Sök:

Sökresultat:

4265 Uppsatser om Fysisk smärta - Sida 6 av 285

Elevers motion- och kostvanor : -skolornas arbete med fysisk aktivitet

Syftet med det hÀr arbetet var att ta reda pÄ hur eleverna i undersökningen uppfattade sina vanor kring och betydelse av fysisk aktivitet och kost. Dessutom ville vi undersöka hur eleverna upplevde att skolorna arbetar med fysisk aktivitet utanför Àmnet idrott och hÀlsa. Vi valde att anvÀnda oss av en kvantitativ metod, dÀr enkÀter var den undersökningsform som tillÀmpades. Anledningen till det var att vi ville undersöka en stor grupp elever för att kunna se tendenser och dÀrför anser vi att den kvantitativa metoden passade bÀst för den hÀr studien. Resultatet i undersökningen visar att en klar majoritet av de elever som tillfrÄgades uppskattar sina motions- och kostvanor som goda.

Barns uppfattningar om fysisk aktivitet och kostvanor. En kvalitativ studie med barn i Ă„rskurs 6

Det kommer alltfler larmrapporter om att Sverige drabbas av en fetmaepedimi. Det Àr en konsekvens av att vi Àr allt mindre fysiskt aktiva och har sÀmre kostvanor. DÀrför vill jag göra en studie om hur barn ser pÄ dessa fenomen. Jag har undersökt hur nÄgra barn uppfattar fysisk aktivitet och kostvanor. Det har jag gjort genom en kvalitativ undersökning, dÀr tio barn i Ärskurs 6 intervjuades.

Hur pÄverkar fysisk aktivitet och massage Àldre mÀnniskors psykiska hÀlsa och vÀlbefinnande

Äldre mĂ€nniskor har statistiskt visat sig vara en utsatt grupp för psykisk ohĂ€lsa och försĂ€mrad livskvalitĂ©. LĂ„g dos av fysisk aktivitet har rapporterats försĂ€mra sjĂ€lvupplevd livskvalitĂ© och hĂ€lsa, medans regelbunden fysisk aktivitet har visat sig stĂ€rka detta samband. Massage har belĂ€gg för att vara ett kraftfullt verktyg mot stress och oro samt delvis kunna stĂ€rka sjĂ€lvkĂ€nsla och sjĂ€lvförtroende. Denna studie syftade till att undersöka om massage och fysisk aktivitet kan förbĂ€ttra Ă€ldre mĂ€nniskors sjĂ€lvupplevda hĂ€lsa. Försökspersoner (n=13) frĂ„n Östersunds kommun med olika hĂ€lsostatus rekryterades för 6 veckors intervention av en kombination av styrketrĂ€ning och massage.

Sjukgymnastisk sekundÀrprevention vid TIA : - om och hur sjukgymnaster ger rÄd om fysisk aktivitet

TIA Àr en kraftig varningssignal för att drabbas av en allvarligare hjÀrt-kÀrlhÀndelse, bland annat stroke. HjÀrt-kÀrlsjukdomar Àr beroende av levnadsvanor, dÀr lÄg nivÄ av fysisk aktivitet Àr en viktig faktor. Bland de viktigaste behandlingsmetoderna mot hjÀrt-kÀrlsjukdomar, bÄde primÀr - och sekundÀrpreventivt, Àr förÀndring av levnadsvanor. RÄdgivning om fysisk aktivitet bör bestÄ av individanpassade muntliga rÄd i kombination med skriftlig information och uppföljning. Sjukgymnaster som trÀffar TIA-patienter har möjlighet att informera patienterna om fysisk aktivitet men det Àr inte kÀnt i vilken omfattning detta sker.

VÀrdet av fysisk aktivitet för individer med multipel skleros

Multipel skleros (MS) Àr en kronisk sjukdom och Àr den frÀmsta orsaken till rörelsehinder hos unga vuxna. Sjukdomen leder till försÀmrad rörelseförmÄga, smÀrta, fatigue och sÀnkt livskvalitet. Symtomen försvÄrar de dagliga aktiviteterna och personer med MS Àr idag mindre fysiskt aktiva Àn friska personer. Syftet med studien var att belysa hur fysisk aktivitet pÄverkar individer med MS. Studien utfördes som en litteraturstudie dÀr 12 vetenskapliga artiklar granskades.

Fysisk aktivitet i förskolan : En studie pÄ en förskola

Studien handlar om fysisk aktivitet i förskolan. Syftet med studien Àr att undersöka förekomst av fysisk aktivitet pÄ förskolan utifrÄn tre aspekter: miljö, pedagoger och barnen sjÀlva. Jag har valt tvÄ metoder för att undersöka dessa saker: intervju och observation. Jag har intervjuat tre verksamma pedagoger och en bitrÀdande förskolechef för att ta reda pÄ hur de tÀnker kring fysisk aktivitet. Jag har observerat barnen i olika situationer som utomhusvistelse, planerade aktiviteter inomhus och planerade aktiviteter utomhus.För att fÄ bredare kunskap i Àmnet har jag tagit hjÀlp av aktuell forskning genom att lÀsa avhandlingar, böcker och styrdokument.

Fysisk aktivitet och stress : En undersökning om samband mellan fysisk aktivitet och sjÀlvrapporterad stress

Denna uppsats Àr en kvantitaiv undersökning om hur fysisk aktivitet pÄverkar sjÀlvrapporterad stress. Det har utgÄtts frÄn syftet att undersöka hur fysisk aktivitet pÄverkar stress i mÀnniskors vardag och beskriva om skillnader finns mellan tvÄ olika gym i olika stÀder. Undersökningen genomfördes som en tvÀrsnittsstudie pÄ tvÄ gym, ett gym i BorÄs och ett gym i Mjölby. Föreliggande uppsats vÀnde sig till gymbesökare, mÀn och kvinnor, som var minst 15 Är fyllda. För att fÄ in svar som var av intresse anvÀndes enkÀter med följebrev dÀr respondenterna var helt anonyma.

?Skolan skall strÀva efter att erbjuda barn daglig fysisk aktivitet?! : En studie om lÀroplanstillÀggets tolkningsbarhet gÀllande fysisk aktivitet under skoldagen

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka tolkningsbarheten i lÀroplanstillÀgget ?Skolan ska strÀva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen? (Lpo94). Arbetet syftar ocksÄ till att visa vilka faktorer som de tillfrÄgade pedagogerna beskriver som viktiga för den daglig fysik aktiviteten samt deras medvetenhet gÀllande fysisk aktivitet. Det empiriska materialet utgörs av svaren frÄn sju utbildade och verksamma pedagoger i förskoleklasser. I resultatredovisningen framkommer det att lÀroplanstillÀgget gÄr att tolka pÄ mÄnga olika sÀtt.

Idrott och hÀlsa - En faktor vid val av fysisk aktivitet?

Abstrakt Syftet med denna studie var att undersöka om Àmnet idrott och hÀlsa var en faktor vid val av fysisk aktivitet. Studien utgick ifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar. Hur stor pÄverkan har idrott och hÀlsa i jÀmförelse med andra faktorer pÄ valet av fysisk aktivitet pÄ fritiden och vilka faktorer pÄverkar valet av fysisk aktivitet pÄ fritiden? Inspirationen till att göra undersökningen kom ifrÄn vÄra egna tankar och idéer. Vi har inte sett idrott och hÀlsa som en faktor till att hjÀlpa elever att bli mer fysiskt aktiva utan mer som en möjlighet dÀr man kunde komma och utöva de aktiviteterna som man redan var bekanta med.

LÀrares arbete med hÀlsa och daglig fysisk aktivitet : En enkÀtstudie om lÀrares syn pÄ sitt arbete med hÀlsa och daglig fysisk aktivitet

SAMMANFATTNING2003 gjordes en revidering av Lpo 94 (LÀroplan för det obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet ? Lpo 94 anpassad till att ocksÄ omfatta förskoleklassen och fritidshemmet) som innebÀr att alla skolor skall erbjuda samtliga elever hÀlsa och daglig fysisk aktivitet. UtifrÄn detta tillÀgg Àr syftet med vÄrt examensarbete att ge en överblick av lÀrare pÄ tvÄ skolors syn pÄ sitt arbete med hÀlsa och daglig fysisk aktivitet, enkÀtstudien genomförs med fokus pÄ kön, skola och Àmne. Tidigare forskning visar pÄ ett samband mellan fysisk aktivitet och hÀlsa samt mellan fysisk aktivitet och skolprestationer. VÄr studie visar Àven att ingen av de medverkande skolorna anser sig arbeta aktivt med den aktuella revideringen, och de enda lÀrare som involverar hÀlsa i sin undervisning samt arbetar med daglig fysisk aktivitet Àr lÀrarna i idrott och hÀlsa.

Fysisk aktivitet inom fritidshemmets arena : En kvalitativ studie kring fritidspedagogers uppfattningar om fysisk aktivitet som lÀrande

Syftet med denna studie Àr att synliggöra fritidspedagogers uppfattningar kring hur fysisk aktivitet pÄverkar elevers lÀrande inom fritidshemmets arena. Studiens frÄgestÀllningar bestÄr av, vilka typer av fysisk aktivitet upplever fritidspedagoger som sÀrskilt betydelsefulla för elevers lÀrande? samt vilka pedagogiska möjligheter och hinder uppfattar fritidspedagoger att det finns med fysisk aktivitet pÄ fritidshemmet? Forskningen som denna studie vilar pÄ belyser den fysiska aktivitetens betydelse för barn samtidigt som den fria leken som fysisk aktivitet berörs. Forskningen framhÄller Àven de hinder och möjligheter som kan uppstÄ i mötet med fysisk aktivitet som lÀrande inom fritidshemmets arena. Studiens resultat har analyserats med hjÀlp av den sociokulturella teorin och pragmatismens filosofi avseende pÄ lÀrande.

SJUKSKÖTERSKORS INSTÄLLNING OCH ANVÄNDANDE AV FYSISK AKTIVITET PÅ RECEPT (FaRÂź) : en enkĂ€tstudie

Bakgrund: Fysisk aktivitet Àr all kroppsrörelse som resulterar i ökad energiförbrukning. Genom att vara fysisk aktiv sÄ minskar risken att drabbas av flera sjukdomar. Balans och muskelstyrka förbÀttras och risk för benskörhet minskar. Fysisk aktivitet kan anvÀndas bÄde i förebyggande syfte och som behandling av sjukdom. Sedan 2001 har fysisk aktivitet kunnat förskrivas pÄ recept (FaRŸ).

Elevers fysiska aktivitet : - ett rörelseprojekt i skolan

Den hÀr studiens syfte har varit att undersöka lÀrares uppfattningar om den fysiska aktivitetens betydelse för skolarbetet. Som metod anvÀndes intervju i bÄde undersökandet av ett befintligt rörelseprojekt och lÀrarnas uppfattningar. En deltagande observation utfördes ocksÄ för att kunna observera fysisk aktivitet i ett klassrum. Resultatet visar att lÀrarna upplever rörelseprojektets utformning tillfredstÀlland och material och övningar dÀrifrÄn hjÀlper eleverna att utveckla kroppsuppfattning, sjÀlvkÀnsla, samarbetsförmÄga, koncentrationsförmÄga och motorik. LÀrarna anser att fysisk aktivitet Àr en nödvÀndighet i undervisningen för eleverna nÀr det Àr lÄngpass i skolan.

Fysisk aktivitet : ?pÄverkan pÄ vÀlbefinnandet hos kvinnor med övervikt eller fetma

Bakgrund: Övervikt och fetma Ă€r ett ökande problem i dagens samhĂ€lle och kan leda till mĂ„nga negativa konsekvenser för sĂ„vĂ€l individ som samhĂ€lle. Personer med övervikt och fetma har en ökad risk för hjĂ€rt- och kĂ€rlsjukdomar, cancer och diabetes typ 2. Undersökningar har visat att kvinnor Ă€r mindre fysiskt aktiva och har en sĂ€mre psykisk hĂ€lsa. Fysisk aktivitet Ă€r den mest effektiva metoden för att behandla övervikt och fetma. Men fysisk aktivitet kan ocksĂ„ ha positiv pĂ„verkan pĂ„ den psykiska hĂ€lsan samt skydda mot stress, depression och Ă„ngest.

Ungdomars upplevelser av skolidrott som motivation till fysisk aktivitet

Övervikt och fetma Ă€r idag ett stort problem hos barn och ungdomar, i synnerhet pĂ„ grund av fysisk inaktivitet och försĂ€mrade matvanor. Skolan Ă€r en viktig instans i frĂ€mjandet av barn och ungdomars vanor av fysisk aktivitet. Skolidrott Ă€r ocksĂ„ viktigt för barn och ungdomars vanor av fysisk aktivitet i ett livslĂ„ngt perspektiv. Syftet med studien var att belysa ungdomars upplevelser av skolidrott som motivation till fysisk aktivitet. Kvalitativa intervjuer anvĂ€ndes som datainsamlingsmetod, följt av innehĂ„llsanalys som analysmetod.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->