Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Från idé till innovation - Sida 26 av 52

Kundens tysta kunskap i innovationsprocessen : En studie om företag använder sig av tyst kunskap för att skapa innovationer

Denna studie åsyftar att undersöka om produktutvecklande B2B företag använder sig av sina kunders tysta kunskap i sin innovationsprocess. Studien ämnar även att undersöka vilka redskap eller stimuli som de berörda företagen företrädesvis använder sig av i kunskapsdelningsprocessen.Den undersökningsmetod som valts är en flerfallsstudie av kvalitativ art och den har bedrivits genom semistrukturerade intervjuer. Data analyserades genom en abduktiv analysmetod. Fem produktproducerande företag har deltagit i studien. Resultatet visar att de redskap och stimuli som används mest frekvent av de undersökta företagen i avsikt att nå sina kunders kunskap är förtroende, "face to face" möten, prototyper och bilder.

Hjärtat på campus : Inredningskoncept till Eskilstunas nya kårpub.

Denna rapport berättar om vårt arbete med att ta fram ett inredningskoncept till den nya kårpuben i Eskilstuna. Vi har med hjälp av våra kunskaper inom informationsdesign och rumslig gestaltning arbetat fram ett förslag, anpassat efter uppdragsgivarens önskemål. Våra uppdragsgivare är Kårhusstiftelsen och Mälardalens studentkår. De ville att inredningskonceptet skulle vara målgruppsanpassat med funktion, flexibilitet och nytänkande i fokus. Då kårpubens personal till största del består av ideell arbetskraft ville de även att inredningskonceptet skulle underlätta det dagliga underhållet av verksamheten.

Disputing the Economic Man - a quantitative study on whether investor decision-making can be distorted by altering the presentation of an Exchange Traded Fund

During recent years, financial innovation has given rise to numerous structured investment opportunities aimed towards the general public. These have enabled private investors to engage in high-risk investments offering as much as 400 per cent leverage while oftentimes not fully having grasped the risk involved. The issuers of these securities have been criticized for using advertising of a too aggressive and misleading nature.By presenting 819 potential investors with two different investment opportunities yielding the same return over a six day period, we have aimed to assess whether the inclination of being affected by judegmental heuristics varies with factors such as knowledge, overall attitude towards the asset class, risk appetite and experience from previous investments.We have observed that investors' perception of the attractiveness of an investment can be distorted by altering the information presented to the investor. However, our findings show that this tendency decreases with an increased level of knowledge, experience and risk appetite..

Sensorteknik inom flygunderhållet

Detta examensarbete utfördes på uppdrag av akademin för innovation, design och teknik vid Mälardalens Högskola och undersöker hur mikrosensorteknik med stöd av regelverk används och kan komma att användas för det tillämpade tillståndsbaserade underhållet inom flygbranschen från ett underhållsperspektiv. Syftet är att introducera den oinsatte i tekniken med dess möjligheter och begränsningar. Arbetet gjordes i tre faser. Först generella efterforskningar och källsökning, därefter fördjupning med förfrågningar till bolag och slutligen sammanställning av insamlade kunskaper. Även om förhoppningen var att få mer respons från tillfrågade bolag, så påvisar ändå frånvaron en viss indikation på den slutsats som dragits om det relativt låga intresset hos slutanvändaren i dagsläget.

Är Grönt Skönt?: En studie om hur effekten av grön marknadsföring påverkas av förekomsten av miljöargument inom produktkategorin

Al Gore may have helped put global warming on the agenda. However, it is not a new subject. Neither is so called green marketing a new phenomenon within branding and communication. As more and more companies establish environmental strategies there exist beliefs that the environmental focus is becoming a triviality, which is the reason for this study. Implementation of words such as ?environmentally friendly?, ?green? and ?global warming? is becoming more and more widespread and frequently used within marketing communication.

Patent och företags storlek - finns det en tröskel till inträde?

Several studies have investigated the relationship between different measures of innovative activity, such as patent statistics and R&D expenditures and some have looked deeper into the differences between large and small firms regarding number of patents issued per employee or per R&D dollar. In this paper, the objective is to find out if there are any indications of a barrier to entry (due to economical factors, lack of knowledge etc) for small firms to get into the field of patent handling. The approach is to first set up a hypothesis based on some simple assumptions about how firms would make decisions about whether to apply for a patent or not and thereafter use econometric methods in an empirical investigation. The data used for this study are figures on number of employees, number of patents granted and R&D expenditures for the Swedish firms in the pulp and paper industry. The main conclusion is that, based on the analysis of the data from this rather limited group of firms, no such barrier can be seen..

Konstruktion av timmergrip

Gripklorna hos dagens timmergripar följer en cirkulär rörelse vilket medför att griparen måste korrigeras i höjdled kontinuerligt av maskinföraren för att undvika att virket missas av griparen eller att skador på marken sker. LIAB (Lima Innovation AB) vill med bakgrund i detta undersöka om en ny typ av gripare, som löser detta problem, kan konstrueras. Målet med detta examensarbete har varit att från grunden konstruera en gripare, avsedd för befintliga skotare på marknaden, som minimerar den grävande rörelsen. Genom projektet följdes en produktutvecklingsprocess utarbetad vid Luleå tekniska universitet kallad Sirius Masterplan. Användandet av bland annat rörelse- och FEM-analyser resulterade i solidmodeller av en gripare som med hjälp av en fyrlänksmekanism följer marken i en näst intill rätlinjig rörelse.

"Kunskap är inte tungt att bära" : Hur nedskärningar kan påverka en lärande organisation i ett industriföretag

This has been a practical innovation graduation project withthe focus of studying the impacts of downsizing on a learningorganization. The study took place at Karlsson Spools in Sala.This has been a part of an ongoing EU project funded by theEuropean Social Fund, ESF. We have, with the help ofinterviews and surveys, gathered information on the presentsituation and with the help of theoretical studies built aframework on how a learning organization is viewed intheory.During our study we found that there are many componentsto a learning organization. The company in question hasdisplayed some qualities that characterize a learningorganization such as a plan to train and further develop theiremployees. The problem we found was lack of communicationand how this has resulted in a less successful outcome of theongoing courses.

Balanced Scorecard - Hur Frigoscandia Distribution AB kan förbättra sin ekonomistyrning

Budgeten fyller en viktig funktion i Frigoscandias planering och styrning och fungerar som en handlingsplan över hur resurser skall fördelas. Risken finns dock att budget leder till att kortsiktiga mål prioriteras på bekostnad av långsiktiga samtidigt som det är en kostsam process. Istället kan ett företag värdera sin verksamhet utifrån icke-finansiella aspekter med hjälp av ett performance measurement system, som exempelvis BSC, för att kunna fånga den komplexitet och mångfald som råder i ett företag. Syftet med uppsatsen är därför att beskriva och analysera hur ekonomistyrningen kan förbättras med hjälp av ett BSC i ett företag, inriktat på lagringsverksamhet, vars nuvarande styrverktyg är budget. För att uppnå vårt syfte valde vi att använda oss av en kvalitativ metod, då den djupare förståelse vi sökte av vårt ämne ej skulle kunna uppnås med en kvantitativ undersökning.

Potentialen till tjänsteutveckling i hotellbranschen

Hotell ser i dagens samhälle i regel likadana ut och konkurrerar om samma utbud och kunder. Det är således betydelsefullt att i dagens konkurrensinriktade samhälle skilja sig från andra företag som verkar i samma bransch. Nya tjänster hjälper företag att attrahera nya kunder och samtidigt behålla redan befintliga vilket har gjort tjänsteutveckling till en viktig konkurrensfaktor. Det är således viktigt för hotell att känna till vad kunderna efterfrågar för att kartlägga potentiell tjänsteutveckling. Avsaknad av konkret forskning på ämnet kan leda till att ledningen för ett hotell genomför förändringar utan att se till kundernas egentliga behov, vilket kan medföra ett stort risktagande och stora ekonomiska kostnader.

Triggers for Innovative Actions : Hur triggas vi till nytänkande? En uppsats i möjlighetssökande

Kurs: KIN 180 Examensarbete i innovationsteknikHandledare: Magnus HoppeExaminator: Tomas BackströmAvsnittslärare: Magnus HoppeFörfattare: Hampus SvenbladSyfte: Syftet med uppsatsen är att utforska och diskutera begreppet triggers i ett innovationssammanhang. En text formats som berör vad som krävs för att en individ skall ändra sitt handlingsmönster för att en innovationsprocess ska påbörjas.Frågeställning: Hur triggas vi till nytänkande?Utgångspunkt: Studien har sin utgångspunkt i ett abduktivt förhållningssätt.Metod: Studien kommer att vara explorativ, baserat på hermeneutistisk grund med ett abduktivt förhållningssätt till frågeställningen.Empirisk grund: Studiens empiriska grund bygger på halvriktade interjuver och öppet riktade frågeformulär.Slutsats: Studiens slutsats är att begreppet triggers går att tillämpa på ämnet innovation. Samt att det finns handlingar en individ kan utföra för att underlätta sin egen idéutvecklingsprocess..

Marknadens inverkan på behovet av företagsstöd - en studie av sex uppstartsföretag

In efforts to strengthen local economies, business development programs are often a way in which governmental organizations and state affiliates try to facilitate innovation and successful entrepreneurship. There is a mutual interest from both the public and private sector that these funds are put to good use. Extensive research has been conducted with the focus of the general effect of public support programs. However, not much research has been done on what external factors affect the situation for receiving businesses. This study attempts to examine whether one specific such factor, the level of maturity on the markets that the recipients operate in, has a discernible effect on the needs for different types of entrepreneurial support.

Nedskrivningsprövning av goodwill : Tillvägagångssätt och problematik

Graphic profiles are a part of companies? brand expressions. The graphical values reflect the brand values the business wants to convey. They consist of different graphic elements such as logo, company sign, colour schemes, templates, rules, fonts, pictograms, formats and references to how different graphic elements should look, for example, business cards, signs and materials for websites. This thesis aims to examine why firms choose to replace their graphic profiles by studying their underlying motivations.

Produktplagiering-ur ett annat perspektiv

Detta arbete Fokuserar på att belysa och öka förståelsen kring fördelarna för värdföretag utsatta för olaga kopierings- och plagieringsverksamhet. Globaliseringen tillsammans med den hastiga teknologiska utvecklingen har skapat möjligheter för utomstående företag att basera sin produktion och försäljning på kopiering av andras innovationer, varumärken och produkter. Eftersom plagiering och produktkopiering har på senaste år intensifierats i både tillverkning och handel, räcker inte de gällande rättsreglarna till för motarbetning av problemet. Tidigare undersökningar och teorier har mestadels inriktat sig på de negativa aspekterna produktkopiering bringar samt hur man bekämpar dessa. Därför försöker denna studie inta ett annat perspektiv och belysa positiva aspekter av produktplagiering för värdföretag.

Hospitality Technology : Konsten att anamma dagens självklara, idag

I hospitalitybranschen arbetas det intensivt med att erbjuda sina gäster så bra upplevelser som möjligt. Nya teknologiska lösningar som påverkar gästers interaktion med branschen utvecklas ständigt, samtidigt som människors levnadsvanor blir allt mer integrerade med det teknologiska. Flera undersökningar visar att just teknologi inkorporerad i hospitalitybranschen är en bidragande faktor för en förhöjd gästupplevelse, men trots det är det få inom branschen som väljer att anamma den. Tron om att den typen av investeringar är allt för kostsamma, okunskap om att teknologin finns och en allt för konservativ syn är tänkbara förklaringar till att stora delar av branschen halkar efter.I uppsatsen redogörs för några i världen pågående trender och en litteraturstudie genomförs för att undersöka hur teknologi kan användas för att förhöja gästupplevelsen inom hospitalitybranschen med hänsyn till dessa trender. Uppsatsen diskuterar hur branschen är på väg att förändras och föreslår ett par exempel för hur ditt varumärke kan hänga med i utvecklingen redan idag..

<- Föregående sida 26 Nästa sida ->