Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 18 av 52

Mobilomat : Designstudie av en offentlig laddare till portabla enheter.

Detta examensarbete Àr genererat pÄ egen hand av projektets deltagare. Arbetet avser att frambringa ett förslag pÄ hur en offentlig laddare kan utformas med kartlÀggning av dess teknik. Produkten riktar sig frÀmst för laddning av mobiltelefoner men ska ocksÄ fungera till andra energiförsörjande portabla enheter som, mindre datorer, musikspelare samt kameror.Examensarbetet Àr inom omrÄdet, produkt- och processutveckling vid institutionen Innovation Design och Produktutveckling pÄ MÀlardalens högskola.Projektet omfattar en förstudie med analyser av befintliga produkter pÄ marknaden gÀllande design, teknik och funktion. Förstudien omfattar ocksÄ resultatet av en personundersökning för att utforska om det finns ett behov av en sÄdan produkt pÄ den svenska marknaden samt för att ge inspiration hur den kan utformas. Vi har ocksÄ tagit del av lÀmpliga litteraturstudier för att skapa en trovÀrdighet till lÀsaren och som stöd för vÄrt arbete.Med denna förstudie i beaktning inleddes en konceptutveckling med ett omfattande skissarbete som sedan fördes över till cad-modeller med hjÀlp av programmet Solid Works.

Generationer och iPhone

Bakgrund och syfte: Medieutbudets mÄngfacetterade skepnader Àr ett resultat av ett samhÀlle under utveckling och som stÀndigt tvingar nya innovationer och tillverkningar att ta form. Iphone Àr ett exempel pÄ en ny innovation som har rusat i svensk försÀljning bÄde hos ungdomar och Àldre. Den yngre generationen ser dagens mediala utbud som ett normalt inslag i livet medan Àldre personer fÄtt vÀnja sig vid dessa breda alternativ senare i livet. Denna skillnad pÄ hur man vuxit upp med medier kan ocksÄ komma att styra hur generationerna anvÀnder sin Iphone ifrÄga om hur ofta man utnyttjar dess funktioner eller vilken nytta den utgör för personen. Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra de tvÄ olika generationernas sÀtt att anvÀnda iPhone.Metod/Material: Metoden som anvÀnts för denna uppsats Àr en kvalitativ forskningsintervju med semistrukturerade/strukturerade intervjuer som verktyg.

Modell för idéutveckling

The purpose of this report is to create and develop a model that streamlines and helps the innovationprocess of an idea owner and also in the development of ideas.This model should be able to apply for workshops and in innovation advice or business devlopment. I used the qualitative method in my essay just to get a maximum clear data collection, where the seven respondents were included in the interviews. However, much of the information retrieved from the theory books and research/science articles, in order to answer the research/Sceince question in the best possible way.

Den lilla marknadsplanen ? konsten att kombinera innovation och kreativitet med planering i smÄ företag

I dagens samhÀlle ökar intresset för, och vikten av, smÄföretagande alltmer. För den enskilde entreprenören handlar det om att en dröm kan gÄ i uppfyllelse, medan det för hela samhÀllet innebÀr ett bidrag till ökad tillvÀxt. En viktig aspekt i sammanhanget Àr att smÄ företag behöver byggas upp pÄ ett sÀtt som ger en hÄllbar utveckling pÄ lÄng sikt.Att utforma en marknadsplan kan hjÀlpa företag att definiera verksamheten och identifi-era konkurrensfördelar. Planen Àr dÀrmed ett verktyg för att nÄ lönsamhet och utveckling pÄ lÄng sikt. Uppfattningen i litteraturen Àr dock att marknadsplanering inte Àr generellt tillÀmpbart i alla typer av företag.

Digital produktplacering i strÄlkastarljuset : En jÀmförande studie med fokus pÄ fenomenets egenskaper, följdeffekter och framtidstron pÄ detsamma

Bakgrund: Marknadsföring Àr ett stÀndigt förÀnderligt omrÄde, och den tekniska utvecklingen har medfört bÄde problem och lösningar. Digital produktplacering, vilket möjliggör infogning av produkter och varumÀrken i efterbearbetningen av en film- eller tv-inspelning, kan ses som en lösning pÄ den traditionella produktplaceringens brister.Syfte: Syftet med studien Àr att presentera en konceptuell jÀmförelse mellan traditionell och digital produktplacering med fokus pÄ att, inom ramen för det senare, beskriva, analysera och skapa en förstÄelse för fenomenet. Studien innefattar att en definition av digital produktplacering skapas, samtidigt som dess bransch exemplifieras och framtidstron utreds.Genomförande: Efter genomförd förstudie anvÀndes dokumentstudier, och intervjuer med fem aktörer inom produktplaceringsbranschen samt en medieforskare, för att studera fenomenet utifrÄn vÄrt valda syfte.Slutsats: VÄr definition av digital produktplacering, ur marknadsföringssynpunkt, lyder: Digital infogning av produkter, eller varumÀrken, i tidigare inspelat medieinnehÄll i syfte att pÄverka den avsedda mÄlgruppen. Fenomenet anser vi komplettera traditionell produktplacering som marknadsföringsmetod och kommer dÀrför troligen inte att ersÀtta densamma, utan istÀllet verka i symbios. DÀremot tycks framtiden se positiv ut för de bÄda fenomenens anvÀndande..

Tjeders 2020 : En scenarioplanering hos ett medelstort företag

SammanfattningBakgrund: Tjeders Àr ett anrikt företag i Malmköping som tillverkar larm och signalutrustning. I dagslÀge kÀnner Tjeders att deras varor och tjÀnster befinner sig i en slutfas i produktionscykeln, dÀr vinsterna tas hem. Detta leder till att nya produkter och tjÀnster bör utvecklas.Metoden: Examensarbete har prÀglats av ett hermeneutiskt synsÀtt och en kvalitativ metodik. Teorin grundar sig i litteraturstudier och empirin pÄ öppenriktade intervjuer samt omvÀrldsanalys i form av mediascanning. Den praktiska metoden har följt TAIDA, vilket Àr en övergripande modell för hur scenarioplanering sker.Diskussionen: I diskussionen sammanstÀlls teorin med empirin dÀr behandlas resonemangen om hur Tjeders ska gÄ vidare med de framkomna scenariona samt förslag kring handlade utifrÄn dessa.Resultatet: Examensarbete har resulterat i tvÄ scenariokors som behandlar teknik och marknad, scenariokorsen konstruerades genom en kreativ process dÀr det insamlade materialet bearbetades.

Entreprenöriell marknadsföring i entreprenöriella företag : Hur marknadsför och etablerar sig entreprenöriella företag pÄ nya marknader?

Marketing is a broad subject with many different areas. Part of the marketing that has been of great importance is the 4P:s also known as the marketing mix. Marketing mix is included in one of the traditional marketing approaches. In recent years there have been some changes and have begun looking at new ways of looking at marketing. One of the ways is entrepreneurial marketing to the effect that the company tries to use its resources optimally.

VÀgen till tillvÀxt : En kvalitativ studie om innovation sett ur ett jÀmstÀlldhetsperspektiv inom svensk ishockey.

Denna studie behandlar jĂ€mstĂ€lldhetsaspekten inom Svenska Ishockeyförbundet och nĂ„gra utvalda underliggande divisioner. Ämnet jĂ€mstĂ€lldhet Ă€r stĂ€ndigt ett debatterat Ă€mne i dagens samhĂ€lle pĂ„ alla olika nivĂ„er och arbetet kring frĂ„gan Ă€r bĂ„de aktuellt och viktigt. Det finns en önskan att genom denna studie skapa ett intresse kring Ă€mnet ur ett nytt perspektiv, och att visa en nyanserad bild Ă€n den negativa bild som idag ofta förmedlas. JĂ€mstĂ€lldhet och det arbete som krĂ€vs för att utveckla det förmedlas mĂ„nga gĂ„nger som en börda och nĂ„got problematiskt. Samtidigt förmedlas inte fördelarna med jĂ€mstĂ€lldhet i förhĂ„llande till de förbĂ€ttringar det kan leda till inom alla organisationer.

Den sociala kreatören

Den sociala omgivningen spelar en viktig roll för designerns kreativa förmÄga. Framförallt har omgivningen en viktig inverkan för designerns emotionella tillstÄnd som i sin tur pÄverkar humöret och kreativiteten. Undersökningen visar ocksÄ att inspiration oftast hÀmtas frÄn arbetsgruppen snarare Àn den privata omgivningen, ett mönster som förstÀrks med erfarenhet och Älder..

Patientbemötande inom primÀrvÄrden

Vad ledningen gör för att öka vÄrdcentralens attraktionskraft genom att involvera personalen för ett ökat patientbemötande - en komparativ studie mellan offentlig och privat primÀrvÄrd i Karlskronas nÀromrÄde..

CRM som kÀlla för idéer till utveckling av nya tjÀnster

Titel: CRM som kÀlla för idéer till utveckling av nya tjÀnsterNivÄ: Kandidatexamen, C-uppsatsFörfattare: Erik Salzmann & Torbjörn KirkevoldHandledare: Sarah Philipson Datum: 1/9-14 Syfte: Syftet men denna studie Àr att undersöka hur CRM-system anvÀnds som verktyg för tjÀnsteutveckling i svenska tjÀnsteföretag. FrÄn detta formulerades undersökningens forskningsfrÄga: Hur skapar tjÀnsteföretag nya innovativa tjÀnster med hjÀlp av Costumer Relationship Management? Metod: Undersökningen Àr gjord med hjÀlp kvalitativ metod. Telefonintervjuer har legat som grund för datainsamling genom tio respondenter som Àr aktiva CRM-anvÀndare. Respondenterna Àr valda via ett bekvÀmlighetsurval.

Morgondagens projektledning

Detta examensarbete genomfördes pÄ Volvo CE i Eskilstuna under vÄren 2013. Kursen, KPP230, pÄ MÀlardalens högskola har omfattningen 15 högskolepoÀng. Programmet författarna lÀser heter innovation, produktion och logistik med inriktningen entreprenörskap och företagande.Uppgiften var att utmana nÄgra projektdeltagares arbetssÀtt pÄ Volvo CE med fokus pÄ de första stegen i projektmodellen vad gÀller maskininvesteringar för att undersöka om det gick att fÄ deltagarna mer innovativa, entreprenöriella samt mer engagerade, motiverade och inspirerade.Fyra kreativa övningar har genomförts, först i en pilotgrupp och sedan i en projektgrupp pÄ Volvo. För att kunna koppla detta till verkligheten fanns möjligheten att vara delaktiga i ett projekt dÀr mÄlet var att fyra monteringsavdelningar skulle bli en eller tvÄ. Intervjuer av de anstÀllda har genomförts för att fÄ reda pÄ hur de arbetar och vad de tycker om arbetsklimatetDet visade sig att projektgruppen blev mer kreativ, innovativ och tillÀt sig sjÀlva att tÀnka pÄ andra sÀtt Àn tidigare nÀr de kreativa övningarna genomfördes.

Erfarenheter frÄn Olika Produktutvecklingsprocesser vid Utvecklingen av en AtmosfÀrisk Vattengenerator

This Master of Science thesis was completed at the Department of Machine Design at the Royal Instituteof Technology in Stockholm in collaboration with Lund Faculty of Engineering, LuleÄ University ofTechnology and Stanford University. At Stanford University a global product development project wasrealized as part of the course ME310. The project was initiated by the American company ImmerseGlobal whose vision was to develop a new type of Atmospheric Water Generators, a machine that absorbsthe moisture in the air and via a water system transforms it to pure drinking water. The project was partlyfinanced by the Product Innovation Engineering program, a Swedish research and development programfor increased innovation capability in organizations.In parallel with the global project in the ME310 course the product development process was studied inorder to compare it with a product development course at the Royal Institute of Technology, IPU. Thetwo courses are similar to each other in several aspects.

Hur vet man vad kunder vill ha? : En studie över metoder för att ta reda pÄ marknadsbehov inom produktutvecklingsföretag

Att anvÀnda produktutveckling som konkurrensfördel har ökat dramatiskt de senaste tio Ären. Anledningen till det kan spÄras till att pÄ 2000-talet har det skett en förÀndring till en mer kunskapsbaserad ekonomi, vilket har lett till att det Àven har blivit en förÀndring i nÀr innovation typiskt sker i samband med produktutveckling. Numera sker innovation typiskt genom stÀndig förÀndring genom att kunderna fÄr sÀga vad de tycker, istÀllet för att ske vid produktionsanlÀggningen. Med hjÀlp av informationen frÄn kunderna kan företaget sedan producera produkter som motsvarar precis kundernas behov. DÀrför kommer det företag som har mest kundanpassade produkter att ha störst framgÄng.För att involvera kunder finns det olika metoder som företagen kan anvÀnda sig av, dÀr de metoder som tidigt involverar kunderna i produktutvecklingsprocessen föresprÄkas.

MOTIVATION : DELTAGANDE OCH ENGAGEMANG I INNOVATIONSPROCESSER

I samhÀllet finns oro över den digitala utvecklingens framfart dÀr fokus lÀggs alltmer pÄ att skapa innovation, vilket Àr en tillgÄng ur konkurrenssynpunkt men dÀr individers behov och förutsÀttningar bortses frÄn. Den snabba utvecklingen kan medföra att individer med lÄg förstÄelse och acceptans av informations- och kommunikationsteknik riskerar att hamna utanför samhÀllet. Seniorer Àr den Äldersgrupp vilken har benÀgenhet att besitta en lÀgre förstÄelse och acceptans för den digitala utvecklingen. Detta Àr ett aktuellt dilemma eftersom ett fungerande samhÀlle förutsÀtter att alla individer ska kunna anvÀnda sig av de samhÀlls- och kommersiella tjÀnster som finns att tillgÄ. Till följd dÀrav Àr det oumbÀrligt att utveckla anvÀndbar informations- och kommunikationsteknik vilken möter slutanvÀndares behov och förutsÀttningar.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->