Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 17 av 52

Att tÀnka utanför arket : En kartlÀggning över samarbeten som lett till produktinnovationer inom svensk pappers- och massaindustri

För drygt ett decennium sedan började marknaden för tryckpapper att vika. Den svenska pappers- och massaindustrin fick en ny annorlunda konkurrent genom introduktionen av till exempel smarta telefoner och surfplattor. Utvecklingen har medfört att svenska pappers- och massaföretag i högre utstrÀckning har börjat titta pÄ mer radikala innovationer i sin produktutveckling dÀr nya anvÀndningsomrÄden för trÀrÄvaran utforskas, en inriktning som krÀver kompetenser utöver de som bolagen besitter internt.Studiens syfte Àr att undersöka olika samarbetsformer inom svensk pappers- och massaindustri för att kartlÀgga vilka faktorer som varit, och Àr, framgÄngsrika för produktinnovationer. Ambitionen Àr ocksÄ att undersöka om det skett en förÀndring i samarbetenas karaktÀr under de senaste 25 Ären. De företag som deltagit i studien ÀrSCA, Södra Cell, Holmen/MoDo, Stora Enso, BillerudKorsnÀs och Rottneros samt ett antal samarbetspartner till dem.Resultaten visar att sÄvÀl samarbetsformer som vilka aktörer svensk skogsindustri samarbetar med har förÀndrats i stor utstrÀckning.

Styrning av Innovation - chefen som förbundskapten

Studiens syfte Àr att undersöka vilka styrmekanismer som förekommer i innovationsintensiva organisationer och hur dessa pÄverkar innovationsförmÄgan. PÄ detta sÀtt Àr förhoppningen att skapa en förstÄelse kring samspelet mellan ledarskap, individ och organisation. Arbetet har utförts genom en fallstudie med en komparativ design. DÄ syftet Àr att skapa en förstÄelse kring studieobjekten har vi utgÄtt ifrÄn en tolkande ansats och uteslutande anvÀnt kvalitativ data. Studien har genomförts pÄ fyra organisationer: Gambro, BMC, BioInvent och Jolife.

Corporate Social Responsibility : En studie om hur MĂ€larenergi kan utveckla sitt sociala ansvarstagande

Datum: 2013-01-18NivÄ: Kandidatuppsats i företagsekonomi 15 HPInstitution: Akademi för hÄllbar-, samhÀlls- och teknikutveckling, HSTFörfattare: Niklas Jörgensen Julia Safarova Robin SahaTitel: Corporate Social Responsibility - En studie om hur MÀlarenergi kan utveckla sitt sociala ansvarstagandeHandledare: Birgitta SchwartzNyckelord: CSR, Corporate Social Responsibility, Legitimitet, sÀrkoppling, Carrolls CSR pyramid, CR innovation, CR filantropi, CR integration, kommunikation, intressenterFrÄgestÀllning: Hur kan MÀlarenergi utveckla sitt CSR arbete?Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats Àr att undersöka MÀlarenergis arbete inom CSR, samt ta fram förslag pÄ hur MÀlarenergi kan utveckla sitt CSR-arbete utifrÄn deras nuvarande arbete.Metod: Uppsatsen Àr en kvalitativ studie som tillÀmpat forskningsansatsen abduktion för att studera MÀlarenergis CSR arbete. Studien innehÄller tvÄ personintervjuer med Miljöchefen pÄ MÀlarenergi, vilket Àr vÄr primÀrkÀlla.Slutsats: Företag bör följa samhÀllets normer om ett ökat CSR ansvar. Filantropiska insatser som gÄr i linje med ett företags kÀrnverksamhet eller varumÀrke skapar trovÀrdighet. Ett företag som samhÀllet Àr beroende av bör inte satsa pÄ allt för riskfyllda innovationer.

Borta bra - nÀra bÀst?

Begreppet nÀrproducerat Àr nuförtiden allmÀnt kÀnt och anvÀnds av sÄvÀl företag som privatpersoner. Begreppet har aldrig fÄtt nÄgon officiell definition, och dÀrför florerar det ocksÄ olika uppfattningar om nÀrproducerat. Till exempel anser mÄnga att nÀrproducerade varor framstÀlls i nÀromrÄdet dÀr de befinner sig, andra att det gÀller för all produktion inom nationens grÀnser och ytterligare en grupp anser att det beror pÄ vilken typ av produkt det handlar om. Denna uppsats syftar till att genom intervjuer med aktörer inom vÀrdekedjan för livsmedel undersöka hur de uppfattar innovationen nÀrproducerat, hur det skiljer sig Ät för varje aktör och helt enkelt se vad nÀrproducerat betyder för deras organisation. Vi anser att nÀrproducerat har uppstÄtt som en innovation, som innebÀr en ny idé skapad av mÀnniskor och dess intrÀde i samhÀllet.

Mind Touch-en studie om positionering av Functional Food produkter i konsumentens medvetande

Syftet med uppsatsen Àr att analysera och studera hur man skapar en position för Functional Food produkten i konsumentens medvetande, det vill sÀga undersöka vilka positioneringsstrategier svenska Functional Food produkten har, och vilka marknadsstrategier företagen har anvÀnt för att skapa önskad position i konsumentens medvetande. Genom fallstudier undersöker och analyserar vi hur företagen har lanserat och positionerat sina Functional Food produkter mot intressanta marknadssegment. Syftet med fallstudier Àr att exemplifiera vilka positioneringsstrategier Unilever och SkÄnemejerier anvÀnt sig av och under vilka förutsÀttningar de har lyckats nÄ en position med sina Functional Food produkter pÄ den svenska marknaden. Det empiriska materialet har kompletterats med expertintervjuer. Den teoretiska referensramen utgörs av tre teoriomrÄden, Innovation, Diffusionsprocessen samt Positionering, dÀr vi fokuserar pÄ skÀrningspunkten mellan dessa.

VÀrdeskapande i sociala interaktioner : Ett innovativt synsÀtt pÄ kundförstÄelse genom interaktion och engagemang

 FrÄgestÀllning: Vilka nyckelaktiviteter anvÀnder sig företag av för att skapa vÀrde tillsammansmed sina kunder i sociala interaktioner?Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka aktiviteter respondentföretagen utför i sinvÀrdeskapande process tillsammans med sina kunder och anvÀndare i sociala interaktioner meddessa.Metod: En kvalitativ undersöknings design dÀr semistrukturerade intervjuer utfördes medmÄlstyrt urval av 7 respondenter frÄn olika företag i olika branscher.Slutsats: Studien visar att de företagen som undersökts Àgnar sig Ät olika typer avnyckelaktiviteter i den vÀrdeskapande processen med kund i sociala interaktioner. Det finns vissanyckelaktiviteter som Àr gemensamma för de olika företagen och vissa anvÀnds mer flitigt ellerframgÄngsrikt Àn andra. Oavsett vilka aktiviteter som utförs och oavsett företag sÄ visar studienatt det finns en grundlÀggande process. Denna bestÄr av att företaget skickar ut nÄgon form avoutput som nÄr kunden och engagerar denna.

Beslutsaspekter för öppenhet i teknologi-utvecklingsprojekt, varierar de baserat pÄ mognadsgrad?: Utveckling av ett beslutsstöd

För att ta tillvara pÄ bÄde intern och extern kompetens finns möjligheten att bedriva teknologiutvecklingsprojekt tillsammans med universitet, institut, leverantörer, industriaktörer och till och med konkurrenter. Att lÄta kompetens och idéer flöda in och ut ur organisationen benÀmns som öppen innovation, vilket Àr ett begrepp som fÄtt stort genomslag. Oavsett om utvecklingen gÄr mot en mer öppen forskning tillsammans med andra parter eller mot stÀngd forskning, det vill sÀga intern forskning, Àr det viktigt att förstÄ vad som ger ett projekt förutsÀttningar att bedrivas öppet eller stÀngt. Syftet med denna studie har varit att utveckla ett beslutsstöd som kan underlÀtta underbyggda beslut gÀllande öppenhet i teknologiutvecklingsprojekt. I studien har en hypotes formulerats om att teknologiutvecklingsprojekt kan delas in i olika nivÄer av mognadsgrad, dÀr det i respektive nivÄ existerar beslutsaspekter angÄende vilka förutsÀttningar som finns för projektets öppenhet.

VÀsterÄs Capoeira : En studie om kommunikationskanaler

Syftet med detta examensarbete Àr att studera kommunikationskanaler för att kunna vÀrva fler medlemmar till en nystartad förening.FrÄgestÀllning - Hur kan VÀsterÄs Capoeira vÀrva fler medlemmar, med fokus pÄ en Àldre mÄlgrupp?AvgrÀnsning - Studiet Àr att studera kommunikationskanaler och att avgrÀnsa sig genom att fokusera pÄ Rogers fyra huvudsakliga element för spridningsprocess av innovation.Metod - Den huvudsakliga uppgiften har utförts genom intervjuer och observationer pÄ plats hos VÀsterÄs Capoeira.Teoretisk ram - BestÄr av kommunikationskanaler som behandlar Rogers fyra element, vilka Àr innovation, kommunikationskanaler, tid och socialt system. Studien ska ge förstÄelse för den teoretiska grunden dÀr VÀsterÄs Capoeira har en positiv och fungerande kulturarena.Empiri - Empiriska studien bygger pÄ intervjuer och observationer pÄ VÀsterÄs Capoeira lokaler i samlingslokalen VÀxhuset.Slutsats - VÀsterÄs Capoeira Àr en ny förening som har sin verksamhet inom VÀxhuset. Eftersom Capoeira Àr en sport som har en bred mÄlgrupp vill vi kunna hjÀlpa föreningen med att hitta medlemmar i alla Äldrar, frÄn bÄda könen och frÄn olika kulturer. Föreningen kommer att fÄ lÀrdomar om olika spridningsprocesser sÄ att de kan marknadsföra sig med hjÀlp av andra kommunikationssÀtt.Nyckelord - Verksamhetskultur, kommunikationskanal, kommunikation, spridningsprocess, marknadsföring..

Medarbetare pÄ den innovativa scenen : ? en studie i medarbetares syn pÄ innovation inom kommunal verksamhet

Abstract Title:                       Grades at Primary School ? A study of local politicians' arguments in                       connection with the division into grades at Swedish primary schools.Author:                       Annie LinderUniversity of KalmarC-essay in Social StudiesAutumn 2011 The study aims to investigate local politicians' decisions since municipalities took overSwedish primary education in 1990/91. The arguments put forward in support of how stages are organised have been studied, likewise whether municipalities have acted rationally when making their decisions.Six municipalities are included in the survey. They were divided into three educational categories: lower, middle and high level schools; previous and recent schools and F9 schools with pre-schools and primary schools integrated.Minutes from politicians' and civil servants' meetings have been studied and categorised according to arguments for and against. The most common supportive arguments are about economy and organisation, others concern school premises, trends and the wish for a comprehensive compulsory school.

The Psychology Driving&Barriers to Skunk Work Project

The Psychology Driving and Barriers to Skunk Work Projects (referred to throughout this thesis as the paper) represents a study predominantly on Tetra Pak from a selective perspective, the innovators. Innovators both past&present whose initiatives contribute to the well being of Tetra Pak as well as one from Ericsson were consulted. As with individuals, organizations possess definable characters that are influenced by the various stages of their life cycle. Theories of corporate life cycle phases and organizational character analysis were therefore employed to identify and explain organizational barriers to skunk work leaders&managers. Predicated on the Organizational Character Index survey developed by William Bridges PhD (himself a recognized leader in the field of transition management) and administered to sixty-one managers within a Tetra Pak business unit established the benchmark.

Kommersialisering av medicinteknik sprungen ur grundforskning : En studie av SciBase AB:s utveckling av diagnosverktyget elektronisk biopsi - för tidig upptÀckt av malignt melanom

Sverige Àr ett framstÄende land inom medicinteknik, och har genom Ären producerat flera viktiga innovationer, sÄsom pacemakern, ultraljud och kuvösen, vilka bidragit till bÀttre och effektivare vÄrd. MÄnga av idéerna till dessa innovationer har sitt ursprung inom grundforskning, medan utveckling och kommersialisering sker inom industrin. Syftet med uppsatsen Àr att studera och analysera vilka problem som kan föreligga dÄ teknik utvecklad i ett forskningssammanhang vidareutvecklats och kommersialiseras i en affÀrskontext.Studien bygger pÄ en kvalitativ fallstudie av hur teknikutvecklingen fortskridit mot kommersialisering inom det medicintekniska företaget SciBase AB, som utvecklat en produkt och metod för diagnostik av hudcancern malignt melanom. Analysen har genomförts utifrÄn ett sociotekniskt perspektiv, och bygger pÄ teorier hÀmtade frÄn STS- och IMP-fÀltet.Studien bekrÀftar svÄrigheten att inpassa nÄgot nytt i ett befintligt affÀrssammanhang, och hur befintliga relationer och regulatorer har en avgörande inverkan pÄ vad som utvecklas till en innovation. Vidare visas att teknik pÄverkas av det sammanhang i vilken den utvecklas, vilket senare pÄverkar möjligheten att inbÀdda tekniken i en affÀrskontext..

Teamarbetets betydelse vid innovation: en studie i svenska tillverkande företag

De senaste Ärtiondenas ökande globalisering har medfört att det blivit allt viktigare för företag att snabbt komma ut med nya produkter pÄ marknaden samt lÀgga ned mer resurser pÄ innovationsprojekt. I samband med innovationsarbetet förekommer oftast teamarbete i nÄgon form, och pÄ senare tid har det blivit populÀrt att anvÀnda sig av tvÀrfunktionella team dÀr individer frÄn olika avdelningar inom organisationen samarbetar. Studier visar att företag som anvÀnder sig av team oftare nÄr framgÄng i innovationsarbetet, syftet med vÄr studie var dÀrmed att: identifiera och förklara sambandet mellan bakomliggande faktorer till framgÄngsrika teamarbeten vid innovation. För att besvara detta syfte genomförde vi en survey-undersökning per telefon pÄ 69 stycken svenska företag som har nÄgon form av tillverkning i sin verksamhet. Vi valde att fokusera pÄ sammansÀttningen, kommunikationen och strukturen pÄ teamet som vi ansÄg var de betydande delarna för att bygga ett framgÄngsrikt teamarbete inom innovation.

Den effektiva gruppen hjÀlp av Open Space

Syfte:Syftet med denna studie Àr att öka kunskap om Open Spacemetoden samt för att se hur kreativ och effektiv den Àr i ettgruppsammanhang. Vi kan tillföra metoder som verksamheter kanta som hjÀlpverktyg och komma fram till fler lösningar pÄ problemgenom Open Space metoden och bidra med verksamhetsutveckling.Teori:I teorikapitlet beskrivs de teorier som Àr grunden till dennauppsats. VÄr teori bygger pÄ kurslitteratur och vetenskapligaartiklar för att kunna beskriva innovation, kreativitet ochmotivation.Metod:Författarna har varit med i Eskilstuna kommun,vuxenförvaltningens möten vid ett tillfÀlle. Detta var ettobservationsmöte dÀr författarna satt och observerade deltagarna imötet samt hur de gick till vÀga med sina problem. Sedanarrangerade författarna en workshop dÀr de fick prova en metodsom kallas Open Space.Empiri/Analys:VÄr empiri/analys Àr indelat i tre delar: ena delen Àr empiri avvideo, andra delen Àr en enkÀtundersökning och den tredje delen Àrintervjun.

AffÀrsarkitekter som intermediÀrer : En studie om intermediÀrens funktion och förtroendeskapande

Syfte:                           Syftet Àr att analysera intermediÀrens funktion i en svensk kontext för att öka kunskapen kring vilka roller en intermediÀr kan tillskrivas och varför de existerar. Syftet Àr vidare att analysera huruvida ett förtroende gentemot intermediÀren förelÄg och vad detta förtroende baserades pÄ. Detta för att skapa ett bidrag till befintlig forskning och öka kunskapen kring förtroendeskapande gentemot intermediÀrer.   Metod: Fallstudie av Stiftelsen Flemingsberg Science och dess projekt Kraftcentrum Flemingsberg. Semi-strukturerade intervjuer med respondenter vilka varit involverade i projekt drivna av Kraftcentrum Flemingsberg. Teori Transaktionskostnadsteori, strukturella hÄl, kunskapsöverföring, medling och förtroende.

Kunskap : nycklen till framgÄng?

Titel: Kunskap ? nyckeln till framgĂ„ng? Seminariedatum: 2011-01-12Högskola: MĂ€lardalens Högskola VĂ€sterĂ„sInstitution: Akademin för hĂ„llbar samhĂ€lls- och teknikutvecklingÄmne/kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi ? FÖA 300Författare: Linda Lycken (780131) och Rafael Vega Trujillo (870711)Handledare: Sara MelĂ©n Nyckelord: Innovation, kunskap, knowledge managementSyfte: Uppsatsens syfte Ă€r att fĂ„ en djupare förstĂ„else för den kunskap som finns pĂ„ ASSA samt att se hur kunskap pĂ„verkar utvecklingen av innovationer.Metod: Kvalitativ och deduktiv metod. En fallstudie har genomförts genom 2 semistrukturerade intervjuer pĂ„ ASSA. Teori: Teorikapitlet baseras pĂ„ vetenskapliga artiklar och böcker om innovation, kunskap och  knowledge management.Empiri: Empirikapitlet bestĂ„r av intervjuer med tvĂ„ anstĂ€llda pĂ„ ASSA, Perla Bovin som Ă€r designansvarig samt projektansvarig Jonas Herrmann. Dessutom har ASSAs webbplats och Ă„rsredovisning frĂ„n 2009 anvĂ€nts.Slutsats: Det gĂ„r att identifiera synlig och osynlig kunskap pĂ„ ASSA.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->