Sök:

Sökresultat:

658 Uppsatser om Framtidssäkra informationssystem - Sida 3 av 44

Informationssystem för Àrendehantering

Detta examensarbete Àr genomförd som en explorativ fallstudie pÄ Àrendehanteringssystem för att se vilken pÄverkan dessa system har pÄ företagen som anvÀnder dem. Tidigare forskning har visat mÄnga fördelar frÄn enskilda funktioner inom Àrendehantering och Àrendehanteringssystem, men det finns en avsaknad av undersökningar som tittar pÄ dessa system som helhet. Examensarbetet genomfördes som en sÄ kallad single case fallstudie pÄ Àrendehanteringssystemet SupportPoint som Àr utvecklat av företaget Syscom..

Opera ? Operativ TĂ„ginformation

Uppsatsen redogör för resultatet av en förÀndringsanalys av informationssystemet Opera ? Operativ TÄginformation samt dess samverkan med andra informationssystem. Vi ger Àven ett flertal förÀndringsförslag angÄende Opera. Det primÀra mÄlet Àr att utifrÄn analysen ge fÀrÀndringsförslag angÄende Opera och dess informationssystemarkitektur. För att detta skulle vara möjligt har vi kartlagt Opera och den interaktion som sker med andra informationssystem.

Strategier för att hantera hinder vid utveckling av transnationella informationssystem

Det hÀr arbetet Àr en generell forskning om transnationella informationssystem. Det Àr viktigt att informationsflöden inom en organisation kan överföras utan nÄgot hinder. För att lyckas med det bör organisationer lÀgga en del av sina resurser pÄ arbetet med IT lösningar. Informationsflöden som skrider över ett lands grÀnser bör sÀrskilt beaktas. Multinationella företag bör tÀnka pÄ att problematiken med byggandet av IS arkitekturen ökas kraftigt pÄ en internationell nivÄ.

GenuspÄverkan vid utveckling och anvÀndning av informationssystem

Syftet med forskningen Àr att ge lÀsaren en ökad förstÄelse för genus och dess pÄverkan bÄde för utvecklandet och för anvÀndandet av ett informationssystem. För att kunna uppnÄ detta beaktas samhÀllet och skillnader hos könen. I samhÀllet finns det normer och etiska angivelser som pÄverkar vÄrt sÀtt att vara. I oss sjÀlva finns det skillnader i hjÀrnan mellan könen, vilket ocksÄ pÄverkar vÄrt sÀtt att tÀnka. Genom att beakta dessa skillnader har vi gjort det möjligt att förmedla en kunskap rörande genuspÄverkan inom informationssystem.

KaraktÀristika vid design av interorganisatoriska informationssystem för virtuell informationssystemutveckling

Numera satsar allt fler systemutvecklingsorganisationer pÄ virtuella utvecklingsteam för att dÀrmed öka effektiviteten och konkurrensfördelarna i informationssystemut-vecklingen. TillÀmpning av virtuella utvecklingsmetoder skapar stora utmaningar bÄde nÀr det gÀller teknik och kommunikation. Virtuell samverkan stÀller krav pÄ en helt ny typ av utveckling och implementering dÄ IT-baserade interorganisatoriska informationssystem som knyter samman olika deltagande parter och som ska stödja kommunikation och affÀrsprocesser i nyskapade virtuella organisationer ska designas. Denna rapport undersöker eventuella skillnader mellan designen av traditionella in-formationssystem och designen av ett webbaserat interorganisatoriskt informationssy-stem för virtuella informationssystemutvecklingsorganisationer. Undersökningen genomförs i form av litteraturstudier dÄ sÄvÀl svenska som utlÀndska vetenskapliga publikationer granskas och analyseras.

Metoder för utformning av informationssystem, samt rekommendationer till processtyrningssystem

Informationssystem utgör en allt viktigare del av förbÀttringsarbetet i organisationer. Av den anledningen bidrar ett företags förmÄga att sammanstÀlla och hantera sina informationsflöden till allt större konkurrensfördelar, vilket i sin tur uppmÀrksammat behovet av informationssystem som motsvarar intressenternas önskemÄl. Ett informationssystem som inte motsvarar organisationens behov bidrar sÄledes till kvalitetsbristkostnader i verksamheten. Merparten av de befintliga behovsinsamlingsmetoderna förutsÀtter att intressenterna till ett informationssystem Àr uppenbara, nÄgot som Àr ett felaktigt antagande. Av den anledningen Àr det svÄrt för verksamheter att utan tidigare erfarenheter av liknande arbetssÀtt genomföra en vÀl genomarbetad behovsinsamling.

Den smarta kartan : En teoretisk diskussion om geografiskt informationssystem i ledningssystem

Den pÄgÄende utvecklingen med informationssystem och den ökade tillgÄngen till information via dessa system ökar kraven pÄ den militÀra personalen att hantera denna stora mÀngd information.Information om aktörer i ett stridsomrÄde samt den terrÀng aktörerna befinner sig i Àr en förutsÀttning för att genomföra militÀra operationer. Som följd av denna informationsmÀngd behöver informationssystemen utvecklas för att kunna ge bÀttre beslutsunderlag.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilken militÀr nytta man skulle kunna uppnÄ med ett geografiskt informationssystem (GIS) för beslutsfattarna i en militÀr insats. Dessutom skall uppsatsen undersöka hur ett GIS bör vara utformat för att stödja personalen med beslutsfattande.Undersökningen sker genom bÄde komparativ litteraturstudie och beskrivning av teorier och metoder.Resultatet pekar pÄ att GIS bör kunna bidra till den militÀra nyttan med att möjliggöra ett informationsöverlÀge gentemot en motstÄndare. Vidare pekar resultaten pÄ att rÀtt design pÄ GIS underlÀttar för anvÀndaren men att det ÀndÄ krÀvs utbildning för att nyttja GIS fullt ut..

Att fastna i det interna nÀtet : Ett arbete i att inkludera hela organisationen i informationssystem som intranÀt.

Detta examensarbete har gÄtt ut pÄ att genom Informationsdesign, och frÀmst textdesign, hitta ett sÀtt att underlÀtta och locka ovana datoranvÀndare till att anvÀnda nya informationssystem som intranÀt. Eftersom mÀnniskan belastas tungt kognitivt nÀr hon stÀlls inför uppgifter hon inte har nÄgon förkunskap i eller fÄr utbildning i. I min studie har jag arbetat med Swecon, som Àr ett affÀrsomrÄde i koncernen LantmÀnnen. Swecon, som var min fallstudie i detta arbete, har problem med anvÀndningen av ledningssystemet pÄ det nya intranÀtet.  Medarbetarna, mestadels ovana datoranvÀndare, upplever det som svÄranvÀnt och anvÀnder det dÀrför inte.Kvalitativa och kvantitativa studier har gjorts pÄ Swecon för att bekrÀfta problemet, förstÄ problemet samt hitta en lösning. Utefter detta har en prototyp tagits fram..

Legacy system: organisationers anvÀndning av systemförvaltning för att hantera legacy systemproblem

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur man med hjÀlp av systemförvaltning kan hÄlla liv i ett gammalt informationssystem som ska klara av att stödja affÀrsverksamhetens förÀnderliga behov och krav. Vi ville ocksÄ ta reda pÄ hur organisationer undviker att deras informationssystem fÄr problem som till exempel systemöar, spagettistruktur och rigida strukturer. I denna uppsats har vi kommit fram till att man med en bra systemförvaltning kan undvika mÄnga av problemen som finns med gamla, stora och affÀrskritiska informationssystem. Vi har sett att man inte mÄste följa en specifik systemförvaltningsmodell för att kunna utföra systemförvaltning, men det verkar underlÀtta med en modell. Centralisering verkar vara ett bra sÀtt att undvika lokala varianter med egna tillÀgg av funktionalitet i informationssystemet.

AnvÀndarvÀnlig systemdesign

Rapporten Àr skriven pÄ svenska. För att utveckla anvÀndarvÀnliga system finns ett flertal riktlinjer angÄende hur man ska designa systemet. Rapporten tar huvudsakligen upp de designprinciper som Professor Donald Norman utvecklade, och som behandlar varje omrÄde i ett informationssystem. Det finns Àven andra riktlinjer som beskriver anvÀndarprinciper och universal design, och som med fördel kan följas vid design av ett informationssystem. En grupp pÄ North Carolina State University i USA Àr en av mÄnga som har utvecklat sju principer för att behandla anvÀndarvÀnlighet[1].

Upphandlingsmetoder gÀllande informationssystem : en studie

Dagens affÀrsklimat gör att informationssystem (IS) anvÀnds mer och mer i verksamheter för att skapa fördelar gentemot konkurrenter och effektivisera verksamheten. Utvecklingsarbetet av ett IS kan ofta leda till att uppsatta tids- och budgetramar överskrids och vissa IS realiseras överhuvudtaget inte.Upphandlingsprocessen av ett IS har visat sig vara en bov i detta drama dÄ kunden inte alltid vet hur han eller hon ska köpa in det system som svarar bÀst mot verksamhetens behov. Detta arbete har dÀrför undersökt vilka problem och framgÄngsfaktorer som Àr specifika för denna process för att sedan undersöka om de upphandlingsmetoder som presenterats i detta arbete ger tillrÀckligt stöd för att lösa eller i alla fall minska de identifierade problemen.Arbetet visar Àven hur en vÀl genomförd upphandlingsprocess pÄverkar ett informationssystems kvalitet. De framgÄngsfaktorer och problem som har identifierats har Àven anvÀnts till att utforma ett ramverk betrÀffande upphandlingsprocessen av ett IS..

Implementering av informationssystem : en studie utförd vid Nordic Lubricants AB

Bakgrund: Information har kommit att bli en alltmer kritisk ingrediens i dagens samhÀlle. Detta har drivit utvecklingen av informationsteknologi (IT) och informationssystem (IS), vilket har gjort det möjligt för organisationer att bearbeta stora mÀngder information. Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva implementationsprocessen av ett informationssystem utifrÄn ett organisatoriskt perspektiv snarare Àn utifrÄn ett tekniskt sÄdant. Vi Àmnar analysera processen och de eventuella problem som denna medför genom att anvÀnda tvÄ olika perspektiv; nÀmligen det hÄrda och det mjuka perspektivet.AvgrÀnsningar: Uppsatsen behandlar inte uppköp som sÄdant. Vi inriktar oss pÄ implementationsprocessen av ISP i Nordic Lubricants AB.

Implementering av informationssystem : en studie utförd vid Nordic Lubricants AB

Bakgrund: Information har kommit att bli en alltmer kritisk ingrediens i dagens samhÀlle. Detta har drivit utvecklingen av informationsteknologi (IT) och informationssystem (IS), vilket har gjort det möjligt för organisationer att bearbeta stora mÀngder information. Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva implementationsprocessen av ett informationssystem utifrÄn ett organisatoriskt perspektiv snarare Àn utifrÄn ett tekniskt sÄdant. Vi Àmnar analysera processen och de eventuella problem som denna medför genom att anvÀnda tvÄ olika perspektiv; nÀmligen det hÄrda och det mjuka perspektivet. AvgrÀnsningar: Uppsatsen behandlar inte uppköp som sÄdant.

Data Warehouse: faktorer bakom anvÀndartillfredsstÀllelse

AnvÀndartillfredsstÀllelse har visat sig vara ett viktigt mÄtt pÄ informationssystems framgÄng. Mycket forskning om anvÀndartillfredsstÀllelse med traditionella informationssystem har utförts. Data Warehouse Àr dock ett nytt fenomen som pÄ flera sÀtt skiljer sig frÄn traditionella informationssystem. Denna uppsats syftar till att utforska vilka faktorer som Àr viktiga för anvÀndartillfredsstÀllelse med Data Warehouse samt att diskutera kring dessa faktorers betydelse. För att kunna göra detta har en flerfallsstudie med fem anvÀndare utförts.

Teoretisk mognadsgrad vid konsolideringar av informationssystem: en fallstudie vid ett energiföretag

Vi lever idag i ett informationssamhÀlle, dÀr mÀngden av information och informationssystem tenderar att öka med tiden. Företag strÀvar hela tiden efter en ökad kontroll av sina informationssystem och dÀrför har begreppet ?konsolideringar av informationssystem? blivit ett populÀrt koncept. Begreppet Àr nytt och i dagslÀget finns ingen sammanstÀlld teori med ÄtgÀrdsförslag som företag kan nyttja i sina konsolideringsarbeten, vilket dock författarna till denna uppsats gjort. I uppsatsen sammanstÀlls och kategoriseras de olika konsolideringsteorierna, och en empirisk studie av ett företags teoretiska mognadsgrad gÀllande konsolideringar redovisas.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->