Sök:

Analys och utveckling av drivsystemoberoende energiåtervinning


Drivsystemoberoende energiåtervinning är kärnan i detta examensarbete. Målet har varit att analysera pneumatikens potential att återvinna energi och agera som en gemensam plattform för alla fordonstillverkare oavsett inriktning på drivsystem. En kompressor har används för energiformsomvandling, lufttankar för energilagring och luftmotor för återomvandling till kinetisk energi. Utgångspunkten för systemet har varit att utföra så stora delar av bromsarbetet som möjligt. Hållfasthetsberäkningarna styrker att måttlig energiåtervinning är möjlig utan anpassning av belastade komponenter, så som drivaxlar. Drivaxlarna kan hantera en extra belastning upp till den belastning de utsätts för av motorn. Dock är en separat analys av drivknutarna nödvändig. Kompressorn ska lämpligast placeras nära utgående axel på växellådan. Detta både med hänsyn till utrymme och också minskad sträcka för transportering av energi. En inbromsning är likgiltigt med att göra sig av med dyrt förvärvad rörelseenergi. Förekommer det en inbromsning så är det bevisat att ett pneumatiskt energiåtervinningssystem kan utföra delar av bromsarbetet och då lagra energin. Endast fordon med ett delvis eller helt elektriskt drivsystem återvinner bromsenergi i fordon idag men faktum är att långt ifrån alla fordon ute i trafik är elektriskt drivna på grund av bland annat tekniska och infrastrukturella begränsningar. För majoriteten av fordonsparken som inte är elektriska eller elektriska hybrider saknas motsvarighet till den elektriska lösningen för energiåtervinning. En drivsystemoberoende lösning talar för goda framtidsutsikter då en eventuell övergång till andra drivsystem inte skulle resultera i något bakslag för tekniken. En positiv bieffekt av systemets ingrepp är mindre slitage på bromsarna men detta är trots allt bara en bieffekt. En lägre energiförbrukning gynnar både miljö och plånbok oavsett om det är bensin, diesel, elektricitet eller någon annan typ av energi fordonet använder som drivmedel. Marknadsundersökningen som genomförts talar för att tekniken ligger helt rätt i tid och har goda möjligheter att tas emot väl av marknaden.

Författare

Ramin Gilani

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..