Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 16 av 52

SupaMoto - ett innovativt sa?tt fo?r Base of the Pyramid att spisa ha?lsosamt : En fallstudie pa? Emerging Cooking Solutions i Zambia

?Base of the Pyramid? (BOP) beskriver de fyra miljarder ma?nniskor som lever i extrem fattigdom. A?ven om de a?r fattiga har de tillsammans stark konsumentkraft, vilket go?r BOP till en marknad som inte ska fo?rbises. Fo?retaget Emerging Cooking Solutions (ECS) tillverkar pellets av o?verbliven biomassa i Zambia som kan anva?ndas som bra?nsle i matlagningsspisar de sa?ljer.

Öppen innovation och immaterialrĂ€tt ur ett anti-commons perspektiv

Syftet med arbetet var att undersöka hur olika reaktionsbetingelser skulle pÄverka syrgasdelignifieringen av en sur sulfitmassa. De betingelser som undersöktes var utbyte, slut-pH, viskositet och kappatal. Massan som anvÀndes kom frÄn Nordic Paper Seffle och alkalit som anvÀndes var magnesiumoxid. Syrgasdelignifiering av massan gjordes  i autoklaver i ett PEG bad dÀr tid, temperatur och alkalisatser varierades.Resultaten visar att alla utbyten lÄg mellan 90-97% och att Àven de mest aggressiva betingelserna bara gav en viskositets reduktion pÄ 260 enheter, motsvarande 19% av den totala viskositeten.Slut-pH för syrgasavluten hamnade mellan 6,5-9,4 beroende pÄ alkalimÀngd och temperatur under delignifieringen. Slut-pH minskade nÀr mÀngden alkali hölls konstant men temperaturen varierades mellan 110-140°C.Kappatalet för massan kunde effektivt reduceras frÄn ett startvÀrde pÄ 23,4 till ett slutvÀrde pÄ under 5 med en temperatur pÄ 140°C, alkalisats pÄ 10 kg/ODT och en tid pÄ tvÄ timmar utan större förluster av vare sig viskositet eller utbyte.En ovanligt resultat som upptÀcktes under arbetet var att delignifieringen tappade i effektivitet med ökad alkalimÀngd och detta samband gÀllde vid alla betingelser.En teori om detta kan vara att jonstyrkan i lösningen gör att fibrerna i massan drar ihop sig och att syrgasen fÄr svÄrare att reagera med ligninet..

Open Innovation tÀvlingar : AnvÀndandet av den externa kunskapen

Problem:proAros har en idébank som Àr framarbetad av utvecklingsenheten för att frÀmja idégenerering och nytÀnkande inom organisationen. Problemet Àr att idébanken inte anvÀnds av de anstÀllda. Hemsidan har blivit marknadsförd, men ÀndÄ verkar ingen anvÀnda sidan för att lÀmna sina idéer. Under studien framkommer det att mÄnga av de anstÀllda inte vet om idébankens existens och att en bristande kommunikation rÄder inom hela organisationen.Syfte:Syftet med denna uppsats Àr att fÄ svar pÄ frÄgan varför idébanken inte anvÀnds av de anstÀllda inom proAros samt hur man kan lösa de kommunikativa hinder som uppstÄr vid informationsspridning inom organisationen.Metod:De metoder som anvÀnds i denna uppsats Àr dels kvalitativa intervjuer men Àven kvantitativa enkÀtundersökningar bland anstÀllda inom proAros. Blandningen av djupgÄende intervjuer och enkÀter har sedan lett till slutresultatet.

Hur fungerar kunskapshantering och innovation inom kvantgruppen hos LÀnsförsÀkringar?

1952 publicerade Harry Markowitz sin doktorsavhandling vilken var den första avhandlingen som tillÀmpade avancerade matematiska metoder inom bank- och finanssektorn. Detta var startskottet för en ny epok dÀr personer med matematisk bakgrund började ersÀtta ekonomer i finansbranschen frÀmst tack vare deras modeller som kunde beskriva ?framtiden?. Numera kallas de flesta personer som tillÀmpar avancerad matematik inom finans för kvantanalytiker. I dagslÀget Àr merparten av större analyshus, banker, försÀkringsbolag och hedgefonder beroende av kvantanalytikerDen hÀr uppsatsen behandlar följande frÄgestÀllning:Hur fungerar kunskapshantering och innovation inom kvantgruppen hos LÀnsförsÀkringar AB?För att besvara denna frÄgestÀllning har en litteraturstudie och en fallstudie utförts.

"Gifta ihop" Lean och kreativitet : En fallstudie gjord pÄ Karolinska Universitetssjukhusets division för ServicetjÀnster och Logistik. Studien berör det förbÀttringsarbete som Àr aktuellt samt hur detta förhÄller sig till innovation och kreativitet.

BakgrundAvdelningen för ServicetjÀnster och logistik inom Karolinska Universitetssjukhuset genomgÄr sedan 2007 ett omvÀlvande förbÀttringsarbete med helt nya arbetssÀtt som baseras pÄ stÀndiga förbÀttringar och flödesprocesser. Innovation Àr nÄgot för företag i dagens samhÀlle att förhÄlla sig till som en metod för att kunna vara fortsatt konkurrenskraftig. Inom modern kvalitets- och verksamhetsutveckling Äterfinns det otaliga metoder för att arbeta innovativt och kreativt. Vikten ligger inte vid att sammanföra dessa utan istÀllet pÄvisa vikten av kreativitet och innovation.ProblemformuleringDe förbÀttringsmetoder som avdelningen för ServicetjÀnster och logistik anvÀnder sig av kan innebÀra att det saknas utrymme för problemlösning och dÀrmed outnyttjad kreativitet. Kunskapen och förstÄelsen kring kreativitet kan dÀrför skapa förutsÀttningar till att kunna leda innovationsprocessen i rÀtt riktning, vilket vi vill försöka implementera pÄ Varutransporten pÄ Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.SyfteSyftet med studien Àr att tillÀmpa vÄra kunskaper i innovationsteknik genom att ge förslag till hur Varutransporten kan fÄ in mer kreativitet i sitt flödesarbete.MetodStudiens utförande sker genom tvÄ processer, en forskningsprocess och en innovationsprocess, parallellt med varandra.

Patientbemötande inom primÀrvÄrden

Vad ledningen gör för att öka vÄrdcentralens attraktionskraft genom att involvera personalen för ett ökat patientbemötande - en komparativ studie mellan offentlig och privat primÀrvÄrd i Karlskronas nÀromrÄde..

Ekonomistyrning för balanserad flexibilitet och förutsÀgbarhet: en fÀltstudie av innovationsprocessen i ett kostnadsledande företag

Problematisering: Ekonomistyrning i kostnadsledande företag etablerar stabila förhÄllanden och eliminerar variation för att kontrollera kostnader, vilket enligt traditionell forskning ses som innovationshÀmmande. Samtidigt tycks företag i ökad utstrÀckning arbeta med kombinerade affÀrsstrategiska fokus, dÄ viss innovation har visat sig nödvÀndig för att upprÀtthÄlla konkurrenskraft. Detta problematiserar tidigare forskning inom ekonomistyrning som behandlar affÀrsstrategi som ett val mellan antingen kostnadsledarskap eller differentiering.Syfte: Genom att utvÀrdera om kostnadsledarskap och differentiering kan kombineras för att skapa konkurrenskraft Àr syftet med denna studie att utveckla en fördjupad förstÄelse för hur en lÄgprispositionerad organisation kombinerar och anvÀnder styrmedel för att stödja innovation genom produktutvecklingsprocessen.Metod: Studien utvecklar befintliga teoretiska ramverk genom ett kvalitativt induktivt tillvÀgagÄngssÀtt. En inledande litteraturstudie resulterade i fem teoretiska förvÀntningar som möjliggjorde en analys av utförd fÀltstudie. Genom att intervjua fem respondenter frÄn olika funktioner och hierarkiska nivÄer i en kostnadsledande organisation som samtidigt utmÀrks av innovativ differentiering, kunde de fem teoretiska förvÀntningarna diskuteras samt utvecklas.

De stora utlÀndska entreprenörernas pÄverkan pÄ den svenska anlÀggningsmarknaden

Syfte ? Att skapa en ny produkt inom kategorin mingelbord, som erbjuder fler anvÀndningsomrÄden för att bli mer anpassad för privatpersoner och i hemmamiljö. Att genom en innovativ konstruktion och en kombination av moduliserade- och hantverksdelar skapa en unik produkt pÄ marknaden.Metod ? Grundmetoden för det hÀr arbetet Àr den första fasen i en produkts liv: produktutvecklingsprocessen; identifiera behovet, planera designprocessen, ta fram kundkraven, utveckla konceptet och till sist utveckla produkten.Resultat ? Designkoncept pÄ ett mingelbord har tagits fram och redovisas i bilder. Dessa bilder Àr resultatet av en uppmodellering i datorn med hjÀlp av 3D-progam.

InnovationsförmÄgans pÄverkan pÄ goodwill

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka i vilken utstrÀckning av goodwillposten som kan förklaras av innovationsförmÄgan i svenska börsnoterade företag.Inledning: Goodwill Àr en immateriell tillgÄng och uppstÄr i samband med företagsförvÀrv. PÄ senare Är har posten fÄtt en stor betydelse och den ger Àven ett uttryck för framtida ekonomiska fördelar. Goodwill Àr svÄrdefinierat eftersom att posten exempelvis kan innehÄlla kundrelationer, varumÀrken, bra rykte etc. I dagslÀget Àr innovation en viktig faktor för företag och har stor betydelse för ekonomisk tillvÀxt. Företagens innovationsförmÄga borde dÀrför ha en pÄverkan pÄ goodwillpostens vÀrde.Metod: I denna studie har en kvantitativ undersökning gjorts.

Wireless Fidelity - A Scenario Analysis

AbstractTitle: Wireless Fidelity ? A Scenario Analysis Authors: Mellberg Ola, Technology Management, Lund UniversityMĂ„rtensson Jens, Technology Management, Lund University Tutors: Andersson Jens A, Faculty of Engineering LTHKarlberg Johan, Sony Ericsson Mobile Communication ABSvensson Claes, Lund University Discussion: The most significant impacts on the telecom industry over the past decades have been the rapid growth of the Internet and mobile telephone services. Currently these two worlds are converging. Moreover, the fast expansion of wireless high capacity Internet access, increased distribution of local/public hotspots and rapid development of wireless network cards have opened new opportunities for the mobile telecom industry. Research Questions:To what extent could the explosion of local and public wireless networks, using WiFi technology, affect the future telecom industry? Who will ultimately master the WiFi innovation and to what degree could this innovation open new possibilities for external players to enter the mobile voice industry? Purpose: The purpose of the Master Thesis is to provide Sony Ericsson Mobile Communication AB with the most transformational scenarios, which will enable employees to recognise patterns and interpret the meaning of WiFi-related events as they unfold.

LantmÀnnen AXA - FrÄn idé till produkt

Syftet för detta examensarbete pÄ kandidatnivÄ Àr att undersöka hur LantmÀnnen AXAutnyttjar sina resurser för att pÄ sÄ sÀtt försöka förstÄ hur de strategiskt har bemöttkonsumenternas ökade krav pÄ hÀlsosamma livsmedel i sin produktutveckling..

Manpower ? en framgÄngssaga utan slut?

 Vi har kommit fram till att kontorets framgÄngsfaktorer ligger bl.a. i pÄ vilket sÀtt personalen rekryteras, teamarbetet, företagskulturen samt att personalen delar med sina kompetenser och erfarenheter och bollar idéer med varandra. Att personalen rekryterar lÀmpliga konsulter pÄ rÀtt arbetsplats Àr andra framgÄngsfaktorer enligt oss. Vi har utformat ett koncept i form av en stjÀrna till kontoret som ett bidrag till fortsatt utveckling.   Vi har kommit fram till att kontorets framgÄngsfaktorer ligger bl.a. ipÄ vilket sÀtt personalen rekryteras, teamarbetet, företagskulturensamt att personalen delar med sina kompetenser och erfarenheteroch bollar idéer med varandra.

Kompetensutveckling för ökad innovationsförmÄga i smÄföretag

 De senaste Ären kan vi se ett ökat intresse för lÀrande i organisationer och kompetensutveckling. Detta menar mÄnga forskare och beslutsfattare Àr en vÀsentlig del för produktivitet, konkurrenskraft och innovation. ( Kock, Gill & Ellström, 2008) Innovationer Àr vanligtvis en frukt av flera olika personers kreativa förmÄga, deras samarbete, erfarenheter och kompletterande kunskaper (Leonard & Swap, 1999). 96,3% av företagen i Sverige Àr smÄföretag (www.scb.se). SmÄföretag och entreprenörer ses som sÀrskilt viktiga för sysselsÀttning och tillvÀxt i nÀringslivet.

Att fÄnga entreprenörskapets dimensioner

Syftet med studien a?r att bidra med kunskap om hur entrepreno?riell orientering kan ma?ta entrepreno?rskap inom branschen fo?r mobiltelefoni. Fo?rha?llandet mellan entrepreno?rskap och ekonomiska utfall ma?ts med utga?ngspunkt i Millers resonemang om entrepreno?riell orientering.Hur kan entrepreno?rskap operationaliseras? Hur ser fo?rha?llandet ut mellan entrepreno?rskap och ekonomiska utfall?Studien baseras pa? tidigare forskning, facklitteratur, vetenskapliga artiklar, a?rsredovisningar, branschartiklar, avhandlingar och andra relevanta underlag som belyser entrepreno?rskap. Ba?de kvalitativ och kvantitativ metod tilla?mpas fo?r att a?stadkomma triangulering.Entrepreno?rskap kan ma?tas utifra?n hur pass radikal innovationen a?r.

Product Development Processes in the Nordic Paper Packaging Companies : an assessments of complex processes

It is important for firms to continually develop their offerings as the business landscape develops in order to sustain their competitiveness (e.g. Schumpeter, 1934; Ansoff, 1979; Porter, 1985; Trott, 2012). In a context of globalization, rapid technology development and changing customer needs, the paper packaging industry is urged to enhance its product development activities (Hansen & Niskanen, 2007; Björkdahl & Börjesson, 2011). However, there is little research about paper packaging firms? product development processes (ibid).

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->