Sök:

Sökresultat:

434 Uppsatser om Fordon - Sida 2 av 29

UPPSTÄLLNINGSPLATSER FÖR TUNGA FORDON -En fråga som berör

I den här uppsatsen lyfts problematiken kring var om hur de tunga Fordon och dess chaufförer ska parkera sina Fordon i Göteborg. Bristen på uppställningsplats skapar problem kring hamnen och andra industriområden nära hamnen då chaufförerna väljer att parkera sina Fordon utanför staketet till hamnens terminaler och andra ytor där de kanske inte bör stå men där de vet att det trots allt finns yta att parkera Fordonet på.Syftet med uppsatsen är att undersöka behovet med uppställningsplatser för tunga Fordon i Göteborg utifrån olika aktörers perspektiv.1. Var någonstans geografiskt sett anser de olika aktörerna att en uppställningsplats mest lämpligen bör vara belägen?2. Hur ser de olika aktörerna på behovet i tid? Regelmässig dygnsvila eller kortare tid?Jag har valt att använda mig utav samtalsintervjuer som metod, med fyra aktörer som vissa består av en del underaktörer som alla har en roll i planeringen för uppställningsplatser.

Elpaketet - konvertera din bil till elbil

I dagens samhälle pratas det allt mer om det fossila bränslets negativa påverkan på miljön, men det är få som själva gör något åt saken. Nu finns chansen för dig att bidra till en grön framtid!Projektgruppen har i egen regi med hjälp av ett flertal samarbetspartners tagit fram ett paket bestående av alla de komponenter som behövs för att konvertera en bensinbil till elbil. Paketet består av kvalitetsprodukter från leverantörer som erbjuder service över hela världen. Elpaketet kommer att varaenkelt för kund att införskaffa genom vår hemsida, där all information om produkterna finns samt tips och råd på hur konverteringen går till praktiskt. Projektgruppen kommer även att erbjuda sina kunder tjänsten montering genom våra samarbetspartners verkstäder.Tidigare har man behövt vara både elektriker och mekaniker för att kunna konvertera sitt Fordon.

Hur påverkas ett regionalt nätverk av outsourcing? : en studie av klusterinitiativet Tunga fordon

AbstraktTitel Hur påverkas ett regionalt nätverk av outsourcing? - en studie av klusterinitiativet Tunga FordonForskningsproblemet Outsourcing, flytt av produktion till extern part belägen utomlands, är ett led av den konstanta utveckling och globalisering som har lett till nya möjligheter för företag. Att företag utför outsourcingaktiviteter är en bidragande faktor till att tillväxten i Sverige minskar då den regionala utvecklingen hämmas. Detta ställer krav på regioners förmåga att vara innovativa och effektiva för att stärka sin konkurrenskraft. Industristaden Ljungby i Småland har ansetts vara en stark region men samtidigt sårbar då företag inom mindre regioner ofta är inriktade mot en specifik bransch.

Utveckling av metodik för varningssystem i trafiken

Syftet för denna uppsats var att utveckla metodiken för utvärdering av varningsljud i förarmiljö. I undersökningen används syntetiskt framställda ljud. En likhetsskattning av ljuden utfördes och korrelerades gentemot hur väl ljudet passade in för de olika trafiksituationerna. Trafiksituationerna består av att ett bakre Fordon accelererade mot ett främre Fordon och framkallade ett hot för kollision under en viss tid. Det var ett ljud som korrelerade högt, vilket var ett entonigt alarm.

Kör och vilotider inom yrkestrafiken

Nollvisionen är grunden i trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. I Nollvisionen utgår man från att olyckor inte kan förhindras därför att människor alltid kommer att göra misstag. Förarna har ansvaret över att följa de regler och lagar som finns men även de som skapar lagar och regler samt bygger upp vår trafikmiljö har ett ansvar för att minimera risken för trafikolyckor. Det övergripande ansvaret ligger på Vägverket. För att få framföra ett tungt Fordon krävs bl.a.

Ersättning för sakskada i följd av trafik, annan än skada på fordon : -särskilt om NJA 2004 s. 566 och NJA 2004 s. 609

Bestämmelserna om trafikförsäkring och ersättning i följd av motortrafik finns i trafikskadelagen (TSL). Trafikförsäkring är i allmänhet obligatorisk, d.v.s. det måste finnas försäkring för varje motordrivet Fordon som brukas i trafik. Olika ersättningsregler gäller för personskada respektive sakskada i följd av trafik. Försäkringsskyddet för sakskada går inte lika långt som vid personskada.

Fotgängares interaktion med fordon vid övergångställen

Det finns inte mycket information dokumenterad om fotgängares interaktion med Fordon vid övergångställen och det är denna interaktion vi studerat inom detta examensarbete. Arbetet har varit en studie av befintlig litteratur på området, genomförandet av en fältmätning och en analys av denna fältmätning. Det finns många olika faktorer som påverkar en fotgängare då han korsar en gata. Syftet med examensarbetet var att hitta dessa faktorer och sambanden mellan dem samt redovisa allt i en modell. Examensarbetet avgränsades till att enbart ta hänsyn till fysiska faktorer.

Miljöbilspremien: ett effektivt ekonomiskt styrmedel?

Den svenska miljöpolitiken innehåller höga mål för reducering av koldioxid de närmaste åren. Om dessa mål skall nås behövs effektiva styrmedel. En miljöbilspremie infördes 1 april 2007 och har till uppgift att höja incitamenten för individer att välja en miljöklassad bil istället för ett Fordon med högre koldioxidutsläpp. Ett antal nationella styrmedel för att minska bilismen verkar tillsammans med miljöbilspremien, t.ex. koldioxidbaserad Fordonskatt.

Utrustning för mätning av vibrationer i terränggående fordon

Uppgiften var att utveckla en utrustning för mätning av lågfrekventa vibrationer i terränggående Fordon. Utrustningen ska kunna samla in vibrationsdata, utföra frekvensanalys samt lagra resultatet på någon form av lagringsmedia. Till skillnad från nuvarande system ska denna utrustning kunna hanteras av maskinföraren, utan hjälp av mättekniker. Detta tillsammans med en stor lagringskapacitet medför att mätningar kan utföras under en längre tidsram än tidigare. Analys av mätningen underlättas genom att datat redan är färdigbehandlat vid mottagandet.

Hjälpfjädersystem till BVS10

BAE Systems Hägglunds AB tillverkar markgående militära Fordon, däribland splitterskyddad bandvagn 10 (BVS 10) vilken behandlas i detta examensarbete.BVS 10 är ett midjestyrt Fordon bestående av en framvagn och bakvagn. Varje vagnsdel har två band med vardera tolv stycken bärhjul. De två bakersta bärhjulen håller rätt bandspänning medan de övriga är monterade i fjädringselementet via pendelarmar. Fjädringselementen är gummibussningar monterade i en skidbalk fäst i Fordonskroppen. Vikten på BVS 10 har ökat från 11 till 16 ton på grund av att ökade skyddsnivåer efterfrågas.

Lätt elektronik i tunga fordon : Hur Scania hanterar försörjningen av elektroniska styrenheter och relationen med dess leverantörer

Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Scania hanterar försörjningen av elektroniska styrenheter under sina produkters livslängd och hur de hanterar relationen med de leverantörer som de köper styrenheter av. Som teoretisk grund har en etablerad relationsmodell och försörjningsmetoder inhämtade från flygindustrin använts. För att besvara frågorna har tre intervjuer genomförts. Två gjordes med anställda på Scania och den tredje med Bosch, en underleverantör till Scania. Det vi kommit fram till är att:? Det finns inte ett enda sätt att hantera tillgången av komponenter.

Datoranvändande inom förskolans pedagogiska verksamhet

BAE Systems Hägglunds AB tillverkar markgående militära Fordon, däribland splitterskyddad bandvagn 10 (BVS 10) vilken behandlas i detta examensarbete.BVS 10 är ett midjestyrt Fordon bestående av en framvagn och bakvagn. Varje vagnsdel har två band med vardera tolv stycken bärhjul. De två bakersta bärhjulen håller rätt bandspänning medan de övriga är monterade i fjädringselementet via pendelarmar. Fjädringselementen är gummibussningar monterade i en skidbalk fäst i Fordonskroppen. Vikten på BVS 10 har ökat från 11 till 16 ton på grund av att ökade skyddsnivåer efterfrågas.

Telematikbaserade tjänsters påverkan på tillgängligheten

Syftet med uppsatsen är att undersöka och belysa eventuell nytta av ett införande avtelematikbaserade tjänster i de Fordonssystem som ingår i markstridskrafternasinsatsförband.Den svenska försvarsmaktens har bara påbörjat övergången till ett modernt, flexibelt ochrörligt insatsförsvar som är mångsidigt och anpassat för att genomföra flera olika slag avoperationer, nationellt och internationellt. För att klara omställningen från invasionsförsvartill det nya insatsförsvaret krävs att åtgärder vidtas på ett stort antal områden.Om förband skall kunna uppträda flexibelt sammansatta och vara interoperabla, medmycket hög tillgänglighet, hög precision och i färre antal, måste stor vikt läggas åt att ökatillgängligheten hos de förband som ingår i insatsförsvaret.Civilt sker förändringar framförallt utifrån krav på ökad lönsamhet och högre effektivitet.Inom Fordonsindustrin har detta inneburit att man nyttjar ny teknik för att möta dessakrav. Genom att införa telematik i Fordon och utveckla telematikbaserade tjänster ser manidag stora möjligheter att effektivisera och öka lönsamheten för företag inom t.ex.åkerinäringen.Tidigare hade civil teknologi oftast sitt ursprung i militär teknologi, t.ex. Internet. Idag ärdet precis tvärtom, nu driver marknadskrafterna denna utveckling och nya teknikeranpassas för tillämpning i militära miljöer.En möjlig väg för att öka den taktiska tillgängligheten och förbättra förutsättningarna förförbanden att bibehålla kravställd uthållighet kan vara att införa telematikbaserade tjänsteri förbandens Fordon..

Kostnadseffektiv minskning av koldioxidutsläpp från tunga fordon i Sverige :

When the emissions from the diesel trucks today accounts for a large part of the total emissions from the road traffic, the trend with a more extensive use of diesel trucks for transportation will therefore lead to increasing carbondioxide emissions to the atmosphere. Because of the fact that technical progress in the form of optimized engines and shifts in the means of transport sometimes result in even greater emission levels, other solutions to this problem must be studied to decrease the emissions of carbondioxide from the diesel trucks. The purpose of the thesis is to show how a decrease of the carbondioxide emissions from diesel trucks in Sweden can be achieved in a costeffective way by the use of a carbondioxide tax and a differentiated vehicle tax. The method used in order to fullfill the purpose of the thesis is studies of literature, mainly of public government reports. Literature of enviromental economics will be used to show the need of a tax and how to determine the dynamic effective carbondioxide tax in steady-state.

Polislagen 20 a § : En paragraf som öppnar möjligheter för poliser

Polislagen 20 a § är relativt ny, lagen trädde i kraft 1 juli, 2006. PL 20 a § ger polismannen på fältet möjlighet, att under vissa omständigheter och med eget beslut, undersöka ett eller flera Fordon efter vapen och andra farliga föremål på samma sätt som man tidigare endast kunnat göra på personer genom kroppsvisitation. Polislagens tillägg tillkom efter att man upptäckt att det ute i samhället finns stort omlopp av illegala vapen, speciellt i kriminella kretsar. Vapenhanteringen har även sjunkit i åldrarna, man har gjort vapenbeslag på personer som är ner till 16-17 år. De kriminella personer och grupper som innehar illegala vapen rör sig oftast i Fordon och över hela landet, Fordonen används ofta som förvaringsplats för vapen då det innan PL 20 a § tillkomst behövts beslut från en förundersökningsledare och även en misstanke om brott.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->