Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 7 av 52

TvÄ börsnoterade industriföretag : Om och hur de anvÀnder sig av personalen som innovativ kraft

Sammanfattning:Denna uppsats syftar till att undersöka om och hur stora industriföretag anvÀnder sig av personalen som en innovativ kraft. Olika teoretiker beskriver innovation pÄ olika sÀtt. Bland annat sÄ hÀvdar Parker och Kerrie (2003) att det Àr ett proaktivt beteende som leder till innovationer, och att det Àr tillvÀgagÄngssÀttet i sig som Àr en innovation. Drucker (2000) och Dobni (2005) tycks vara ense om att en innovation Àr ett tankesÀtt. Jag fann ett intresse i att undersöka hur mina valda företag tycks uppleva innovationer.

Crowdsourcing: hur motiveras deltagande och vad innebÀr det för innovation? : En kvalitativ studie baserad pÄ Etsy.com

Innovation Ă€r ett vĂ€l debatterat Ă€mne inom företagsvĂ€rlden liksom för forskningsvĂ€rlden och beskrivs oftast som motorn för ett företags tillvĂ€xt. Dess betydelse Ă€r nĂ„gonting som har forskats pĂ„ lĂ„ngt bakĂ„t i historien. Men pĂ„ senare tid, har en kombination av olika faktorer, för att inte nĂ€mna de teknologiska framsteg som gjorts de senare decennierna, haft ett stor inflytande pĂ„ hur innovation idag har förĂ€ndrats. De nĂ€rmaste Ären har innovation och dess process blivit allt kortare och den aktiva konkurrens som sker i dagens marknad har lett fram till en ny sorts innovation, sĂ„ kallad Öppen innovation (Chesbrough H. , 2003a), vilken tillför till dagens innovation nya sĂ€tt för företag och organisationer, inte bara att verka inom företagets ramar, utan att Ă€ven interagera med sin nĂ€romgivning för att skapa innovation.

Informations- och Kommunikationsteknologins betydelse för affÀrsmodeller i förlagsbranschen

Syfte: Syftet med vÄr undersökning Àr att bidra med en bredare förstÄelse för komplexiteten som ICT kan ge upphov till i framtagandet av nya affÀrsmodeller. Genom en bredare förstÄelse vill vi bidra till att förbÀttra de förutsÀttningar som ICT kan möjliggöra till för mindre svenska bokförlag pÄ en digitaliserad marknad. Metod: Vi har anvÀnt oss av primÀrdata i form av kvalitativa intervjuer, samt sekundÀrdata bestÄende av relevant statistik gÀllande priskÀnslighet och benÀgenheten att vilja lÀsa e-böcker. För att nÄ en tillförlitlig slutsats har vi valt att lyfta fram teori som berör affÀrsmodeller och förÀndringen av dessa. Slutsats: ICT har viss betydelse hos mindre svenska förlag i arbetet med att utveckla nya affÀrsmodeller.

En Mobil Jukebox : Undersökning av Intresset För en Innovationsprodukt

The mobile jukebox is an idea for a new kind of smartphone application that would allow users to dictate the music playing at various establishments. The mobile nature of the innovation allows for the possibility of a more ubiquitous service. Conducting a quantitative as well a qualitative study, the authors have found significant interest in this innovation service among potential users and potential distributors of the service. Furthermore, it is shown what aspects are important for decision makers to make a decision on whether to integrate the service into the operation of potential distributors of the service.  .

The Innovation Process - from Invention to Innovation: A case study of the company True

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och förklara hur processen av att omvandla en invention till en innovation kan se ut. Detta genom att granska de olika steg som lyfts fram som centrala inom existerande teorier kring innovationsprocesser. Vidare syftar vi till att utifrÄn dessa teorier undersöka om de fullt ut kan anvÀndas för att förklara ett företags fall eller framgÄng vid en innovationsprocess. Metod: Vi har utfört en abduktiv fallstudie dÀr vi samlat primÀrdata dels genom personliga intervjuer, dels via telefonintervjuer. SekundÀrdata kommer frÄn internet i form av de berörda företagens officiella hemsidor, samt presentationsmaterial frÄn företaget True.

Hur utövas makt nÀr innovationer skapas?

I dagens samhÀlle sker förÀndringar mycket snabbt och dÀrigenom Àr innovation en nödvÀndig förutsÀttning för framgÄng och kanske till och med för överlevnad av organisationen. Det Àr pÄ grund av detta som innovation har tagit sig till toppen av agendan i organisationer runt om i vÀrlden. Innovation, som tidigare endast sÄgs som en output frÄn forskning och utveckling, har idag fÄtt hög prioritet i företagen och berör alla anstÀllda pÄ ett företag. Effektiv innovation behövs för att förbÀttra en organisations förmÄga att vara konkurrenskraftig. Företag behöver utveckling, nya idéer och nya produkter för att vara konkurrenskraftiga i framtiden.

Human Stem Cell - European National Innovation Systems and Patents

The purpose of this paper is for the reader to realise how national innovation systems are deeply intertwined with the legal background of a country and to understand the processes that involves national innovation systems specifically regarding the stem cell / genetics research and how the need for specific community law must be considered targeting the stem cell patents. The legal part will try to answer: Why is it important given the actual state of the European stem cell national innovation systems for the European Commission to take a stand and tackle issues regarding the patenting of the human stem cell innovations? This is done from a country industry analysis (business approach) and then linking it with competition law from a community stand point of view (that tackles biotechnology issues). In order to achieve this the paper is divided into three separate analyses beginning with a theoretical background of general biotechnology / genetic terms that will enable the reader to have a general understanding of the importance of this kind or research ( genetics / stem cell research). The chosen countries case studies exemplify very diverse economies and development perspective from the traditionally R&D intensive to the least and from the biggest countries in Europe to one of the smallest, thus giving cultural, legal, economic and scientific variety..

Drivkrafter & Bromsklossar för Innovation i Professional Service Firms - En fallstudie av tvÄ Big Four byrÄer

SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: Drivkrafter & Bromsklossar för Innovation i Professional Service Firms ? En fallstudie av tvĂ„ Big Four byrĂ„er Seminariedatum: 4 juni 2008 Ämne/kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivĂ„, 15 poĂ€ng Författare: Noel Lindell, Sebastian Sedeki, Christofer Österlindh Handledare: HĂ„kan Lagerquist Nyckelord: TjĂ€nsteinnovation, Processinnovation, Professional Service Firm, Big Four, Innovation Syfte: Syftet Ă€r att skapa en djupare förstĂ„else för hur man arbetar med innovation och vilken syn man har pĂ„ innovation i Big Four byrĂ„erna. Vi strĂ€var efter att förklara hur man arbetar med att tillvarata inventioner, hur innovation uppstĂ„r inom olika fĂ€lt och i vilken utstrĂ€ckning. Ambitionen Ă€r att vĂ„rt resultat ska vara normativt för hur man ska kunna öka innovationsgraden i en Big Four byrĂ„. Metod: Studien Ă€r en kvalitativ fallstudie med abduktiv ansats.

Att bygga kundrelationer med hjÀlp av communities

The advancements in digital technology and its availability contribute to the transfer of companycentricproduct development and value creation to networks or communities. It also changes the basisfor creation of customer relationships as described in previous research on Customer relationshipmanagement (CRM). The purpose of this case study was to gain an understanding of how companieslike our case study object Memoto who developed a physical product which gets added-value fromdigital product-related services looks upon product-centered communities as a way of buildingcustomer relationships. How Memoto looks upon incentives for participation in product-centeredcommunities was also examined.Our research indicated that firms in the start-up phase (which Memoto was when this study wasconducted) initially want to have more control over the process of innovation and hence have directcontact with end-customers. The reason for this is because they see a need to define the basis forfurther innovation work.

Innovativt ledarskap : En studie om hur innovativt ledarskap utförs i praktiken pÄ smÄ IT-företag

Innovation kan anses vara ett nyckelord för svenskt företagande och forskning pekar pÄ att innovation till stor del Àr en frÄga om ledarskap. Att bryta rutiner och vara nytÀnkande Àr centralt. Utmaningen för innovativa ledare ligger dÀrigenom i att skapa ett företag dÀr nytÀnkande sker naturligt. Uppsatsens syfte Àr att beskriva och analysera hur innovativt ledarskap utförs i praktiken. DÄ tidigare forskning frÀmst rört stora tillverkningsföretag har denna studie inriktats pÄ smÄ innovativa IT-företag.

AffÀrsinkubatorn i Innovationsprocessen : En studie i de roller som uppstÄr dÄ en affÀrsinkubator participerar i en innovationsprocess

Purpose: This study`s purpose is to investigate the role of a business incubator in the strategic decision situations during the process of a new venture startup. It also aims to explore the methods and instruments the incubator and its advisers applies during the process.Methodology: This study is built on the basis of a hermeneutic approach with qualitative method and abductive design. The empirical material collected consist of interviews from two case studies and secondary data collection from different related sources.Theoretical perspective: The theory in the study consists of the elements of previous research on innovation processes and entrepreneurship. To analyze the data, models and theories related to decision making, incubation, process theories and organizational theories.Empirical foundation: The empirical material consists of interviews and data from two completed case studies. Additionally consist a relatively large part of the empirical data out of a comprehensive information retrieval from various secondary sources such as internet, newsletters and annual reports.Conclusion: The assay was able to detect not just one, but a variety of roles that the incubator occupies at different stages of the innovation process.

PÄ vilka sÀtt kan ledarskapet pÄverka - utvecklingsfasen mot ett innovativt smÄföretag :  

This is a study of innovative technologies that are primarily based on collaboration with a client who in this study is called FTG, because they chose to be anonymous. A problem set has been presented, analyzed and worked with. The result of this is that we found some weaknesses in the leadership that have influenced the motivation in the workgroup negatively. The study has focus on changing leadership in order to increase motivation and openness to innovation within the company. With this focus on change in leadership, we have done a basic search for relevant theories related to the topic and found interesting data to work with.

Innovation inom e-handel. En etnografisk inspirerad fallstudie av projektet att utveckla webshop pÄ företaget Josephssons

Denna fallstudie utreder hur ett företag expanderar via ett innovativt projekt. Genom observationer, intervjuer och ÄterberÀttelser har studien en etnografisk ansats för att skapa en bild av hur ett sÄdant projekt kan gÄ till och hur dess olika processer ser ut. Syftet med studien Àr att utifrÄn begreppen: innovation, projekt, projektledning och kunskapsöverföring analysera hur företaget Josephssons genomfört lanseringen av Josephssons Webshop och pÄ vilket sÀtt det pÄgÄende innovativa projektet e?handel genomförs. Författarna har genom en litterÀr fördjupning av de olika begreppen skaffat sig en teoretisk referensram som sedan anvÀnts för att analysera det empiriska materialet.

Vikten av entreprenörskap & innovation för den svenska landsbygden : en litteraturstudie om hur entreprenörskap och innovation kan stödja utvecklingen av en ekonomiskt, socialt och miljömÀssigt hÄllbar landsbygd

Landsbygden stÄr idag inför en rad olika problem. NÄgra av de problem som Àr orovÀckande Àr en dÄlig lönsamhet för företagare pÄ landsbygden, tilltagande urbanisering samt ökande miljöproblem (Internet, Regeringskansliet, 1, 2010). Dessa tillsammans utgör barriÀrer för en hÄllbar utveckling av den svenska landsbygden. I Brundtlandsrapporten, skriven pÄ uppdrag av Förenta Nationerna, Àr hÄllbar utveckling "en utveckling som tillfredsstÀller dagens behov utan att Àventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsstÀlla sina behov" (World Commission on Environment and Development, 1987, s.43). MÄnga gÄnger förknippas hÄllbar utveckling med tre specifika perspektiv; ekonomiskt, socialt, och miljömÀssigt perspektiv (Goosen, 2012).

Konsumentens roll i innovationsprocessen- En studie av LantmÀnnen Cerealia

Syftet med denna uppsats Àr att studera innovations- processen i ett fallföretag för att öka förstÄelsen för konsumentens betydelse och roll i denna. Studien Àr av kvalitativ, explorativ och abduktiv karaktÀr. PrimÀrdata har samlats in med hjÀlp av djupintervjuer med utvalda personer inom LantmÀnnen och LantmÀnnen Cerealia. SekundÀrdata har samlats in frÄn litteratur, vetenskapliga artiklar samt elektroniska dokument. Kapitlet behandlar teorier om begreppet innovation, innovationsprocesser genom tiderna samt olika sÀtt för att integrera konsumenten i processen.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->