Sök:

UPPSTÄLLNINGSPLATSER FÖR TUNGA FORDON -En fråga som berör


I den här uppsatsen lyfts problematiken kring var om hur de tunga fordon och dess chaufförer ska parkera sina fordon i Göteborg. Bristen på uppställningsplats skapar problem kring hamnen och andra industriområden nära hamnen då chaufförerna väljer att parkera sina fordon utanför staketet till hamnens terminaler och andra ytor där de kanske inte bör stå men där de vet att det trots allt finns yta att parkera fordonet på.Syftet med uppsatsen är att undersöka behovet med uppställningsplatser för tunga fordon i Göteborg utifrån olika aktörers perspektiv.1. Var någonstans geografiskt sett anser de olika aktörerna att en uppställningsplats mest lämpligen bör vara belägen?2. Hur ser de olika aktörerna på behovet i tid? Regelmässig dygnsvila eller kortare tid?Jag har valt att använda mig utav samtalsintervjuer som metod, med fyra aktörer som vissa består av en del underaktörer som alla har en roll i planeringen för uppställningsplatser. Den första aktören är samhället som aktör i planeringsfrågan. Där har jag pratat med representanter från Trafikverket, Trafikkontoret, Stadsbyggnadskontoret, Fastighetskontoret, Miljöförvaltningen, Räddningstjänst och Polis. De jobbar allihop med frågan på olika sätt. Den andra aktören är organisationen Sveriges Åkeriföretag, deras fokus ligger på vad deras medlemmar vill, då de jobbar på uppdrag utav sina medlemmar. Sedan har vi Aktören företag så som Göteborgs hamn som blir den tredje aktören, de är en stor målpunkt för tunga fordon i Göteborg. Den sista av mina fyra aktörer är chaufförer där jag har varit ute i hamnen och ställt frågor till 10 olika chaufförer.Den metod jag har valt är en induktiv kvalitativ studie där alla de tillfrågade aktörernas perspektiv kommer vägas samman till ett resultat och analys.Resultatet av uppsatsen är just att ytan och marken är det som är samhällets dilemma i denna fråga. Det är inte självklart var man ska bygga en uppställningsplats och frågor som kostnader och vem som betalar kommer ofta på tal. Samtidigt som frågor kring chaufförernas vilja att betala också ifrågasätts, kommer ytan att användas av alla som borde stå där, hur får vi dem att ställa sig på detta område.Uppsatsen avslutas med en slutsats följt utav egna reflektioner, där även rekommendationer till framtida arbete går att hitta. De slutsatser jag har kommit fram till är att det krävs mer fokus på denna fråga och att det behöver tas med i alla planeringsdokument som rör framtiden. Det går inte att utveckla staden och regionen om inte problematiken kring lastbilarna har lösts. Det är ett kaos i dagsläget och det lär inte bli mindre när hamnen växer och utvecklas. Jag har även valt att skicka med en rad rekommendationer som även de är med fokus på hur framtiden bör lösas på ett hållbart sätt.

Författare

Amanda Windeman

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..