Fuzzy front end ur ett ledarskapsperspektiv
en studie av fyra företag
Denna uppsats behandlar hur företag arbetar effektivt med första fasen i produktutvecklingsprocessen, det vill säga fuzzy front end. Vi har valt att studera detta utifrån ett ledningsperspektiv och undersökt fyra mejeriföretag eftersom det är en konkurrensutsatt bransch med snabb produktutveckling. Vi har gjort en fallstudie och intervjuat forskning och utvecklingscheferna på Milko, Skånemejerier, Arla Foods och Norrmejerier. I vår undersökning har vi kommit fram till att de teorier vi behandlat tillämpas i stor utsträckning i de företag vi undersökt. Företagen arbetar aktivt med att effektivisera fuzzy front end genom att skapa innovationskultur och motivera de anställda. Vi har tagit upp viktiga faktorer i fuzzy front end som osäkerhet, motivation, teamarbete och samarbete. Den viktigaste slutsatsen vi drar är att den ökande konkurrensen påverkar företagens fuzzy front end i stor utsträckning och det är nyckeln till en lyckad produktutvecklingsprocess.