Sök:

Sökresultat:

434 Uppsatser om Fordon - Sida 3 av 29

Nya energibärare i fordon: deras påverkan på tunnlar och undermarksanläggningar vid brand

Idag domineras bränsleanvändningen av bensin och diesel i Fordon. Användningen av bensin minskar till förmån för nya energibärare. De nya energibärare som tas upp i rapporten är batterier, etanol, E85, metanol, biodiesel, biogas, vätgas, naturgas, LPG (Liquefied Petroleum Gas) och DME (Dimetyleter). Av de nya energibärarna är det idag E85 som är mest använt i Sverige, följt av batterier inom hybridteknologin och metangas. De nya energibärarna har egenskaper som skiljer sig från de vanliga bränslena, bensin och diesel.

Utformningsförslag till villatomten Bergtorsken 10

 Nollvisionen talar om en framtid där inga människor dör eller skadas allvarligt i trafiken och utgör idag grunden för allt trafiksäkerhetsarbete i Sverige. Utifrån Nollvisionen inleddes i april 2009 ombyggnationen av väg 23 mellan Sandsbro och Drättinge.Rapporten utvärderar och följer upp ombyggnationen av korsningen väg 23/897 som är belägen på sträckan mellan Sandbro och Drättinge. Utredningen genomfördes i form av intervjuer och observationer. Totalt intervjuades 24 personer som trafikerar korsningen i olika hög utsträckning och med olika typer av Fordon. Utöver detta gjordes även observationer på plats för att få en bild av hur korsningen fungerar med avseende på trafikflöde, hastigheter och placering av Fordon på vägen.Resultatet av intervjuer och observationer visar att korsningen uppfyller sitt syfte med att sänka hastigheten utan störningar i trafikflödet.

Gulliver - ? en plattform för testning, utveckling och demonstration av

Kandidatprojektet har tagit fram en test- och utvecklingsplattform som underlättar testning och förståelse av komplexa trafiksituationer. En förståelse som kan användas till att lösa så väl dagens som morgondagens trafikproblem. Dessa problem innefattar ökade köbildningar, en stigande olycksfrekvens samt den miljöpåverkan som trafikens koldioxidsutsläpp orsakar. Ett långsiktigt mål för detta projekt är att möjliggöra ett intelligentare och billigare sätt att lösa dessa problem.Specialiserade delsystem som innefattar en trafiksimulator, en kommunikationsnod-simulator, fysiska miniatyrFordon samt en kartklient vilka har integrerats för att skapa en omfattande test- och utvecklingsplattform. Plattformen har kapacitet att återge verklighetstrogna trafiksituationer och ger därför en möjlighet att testa olika lösningar.

Tiltbar reverse trike : Utveckling och prototyptillverkning

I denna rapport presenteras utveckling och prototyptillverkning av ramen och tiltfunktionen till en tiltbar reverse trike. En reverse trike är ett Fordon med ett bakhjul och två framhjul. Bakhjulet är det drivande hjulet medan de två framhjulen är de styrande.Ett personligt intresse har alltid funnits för cyklar och cykelliknande Fordon med fler än två hjul. I stort sett samtliga cyklar av den typen som finns kommersiellt tillgängliga idag använder sig utav en stel ram med begränsad fjädring på respektive hjul. Problemet med dessa är att de inte ger samma inlevelse vid färd som exempelvis en vanlig tvåhjulig cykel eller en motorcykel där Fordonet kan lutas vid kurvtagning för att bättre utnyttja vikt och tyngdpunkt för att inte tippa.

Korsning väg 23/897 : En uppföljning

 Nollvisionen talar om en framtid där inga människor dör eller skadas allvarligt i trafiken och utgör idag grunden för allt trafiksäkerhetsarbete i Sverige. Utifrån Nollvisionen inleddes i april 2009 ombyggnationen av väg 23 mellan Sandsbro och Drättinge.Rapporten utvärderar och följer upp ombyggnationen av korsningen väg 23/897 som är belägen på sträckan mellan Sandbro och Drättinge. Utredningen genomfördes i form av intervjuer och observationer. Totalt intervjuades 24 personer som trafikerar korsningen i olika hög utsträckning och med olika typer av Fordon. Utöver detta gjordes även observationer på plats för att få en bild av hur korsningen fungerar med avseende på trafikflöde, hastigheter och placering av Fordon på vägen.Resultatet av intervjuer och observationer visar att korsningen uppfyller sitt syfte med att sänka hastigheten utan störningar i trafikflödet.

Samhällsekonomisk kostnadsanalys av vägbyggen

När Vägverket planerar en åtgärd tas beslutet utifrån välfärdsteoretiska utgångspunkter. Vägverkets arbetar i samhällets intresse och skall därför maximera samhällsnyttan. Under den tid som en åtgärd pågår uppstår det störningar i samhällsekonomin som vägverket idag inte tar hänsyn till. Då det inte finns någon litteratur kring detta ämne så är syftet med uppsatsen att identifiera de kostnader och olägenheter som samhället och trafikanterna drabbas av vid ett vägbygge. Med utgångspunkt av värden och värderingar från Vägverket, Trafik forskningsinstitutet och Väg- och trafikinstitutet skall jag identifiera de kostnader och olägenheter som samhället och trafikanterna drabbas av vid ett vägbygge.

Riskanalys över Kimit ABs transporter

Kimit AB är ett ledande företag inom den svenska sprängmedelsbranschen och de transporter sina produkter bland annat mellan LKAB:s gruvor i Kiruna, där fabriken ligger, och Malmberget. Dessa transporter faller under lagen (2006:263) om transport av farligt gods, då några av deras produkter klassas som explosiva och några som oxiderande, beroende på produktens innehåll. Fordon som transporterar farligt gods på väg eller järnväg måste vara märkta med dels storetiketter som visar vilken klass godset tillhör och dels en orange skylt som visa godsets unika UN-nummer samt farlighetsnummer. Från farlighetsnumret är det möjligt att utläsa godset farligaste egenskaper som till exempel om godset är giftigt, frätande eller reagerar kraftigt med vatten.Under ett test som Kimit genomförde tillsammans med några andra aktörer kunde de visa på fördelen med att använda aluminiumtankar under transporten av deras produkter. Då aluminiumtanken gav vika under mycket lindrigare förhållanden när den utsattes för kraftig värme än ståltanken som exploderade och skickade bitar av tanken över hundra meter från platsen.

Analys och utveckling av drivsystemoberoende energiåtervinning

Drivsystemoberoende energiåtervinning är kärnan i detta examensarbete. Målet har varit att analysera pneumatikens potential att återvinna energi och agera som en gemensam plattform för alla Fordonstillverkare oavsett inriktning på drivsystem. En kompressor har används för energiformsomvandling, lufttankar för energilagring och luftmotor för återomvandling till kinetisk energi. Utgångspunkten för systemet har varit att utföra så stora delar av bromsarbetet som möjligt. Hållfasthetsberäkningarna styrker att måttlig energiåtervinning är möjlig utan anpassning av belastade komponenter, så som drivaxlar.

Effekter av kriminella MC-gäng på brottsfrekvens i Sveriges kommuner 1996-2003

Den snabba tillväxten av organiserad brottslighet under de senaste tio åren ger en bra möjlighet att undersöka dess inverkan på brottsförekomst ? ett relativt outforskat område i Sverige. Denna studie syftar till att undersöka hur kommuners brottsfrekvens påverkas av förekomsten av kriminella MC-gäng. En panel med kommundata för åren 1996?2003 ligger till grund för den modell, med kommun- och tidsspecifika effekter, som används för att undersöka effekterna av kriminella MC-gäng på ett antal brottskategorier.

Design av interiör till befintligt fordonskoncept

Denna rapport är resultatet av ett examensarbete för utbildningen civilingenjör Teknisk design vid Luleå tekniska universitet utfört under vårterminen 2012. Projektet genomfördes i samarbete med Semcon AB på deras automotive- och designavdelning, på huvudkontoret i Göteborg. Syftet med projektet var att ta fram en interiör till det elektriskt drivna, trehjuliga Fordonskonceptet Trio concept. Konceptet var framtaget av Semcons designavdelning och hade vid projektets start givits en exteriör men saknade interiör. Konceptet är tänkt att teoretiskt kunna lanseras inom några år som ett miljövänligt Fordon för ett dagligt pendlingsbehov i en storstad.

Alternativa Drivmedel som Enhetsdrivmedel

Fossila drivmedel står idag för en överlägsen majoritet av den totala användningen av drivmedel som dagligen förburkas. Alternativ till de fossila drivmedlen krävs för att säkerställa tillgång i framtiden. Försvarsmakten har fått uppdrag från regeringen att utforska möjligheten att övergå till att driva sina Fordon på förnyelsebara bränslen.Militära organisationer strävar efter ett enhetsdrivmedel, alltså ett gemensamt drivmedel som driver samtliga Fordon och enheter. Största anledningen är den förenklade logistik som kan uppnås om endast ett drivmedel används.Detta arbete har sökt efter ett alternativt drivmedel som skulle kunna användas som enhetsdrivmedel inom Försvarsmakten. Detta för att lösa problematiken med att både byta till ett förnyelsebart drivmedel och ett enhetsdrivmedel i samma fas.Slutsatserna som dragit i detta arbete är att FT-bränslen har potential att användas som enhetsdrivmedel ur ett tekniskt perspektiv.

Förbättringsförslag för en robotcell :  

Detta examensarbete består i en översyn av en robotcell för programmering av målningsrobotar hos Meritor HVS AB i Lindesberg. Företaget är verksamt inom Fordonsindustrin med tillverkning av fram- och bakaxlar för tunga Fordon.Förslag till åtgärder för minskat antal stopp i måleriet och förbättrad målningskvalitet i anläggningen presenteras, liksom förbättringsförslag för programmeringscellens layout och programmeringsverksamhetens organisation..

Klimathall i Norrbotten: En jämförande studie av platser i biltestregionen

I snart 40 a?r har kommunerna i Norra Norrlands inland spelat en viktig roll i bil- och komponenttestindustrin. Hit har Fordon sedan bo?rjan av 1970-talet kommit fo?r att testas till sin gra?ns i vinterklimat. Vinter- testning av Fordon a?r en mycket viktig del av Fordonsutvecklingen.

Kvalitetsförbättring av reservdelsinformation: en fallstudie
av informationsflödet hos Parts information, Scania CV AB

Scania är världens fjärde största tillverkare av tunga Fordon. För att ett företag ska vara konkurrenskraftigt på dagens marknad är det viktigt att ständigt förbättras och skapa förutsättningar för framtida förändringar. Scania arbetar för att skapa kundtillfredsställelse på alla plan, både inom och utanför företaget. En del av arbetet för att skapa kundtillfredsställelse är det kompletta produktprogram av Fordon, tjänster och finansiering som företaget erbjuder sina kunder. De erbjudna tjänsterna, i form av underhåll och reparationer, kräver att mekanikerna på Scanias verkstäder runt om i världen vet vilka reservdelar som passar varje unikt Fordon.

Korsningen Industrigatan-Östgötagatan i Linköping : analys och åtgärder

Trafiksystemet i Linköpings tätort bygger på två ringar, Y-ringen (yttre) och C- ringen (centrum), vilkas syfte är att avlasta stadens olika centrala delar. Den signalreglerade korsningen Industrigatan-Östgötagatan är en del av den så kallade Y-ringen och under vissa tider på dygnet finns det risk för köbildning. Antalet inkommande Fordon i korsningen uppgick år 1999 till ca 28 000 per dygn och idag uppgår antalet till någonstansmellan 30 400-32 400 Fordon/dygn. Kommunen har planer på att på att etablera ett bostadsområde i Övre Vasastaden, vilket kan komma att påverka trafikmängderna i den studerade korsningen. En garanterad orsak till ökade trafikmängder är det faktum att Linköping ständigt ökar i invånarantal, med ökad folkmängd ökar även trafiken.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->