Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 20 av 52

KommunikationshjÀlpmedel Sound and Display Communicator

During the last year in the Innovation Engineering Program, at Halmstad University, a degree project was performed that was carried out during Fall semester in 2006 and Spring semester 2007. The project was performed by two students in corporation with LIC Audio AB, a company in Stockholm. The degree project was meant to result in a communication aid for people with a cognitive handicap. The project focused on people suffering from dementia because of the expressed need within this group. This aid should first and foremost help in a conversation between a person with dementia and another person, like a relative or nursing home staff.

VÀgghÀngd duschpall : Utveckling av duschpall för Etac Supply Center AB

This degree project has been carried out by Oscar Adolfsson and Marcus Blomqvist, during the spring of 2010, both studying to become Bachelor of Science in Innovation and Design Engineering, at Karlstad University. The degree project includes 22,5 credits.The work is done on behalf of Etac Supply Center AB in Anderstorp. Etac is a company developing and manufacturing home health care products, with operation in Sweden, Norway, Denmark, England and Germany, and with sales worldwide. Bo Lindqvist, R & D manager has been the contact person at Etac.During the project the students has had a workplace at Semcon Caran AB in Karlstad. Semcon has also been helpful as a sounding board.The objective of the work has been developing a new, wall mounted shower chair, assigned for persons with difficulty to stand up while showering.Etacs requirement of the shower chair is that it should be able to support a user with a weight of 100 kg, the chair shouldn?t have any outrigger, optional should be armrests and backrest.

Kommunikation som ett hjÀlpmedel för att reducera barriÀrer i innovationsprocessen: en fallstudie av fem innovativa företag i LuleÄ

Innovationer Àr nÄgot som Àr svÄrt för företag och organisationer att lyckas med. Detta beror frÀmst pÄ fem olika barriÀrer som kan hindra företag att utveckla sina idéer till en praktisk innovation och lyckad lansering. För att delvis kunna lösa dessa barriÀrer tyder det pÄ att kommunikation kan vara ett nödvÀndigt hjÀlpmedel för att fÄ en lyckad innovationsprocess. Det finns vidare forskning som visar pÄ att ?ingen kommunikation? kan vara ett hinder för en innovationsprocess inom ett företag.

Utveckling av Innovativa SmÄskaliga Elförsörjningskoncept : - Minor Field Study i Namibia

A large part of the Namibian low income population lack access to grid distributed electricity. This mean they are effectively shut out from basic functions such as lighting, information technologies and hygienic food handling. Hence, finding ways of providing affordable off-grid electricity is an important, not to say critical, task.This master thesis is an innovation and concept development project that has been carried out in cooperation with organisations in Sweden and Namibia. The purpose of the project has been to (1) develop a concept for off-grid electricity supply in Namibia and (2) to gain a deeper knowledge within the area of innovation and product development for the Base of the Pyramid population, i.e. the poorest, but largest, socio-economic part of the global population.Essential in this project has been to acquire user understanding and to identify user needs to create a foundation for developing the concept.

YouTube, företagens framtida marknadsföringskanal?

Titel: YouTube, företagens framtida marknadsföringskanal? Seminariedatum: 2008-01-18 Ämne/kurs: Attraktion och Repulsion Marknadsföring, FEKK01, Examensarbete kandidatnivĂ„, 15hp. Författare: Björn Widerström och Joakim von Stockenström Handledare: Björn Carlsson och Roland Knutsson. Nyckelord: YouTube, Internetmarknadsföring, Diffusion of innovation, Word of Mouth, Buzz marketing Syfte: Syftet med examensarbetet Ă€r att se vilka förutsĂ€ttningar det finns för att YouTube ska bli företagens framtidamarknadsföringskanal. Metod: En blandning av kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod har anvĂ€nts.

Kommunicerande av organisationsförÀndringar: en fallstudie

Denna uppsats behandlar frÄgan om kommunikationens inverkan under en organisationsförÀndring. För att förÀndringen ska vara meningsfull mÄste den ocksÄ bli bestÄende. Denna frÄga tas ocksÄ hÀnsyn till i uppsatsen. Med hjÀlp av SSM som arbetsmetod har författarna undersökt en större komplex organisation som för nÀrvarande genomgÄr en större förÀndringsprocess. Uppsatsen fokuserar pÄ en del av informationsflödet i organisationen.

Att utmana traditionens grÀnser : En studie av innovativt förnyelsearbete med exemplet VÀstanfors VÀstervÄla församling

Studiens bakgrund Àr en förÀndrad samhÀllskontext dÀr Svenska kyrkan har möjlighet att omdefiniera fokus för sin verksamhet. I ett sÄdant reflektionsarbete kan den lokala församlingens organisationsidentitet, exempelvis i termer av ?folkkyrka?, vara en drivkraft för förnyelsearbete. Bakgrunden beskriver utvecklingsprojektet ?Aktör för vÀlfÀrd? samt tidigare forskning pÄ omrÄdet.

InnovationsförmÄgans pÄverkan pÄ varumÀrket : En vindlande resa om redovisningens sva?righet att informera om det mest va?sentliga

Syfte: Att utveckla ett starkt varuma?rke a?r ett sa?tt fo?r fo?retag att utma?rka sig fra?n ma?ngden, vilket idag a?r no?dva?ndigt pa? grund av den sta?ndigt o?kande konkurrenssituationen. Varuma?rket anses vara ett av fo?retagens mest va?rdefulla tillga?ngar men a?r problematiska att va?rdera. Problematiken beror bland annat pa? att va?rdet pa? varuma?rken pa?verkas av flertalet olika faktorer, da?ribland fo?retagets innovationsfo?rma?ga.

Att utveckla en innovativ organisation. "Är du fĂ€rdig snart?"

Följande faktorer Àr avgörande för Rambölls innovationsstrÀvanden: Branschlogik.Ramböll verkar i en bransch dÀr aktörerna försöker positionera sig med kvalité, men dÀr priset Àr den frÀmsta konkurrensfaktorn pÄ en homogen marknad.Strategi. Ramböll försöker framstÄ som innovativt men detta nÄr inte ner till medarbetarna, som i första hand styrs av effektivitetskrav. Vinst- och effektivitetskrav pÄverkar verksamhet i större utstrÀckning Àn innovationsambitioner. Ledningen bör göra ett medvetet val om vilken strategi som skall anvÀndas..

Kontrollerad interaktion för kreativare möten : Summit Flexiwall

During the spring semester 2012 Robin Westlund has accomplished ?Controlled interaction for more creative meetings - Summit Flexiwall? with the individual focus on social communication based on visual interaction in future office. The project was a part of the course Degree Project for degree of Bachelor of Science in Innovation and Design Engineering (MSGC12) which includes 22,5 ECTS Credits. The course is a part in the program Innovation and Design Engineering program within the Faculty of Technology and Science at Karlstad University.Assigner of the project was Moelven Eurowand AB with their head office in Örebro. The company manufactures and assembles entire room solutions for offices.

Ippi - Innovativa lösningar för personer med funktionsnedsÀttningen utvecklingsstörning

Syfte: Att med hjÀlp av teorier och olika metoder komma fram med förbÀttringsförslag till produkten ippi sÄ att den kan bli mer anvÀndbar för personer med utvecklingsstörning.Metod: I detta examensarbete anvÀndes kvalitativa metoder sÄsom: intervjuer, workshop, litteraturstudier och analys av produkten.Slutsats: Det framkom i slutet av studien att ljud, fÀrger och bilder Àr viktiga aspekter vid utveckling av ippi, och som bÄde personalen frÄn verksamheten och FoU i Sörmland skulle uppskatta i ippi..

Intrigerande Idégenerering

Denna studie jÀmför kvalitativt och kvantitativt fördelningen mellan evidentialer i de uraliska sprÄken med Andersons (1986) kriterier som utgÄngspunkt och grammatikor skrivna om sprÄken som material. Strategierna för att förmedla evidentialitet bestÄr sÄvÀl av fristÄende partiklar som modus och tempus, med en större tendens mot modus i den östra Ànden av det uraliska sprÄkomrÄdet, tempus i de centrala delarna och partiklar i de vÀstra sprÄken. Samtliga av dessa konstruktioner har i stort sitt ursprung i grammatikaliseringsprocesser, med undantag för eventuella sprÄkkontaktsliga inlÄnsprocesser i vissa sprÄk..

Processtyrning och flöden inom den somatiska slutenvÄrden ? ur ett vÄrdutvecklande ledningsperspektiv

Tre ledande aktörer styr hÀlso- och sjukvÄrdens utveckling; politikerna, de administrativa ledningarna och de medicinska professionerna. Effektivitet och rÀttvisa Àr det övergripande mÄlet och budgeten Àr ett viktigt styrinstrument. Enligt Erlingsdottir (1999) överförs idéer urskiljningslöst till offentlig förvaltning frÄn privat sektor, dÀr de förvÀntas föra med sig den öppna marknadens mest ÄtrÄvÀrda egenskaper. Vilket sÀllan blir fallet. NPM (New Public Management) och revisionstrenden, Àr exempel pÄ dessa idéer.

MotsÀttningen mellan styrning och innovationsförmÄga - en multipel fallstudie

Syftet med uppsatsen Àr att pÄvisa hur innovativaföretag arbetar med motsÀttningen mellan behovetav styrning kontra behovet av innovationsförmÄga. UtifrÄn empirin har vi funnit belÀgg som stödjer vÄrtantagande om att det finns en motsÀttning mellanbehovet av styrning kontra behovet avinnovationsförmÄga. Företagen handskas generelltmed motsÀttningen genom att i stor utstrÀckninganvÀnda sig av styrformer som anses vara mer lösa ikombination med nyckelpersoner som driverinnovationsprocessen..

CSR ? Ett kreativt ansvar

Dagens textil-och modebransch Àr utspridd över ett globalt nÀtverk och har en stor pÄverkanpÄ mÀnniska och miljö. Hur företagen tar sitt ansvar för sin inverkan pÄ samhÀllet och visardet utÄt blir allt viktigare. Det hÀr refereras till Corporate Social Responsibility, CSR, somidag kan sÀgas vara ett viktigt verktyg för att uppnÄ differentiering. För mindre modeföretagkan CSR vara en utmaning pÄ grund av begrÀnsade resurser, men genom att se det som enkÀlla till möjlighet och innovation bör det implementeras i verksamheten för att pÄ sikt kunnaleda till ökad lönsamhet. Syftet med undersökningen var att undersöka hur mindremodeföretag pÄ svenska marknaden kan implementera CSR och uppfylla CSR-kriterier.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->