Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 25 av 52

Evar : En produktutveckling och formgivning av cykelbelysning med LED som ljuskÀlla

Evar Àr ett examensarbete, om 22,5 HP individuellt utfört av André Runling under vÄren 2012 vid Karlstads universitet, till högskoleingenjörsprogrammet i innovationsteknik och design. Uppdragsgivare för projektet har varit Johan Larsvall, industridesigner och Àgare av Idesign i Stockholm. Handledare pÄ Karlstads universitet har varit Lennart Wihk, industridesigner och universitetsadjunkt. Examinator har varit Fredrik Thuvander, professor och universitetslektor.Idesign Àr en designbyrÄ med kontor pÄ LÄngholmen i centrala Stockholm och har uppdrag för olika företag inom olika branscher, bland annat Silva Sweden AB och myndigheten Trafikverket.Idesign har Trafikverkets uppdrag att komma med förslag pÄ koncept till cykelbelysning för ökad anvÀndning och tillförlitlighet mot dagens anvÀndning. Projektet har initierats av Trafikverket och Idesign skall stÄ för utvecklingen av en belysning Ät Silva.

Access to the market - a question of collaboration?

When contemplating entering an alliance the rationale behind the decision should differ depending on the size of the companies involved as well as on other important factors. The important factors influencing the decision are related to the resource pooling potential of the alliance, the power structure along with the business network the companies are a part of. The analysis has shown proof of a need for cooperation if one wish to succeed in the telecommunication industry and it has also determined which resources that are deemed to be most important to get in touch with, for our study object, to facilitate its access to the market. Those resources are defined as a direct channel to the customer, funds/capital and the access to relevant business networks. To get in touch with these lacking resources, three alternative approaches has been proposed; all of them involving a strategic alliance decision.

Fuzzy front end ur ett ledarskapsperspektiv: en studie av fyra företag

Denna uppsats behandlar hur företag arbetar effektivt med första fasen i produktutvecklingsprocessen, det vill sÀga fuzzy front end. Vi har valt att studera detta utifrÄn ett ledningsperspektiv och undersökt fyra mejeriföretag eftersom det Àr en konkurrensutsatt bransch med snabb produktutveckling. Vi har gjort en fallstudie och intervjuat forskning och utvecklingscheferna pÄ Milko, SkÄnemejerier, Arla Foods och Norrmejerier. I vÄr undersökning har vi kommit fram till att de teorier vi behandlat tillÀmpas i stor utstrÀckning i de företag vi undersökt. Företagen arbetar aktivt med att effektivisera fuzzy front end genom att skapa innovationskultur och motivera de anstÀllda.

Cellulosabaserade textiler : en kartlÀggning av förÀdlingskedjan och utvecklingsprojekt

Den svenska skogsindustrin Àr i behov av förnyelse och förÀndring och inom modeindustrin pÄgÄr ett stÀndigt arbete med miljöförbÀttringar och socialt ansvarstagande. Dessa tvÄ aktiviteter har en gemensam framtid i form av den cellulosabaserade textilen. I dagens samhÀlle har höga energipriser och ökat miljömedvetande skapat intresse för en ny ekonomi - bioekonomin. I bioekonomin Àr bioraffinaderier en grund - en anlÀggning som har en integrerad produktion av produkter med biomassa som rÄvara. Bioraffinaderier blir ett allt intressantare alternativ dÄ bÄde brÀnsle, kemikalier och fibrer kan tillverkas, bland annat massan som blir textilfibrer, dissolvingmassa. Det huvudsakliga mÄlet med bioraffinaderier Àr att öka rÄvarans vÀrde ytterligare genom produktion av olika typer av biobaserade produkter.

Complexity Leadership: En analys av ledarskap och dynamiska nÀtverk

Undersökningens syfte Àr att förklara hur chefer agerar vid ledningsdrivna och vid spontant uppkomna förÀndringsinitiativ i en organisatorisk miljö dÀr det finns informella nÀtverk av specialiserade kompetenser. Arbetet kombinerar en kvalitativ ansats för att utforska och beskriva chefers ledarskapsmetoder genom djupintervjuer med en kvantitativ undersökning i enkÀtform riktat mot chefer och Àven mot deras medarbetare med specialistkompetens. Studiens slutsats Àr att de undersökta cheferna har metod och förmÄga att skapa goda förutsÀttningar för förÀndring samt att stötta samverkan och innovation i informella nÀtverk inom den lokala enhetens kontext. Cheferna saknar dock god förmÄga och metodik för att kunna utöka detta till att omfatta och inverka pÄ företagets nyttoskapande som helhet.

Ekerö TrapprÀcke

Detta examensarbete omfattar 15 högskolepoÀng och skrivs pÄ MÀlardalens Högskola i Eskilstuna med inriktning produktdesign ? industriell design. Arbetet genomfördes under vÄrterminen, april till juni 2014 dÀr en grupp pÄ tvÄ personer utvecklade ett trapprÀcke pÄ Lundbergs produkter AB i Nyköping. Lundbergs tog kontakt med gruppen innan start och presenterade fyra stycken uppdrag. Uppdraget var att utveckla Ekerö rÀcke i metall, dÀr mÄlet var att fÄ rÀcket monterbart i trappor och gruppen blev tilldelad en kravspecifikation pÄ vad företaget förvÀntade sig utav slutprodukten.PÄ grund av den stora sÀkerhetsfrÄgan hos ett trapprÀcke behövdes en analys pÄ problemet och de krav som stÀlldes pÄ produkten.

Entreprenören i servicebranschen

Sammanfattning (for english: scroll down) Titel: Entreprenören i servicebranschen Seminariedatum: 2007-05-31, 2007-06-01 Kurs: SMT302 Kandidatuppsats 10p Författare: Jimmy Heijel, Lars Jacobsson, Fredrik Svensson Handledare: Elin Bommenel, Carl R. Hellberg Nyckelord: Entreprenören, serviceentreprenören, servicebranschen, service management, kontrollens lokalisering, innovationsförmÄga, riskhantering, prestationsbehov och intuition. Syfte: Att med utgÄngspunkt i entreprenörers vedertagna egenskaper identifiera beskriva och analysera egenskaper som sÀrskiljer entreprenörer i serviceverksamheter. Metod: Arbetet genom uppsatsen har följt ett kvalitativt angreppssÀtt dÀr en deduktiv ansats anvÀnts. TvÄ intervjuer har gjorts med entreprenörer verksamma i nÀringslivet.

Öppen KĂ€llkod och Fri Programvara - Javisst, men till vilket pris?

Tidigare undersökningar visar att nÀstan nio av tio gymnasieskolor anvÀnder sig av produkter frÄn en dominerande aktör, nÀmligen Microsoft. Syftet med vÄr studie var att undersöka varför svenska gymnasieskolan inte anvÀnder sig av alternativ sÄsom öppen kÀllkod och fri programvara i större utstrÀckning. Vi valde att avgrÀnsa oss till att studera till den vanligast förekommande programvaran, sÄsom operativsystem, kontorsprogram och webblÀsare. Vidare valde vi att lÀgga fokus pÄ de datorer som stÄr till elevernas förfogande. Vi genomförde en kvalitativ undersökning, baserad pÄ intervjuer med respondenter som representerar 10 kommuner i SkÄne lÀn.

Outsourcing inom den svenska IT-sektorn : - Vad hÀnder med nÀringslivet?

Outsourcing av IT Àr nÄgot som kom igÄng i slutet pÄ 90-talet och Àr idag ett utbrett fenomen. Tillverkningsindustrins outsourcing till lÄglönelÀnder har pÄgÄtt lÀnge, men utvecklingen inom teknologi och global kommunikation innebÀr Àven att mÄnga tjÀnster numera kan transporteras stora strÀckor med liten, eller ingen, försÀmring av kvalitet, nÄgot som gjort att outsourcingen av IT kunnat vÀxa sig stor. Utvecklingen har ocksÄ inneburit att distinktionen mellan kvalificerade- och okvalificerade jobb inte lÀngre avgör om de ska outsourcas till lÄglönelÀnder eller inte. TjÀnstejobb kan alltsÄ precis som jobb inom tillverkning numera utsÀttas för konkurrens frÄn lÄglönelÀnder och flytta. Företag som outsourcar IT till lÄglönelÀnder kan öka fokus pÄ kÀrnverksamheten och fÄr tillgÄng till bÄde en bred kompetenspool och specialister, ofta till lÄga och flexibla lönekostnader.

Studie av materialinnovationer med ett brett applikationsspektra : TillÀmpat pÄ Disruptive Materials

This master thesis attempts to answerthe question if a startup with amaterial innovation needs a specialbusiness development model. Mainstreambusiness development literature is notwell adapted to the rigor of testing anew material and bringing it tomarket. This was studied using threedifferent methods. First of thetheories that are considered canonicalfor high tech business development wasexamined. The next step was to go into the role of a business developer inone of the hottest high tech materialinnovation startups this decade,Disruptive Materials.

Rivna bullar och Mexikanska pannkakor

I denna uppsats har jag undersökt metoder för förvaltande av kunskap samt lÀrande pÄ arbetsplatsen genom att utgÄ ifrÄn personalens expertkunskaper inom sitt arbete och hur företag kan ta tillvara dessa. Den samlade kunskapen som finns pÄ företag Àr ett vÀrdefullt verktyg. Om den skulle varit möjligt att ta tillvara den pÄ ett effektivt sÀtt skulle bÄde medarbetare och företagets utveckling kunna dra stor nytta av det. Jag har undersökt hur denna kunskap skulle kunna förvaltas för att de anstÀllda ska kunna fÄ mer ansvar och möjlighet att förbÀttra sin arbetsplats med hjÀlp av olika metoder. Detta har jag gjort i samarbete med företaget Jidoka Innovation och deras metoder under samlingsnamnet HelpMe.

Access to the market - a question of collaboration?

When contemplating entering an alliance the rationale behind the decision should differdepending on the size of the companies involved as well as on other important factors. The importantfactors influencing the decision are related to the resource pooling potential of the alliance,the power structure along with the business network the companies are a part of. Theanalysis has shown proof of a need for cooperation if one wish to succeed in the telecommunicationindustry and it has also determined which resources that are deemed to be most important toget in touch with, for our study object, to facilitate its access to the market. Those resources aredefined as a direct channel to the customer, funds/capital and the access to relevant businessnetworks. To get in touch with these lacking resources, three alternative approaches has beenproposed; all of them involving a strategic alliance decision.

Marknadschefens bÀsta vÀn i framtiden

Att faststÀlla en strategi ? det Àr fokus för denna uppsats. För företag i en starkt förÀnderlig bransch blir lÄngsiktig fokusering mycket betydelsefullt. Med denna uppsats Àmnar vi skapa förstÄelse för reklambranschens utveckling och framtida krav för att utgöra underlag för en strategiutformning för framtidens byrÄ - vi vill identifiera marknadschefens bÀsta vÀn i framtiden. För att möjliggöra detta har vi utgÄtt frÄn följande tre nyckelomrÄden: Det första berör den produkt som marknadchefen kommer att efterfrÄga för att tillgodose sina krav pÄ kommunikation i framtiden. Det andra omrÄdet berör den typ av relation och det arbetssÀtt som marknadschefen önskar att sin byrÄ prÀglas av.

Living Lab - En öppen innovationsmiljö

Living Lab Àr en öppen innovationsmiljö dÀr innovationer samproduceras, testas och verifieras av anvÀndarna, tillsammans med företag och akademin i en kontext som representerar innovationens tÀnkta anvÀndningsomrÄde. Genom samverkan kan olika vÀrden skapas för företagen. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur Living Lab skapar vÀrde för företag och vilka vÀrden företag kan identifiera ur de anvÀndarcentrerade aktiviteterna. Uppsatsen karaktÀriseras av en kvalitativ ansats och grundar sig i en explorativ undersökning med djupintervjuer dÀr fyra företag ligger till grund för uppsatsens resultat. Uppsatsen har visat att Living Lab skapat vÀrden för företag genom att de fÄtt mer tilltalande produkter, identifierat nya anvÀndarkategorier och samordnat resurser med företag.

AffÀrsutvecklares betydelse för inkubatorföretag

Syftet med uppsatsen var att undersöka affÀrsutvecklares betydelse för företag i en inkubator utifrÄn inkubatorföretagens synvinkel. Uppsatsen syftade Àven till att ta fram ett verktyg för att mÀta denna betydelse. Studien utfördes genom intervjuer med företagsrepresentanter och andra nyckelpersoner vid inkubatorn Ideon Innovation i Lund. Intervjuerna bestod av sÄvÀl öppna frÄgor som enkÀtfrÄgor. EnkÀtfrÄgorna sammanstÀlldes i ett verktyg som tagits fram för att utvÀrdera affÀrsutvecklares betydelse.

<- FöregÄende sida 25 NÀsta sida ->