Sök:

Skapandet av innovativa team - en studie om sammansättning och mångfald

Nu för tiden jobbar allt fler företag med team. Det krävs att det finns en bra strategi, struktur och rätt personer för att teamet ska bli så innovativt som möjligt. Desto större och mer expanderade företagen är över världen krävs det även att människor från olika kulturer och länder samarbetar mot att föra företaget framåt. Något som kan skapa problem i och med olikheterna.Forskning från West et al. (2006) och Paulus et al. (2006) visar hur man bäst skapar ett innovativt team genom att skapa hög potential för innovation samt hur multinationella företag kan lära sig att bemästra olika nationaliteter och kulturer för att företagen ska bli framgångsrika. Det finns forskning som visar på att kulturella skillnader både kan främja och vara till problem för innovation. Något som täcker in de områden som är essentiella för studien.För att kunna se vilka skillnader och likheter som finns i teamledares värderingar vid sammansättning av team, vilka skillnader och likheter som finns i teammedlemmars värdering av vad som gör teamet innovativt samt hur man hanterar utmaningen med mångfald inom teamen, genomfördes en enkät på Volvo Construction Equipment där 15 respondenter från tre världsdelar fick svara på ett antal frågor.Datainsamlingen ledde till att författarna kunde se fler likheter mellan respondenternas värderingar än skillnader. De gemensamma värderingarna från respondenterna för att skapa ett innovativt team är ett bra ledarskap, en tydlig vision, bra kommunikation, ett öppet sinne, rätt personer för uppgiften samt mångfald.Några av slutsatserna är att kommunikation mellan ledare och teammedlemmar underlättar de kulturella problem som kan uppstå och har därför en viktig roll i sambanden mellan ledare och medlemmar. Det är även lätt att tro att enbart kulturell mångfald är viktig, men många anser även att personlighetsmångfald är en, om inte viktigare del i främjandet av innovation.

Författare

Sandra Borszeki Robin Larsen

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..