÄgestÀllningarna. I arbetet har jag anvÀnt mig av tre teoretiker som alla talar om hur attraktivitet uppnÄs. De teoretiker jag anvÀnt mig av Àr Jan Gehl, Jane Jacobs och Gordon Cullen. Det Jacobs och Gehl föresprÄkar Àr att specifika fysiska strukturer gynnar möten mellan mÀnniskor i stÀder samt mÄngfald.

Lucia för trestÀmmig damkör

Mitt sja?lvsta?ndiga projekt har varit att genom sa?ngteknisk tra?ning, ensemblesa?ngstra?ning och arrangering skapa en luciakonsert fo?r tresta?mmig damko?r. Denna framfo?rdes pa? Nytorgsga?rdens a?ldreboende i Stockholms stad den 12 december 2012. Programmet bestod av de klassiska luciasa?ngerna i sa?va?l redan utgivna arrangemang som nya arrangemang, framarbetade av mig och Sandra Halvarsson under ho?sten.

MALMÖS NYA IDENTITESMARKÖR : En analys av stadsdelen VĂ€stra hamnen

Uppsatsen Àr en komparativ studie av stadsdelen VÀstra hamnen i Malmö, detta genomMalmö stads visioner och utvalda artiklar. Syftet med studien Àr att analysera hurmarknadsföringen av en stadsdel kan pÄverka en hel stad. Studien Àr uppbyggd i ettkronologiskt perspektiv för att lÀsaren enklare ska se den strukturella utvecklingen. Genomurbanteori behandlas Àmnen som mentala bilder av staden, sociala strukturer och kulturellaprocesser i följd av den postindustriella utvecklingen i stadsdelen VÀstra hamnen..

Hur uppnÄs ekologisk hÄllbarhet? Samverkan & Motkrafter

Begreppet hÄllbar utveckling har vÀxt fram kring orsaker och lösningar för globala försörjnings- och deponeringskriser. Begreppet Àr mycket brett och diskuteras runt om i vÀrlden. Diskussionen om hur samhÀllet ska uppnÄ en hÄllbar utveckling har pÄverkat fysisk planering och trafikplanering. Grunden till en hÄllbar utveckling ligger i en samordnad och miljöanpassad bebyggele- och trafikplanering. Det Àr bland annat viktigt att det finns förutsÀttningar för en effektiv och miljöanpassad kollektivtrafik och ett effektivt gÄng- och cykeltrafiknÀt.

FörtÀtning av tÀtort utan att bebygga orörd mark : En utredning för Eidar AB:s förutsÀttningar att förtÀta TrollhÀttan Stad

SammanfattningFörtĂ€tning Ă€r idag ett högaktuellt begrepp dĂ„ den svenska befolkningen berĂ€knas passera tio miljoner invĂ„nare Ă„r 2025. FörtĂ€tning innebĂ€r att stĂ€der vĂ€xer inĂ„t istĂ€llet för utĂ„t som trenden lĂ€nge varit i Sverige. TrollhĂ€ttans Stad Ă€r inget undantag och kommunfullmĂ€ktige klubbade 2014-02-10 igenom en ny översiktsplan med tydliga mĂ„l om förtĂ€tning och en ökad hĂ„llbar utveckling. Översiktsplanen slĂ„r fast att staden skall öka med 14 000 invĂ„nare och att det dĂ„ behövs byggas 7 000 nya bostĂ€der till Ă„r 2030 för att klara behovet. Som svar pĂ„ översiktsplanen har Eidar AB, som Ă€r TrollhĂ€ttas allmĂ€nnyttiga bostadsbolag, beslutat att fram till Ă„r 2030 producera minst 1 000 nya bostĂ€der.  Syftet med undersökningen har varit att ta reda pĂ„ vilka förutsĂ€ttningar Eidar AB har till att förtĂ€tat tĂ€torten TrollhĂ€ttan utan att det behöver innebĂ€ra att nyproducera bostĂ€der pĂ„ oanvĂ€nd mark, men Ă€ven hur Eidar AB kan bidra till en hĂ„llbar utveckling av TrollhĂ€ttan.

Att omsÀtta mÄngfald i praktik - en fallstudie pÄ Sociala Omsorgsförvaltningen i BorÄs Stad

Arbetet med mÄngfald utgÄr frÄn diskrimineringslagstiftningen för att sÀkerstÀlla attorganisationer bedriver ett aktivt mÄngfaldsarbete. Ett verktyg för organisationer attaktivt jobba med frÄgan Àr genom att utfÀrda en mÄngfaldsplan. Planen syftar till attmotverka diskriminering samt uppnÄ lagens intentioner. MÄngfaldsplanen utfÀrdas oftapÄ central nivÄ men praktiseras pÄ lokal nivÄ. Ett vedertaget dilemma Àr det glapp somkan uppstÄ mellan policy och praktik.

Könsstereotyper regerar i skolreklam : - En studie i hur genus görs i reklam för gymnasieskolor i Stockholms stad

SammanfattningSyftet med denna studie Àr att undersöka hur genus görs i reklam för gymnasieskolor. Detta har gjorts genom text- och bildanalys av reklambroschyrer frÄn 15 gymnasieskolor i Stockholms stad. Med en socialkonstruktionistisk utgÄngspunkt har analyserna gjorts utifrÄn teorier om reklam och genus. Analysen fann fem viktiga kategorier i materialet; utseende, kroppssprÄk & agerande, segregation, samtalsdiskurs samt programmen & skolan. Dessa kategorier visar att det finns en dikotomi mellan killar och tjejer i materialet, vilken tydliggörs genom klÀder, smink, accessoarer, hÄr.

MYTEN OM MÖLLEVÅNGENS MÅNGFALD : HUR DEN FYSISKA UTFORMNINGEN PÅVERKAR INTEGRATION

De svenska stÀderna har fÄtt en mer komplex och rikare sammansÀttning av befolkningsgrupper nÀr det kommer till bÄde levnadssÀtt och familjeförhÄllanden. De socioekonomiska klyftorna har blivit allt tydligare och bostadssegregationen har under de senaste decennierna vÀxt fram i de svenska stÀderna. Det finns mÄnga förestÀllningar om hur man planerar den goda staden och vilka komponenter som behövs för att skapa en stad dÀr alla Àr jÀmlika. I detta kandidatarbete undersöks hur den fysiska utformningen pÄverkar stÀders boendemönster och omrÄdet MöllevÄngen i Malmö studeras som fallstudie..

KundvÄrdens betydelse för ridskolan

Idag minskar antalet elever pĂ„ ridskolorna i Sverige. Siffror frĂ„n Svenska Ridsportförbundet belyser detta. Antalet medlemmar i förbundet har minskat frĂ„n cirka 202 000 Ă„r 2001 till 170 000 Ă„r 2009. Även antalet anslutna föreningar har minskat frĂ„n 976 stycken Ă„r 2001 till 931 stycken Ă„r 2009 (VerksamhetsberĂ€ttelse, 2001-2009). KundvĂ„rd kan vara en metod att vĂ€nda pĂ„ denna utveckling (personligt meddelande NauclĂ©r).

Att pÄverka stockholmarnas resebeteende genom en integrering av mobility management i samhÀllsplaneringen : Framtida potential för MaxLupoSE

Biltrafiken bidrar till flera av Sveriges stora miljöproblem. Samtidigt har bilen haft en sjÀlvklar plats i samhÀllsplaneringen och stÀders utformning har anpassats efter att mÄnga anvÀnder sig dagligen av fordonet. För att minska bilanvÀndandet Àr den fysiska utformningen av vÄra samhÀllen viktiga men ocksÄ mÀnniskors beteende. Mobility management innefattar en rad ÄtgÀrder för att just pÄverka mÀnniskors beteende och attityder för att frÀmja ett mer, frÀmst miljömÀssigt, hÄllbart resande. I denna uppsats undersöks om uppstÀllda förslag, frÄn rapporten MaxLupoSE, kring hur mobility management kan integreras i samhÀllsplaneringen har potential att implementeras i Stockholm stad.

UtvÀrdering av fritidshemmet : Fritidspedagogers syn pÄ förÀldraenkÀter

I Stockholm stad fÄr förÀldrar till barn pÄ fritidshem Ärligen fylla i en sÄ kallad brukarenkÀt. Denna bestÄr av ett antal pÄstÄenden som förÀldrarna fÄr ta stÀllning till. PÄstÄendena har att göra med allt ifrÄn pedagogik, barnets utveckling, trygghet och sÀkerhet. Resultatet av enkÀterna publiceras sedan pÄ Stockholms stads hemsida i anslutning till information om fritidshemmet. Syftet Àr att allmÀnheten ska kunna fÄ veta hur pass nöjda förÀldrarna Àr med verksamheten.Jag vill med hjÀlp av kvalitativa intervjuer som metod undersöka hur fritidspedagoger pÄverkas av dessa enkÀter i sitt arbetsliv.

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->