Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 6 av 52

Trolley Innovation Project - Serveringsvagn för flygindustrin

Bachelor thesis, Trolley Innovation Project, has been unique in the sense that it has been carried out over the borders of Sweden. Iacobucci S.p.A, located outside of Rome in Italy is one of the largest manufacturers of interior equipment for aircraft in the world. With approximately 30% of the market Iacobucci S.p.A is one of the world's largest manufacturers of catering trolleys.The aim has been to produce a new competitive catering trolley for the airline industry. With customers and users in focus, the project team found that weight, ease of use, ergonomics and design were important aspects. Having a low weight of all the interior is particularly important when there is lots of money for the airlines to save in reduced fuel costs.

Innovationsstöd i tidigt skede : hur pÄverkas Sveriges internationella konkurrenskraft

In a globalized world, competitiveness is based on the high IP (intellectual property) of our export products and innovations are therefore important for new companies to establish and develop. ItÂŽs not enough to just have big international companies but it is also necessary to invest in new companies that can be competitive in the future. By helping entrepreneurs with innovation support in the early stages, new technology-based businesses are established and developed. The purpose of this paper was to examine how innovation support in the early stages affects the establishment and development of new technology-based companies. Furthermore, we investigated how this will affect Sweden's international competitiveness.

Dynamate Industrial Services ? En framgÄngssaga : Examensprojektet beskriver industriorganisationen Dynamate Industrial Services (DIS) arbete som faller inom ramen för innovation. UtifrÄn innovationsteorier och empiriska studier av företaget, föreslÄs för

BakgrundDynamate Industrial Services (DIS) Àr en organisation som levererar tjÀnster till produktions- och tillverkningsindustrin. De arbetar inte uttalat med innovation men intresset och vetskapen om dess relevans för organisationens överlevnad i dagens ekonomiska samhÀlle ligger till grund för det hÀr examensprojektet.ProblemformuleringUtmaningen Àr att identifiera och visa kopplingar till teorier om innovation och vilka konkurrensfördelar de ger. PÄ sÄ vis kan DIS uttalat utveckla innovationsarbetet och stÄ sig bÀttre pÄ marknaden.SyfteHuvudsyftet med examensprojektet Àr att tydliggöra de interna processerna pÄ DIS som potentiellt faller inom ramen för innovation och eventuellt ge förbÀttringsförslag kopplade till innovation. Syftet kopplat till lÀrandemÄlen Àr ocksÄ att fÄ kunskap och förstÄelse för innovativa processer och hur dessa tar sig uttryck i arbetslivet.MetodDet empiriska materialet i examensprojektet inhÀmtades genom en kreativ övning samt fem semistrukturerade intervjuer. Den empiriska informationen har dÀrefter vÀgts mot den teori som selekterats och Àr av relevans för denna typ av studie.

Kundens bidrag i innovationsprocessen : En studie om anvÀndande av kunder för att upptÀcka latenta behov

Title: The customer?s contribution to the innovation-process ? a study of using customers to discover latent needs. Level: Final assignment for Bachelor Degree in Business Administration Author: Robert Klein Supervisor: Agneta Sundström Date: 2014-06 Aim: The purpose of this study is to gain enhanced understanding of what knowledge costumers contribute with in an innovation-process lead by a producer of goods, and how that knowledge is used to fulfill latent needs. The area of research has formerly described which results customer-involvement lead to, but have been scarce in describing how results are produced. Method: From a qualitative onset, a case-study collecting data through observations and interviews capturing customer knowledge contributions, and producer use of fetched knowledge has been conducted. Data has been analyzed using a grounded theory approach. Results have been processed in several steps in which material has been categorized and enriched continuously. Result & Conclusions: Customer-knowledge is broken down into market-knowledge, everyday-knowledge, and specialist-knowledge, which all are significant to a producer of goods.

Att mÀta innovativ kultur : En fallstudie av Eskilstuna kommuns medarbetarenkÀt

Innovationsproduktiviteten har blivit allt viktigare i vÄrt samhÀlle och ses som en förutsÀttning för att skapa framgÄngsrika organisationer. Innovationer springer ur mÀnniskors kreativitet och initiativförmÄga och innebÀr att omsÀtta kunskap, kompetens och idéer till praktisk nytta.  Det förefaller som om innovation endast blomstrar under rÀtt organisatoriska omstÀndigheter. KÀrnan i den innovativa organisationen Àr en kultur som agerar vÀgvisande med en tro pÄ mÀnniskan. Nyckeln till innovation blir sÄledes organisationers förmÄga att förhÄlla sig till förÀndring i en ofta kaotisk miljö med mÀnniskan i centrum. Som ett led i detta arbete behöver organisationer kontinuerligt ta temperaturen för att tydliggöra bÄde den nuvarande och den önskade kulturen.

Innovationssystem för medicinsk teknik i Stockholm : En undersökning av centrala omstÀndigheter för organisatorisk samverkan

Introduction In order to foster innovation of medical devices within the healthcare sector, a collaboration project, PUSH, has been initiated including the hospitals managed by the Stockholm County Council. The collaboration aims to capture ideas from employees and turn them into so called ?high-practice? products as well as facilitate the possibilities for medical device companies to try out their products in the settings of healthcare. Collaborations for innovation, comparable to the PUSH project, can be found in both Swedish and foreign regions, but some of them fail to survive due to obstacles affecting the progress of each collaboration. Avoiding the same destiny will be a challenge to the PUSH project.Purpose The purpose is to search for factors affecting organizational collaboration concerning innovation systems for medical device development.

Team, motivation, belöning, arbetstillfredsstÀllelse

Denna uppsats syftar till identifiera och förklara sambandet mellan belöning, inre motivation, yttre motivation och arbetstillfredsstÀllelse med teamprestationer vid produktinnovation. För att kunna uppnÄ vÄrt syfte har vi utfört en surveyundersökning genom telefonenkÀter med 69 företag. Vi fann ett positivt samband mellan teamarbete och teamprestationer vid skapande av innovationer. Vi fann ocksÄ att belöningar ökar chansen för en individ i ett team att bli arbetstillfredsstÀlld vilket leder till en framgÄngsrik innovationsprocess. Om företag ska lyckas skapa framgÄngsrika innovationer mÄste de ge innovatörer incitament i form av belöningar vilket ger upphov till arbetstillfredsstÀllelse och en mer framgÄngsrik innovationsprocess..

Frihet eller struktur - vad gynnar kreativitet, innovation och hÀlsa i organisationen? : En kvalitativ studie kring fyra ledares uppfattningar

SamhÀllet Àr förÀnderligt och pÄverkas av globala faktorer. Arbetslivet tvingas till kontinuerlig utveckling och anpassning till rÄdande omstÀllningar. Företag och organisationer mÄste stÀndigt förnyas och utvecklas för fortsatt existens. TvÄ begrepp som anvÀnds i samband med utveckling och förnyelse i organisationer Àr kreativitet och innovation. Syftet med den hÀr undersökningen var att beskriva och analysera vilka övergripande faktorer som ledare uppfattar pÄverka kreativitet och innovation i organisationen.

Den innovativa förmÄgans förutsÀttningar: En studie av organisationer inom Internetbranschen

Nowadays, the world around us is changing faster and faster, the globalization is increasing and harder competition puts extra pressure on companies to be more innovative than ever before. One of the fastest changing industries is the IT industry where the actors always have to be up to date to keep their competitive advantage. The authors want to find out what makes some companies in this industry more innovative than others by examining what internal elements that are necessary for innovation. Much research has already been carried out within the field of innovation and especially about innovation management, although less research exists about smaller, non high tech service companies. Therefore the authors also tries to find out how applicable today?s theories are on this special field and thereby fill a smaller gap in today?s research.

Samspel mellan miljo?politik, innovation och teknikutveckling : Fallstudier om svenska avlopp, kylska?p och bilar

Within process or manufacturing industries, the production of goods and services or the products themselves may have negative side effects such as pollution. An important task for environmental policy is to control and limit these pollutions, for example via regulatory measures. Although, the efficiency of such measures vary greatly between different industries and an increasingly important task for environmental policy is then to encourage companies to engage in environmentally motivated innovation. Governments can utilize other measures than regulation to indirectly decrease pollution. This thesis aims to analyze such activities and how it affects the innovativeness of wastewater treatment, refrigeration and automobile manufacturing industries.

Innovationsprocesser i SME-företag : FrÄn idé till kommersialisering

Objective: For a long-term and viable economic development to take place in a country it needs to promote creativity and innovation in enterprises. The study applies the process model to study the process of innovation in innovative companies in Sweden. The study also applies the technology commercialization model to indicate the ability of companies to commercialize the technology to the market.Main purpose: The purpose of this work is to study how companies in Sweden proceed with an idea generation and if they manage to commercialize these ideas.Method: This study used a qualitative approach. Multiple case studies & interviews.Conclusion: The innovative ideas in innovative SME:s in Sweden is emerged from randomly events and from systematic developments. Consumer chock is the trigger who draws focus on the idea.

Informations- och Kommunikationsteknologins betydelse för affÀrsmodeller i förlagsbranschen

Syfte: Syftet med vÄr undersökning Àr att bidra med en bredare förstÄelse för komplexiteten som ICT kan ge upphov till i framtagandet av nya affÀrsmodeller. Genom en bredare förstÄelse vill vi bidra till att förbÀttra de förutsÀttningar som ICT kan möjliggöra till för mindre svenska bokförlag pÄ en digitaliserad marknad. Metod: Vi har anvÀnt oss av primÀrdata i form av kvalitativa intervjuer, samt sekundÀrdata bestÄende av relevant statistik gÀllande priskÀnslighet och benÀgenheten att vilja lÀsa e-böcker. För att nÄ en tillförlitlig slutsats har vi valt att lyfta fram teori som berör affÀrsmodeller och förÀndringen av dessa. Slutsats: ICT har viss betydelse hos mindre svenska förlag i arbetet med att utveckla nya affÀrsmodeller.

TvÀrvetenskap pÄ EHL - Ett mÄste för fortsatt innovation.

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att undersöka och skapa en större förstÄelse för hur tvÀrvetenskaplig forskning tillÀmpas pÄ Ekonomihögskolan i Lund för att skapa innovation. VÄrt mÄl Àr att tillÀmpa befintlig teori pÄ insamlad empiri för att tillsammans med vÄr uppfattning fÄ insikt i hur en kunskapsintensiv organisation i universitetsmiljö följer de teoretiska referenser som finns till en sÄdan organisation. Genom en deskriptiv ansats undersöker vi empirin genom ett induktivt förfaringssÀtt. Vi anvÀnder en kvalitativ metod som bygger pÄ intervjuer med personer i ledningspositioner pÄ Ekonomihögskolan i Lund. I fallstudien anvÀnds teorier kopplade till kunskapsintensiva företag och styrning av dessa.

Innovation pÄ de sju haven : En studie av SMF vilka etableras i komplexa globala nÀtverk genom specialiserade resurser

Syftet med denna uppsats Àr att studera hur smÄ- och medelstora företag (SMF) genom resurser kan etableras och utvecklas inom globala affÀrsnÀtverk. Detta för att öka förstÄelsen teoretisk, samt att förklara den empiriska situation vilken uppsatsen bygger pÄ. DÀr innovativa svenska SMF under senare Är skapat nya möjligheter pÄ en global offshoremarknad genom innovation. En marknad dÀr de Àr smÄ aktörer gentemot sin omgivning, men ÀndÄ tillÄts inneha en stark position. Vidare har uppsatsen har en kvalitativ ansats och fallstudie har tillÀmpats.

FrÀmjande och hÀmmande faktorer för innovationsspridning inom sjukgymnastik: En litteraturöversikt

Behovet och förekomsten av innovation och forskning inom sjukgymnastik ökar, dÀremot finns brister i innovationsprocessen som gör att de senaste innovationerna inte anvÀnds i praktiken. Anledningen till detta kan vara mÄnga och finnas pÄ olika nivÄer i vÄrdprocessen. Innovationens och yrkesutövarens egenskaper, patienten, socialt och organisatoriskt och ekonomisk och politisk bakgrund kan vara omrÄden som pÄverkar innovationsspridningen Syftet med studien var att undersöka förutsÀttningarna för innovationsspridning inom sjukgymnastikens arbetsfÀlt. Rapporten var en systematisk litteratursammanstÀllning. Databaserna som anvÀndes för sökningen var AMED, PubMED och ProQuest.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->