Sök:

Sökresultat:

2077 Uppsatser om Framträdande yrkesroll och kollektiv moral - Sida 3 av 139

Skolan, individen, marknaden och demokratin : LGR11 ? instrumentalisering pÄ bekostnad av subjektivitet?

Individens roll har gÄtt frÄn att vara en del av ett kollektiv till att vara primÀr i den svenska skolan. Samtidigt har tidigare forskning visat pÄ hur olika konkurrerande utbildningskonceptioner, som marknadisering, instrumentalisering, kommunikativa osv, format lÀroplanerna. I detta stÀlls individ mot kollektiv, effektivitet mot kommunikation och frÄgor om demokratiska vÀrden samt etik och moral blir högst aktuella. Syftet med detta arbete Àr att se hur lÀroplanen eller mer specifikt vÀrdegrunden frÄn Är 2011 förhÄller sig till dessa konceptioner. Genom kritisk diskursanalys av vÀrdegrunden i lÀroplanen frÄn 2011 i förhÄllande lÀroplanen frÄn 1994 samt till fysikÀmnets kursplan (1994/2011) diskuteras dessa konceptioner utifrÄn möjliga konsekvenser för lÀrares sociala praktik.

IMF och Moral Hazard - En studie av valutafondens agerande i Indonesien under Asienkrisen

Den hÀr uppsatsen undersöker om IMF, genom sitt agerande under den finansiella krisen i Indonesien 1997-1998 gav upphov till moral hazard. Problemet analyseras dels kvalitativt genom att titta nÀrmare pÄ de förvÀntningar som IMF hade pÄ den indonesiska staten och jÀmföra dessa med den faktiska utgÄngen. Den kvantitativa analysen baserar sig pÄ den monetÀra betalningsbalansteorin. Genom att observera förÀndringar i den inhemska kreditexpansionen mÀts huruvida den indonesiska penningpolitiken var expansiv eller Ätstramande. SÄvÀl den kvalitativa som den kvantitativa analysen visar att IMF bidrog till att moral hazard uppstod..

Sjuksköterska - Vem Àr jag?

Syftet med denna studie Àr att belysa det som Àr utmÀrkande för sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter enligt vetenskaplig litteratur, utifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar: Vad Àr karakteristiskt för sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter och vad Àr specifikt för sjuksköterskans yrkesroll? Resultatet presenteras utifrÄn teman sjuksköterskestudent, sjuksköterska - egenskaper, - yrkesroll, professionell socialisation samt sjuksköterskestudenters syn pÄ omvÄrdnad. Författarnas slutsatser sammanfattar de resultat studien belyser, nÀmligen att varje sjuksköterska Àr unik..

LivsfrÄgor och nyttig kunskap : att lÀra om och av religion utifrÄn etik och moral i undervisningen

Sammanfattning I det hÀr arbetet har syftet varit att undersöka vilka delar det gÄr att upptÀcka inom de olika vÀrldsreligionerna att anvÀnda inom momentet etik och moral i skolans undervisning. Undersökningen har skett utifrÄn vad gymnasiets kursplan i religionskunskap uttrycker om momentet samt vad lÀroplanen nÀmner om ett etiskt förhÄllningssÀtt. För att uppnÄ syftet har en innehÄllsanalys av lÀromedel gjorts och dÀrmed en analys av hur de olika vÀrldsreligionerna presenterar begrepp som etik/moral och livsfrÄgor. Detta har medfört en sammanstÀllning av ett eventuellt material att anvÀnda inom religionsundervisningen med utgÄngspunkt i etik och moral. Metoden som anvÀnts Àr en innehÄllsanalys av bÄde kvantitativ och kvalitativ art.

Moral över lag : beslutsfattande dilemman

The purpose of this paper has been to reach a greater understanding in how moral inflicts social workers way of handling everyday situations. In what way, if in any way, moral comes to play a part in the making of decisions. In order to reach this understanding we have interviewed two different groups of social workers which we also later on came to compare . One of the groups contained six interviewees and the other group contained five interviewees. Both of these groups were in the ages between 27 ? 52.To shed some light over this phenomenon did we use two theoretical perspectives, first Kant?s morale theory and second, consequentialistic utilitarism theory.As a result from the interviews we?ve made, we came to an understanding that the meaning of morale and in what way it can be applied in the everyday work differs between these two professional groups.

Reflektion genom interaktion : En analys av förbindelsen mellan spelarens moraliska handlingar och karaktÀrernas utveckling i tv/datorspelet Dragon Age: Origins.

The aim of this essay is to investigate the function and development of non-player characters (NPC) in the TV/computer game Dragon Age: Origins. The NPCs are analysed in order to see if their development is affected by the player character?s (PC) background and interactions. The game?s ethics is also investigated by studying how the NPCs treat the PC and what significance they give to his background and actions.The results show that the NPCs are affected by the PC?s interactions, and furthermore, that they are round characters, which is unusual in TV/computer games.

VĂ€rdegrundsarbete i skolan - om etiska situationer i klassrummet

Arbetet omfattar en studie i vÀrdegrundsarbetet i skolan. Vi har tittat pÄ vad lÀrare anser ingÄ i arbetet med vÀrdegrunden och vad de anser om sin egen etikundervisning. Med hjÀlp av frÄgestÀllningar vill vi fÄ reda pÄ huvudsyftet, nÀmligen att ta reda pÄ hur olika lÀrare arbetar och resonerar kring vÀrdegrundsarbetet i Är 4 ? 6, för att kunna kÀnna igen och förstÄ etiska situationer i klassrummet. VÄra frÄgestÀllningar Àr följande: Vad anser lÀrare ingÄ i omrÄdet etik och moral? Vilka etiska situationer kan man finna i klassrummet? Vad anser lÀraren om sin egen etikundervisning? Studien Àr byggd pÄ fem lÀrarintervjuer och klassrumsobservationer i grundskolan Är 4- 6.

Specialpedagogen - spindeln i n?tet -En systematisk litteratur?versikt kring l?rares och rektorers f?rv?ntningar p? specialpedagogens arbetsuppgifter i grundskolan.

Specialpedagogens roll har sedan tidigare inte varit tydligt uttalad. I tidigare genomf?rda studier har resultaten p?visat att det f?rekommer skilda f?rv?ntningar p? specialpedagogens arbetsuppgifter hos b?de l?rare och rektorer. Syftet med studien ?r att sammanst?lla befintlig forskning kring l?rares och rektorers f?rv?ntningar p? specialpedagogens arbetsuppgifter inom grundskolan.

Trygg eller otrygg, vad spelar platsen för roll? Analys av en boendeundersökning i södra Malmö

Denna uppsats Àmnar öka förstÄelsen för vad som gör att en del platser Àr trygga och andra platser Àr otrygga med utgÄngspunkt i fyra av Malmös bostadsomrÄden. För att besvara uppsatsens frÄgestÀllningar har en kombination av kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder genomförts. Analys av respondenternas svar har bidragit till identifiering av tre kategorier av fritextsvaren. Resultatet av uppsatsen visar att upplevelser av fysisk och social oordning samt kriminalitet/gÀng anges som viktiga faktorer för vad som gör en plats otrygg. Visuell kontroll som frÀmst syftar till belysning har visat sig vara en annan viktig faktor, dock inte lika viktig i omrÄden med majoriteten individer av utlÀndsk bakgrund.

Whistleblowing - Ett samspel mellan organisation och individ

DÄ arbetsplatserna kan upplevas som allt tystare Àr det av vikt att det trots allt finns individer som larmar om oegentligheter inom de egna organisationerna. Individer som gör sÄ kallas whistleblowers och denna studie syftar till att försöka förstÄ en del i de bakomliggande orsakerna till detta beteende. Vi har studerat vilken betydelse den rÄdande organisationsstrukturen samt individens inre principer har för whistleblowing. Studien Àr kvalitativ och bestÄr av fem intervjuer med sÄvÀl personer som agerat whistleblowers, samt personer som i sin yrkesroll fyller en funktion som whistleblowers. Alla vÄra intervjupersoner Àr kopplade till mÀnniskovÄrdande organisationer.

?Vi gör som vi alltid gjort men tÀnker nytt? : En intervjustudie med fokus pÄ förskollÀrares förÀndrade syn kring sin yrkesroll

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att beskriva förskollÀrares tankar kring sin yrkesroll. Vi vill undersöka vilka faktorer som kan inverka samt vilka möjligheter och hinder som kan uppstÄ i det praktiska yrkesutövandet. Vi vill ta reda pÄ vilken betydelse arbetslaget har för att förskollÀrare utvecklas i sin yrkesidentitet. Genom kvalitativa intervjuer har vi fÄtt möjlighet att ta del av förskollÀrarnas egna tankar. Det empiriska materialet tillsammans med litteraturstudier har gett oss underlaget till vÄr analys och diskussion.

Fritidspedagogens yrkesroll : En studie om fritidspedagogers syn pÄ sin yrkesroll

Undersökningen var grundad pĂ„ hur fritidspedagoger ser pĂ„ sin yrkesroll. Om deras utbildning stĂ€mmer överens eller skiljer sig med deras arbetsuppgifter? Är fritidspedagogens yrkesroll bred och varierande? Fritidspedagogen Ă€r idag involverad i bĂ„de skolverksamheten och fritidshem. För att förtydliga syftet undersöktes fritidspedagogernas arbete i bĂ„de fritidshemmet och i skolverksamheten, vilka uppgifter har fritidspedagogerna och hur ser de pĂ„ sin yrkesroll. Metoden som anvĂ€nds Ă€r kvalitativa intervjuer.

Socialt Spelande : Etik och moral i onlinespel utifrÄn spelarnas egna upplevelser

I ett samhÀlle dÀr datorspelare anses vistas i en högst amoralisk miljö, vill vi med den hÀr studien granska hur etik och moral ter sig i den virtuella vÀrlden via ett symboliskt interaktionistiskt perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer har elva spelare av onlinespel fÄtt redogöra för sin egen upplevelse av den interaktion de genomgÄr dagligen. Med hjÀlp av utförliga teorier kring etik och moral, symbolisk interaktionism och spelkultur har studien ett brett teoretiskt underlag som appliceras i en hermeneutisk analys. Resultatet visar att etik och moral existerar i onlinespel, samtidigt som amoraliteten. Det verkar röra sig om tvÄ olika kulturer.

Etiken i praktiken : En studie om lÀrares hantering av etik och moral i skolvardagen

Undersökningar visar pÄ att mÄnga lÀrare upplever det svÄrt att hanterafostransuppdraget, bÄde ur ett tidsmÀssigt och ett didaktiskt perspektiv. Syftet med denhÀr studien Àr att ta del av berÀttelser av hur de hanterar fostransuppdraget med fokuspÄ elevernas etik och moral samt att undersöka hur man lÀr sig hantera uppdraget.Studien har utförts ur ett hermeneutiskt perspektiv och empiriskt material har samlatsin genom intervjuer med gymnasielÀrare. Resultaten visar pÄ att kursplanernas innehÄllhar betydelse för hur mycket utrymme lÀraren ger Ät vÀrdegrundsfrÄgor. LÀrarehanterar elevernas etik och moral olika beroende pÄ situation och problemets karaktÀr.LÀrarnas egna mÄl Àr bland annat att fÄ lektionerna att fungera, att eleverna kÀnnertrygghet i klassrummet och att öka elevernas förstÄelse för andra mÀnniskor. För attlÀra sig hantera uppdraget krÀvs att vara dÀr det hÀnder och att vÄga diskutera etik ochmoral med eleverna.

Rationalitet : En jÀmförande studie och analys av olika definitioner och anvÀndande av begreppet rationalitet i förhÄllande till moral standing

Jag ska i denna uppsats ta upp tre olika filosofers definitioner och anvÀndande av begreppet rationalitet och analysera, tolka och jÀmföra dessa. De filosofer jag har lÀst in mig pÄ skiljer sig i det att de argumenterar för olika normativa filosofier. Jag har lÀst Kant som Àr deontolog, Singer som Àr utilitarist och Regan som Àr rÀttighetsteoretiker. Jag kommer att introducera och analysera varje enskild filosofs definition och anvÀndande för att sedan jÀmföra och söka efter likheter och skillnader. Jag kommer ocksÄ att diskutera vad dessa skillnader och likheter kan bero pÄ och vad det kan ge för resultat.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->