Sök:

Ungdomars upplevelser av skolidrott som motivation till fysisk aktivitet


Övervikt och fetma är idag ett stort problem hos barn och ungdomar, i synnerhet på grund av fysisk inaktivitet och försämrade matvanor. Skolan är en viktig instans i främjandet av barn och ungdomars vanor av fysisk aktivitet. Skolidrott är också viktigt för barn och ungdomars vanor av fysisk aktivitet i ett livslångt perspektiv. Syftet med studien var att belysa ungdomars upplevelser av skolidrott som motivation till fysisk aktivitet. Kvalitativa intervjuer användes som datainsamlingsmetod, följt av innehållsanalys som analysmetod. Urvalet i studien var ett strategiskt urval, totalt nio elever från årskurs tre på två gymnasieskolor i sydvästra Sverige deltog.  Analysen av datainsamlingen resulterade i tre huvudkategorier med fyra underkategorier. Första huvudkategori var Kunskap som motivation, med underkategorierna Kunskap om fysisk aktivitet och Kunskap om hälsobegreppet. Den andra huvudkategorin var Delaktighet och bekräftelse med underkategorierna Att få känna sig duktig samt Att få vara med och bestämma. Sista huvudkategori var Bristande personligt intresse.  Övergripande tema av resultatet var Lärarna skapar förutsättningar för fysisk aktivitet. Detta då övergripande resultat i studien var att idrottslärarna hade en avgörande roll för informanternas upplevelser av idrottsundervisningen som motiverande och inspirerande till fysisk aktivitet. Fortsatt forskning inom området kan med fördel vara att undersöka idrottslärares attityder gentemot att skapa förutsättning till motivation till fysisk aktivitet även hos elever som inte är intresserade av ämnet i sin undervisning.

Författare

Erica Andersson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..